پیاز زعفران چیست؟

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

پیاز زعفران چیست؟

پیاز زعفران چیست؟

زعفران مانند بسیاری از گیاهان دیگر از پیاز رشد می‌کند. نوع پیاز زعفران تاثیر مستقیمی بر کیفیت نهایی محصول دارد و به همین دلیل انتخاب پیاز مناسب، یکی از مهم‌ترین مراحل برای کشت و پرورش این گیاه و ادویه جادویی است. اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری در رابطه با پیاز زعفران کسب کنید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

پیاز زعفران چیست؟

پیاز زعفران که به انگلیسی تحت عنوان Corm شناخته می‌شود، منشا آن چیزی است که تحت عنوان ادویه زعفران می‌شناسیم. در واقع کشت زعفران از پیاز شروع می‌شود. قطر پیاز در ابتدا، انتها و وسط آن، شکل پیاز زعفران را تعیین می‌کند. بر این اساس پیاز زعفران به شکل دایره‌ای، بیضوی و تخم مرغی تولید و عرضه می‌شود که رایج‌ترین آن، پیازهای تخم مرغی شکل است.

رنگ پیاز زعفران سفید بوده و الیاف پوشالی قهوه‌ای رنگ آن را می‌پوشانند. این الیاف پرپشت یا کم پشت، نقش محافظت از پیاز در برابر سرما و گرما را برعهده دارند و همچنین رطوبت پیاز را حفظ می‌کنند. بنابراین با وجود این الیاف، پیاز زعفران دوره استراحت خود در زمستان را در سلامت کامل پشت سر می‌گذراند تا بدون آسیب در تابستان بیدار شود.

چگونه پیاز زعفران کاشته می‌شود؟

معمولا زمان کاشت زعفران اواسط مرداد تا شهریورماه است و برای انتخاب بهترین موقع، بسته به اقلیم و خاک مدنظر برای کشت گیاه تصمیم می‌گیرند. پس از کاشت، برگ‌های زعفران از وسط یا قاعده ساقه بیرون می‌زنند و مدتی بعد سروکله گل‌ها با گلبرگ‌های بنفش‌رنگ پیدا می‌شود. در وسط گل‌ها کلاله‌های قرمز رنگ سه شاخه وجود دارند که پس از جداسازی و خشک کردن به روش‌های مختلف به عنوان ادویه زعفران به فروش می‌رسند. عمر پیازهای زعفران بین 5 تا 8 سال است و در این بازه زمانی می‌توانید از پیاز، زعفران برداشت کنید.

پیاز زعفران مرغوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

چه قصد کشت زعفران در خانه را داشته باشید و چه بخواهید در مقیاس وسیع‌تر و در مزرعه زعفران بکارید، باید پیاز زعفران باکیفیتی خریداری کنید. در غیر این صورت همه هزینه‌های شما بر باد می‌رود.

سلامت پیاز زعفران

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که مهم‌ترین عامل برای مرغوبیت پیاز زعفران، وزن آن است و بدون توجه به سلامت پیاز، به دنبال درشت‌ترین پیازهای موجود هستند تا بیشترین بازدهی را از کشت و پرورش این گیاه داشته باشند. در صورتی که قبل از وزن، سلامت پیاز زعفران از اهمیت بیشتر و اولویت بالاتری برخوردار است. پیاز زعفران سالم به این معناست که پیاز هیچ خرابی، کنه و قارچی نداشته باشد. آلودگی و بیماری پیاز به سرعت در زمین زعفران گسترش می‌یابد و حتی یک پیاز خراب در صورت کاشت، می‌تواند کل پیازها و گیاهان دیگر را آلوده کند.

وزن پیاز زعفران

نکته مهم دیگر وزن پیاز زعفران است. پیازهای زعفران از این نظر به دو دسته خاکی و گلخانه‌ای تقسیم می‌شوند که اولی بین 8 تا 15 گرم و پیازهای گلخانه‌ای 15 تا 30 گرم وزن دارند. معمولا وزن بین 8 تا 13 گرم برای کشت این گیاه ایده‌آل است و اگر پیازی زیر 8 گرم وزن داشته باشد، به احتمال زیاد در چند سال اول خبری از گلدهی نخواهد بود زیرا مواد غذایی کافی برای گلدهی ندارد. از طرف دیگر با تهیه و کشت پیازهای متوسط مقدار بذرهایی که در واحد سطح زمین کشت می‌شوند، بیشتر از حالتی است که پیازهای درشت را می‌کارند. به همین دلیل بهتر است به جای درشت‌ترین سایز، به دنبال پیاز زعفران با اندازه متوسط باشید.

نکات مهم برای خرید پیاز زعفران

خرید پیاز زعفران به اندازه تشخیص زعفران اصل کار دشواری است و اگر تجربه‌ای در این زمینه نداشته باشید، به احتمال زیاد موردهدف کلاهبرداران و سودجویان قرار می‌گیرید. در این بخش نکاتی را می‌خوانید که رعایت آن‌ها کمک می‌کند تجربه موفقی در خرید پیاز زعفران داشته باشید.

به درصد رطوبت بنه‌های پیاز دقت کنید

متاسفانه برخی فروشندگان قبل از خروج پیاز و بدون توجه به زمان آبیاری زعفران پیاز را مجددا آبیاری می‌کنند تا پیاز حداکثر رطوبت را جذب کند و هنگام فروش وزن بیشتری داشته باشد. در نتیجه فروشنده مبلغ بیشتر بابت وزن آب و رطوبتی می‌گیرد که پیاز جذب کرده است، نه مواد مغذی آن.

درصد رطوبت در پیاز برای کشت گلخانه‌ای اهمیت زیادی دارد

در صورتی که قصد کشت گلخانه‌ ای زعفران را دارید، باید بیشتر به میزان رطوبت پیاز توجه داشته باشید؛ زیرا مقدار رطوبت در هوای گلخانه معمولا بالاتر از مزرعه است و اگر پیاز بیش از حد مرطوب باشد، در حین رشد باید انرژی بیشتری را صرف از دست دادن رطوبت اضافی کند. همین عامل باعث می‌شود که گلدهی پیاز تا 50 درصد کاهش یابد.

پیاز زعفران متناسب با اقلیم مزرعه بخرید

پیاز زعفران بسیار حساس است و از آنجایی که قرار است حداقل 7 سال از آن محصول برداشت کنید، باید پیازی بخرید که کاملا با اقلیم مزرعه متناسب باشد. تفاوت‌های اقلیمی پیاز گیاه را دچار تنش می‌کنند. به همین دلیل صرفا بر این اساس که در منطقه‌ای زعفران کوهی می‌روید، به این معنا نیست که پیاز زعفران از گیاه کروکوس ساتیووس را هم می‌توانید بکارید.

سخن پایانی

در این مقاله هر آنچه را که باید پیاز زعفران بدانید، در اختیار شما قرار دادیم. از آنجایی که زعفران خرید بالایی دارد، شما می‌توانید در صورتی که شرایط لازم را داشته باشید، نسبت به کشت و پرورش این گیاه اقدام کنید. البته بازدهی کشت زعفران در خانه به هیچ عنوان قابل مقایسه با آنچه در مزرعه می‌کارید، نیست.

 

 


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

آشنایی با انواع پسته و خواص آنها

آشنایی با انواع پسته و خواص آنها

طرز تهیه هات چاکلت رژیمی

طرز تهیه هات چاکلت رژیمی

بهترین زمان مصرف چای سبز

بهترین زمان مصرف چای سبز

پیاز زعفران چیست؟

پیاز زعفران چیست؟

عوارض مصرف بیش از حد چای سبز

عوارض مصرف بیش از حد چای سبز

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش