کالری یک خرما چقدر است؟

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

کالری یک خرما چقدر است؟

کالری یک خرما چقدر است؟

خرما میوه درخت نخل است و در مناطق گرمسیری جهان رشد می‌کند. در حالیکه آب، بیشترین وزن میوه‌ها را تشکیل می‌دهد، حدود ۷۰% وزن خرما از قند است و بافت گوشتی دارد. خرما بیشتر در دو نوع خرما خشک و تازه در دسترس است. کالری خرما تازه کمتر از کالری خرما خشک است و برای افراد دارای اضافه وزن ترجیح دارد. خرما سرشار از مواد معدنی است و می‌تواند بخش زیادی از کالری مورد نیاز بدن را تامین کند. بسیاری از افراد از میزان کالری یک خرما و ارزش غذایی آن بی خبرند، ما در این مطلب از فروشگاه اینترنتی موراتوس با ارزش غذایی و کالری خرما خشک و تازه و مشتقات آن آشنا خواهیم شد.

 

کالری یک خرما چقدر است؟

خرما میوه درخت نخل و یکی از میوه‌های پر خاصیت گرمسیری است که مصرف آن توسط پزشکان طب سنتی و نوین توصیه می‌شود. این میوه به درمان بیماری‌های مختلف کمک می‌کند و به دلیل وجود مواد مغذی و مفید فراوان، بدن را تقویت کرده و مانع ابتلا به بیماری هم می‌شود. به علاوه خرما ماده‌ای انرژی‌بخش نیز هست. انرژی حاصل از مصرف خرما نسبتا بالاست و این موضوع به دلیل میزان بالای کالری این میوه است.

خرما از قند‌های طبیعی است و کالری بالایی دارد، کالری خرما بسته به نوع آن متفاوت است. هر ۱۰۰ گرم خرما ۲۸۲ کالری دارد، در حالیکه ۱۰۰ گرم خرما خشک ۳۱۹ کالری دارد. کالری یک عدد خرما تازه با اندازه متوسط حدودا ۲۳ واحد است.

 

 کالری یک خرما چقدر است؟

 

خرما چاق می‌کند یا لاغر؟

توجه کنید که میزان کالری خرما بالاست. اما این به آن معنا نیست که شما در رژیم لاغری خود نمی‌توانید از این میوه استفاده کنید. خرما علاوه بر کربوهیدرات‌هایی که جذب بدن می‌شوند، حاوی فیبر بالایی است.  فیبر یکی از مواد ضروری برای سلامت بدن است و شما روزانه باید برای سلامتی مقداری از آن را مصرف کنید.

 فیبر چند کار بسیار مهم را در بدن انجام می‌دهد. یکی از مزایای استفاده از فیبر بهبود عملکرد دستگاه گوارش و دیگری کم کردن یا آهسته کردن جذب قند و چربی در بدن است. علاوه بر آنها فیبر به دلیل اینکه با جذب آب حجمش زیاد می‌شود مدت طولانی‌تری بعد از خوردن غذا احساس سیری می‌کنید و غذای کمتری مصرف می‌کنید.

شما با دریافت فیبر موجود در خرما علاوه بر اینکه دستگاه گوارش سالم‌تری خواهید داشت، احساس سیری بیشتری دارید و کمتر نیاز مصرف غذا را احساس می‌کنید. به علاوه فیبر با کند کردن هضم غذا و جذب چربی و قند باعث می‌شود قند خون شما به سرعت بالا نرود و در نتیجه قند خون به صورت چربی در بدن ذخیره نشود. از این طریق خرما می‌تواند به کم کردن وزن شما کمک کند.

اما باید مواظب باشید میزان مصرف روزانه خرما در رژیم غذایی شما زیاد نباشد. تا بتوانید از مزایای آن برای سلامتی و کاهش وزن استفاده کنید و باعث چاقی شما نشود. میزان مصرف مناسب خرما برای شما با توجه به اندازه‌های خرما می‌تواند بین ۴ تا ۷ عدد خرما در روز ( بسته به اندازه‌ی خرما) باشد. سعی کنید روزانه این تعداد خرما را در برنامه غذایی خود بگنجانید تا بتوانید از مزایای آن برای سلامتی بهره شوید. 

 

کالری خرما خشک

هر ۱۰۰ گرم خرما خشک ۳۱۹کالری دارد.

 

میزان قند خرما چقدر است؟

قند یک عدد خرما معادل ۳ حبه قند است. همچنین میزان قند و کالری خرمای خشک نسبت به خرمای تر بیشتر است. میزان قند یک عدد خرمای خشک حدود ۴.۸ گرم است. هر خرمای رطب ۲۰ کیلوکالری انرژی و ۵ گرم قند دارد.

اگر بخواهیم از نظر تامین ویتامین‌هایی مانند A و C این میوه را بررسی کنیم، می‌توان گفت که یک خرما نمی‌تواند تامین‌کننده مهم این ویتامین‌ها در بدن باشد، اما وقتی در رژیم غذایی فردی، 4 واحد میوه را در نظر می‌گیریم، آن فرد می‌تواند 3 سهم میوه و 3 خرما را به عنوان یک سهم میوه در طول روز مصرف کند.

قند خرما مانند سایر میوه‌ها، مخلوطی از فروکتوز و گلوکز است و چون این قندها معمولا همراه با فیبر هستند، مصرف‌شان به قندهای ساده برتری دارد. البته این به هیچ وجه به معنای تاییدی بر زیاده‌روی در مصرف خرما نیست. خرما هم قند دارد و هم کالری و مصرف بیش از اندازه‌اش می‌تواند باعث اضافه وزن و چاقی شود.

هر عدد خرما حدود ۱۰ گرم است و نزدیک به ۲۳ درصد آب و مقدار کمی پروتئین دارد. خوردن این میوه برای باز کردن افطار در ماه مبارک رمضان بسیار مناسب است زیرا قند خرما به سادگی جذب می‌شود و هیپوگلیسمی (افت قند خون) فرد روزه‌دار را هنگام افطار به سرعت جبران می‌کند.

مصرف خرما به تمام افراد پیشنهاد می‌شود و هیچ‌کس منع مصرفی برای این میوه ندارد. البته بهتر است بیماران دیابتی، یک سهم میوه خرمای خود را در ۳ نوبت مختلف در طول روز مصرف کنند زیرا نمایه گلیسمی خرما نسبت به سایر خوراکی‌ها بسیار پایین‌تر است و مصرف با فاصله آن برای بیماران دیابتی مشکلی ایجاد نمی‌کند.

 


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

آشنایی با 7 مورد از عرقیات پرمصرف دنیا

آشنایی با 7 مورد از عرقیات پرمصرف دنیا

معرفی 7 عرق گیاهی منتخب برای کاهش وزن!

معرفی 7 عرق گیاهی منتخب برای کاهش وزن!

کالری یک خرما چقدر است؟

کالری یک خرما چقدر است؟

12 تا از بهترین خواص توت خشک برای سلامتی بدن شما

12 تا از بهترین خواص توت خشک برای سلامتی بدن شما

آیا پسته چربی دارد؟ چربی موجود در پسته مضر است یا مفید؟

آیا پسته چربی دارد؟ چربی موجود در پسته مضر است یا مفید؟

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

هات چاکلت

هات چاکلت

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش