مهم ترین خواص مویز چیست؟ 15 خاصیت فوق العاده مویز برای سلامتی

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

مهم ترین خواص مویز چیست؟ 15 خاصیت فوق العاده مویز برای سلامتی

مهم ترین خواص مویز چیست؟  15 خاصیت فوق العاده مویز برای سلامتی

مویز در واقع انگور سیاه خشک شده است و سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌ها است و جایگاه ویژه‌ای در بین آجیل‌ها دارد. مویز دارای خواص و فواید فراوانی برای سلامت بدن و رفع مشکلات و بیماری‌های بدن دارد.

خواص مویز آنقدر گسترده است که متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند به عنوان یک میان‌وعده سالم در برنامه روزانه خود مصرف کنید. از جمله خواص مویز ناشتا، افزایش حافظه، کنترل فشار خون، برطرف شدن کمبود آهن بدن و کمک به کارایی دستگاه گوارش و درمان یبوست است.

 

مویز چیست؟

به کشمشی که از خشک کردن انگور شانی (شاهانی یا سلطانی) و یا انگور سیاه به دست می آید، مویز گفته می شود. مویز ها معمولا اندازه ی بزرگتری نسبت به کشمش های سبز دارند و به دلیل وجود آنتوسیانین، برخی خواص آن ها نیز بیشتر از کشمش است. مویز را معمولاً در بین خوراکی ها، جزو خشکبار ها طبقه بندی کرده و انواع مختلفی از آن در فرشگاه های مربوطه عرضه می شود. برای خرید و اطلاع از قیمت مویز درجه یک بر روی لینک کلیک کنید.

 

مویز چیست؟

 

 

مهم ترین خواص مویز

 

خواص مویز در طب سنتی

مویز سیاه را می توان به تنهایی مصرف کرد یا اینکه آن را با انواع آجیل یا خوراکی مکمل مخلوط و سرو کرد. البته در مصرف مویز باید احتیاط کرد، زیرا این خوراکی، میزان قند زیادی داشته و بنابراین، افراد مبتلا به دیابت یا مرض قند، باید در خوردن آن احتیاط کرده و از مصرف مقادیر زیاد آن خودداری کنند.

کارشناسان طب سنتی و فعالان در حوزه ی تغذیه ی سالم به افراد توصیه می کنند که مویز را ناشتا میل کنند و میزان توصیه شده برای مصرف آن روزانه 20 عدد است که علاوه بر تامین عناصر و ویتامین های مورد نیاز بدن فرد، از خواص دیگری مانند جلوگیری از پیری پوست، افت قند خون، بی حالی و یبوست، بهره مند می شوند.

 

تقویت کننده قوای جنسی و اسپرم مردان

انواع میوه‌های خشک، کشمش و مویز سرشار از مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که فواید زیادی برای سلامتی به همراه دارند. یک رژیم غذایی سالم با مصرف مویز می‌تواند علاوه بر تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن برای سلامتی نیز مفید باشد. میزان 100 گرم مویز علاوه بر تامین 283 کیلوکالری انرژی برای بدن دارای طیف وسیعی از مواد مغذی است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم. موارد ذیل از آن دسته و خانواده از خواص مویز هست که در بین سایر خشکباربه خصوص انواع میوه خشک مشترک است؛ البته که طبق باور کارشناسان خواص مویز هسته دار ایرانی به مراتب از خواص مویز سیاه بی هسته بیشتر است اما به طور کلی این محصول از خشکبار جزو موارد بسیار با خاصیت و فوق العاده به حساب می‌آید.

 

مویز یک تصفیه کننده طبیعی خون

هیچ شخصی با پوستی بی عارضه متولد نشده است و زنان برای رسیدن به این هدف، تلاش می کنند. مویز ها دارای خواص طبیعی هستند که در آن تصفیه خونمورد توجه قرار می گیرد. این کمک می کند تا از مایعات خطرناک، سموم و آلودگی های خطرناک سیستم خلاص شویم. این معمولا مسئول مشکلات پوستی به ویژه آکنه، لکه ها، چروک ها و موارد دیگر است. هنگامی که خون تصفیه شود، پوست سالم، بدون مشکل و درخشان خواهید داشت.

 

مویز یک تصفیه کننده طبیعی خون

 

سلامت چشم‌ها

قرارگرفتن در معرض اشعۀ ماوراء‌بنفش ناشی از نور خورشید باعث تشکیل رادیکال های آزاددر چشم می‌شود که درنهایت به چشم‌ها صدمه می‌زنند. یکی دیگر از خواص مویز کمک به سلامت چشماست. آنتی‌اکسیدانهای موجود در مویز می‌توانند، با ترمیم سلول‌های صدمه‌دیده، از شبکیهٔ چشم مراقبت کنند. همچنین ویتامین A و کاروتنوئید‌های موجود در مویز از ابتلا به بیماری تباهی لکۀ زرد چشم، که موجب نابینایی می‌شود، پیشگیری می‌کنند. کاروتنوئیدها دسته‌ای از رنگ‌دانه‌ها هستند که در جذب نور در گیاهان نقشی بسیار مهم دارند.

 

خواص مویز برای پوست

یکی دیگر از خواص معجزه‌آسای مویز، روی پوست است. همان‌طور که گفته شد، مویز سرشار از آنتی‌اکسیدان و به‌طور خاص، آنتی‌اکسیدانی به نام فنول (phenol) است و از این لحاظ نسبت به سایر میوه‌های خشک برتری دارد.

آنتی‌اکسیدان‌ها به جوان‌ماندن سلول‌های پوست و جلوگیری از آسیب سلول‌ها کمک می‌کنند. همچنین مویز حاوی مواد مغذی ارزشمندی مانند ویتامین C، سلنیوم و روی است. این ترکیب مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌ها بر سلامت پوست تاثیر بسیار زیادی دارند. از طرف دیگر، همان‌طور که گفته شد، مویز خون‌ساز است و به بهبود تولید گلبول‌های قرمز در بدن کمک می‌کند که به نوبه خود پوست را شفاف، براق و مغذی می‌کند.

 

خواص مویز برای مو

آهن موجود در مویز موجب بهبود گردش خون شده و فولیکول‌های مو را تقویت می‌کند و در نتیجه موجب تقویت مو‌ها و جلوگیری از ریزش مو می‌شود. از دیگر خاصیت مویز سیاه می‌توان به وجود مقادیر بالای ویتامین C و آهن در مویز سیاه اشاره کرد که باعث حفظ سلامت کلی موها و رنگ طبیعی مو شده و از سفید شدن زود هنگام موها جلوگیری می‌کند.

 

استفاده از مویز برای تقویت حافظه

با مصرف مویز مقادیر قابل توجهی اسید چرب امگا 3 و 6 به بدن شما می‌رسد، این دسته از اسیدهای چرب تاثیر قابل توجهی در عملکرد ذهن و تقویت حافظه دارد و خطر ابتدا به مشکلاتی مانند آلزایمر را به حداقل می‌رساند.

 

استفاده از مویز برای تقویت حافظه

 

خوردن مویز در بیماران مبتلا به دیابت

جالب است بدانید که بیشتر قند کشمش فروکتوز است که برای جذب بدن به انسولین نیاز ندارد. مصرف مویز به جای قند، قدمت دیرینه ای دارد و اکثر افراد مبتلا به دیابت از کشمش و مویز در هنگام نوشیدن چای استفاده می کنند و از خواص مویز برای دیابتآگاهی دارند. انگور و فراورده های آن حاوی عنصر کروم هستند که این عنصر در کاهش قند خون نقش دارد.

 

خواص مویز برای روده

یکی از خواص مویز ناشتا این است که مویز با کمک  خاصیت ضد باکتری خود می‌تواند از بروز عفونت در دستگاه گوارش جلوگیری کند و علاوه بر این مویز سیاه می‌‌تواند در تقویت معده و هضم غذا موثر باشد. به افرادی که مبتلا به یبوست هستند توصیه می‌شود که مویز مصرف کنند زیرا فیبر موجود در مویز موجب بهبود حرکات روده شده و می‌تواند یبوست را درمان کند.

 

منبع سرشاز از پروتئین برای بدنسازها

پروتئین ماده‌ی غذایی بسیار مهمی برای بدن انسان است. برای مثال، ورزشکارانی که می‌خواهند عضله‌سازی کنند نیاز به مصرف پروتئین دارند. همچنین، خوردن پروتئین می‌تواند باعث ایجاد حس سیری بیشتر و در نتیجه جلوگیری از زیاده‌روی در مصرف تنقلات و غذاها شود. مویز خشکبار مفیدی است که حاوی مقدار زیادی پروتئین است. پروتئین موجود در مویز بعلاوه می‌تواند برای گیاهخواران نیز بسیار مفید باشد.

 

مویز برای درمان پوکی استخوان

سطوح خوب پتاسیمو کلسیم در مویز از مهمترین مواد مغذی مورد نیاز برای تقویت استخوانها است. اطمینان داشته باشید که از بیماری هایی مانند پوکی استخوان جلوگیری می شود. در صورتی که از این مشکل رنج می برید، مویز کمک به ایجاد مجدد استخوان ها و درمان بیماری می شود.

 

مویز برای درمان پوکی استخوان

 

مویز برای کاهش کلسترولبد

لیپوپروتئین LDL که در اصطلاح به آن "کلسترول بد" می گویند، روی دیواره رگ ها می نشیند و موجب تشکیل پلاک کلسترول می شود. مویز دارای ترکیبات ضد کلسترول به شکل فیبر محلول است که کلسترول بد را در بدن کاهش می دهد. ترکیبات موجود در مویز از تصلب شرایین (سفت و سخت شدن رگ ها) پیشگیری می کند.

 

ضدپوسیدگی دندان

مویز‌ها معمولا تنها خوراکی‌های شیرین هستند که دندان‌پزشکان آنها را تأیید می‌کنند. باکتری‌های دهانی موجب پوسیدگی دندانو بیماری‌های دهانی، مانند عفونت لثهمی‌شوند. مویز سرشار از ترکیباتی است که با این باکتری‌ها مبارزه می‌کند. در تحقیقی که در انجمن میکروبیولوژی آمریکا انجام شد، مشخص شد که مویز به‌طور طبیعی حاوی ۵ ترکیب مختلف است. این ۵ ترکیب می‌توانند از دندان‌ها و لثه‌ها مراقبت کنند.

 

خواص مویز برای کودکان

مویز یکی از قدیمی‌ترین درمان‌های خانگی برای درمان یبوست در کودکان است. برای بهره‌مندی از این خاصیت مویز، باید یک مشت از آن را یک شب در یک لیوان آب خیس کنید. نوشیدن آب مویز با معده خالی در صبح روز بعد به منظم‌شدن حرکات روده کمک می‌کند.

مویز سرشار از دو ماده معدنی ضروری برای کودکان یعنی منیزیم و پتاسیم است. این مواد معدنی برای خنثی‌کردن اسیدهای موجود در بدن بسیار مفید هستند. مقدار مناسبی آهن در مویز وجود دارد که برای رشد بچه‌ها و تامین انرژی آن‌ها لازم است.

همچنین کربوهیدرات‌های موجود در مویز، کم‌چرب هستند و از چاقی کودکان جلوگیری به عمل می‌آورند. مویز یک جایگزین سالم برای آب‌نبات و شیرینی‌هایی‌ست که کودکان معمولا دوست دارند بخورند.

 

کلام آخر

مویز سیاه یا انگور شانی خشک شده یکی از نعمت های طبیعت به بشر است تا با مصرف مداوم آن بصورت ناشتا از بروز بسیاری از بیماری ها پیشگیری کند. سعی کنید مصرف آن را در برنامه ی روزانه ی خود داشته باشید. مصرف کشمش و مویز سیاه به مادران شیرده، افراد مسن، کودکان در حال رشد و بچه های مدرسه ای بعنوان یک میان وعده توصیه می شود.

 


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

آشنایی با 7 مورد از عرقیات پرمصرف دنیا

آشنایی با 7 مورد از عرقیات پرمصرف دنیا

کدام عرقیات گیاهی برای سلامت بدن مفیداند؟

کدام عرقیات گیاهی برای سلامت بدن مفیداند؟

معرفی 7 عرق گیاهی منتخب برای کاهش وزن!

معرفی 7 عرق گیاهی منتخب برای کاهش وزن!

خواص بادام هندی برای زنان ( 10 تا از خواص بینظیر بادام هندی برای بانوان)

خواص بادام هندی برای زنان ( 10 تا از خواص بینظیر بادام هندی برای بانوان)

کالری یک خرما چقدر است؟

کالری یک خرما چقدر است؟

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

هات چاکلت

هات چاکلت

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش