10 مورد بی نظیر از فواید و خواص میوه خشک برای سلامت انسان

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

آیا میوه خشک ویتامین دارد؟ 10 مورد از فواید شگفت‌آور مصرف میوه خشک

آیا میوه خشک ویتامین دارد؟ 10  مورد از فواید شگفت‌آور مصرف میوه خشک

 

اکثر ما به طور روزانه انواع میوه تازه را مصرف می‌کنیم تا ویتامین‌ها و مواد مغذی آنها به بدن ما برسد. ولی باید بدانید که میوه خشک‌ها هم تمامی این خواص را شامل می‌شوند و نباید از فواید آنها برای بدن غافل شد. در ضمن، بسیاری از میوه‌های تازه در طول سال در دسترس نیستند، ولی شما می‌توانید خشک شده همان‌ها را داشته باشید و در خارج از فصل مصرف کنید. در ادامه این مقاله از موراتوس همراه ما باشید.

 

میوه خشک چیست؟

میوه دسر طبیعت است! و میوه های خشک نیز شامل آن می شود. شاید از خود بپرسید که میوه خشک دقیقا چیست و چرا میوه خشک برای سلامتی مفید است؟ میوه خشک برای سلامتی چه تاثیرات مثبتی دارد؟ میوه خشک برای سلامتی و تامین مواد مغذی، برای قرن ها در رژیم غذایی گنجانده شده اند. مناطق مدیترانه و خاورمیانه اولین مکان هایی بودند که میوه های خشک را به دلایل بهداشتی در رژیم غذایی منظم گنجاندند. سپس از طریق جهانی شدن به سایر نقاط جهان معرفی شد و در همه جا به خوبی پذیرفته شد. و تحقیقات زیادی در مورد فواید میوه خشک برای سلامتی انجام شد.

آجیل و میوه‌های خشک احتمالاً قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین غذاهای فوق‌العاده‌ای هستند که مادران ما برای سلامتی ما مجدانه به ما پیشنهاد کرده‌اند. سرشار از پروتئین، آهن، منیزیم، چربی‌های سالم، ویتامین B و فیبر، این نیروگاه‌های تغذیه‌ای در رژیم غذایی ما ضروری هستند، اما در خوردن آن باید اعتدال رعایت شود.

فرآیند تولید میوه های خشک شامل آبگیری میوه ها با خشک کردن آنها در آفتاب یا استفاده از دستگاه خشک کن است. میوه‌های خشک اولیه میوه‌هایی بودند که به نوبه خود بیشتر از قند اشباع و غلیظ بودند.

 

میوه خشک یک ماده غذایی مقوی است

خرما، زردآلو، توت و کشمش از رایج ترین میوه های خشک هستند که از قدیم توسط مردم و به کمک حرارت خورشید خشک می شدند. این میوه ها را در فصل تابستان خشک کرده و برای استفاده در فصل زمستان ذخیره می کردند، برای همین است که ذخایر میوه خشک یکی از موضوعات مطرح در مسئله امنیت غذایی است.

امروزه انواع میوه ها توسط دستگاه های خشک کن و در مدت زمان کم و کاملا بهداشتی خشک می شوند و در فروشگاه های مواد غذایی به فروش می رسند، مخصوصا میوه هایی که به داشتن ویتامین سی مشهور هستند مانند کیوی و پرتقال.

مواد ریز مغذی، آنتی اکسیدان ها و فیبر در میوه خشک به مقدار فراوان وجود دارد. یک تکه میوه خشک از هر نوع میوه همان مواد مغذی میوه تازه را دارد، با این تفاوت که کمی غلیظ تر نیز شده است. یعنی میوه های خشک تقریبا ۳.۵ برابر بیشتر از میوه های تازه حاوی فیبر، مواد معدنی و ویتامین ها هستند. به استثنای ویتامین سی که هنگام خشک شدن میوه ها به طور جزئی کاهش می یابد، سایر ویتامین ها و مواد مغذی حتی افزایش می یابد.

 

آیا میوه خشک ویتامین دارد؟

همین ابتدا به شما می گوییم که بله میوه خشک حاوی ویتامین و بسیاری از مواد مغذی دیگر از جمله پلی فنول، کاروتنوئید ها، آنتی اکسیدان ها و فیبر می باشد.خشک کردن میوه از قدیم الایام، با استفاده از نونر خورشید انجام می شده است.

چون میوه تازه، پس از مدتی فاسد می شد و نمی توانستند در تمام فصول از آن استفاده کنند؛ به این صورت آن ها را خشک می کردند و در فصول دیگر به خصوص فصول سرد سال مصرف می کردند. این مواد در درمان یا پیشگیری از خطر ابتلا به بیماری های کلیوی، کبدی، سرطانی و بیماری های روانی مرتبت به کهولت سن اشاره نمود.

 

حفظ سلامت استخوان

کلسیم برای حفظ سلامت استخوان‌ها ضروری است، به خصوص اگر در تلاش برای جلوگیری از شروع پوکی استخوان هستید. کیوی خشک بیشترین میزان کلسیم را در بین میوه خشک‌ها دارد.

همچنین فواید میوه خشک برای استحکام استخوان (Bone Strength)، بسیار اثرگذار بوده و در درمان پوکی استخوان (Osteoporosis) نیز فوق العاده شفابخش است. بدن شما برای تقویت استخوان ها نیاز به کلسیم، بور، منیزیم و ویتامین K دارد، که آلو خشک را می توان بهترین میوه خشک حاوی این مواد مغذی و درمانگر پوکی استخوان دانست   .

مهمترین اقدام و اثر آلو خشک ، تسریع و قوت بخشیدن به فرآیند سلول سازی در استخوان ها دانست که سبب تقویت و استحکام هرچه بیشتر استخوان ها می گردد . همچنین ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که برخلاف داروهای شیمیایی مؤثر در این زمینه که اثرات مخربی بر معده و دیگر نقاط بدن می گذارند ، مصرف آلو خشک اگر به قاعده انجام پذیرد هیچگونه عوارض جانبی در پی نخواهد داشت .

 

albalw trsh 1

 

آیا میوه خشک ویتامین دارد؟ کاهش ریسک ابتلا به دیابت از طریق کنترل قند خون

میوه خشک نسبت به میوه‌های تازه حاوی قند بیشتری است. با وجود این، مصرف میوه خشک می‌تواند در کاهش ریسک بروز دیابت و کنترل قند خون مؤثر باشند. بسیاری از میوه‌های خشک‌شده مانند کشمش، حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان هستند. یکی از فواید آنتی‌اکسیدان‌ها برای سلامتی و بدن، بهبود کارکرد انسولین خون و کنترل بهتر قند خون است. اگر میزان قند خون به نحو بهتری کنترل شود، ریسک بروز دیابت هم تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

از دیگر میوه خشک هایی که می توان در کنترل و درمان دیابت از فواید آنها بهره برد می توان به موارد زیر اشاره نمود :

سیب خشک

توت خشک

خرما خشک

آلو شابلون خشک

 

فواید میوه خشک برای لاغری

فواید میوه خشک برای لاغری ، خیلی از افراد را به استفاده از آنها ترغیب می کند ؛ اگر به دنبال کاهش وزن هستید ، استفاده از برخی میوه‌ های خشک همچون انواع آلو خشک ، کشمش و یا خرما که سوخت و ساز بدن را افزایش می‌ دهند بهترین گزینه هستند .

این میوه‌ ها علاوه بر این مساله، برای سلامت و تغذیه بدن نیز مفید بوده و بسیار مقوی می ‌باشند . کربوهیدرات و پروتئین موجود در میوه‌ های خشک نیز موجب می ‌شوند زودتر و بیشتر احساس سیری کرده و از پرخوری بپرهیزید .

خیلی از کسانی که دنبال رژیم‌های خاص و لاغری هستند با محدودیت مواد مغذی برای تامین‌ نیازهای بدن مواجه اند ؛ بسیاری از مواد غذایی اطراف ما یا خاصیت چاق‌ کنندگی دارند و یا برای بدن ضرر دارند و به همین خاطر در رژیم‌های خاص غذایی و لاغری از خوردن آن ها اجتناب می‌ شود .

تناسب اندام یکی از چیزهایی است که اکثرا ما خصوصا خانم ‌ها به دنبال آن هستند و به همین خاطر بهترین پیشنهاد برای به‌دست آوردن آن و همچنین تامین نیازهای ویتامینه‌ و مغذی استفاده از میوه خشک است .

 

alw shablwn

 

آیا میوه خشک ویتامین دارد؟ کمک به درمان یبوست

گفته می شود انجیر یبوست را درمان می کند، زیرا سرشار از فیبر است و سلامت روده را تضمین می کند. میوه های خشک و آجیل غنی از فیبر می توانند به دفع مواد زائد از بدن کمک کنند. سایر میوه های خشکی که می توانند یبوست را درمان کنند آلو، زردآلو خشک، خرما و پسته هستند. اگر از یبوست رنج می برید، می توانید هر یک از این میوه های خشک را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید. برای ایجاد تغییر در طعم آن ها می توانید این میوه خشک ها را با انواع آجیل مخلوط کنید.

 

جلوگیری از بروز لختگی در رگ‌ها

میوه‌های خشک در مقایسه با میوه‌های تازه حاوی مقادیر بیشتری آنتی‌اکسیدان هستند. یکی از فواید و خواص آنتی‌اکسیدان‌ها جلوگیری از اکسیده شدن کلسترول LDL و انسداد رگ‌های خونی در بدن است. برای مثال، خوردن توت خشک می‌تواند از لخته شدن خون در رگ‌های خونی جلوگیری کند. این مساله به نوبه‌ی خود باعث می‌شود خون به آسانی در رگ‌ها جریان پیدا کرده و خطر بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند.

 

آیا میوه خشک ویتامین دارد؟ خواص میوه خشک برای پوست

میوه خشک حاوی مواد مغذی ضروری برای پوست سالم از جمله ویتامین A و C، آنتی اکسیدان ها و فیبر است. فقط یک مشت کشمش یا زردآلو خشک، می‌تواند پوست شما را تقویت کند و به بهبود بافت و ظاهر آن کمک کند. در واقع، میوه خشک مثل یک کرم طبیعی عالی برای پوست عمل می‌کند. با مصرف میوه خشک، از چین و چروک گرفته تا روشن شدن پوست خود را بعد از چند ماه مشاهده می‌کنید. از خواص عنابو خواص میوه خشک بلوبریمی‌توان به بهبود پوست اشاره کرد. زیرا هر دوی آنها دارای فواید بسیار خوبی برای پوست هستند.

 

آیا میوه خشک ویتامین دارد؟ کمک به مبارزه با سرطان

بسیاری از مردم می دانند که خوردن میوه خشک برای سلامتی بسیار مفید است و می تواند از همان ابتدا به مبارزه با سرطان کمک کند. برخی میوه های خشک می توانند تا حدودی سرطان سینه را درمان کنند. خواص آنتی اکسیدانی موجود در زردآلو می تواند از رشد سلول های مسئول سرطان جلوگیری کند. و پسته همچنین در جلوگیری از رشد تومور در ریه ها عالی است.

 

کمک به مبارزه با سرطان

 

آیا میوه خشک ویتامین دارد؟ خواص میوه خشک برای معده

انواع میوه های خشک، برای یک رژیم غذایی سالم ضروری هستند. زیرا آنتی اکسیدان پلی فنل را در خود جای می‌دهد که برای سلامت دستگاه گوارش و معده مفید است. به علاوه، اگر از اسید معده بالا رنج می‌برید، خوب است که میوه خشک را در رژیم غذایی خود بگنجانید. برای مثال کیوی خشک شده، شامل مواد معدنی زیادی است که در خنثی سازی اسید میوه نقشی مهم را ایفا می‌کند. با توجه به نکات گفته شده، میوه خشک حاوی فیبر است و این باعث می‌شود که معدا راحت‌تر غذاها را هضم کند.

 

آیا میوه خشک ویتامین دارد؟ کمک به حفظ سلامت قلب

خواص میوه خشک برای سلامتی قلب  نیز غوغا می کند و با مصرف منظم میوه خشک هایی نظیر موز خشک ، کشمش و خرما خشک می توان آنتی اکسیدان و کلسیم بدن را افزایش داده و از بسیاری بیماری های قلبیپیشگیری نمود.

حتما شنیده ‌اید که بسیاری از بیماری‌های قلبی به دلیل نقص در سیستم گردش خون و لخته‌شدن خون در مسیر رسیدن به قلب و داخل آن است . به همین خاطر باید به دنبال راهکاری بود تا سیستم گردش خون در بدن مختل نشده و خون در رگ‌ها لخته نشود .

یکی از خواصی که میو‌ه‌های خشک شده دارند وجود حجم قابل توجهی ریز مغذی‌ها و آنتی‌ اکسیدان‌ها درون آن هاست که یکی از کارآیی‌های آنها جلوگیری از اکسیده شدن کلسترول و به دنبال آن بسته شدن رگ‌ها و لخته‌شدن خون است .

توت خشک یکی از میوه‌های خشکی است که غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها بوده و در فرهنگ سنتی ما نیز همواره در زنجیره غذایی مردم جا داشته است . این میوه خشک علاوه بر اینکه می ‌تواند باعث برقراری گردش خون مناسب در بدن شود ، از لخته‌ شدن خون در رگ‌ ها جلوگیری کرده و از خطر بیماری‌ های قلب و عروقی و سکته جلوگیری می‌ کند .

 

آیا میوه خشک ویتامین دارد؟ تقویت حافظه و کاهش ریسک ابتلا به افسردگی

میوه خشک‌ها حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان هستند. برای مثال توت فرنگی خشک و زغال اخته خشک دارای مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان هستند. دریافت آنتی‌اکسیدان در بدن می‌تواند با فواید و خواصی مانند تقویت حافظه و کاهش ریسک بروز بیماری‌های روانی همراه باشد. خوردن این میوه خشک‌ها به خصوص برای افراد مسن توصیه می‌شود زیرا این افراد بیش از همه در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های روانی و از دست دادن حافظه هستند و میوه خشک می‌تواند برای سلامتی آنها مفید باشد.

 

 

بهترین راه برای مصرف آجیل و میوه های خشک برای کاهش وزن

هیچ محدودیتی برای افزودن میوه‌های خشک به رژیم غذایی خود وجود ندارد. بنابراین، در اینجا برخی از بهترین راه‌ها برای گنجاندن آنها در رژیم غذایی روزانه آورده شده است:

میوه‌های خشک خیس شده برای کاهش وزن

بهترین راه برای داشتن میوه‌های خشک در برنامه روزانه خود صبح است. یک مشت میوه خشک مانند کشمش، بادام، گردو، انجیر و غیره را تمام شب در کاسه‌های کوچک مختلف (به مقدار لازم) خیس کنید و صبح روز بعد با یک لیوان شیر میل کنید.

همیشه هنگام میزان مصرف میوه‌های خشک خود را کنترل کنید زیرا میوه های خشک سرشار از مواد مغذی هستند. همیشه مقدار مصرف در روز را محاسبه کنید.

فقط از میوه‌های خشکی استفاده کنید که هیچ گونه افزودنی ندارند. میوه‌های خشک پوشیده از شکر به اندازه مصرف میوه خشک طبیعی مفید نیست.

هنگام خرید میوه‌های خشک، همیشه برچسب‌ها را بررسی کنید تا ببینید آیا مواد افزودنی دارد یا خیر، زیرا برخی از میوه‌های خشک در بازار با شکر، ادویه جات و غیره مخلوط می‌شوند.

آیا میوه خشک ویتامین دارد؟


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

آشنایی با 7 مورد از عرقیات پرمصرف دنیا

آشنایی با 7 مورد از عرقیات پرمصرف دنیا

کدام عرقیات گیاهی برای سلامت بدن مفیداند؟

کدام عرقیات گیاهی برای سلامت بدن مفیداند؟

معرفی 7 عرق گیاهی منتخب برای کاهش وزن!

معرفی 7 عرق گیاهی منتخب برای کاهش وزن!

خواص بادام هندی برای زنان ( 10 تا از خواص بینظیر بادام هندی برای بانوان)

خواص بادام هندی برای زنان ( 10 تا از خواص بینظیر بادام هندی برای بانوان)

کالری یک خرما چقدر است؟

کالری یک خرما چقدر است؟

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

هات چاکلت

هات چاکلت

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش