بهترین زمان مصرف چای سیاه

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

بهترین زمان مصرف چای سیاه

بهترین زمان مصرف چای سیاه

چای نوشیدن یکی از عادات محبوب ما ایرانیان به خصوص در شبانگاه است که مانند هر نوشیدنی دیگری، فواید و مضرات خاص خود را دارد، اما برای این که از شدت ضرر و زیان‌های آن کاسته شود و فواید آن بیشتر نمود کند، باید به اندازه و در زمان‌ مناسب نوشیده شود. در ادامه این مقاله از فروشگاه اینترنتی موراتوس همراه ما باشید تا بهترین زمان مصرف چای سیاه را مورد بررسی قرار دهیم.

 

لیست مطالب:

 

بهترین زمان مصرف چای

‌بهترین زمان مصرف چای برای هر فرد متفاوت است؛ به‌عنوان‌مثال کسانی که حساس به کافئین هستند، بهتر است از نوشیدن چای در ساعات پایانی روز اجتناب کنند تا خواب راحت‌تر و باکیفیت‌تری را داشته باشند. همچنین نوشیدن چای بعد از غذا با فاصله کم میزان جذب آهن را کاهش می‌دهد و بهتر است فاصله زمانی بین خوردن آخرین وعده‌غذایی و نوشیدن چای رعایت شود؛ اما نوشیدن چای بعد از غذا پس از طی دو ساعت، می‌تواند به هضم بهتر و حتی کاهش وزن نیز کمک کند و برای بدن مفید باشد.

با شروع فصل سرما مصرف چای در بین طرف‌داران آن افزایش‌یافته و به یک نوشیدنی مناسب برای رفع خستگی و گرم نگه‌داشتن بدن بدل خواهد شد. نوشیدن یک فنجان چای همراه با یک برش کیک می‌تواند یک عصرانه دلپذیر برای رفع خستگی باشد.

تصور کنید در یک روز برفی زمستان در کنار شومینه به تماشای منظره زیبای بارش برف  از پشت پنجره اتاق نشسته‌اید. یک فنجان چای لب‌سوز و خوش‌عطر و طعم می‌تواند لذت شما را تماشای این منظره دلپذیر دوچندان کند و بهترین زمان مصرف چای است.

 

برای اطلاع از قیمت انواع چای خارجی و ایرانی به وبسایت موراتوس مراجعه نمایید.

 

بهترین زمان مصرف چای

 

افزودن ترکیباتی همچون لیمو، هل، دارچین، نعناع و زنجبیل به چای طعم آن را متفاوت می‌سازد؛ البته میزان لذت شما از این طعم‌ها به ذائقه و سلیقه شما وابسته است. همچنین صرف چای با شیرین‌کننده‌هایی نظیر قند، شکر، نبات، شکرپنیر، نقل و… طعم مطلوبی به چای به‌خصوص برای طرف‌داران چای شیرین ایجاد می‎‌کند.

 

چای تازه بنوشید

چای سبز و تازه خریداری کنید. چای تازه حاوی بیشترین مواد مغذی است، همچنین طعم بهتری نیز دارد. در زیر به زمان مصرف انواع چای، اشاره می کنیم:

چای سبز: ظرف ۴ ماه

چای اولونگ سفید: ظرف مدت ۶ ماه

چای اولونگ سیاه: ظرف مدت ۱ سال

چای سیاه چای است که کاملاً اکسیده شده است، بنابراین مصرف تازه آن ضروری نیست. تا زمانی که آن را در دمای معمولی اتاق و دور از نور مستقیم خورشید نگه دارید، عطر و طعم بسیار خوبی دارد. در مورد چای پوئر هیچ فوریتی وجود ندارد زیرا هر چه بیشتر بماند عطر و طعم بهتری پیدا می کند. همین نکته اغلب در مورد چای سفید نیز اتفاق می افتد.

توجه داشته باشید که نکات فوق فقط در مورد چای خالص که با مواد دیگر و طعم دهنده های مصنوعی ترکیب نشده است صادق هستند.

 

چای تازه بنوشید

 

بهترین زمان مصرف چای در طول فصل های مختلف

 

آنچه اغلب هنگام تصمیم گیری در مورد نوشیدن چای مورد توجه قرار نمی گیرد، این است که چه چایی را باید در هر فصل بنوشید. چند مورد که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

 

بهترین چای برای بهار و تابستان

علاوه بر این که بهتر است چای را تازه بنوشید، ایده خوبی است که چای مصرفی خود را بر اساس شرایط آب و هوایی که با فصول تغییر می کند تغییر دهید. چای کم اکسیده شده مانند چای سبز و سفید حتی اگر گرم باشند هم بدن را خنک می کنند. بنابراین، در طول بهار و تابستان بسیار عالی خواهند بود. اثر خنک کننده چای سبز و سفید گرمای محیط را متعادل می کند. چای پوئر نیز اثر مشابهی دارد. اگر طرفدار چای اولونگ هستید بهتر است به سراغ انواع سفید آن که کمتر اکسیده شده بروید.

 

بهترین چای برای پاییز و زمستان

در فصول سرد سال، چای می نوشید تا بدن خود را گرم نگه دارید. در چنین شرایطی چای سیاه اکسیده شده بهترین انتخاب است. اگر عاشق چای اولونگ هستید، به سراغ انواع سیاه آن بروید. اگر طرفدار چای پوئر هستید به سراغ انواع قدیمی (کهنه) آن بروید.

 

چند بار در روز می توان چای نوشید؟

از آنجایی که چای دارای کافئین است، بنابراین بهتر است از نوشیدن بیش از 3 فنجان چای در طول روز اجتناب کنید. در صورتی که چای گیاهی باشد، هیچ دلیلی برای منع مصرف وجود ندارد. معمولا چای های گیاهی دارای 0.4 میلی گرم کافئین هستند. علاوه براین چای پر رنگ حاوی مضرات بیشتری در مقایسه با چای کم رنگ است. بنابراین افرادی که مایل به نوشیدن چای پر رنگ هستند بهتر است این عادت را ترک دهند.

 

بهترین زمان مصرف چای سیاه بعد از غذا

نوشیدن چای بلافاصله بعد از غذا می‌تواند روند جذب مواد مغذی را مختل کند. از طرفی چای سیاه برای هضم غذا بسیار مفید است. برای بهره‌مندی کامل از مزایای چای بهتر است که نوشیدن آن را به حدود ۳۰ دقیقه تا یک ساعت بعد از غذا موکول کنید. استفاده از چای در این شرایط به کاهش وزن نیز کمک می‌کند. نوشیدن چای سبز نیز قبل و بعد از وعده‌های اصلی غذایی توصیه نمی‌شود. بهترین زمان مصرف چای سبز صبح و به عنوان میان وعده است.

 

بهترین زمان مصرف چای سیاه بعد از غذا

 

بهترین زمان مصرف چای سیاه بعد از صبحانه

صبحانه نیز یک وعده غذایی محسوب می‌شود. بر خلاف تصور بسیاری از ما ایرانیان که چای را در وعده صبحانه و به همراه مخلفاتی چون نان، پنیر، کره، عسل، نیمرو و... مصرف می‌کنیم، چنین سبک تغذیه‌ای باعث اختلال در جذب مواد مغذی و مشکلات گوارشی در دراز مدت خواهد بود. چای صبحانه باید حدود نیم تا یک ساعت بعد از این وعده غذایی میل شود تا بیشترین تأثیر مثبت را بر سلامتی داشته باشد.

استفاده از چای سبز در وعده صبحانه به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. بهتر است که برای نوشیدن این نوع چای در میان وعده صبح برنامه‌ریزی کنید. این نوشیدنی باید حداقل یک تا دو ساعت قبل از وعده ناهار یا شام مصرف شود.

پس اگر عادت به چای صبحانه دارید بهتر است زمان نوشیدن آن را تا نیم ساعت بعد از وعده صبحانه به تأخیر بی‌اندازید. مصرف چای با معده خالی می‌تواند عوارضی چون بیماری‌های گوارشی، رفلاکس و درد معده را به همراه داشته باشد.

 

بهترین زمان مصرف چای سیاه قبل از خواب

همانطور که اشاره کردیم چای سیاه دارای مقادیر کمی کافئین است. اگرچه این میزان از کافئین نمی‌توانند مانند کافئین قهوه عمل کند، با این حال در بدن‌های حساس ممکن است نوشیدن چای سیاه قبل از خواب باعث اختلال در کیفیت خواب شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که فاصله‌ای حداقل یک ساعته بین زمان نوشیدن چای و خواب وجود داشته باشد.

 

بهترین زمان مصرف چای سیاه قبل از خواب

 

جمع‌بندی

چای یک نوشیدنی محبوب در سراسر دنیا به ویژه ایران است. در ایران مصرف چای سیاه بیش از انواع دیگر چای مورد توجه است. مصرف چای اگر به اندازه و مطابق با استاندارد‌های تعریف شده باشد با مزایای بسیاری همراه است اما مصرف چای کهنه دم، غلیظ و در زمان نامناسب نه تنها هیج فایده‌ای برای بدن ندارد بلکه مضرات آن به مراتب بیشتر خواهد بود.

 


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

آشنایی با انواع پسته و خواص آنها

آشنایی با انواع پسته و خواص آنها

طرز تهیه هات چاکلت رژیمی

طرز تهیه هات چاکلت رژیمی

بهترین زمان مصرف چای سبز

بهترین زمان مصرف چای سبز

پیاز زعفران چیست؟

پیاز زعفران چیست؟

عوارض مصرف بیش از حد چای سبز

عوارض مصرف بیش از حد چای سبز

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش