قهوه چیست؟ هر آنچه که باید در خصوص قهوه و دانه قهوه باید بدانید!

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

قهوه چیست؟ هر آنچه که باید در خصوص قهوه و دانه قهوه باید بدانید!

قهوه چیست؟ هر آنچه که باید در خصوص قهوه و دانه قهوه باید بدانید!

قهوه سومین نوشیدنی محبوب جهان است . گیاه قهوه دارای 2 نژاد اصلی به نام‌ های عربیکا و روبوستا می باشد . در عصر حاضر بسیاری از مردم به جای چای و سایر نوشیدنی های گرم ، ترجیح می دهند قهوه بنوشند . به همین علت امروزه خرید و مصرف قهوه در زندگی مردم ایران پررنگ تر شده است . امروز در این مقاله از موراتوس به موضوع قهوه و هر آنچه که باید در خصوص قهوه و دانه قهوه بدانیم خواهیم پرداخت با ما موراتوس همراه باشید .

 

قهوه چیست ؟

شاید کمتر کسی فکرش را می ‌کرد که از دل میوه‌ های گیلاس مانند بوته‌ای در اتیوپی و سپس مناطق گرمسیری آمریکا و شاخ آفریقا و بخش‌ هایی از جنوب آسیا دانه‌ای این‌ چنین پرطرفدار به عمل آید که بو داده آن دانه و در نهایت دم کرده‌اش ، به نوشیدنی ماندگار قرن تبدیل شود . قهوه یک نوشیدنی تلخ اما پرطرفدار و اصیل است که برای نخستین بار در قرن پانزدهم میلادی پا به عرصه نوشیدنی‌ ها گذاشت و حالا پس از گذشت سالیان سال هنوز هم در کنار چای ، پای ثابت تمامی مهمانی‌ها و دورهمی هاست . برای خرید قهوه جاکوبز مونارک بر روی لینک کلیک کنید.

نام قهوه معادل عربی واژه کفا یا کافا است . کافا نام یک منطقه در حوالی جنوب غرب اتیوپی ( زادگاه قهوه ) است . اگر بخواهیم دقیق تر به ریشه‌یابی واژه آن بپردازیم باید بگوییم که در اصل کلمه عربی قهوه از ریشه فعل قها می ‌آید ، به معنای بی‌اشتها بودن . جالب است بدانید که عرب‌ها معتقد بودند که نوشیدنی تازه کشف شده موجب بی‌اشتهایی می‌شود و بر همان مبنا نامش را قهوه یا کافی نهادند .

 

انواع دان قهوه

انواع دان قهوه یا میوه قهوه از 4 نوع درخت تولید می شود که عبارتند از : عربیکا ، روبوستا ، اکسلسا  و لیبریکا که هر کدام از این نوع قهوه‌ ها ، ویژگی ‌های مخصوص خود را دارند ، ویژگی ‌هایی همچون عطر ، کافئین ، قدرت رشد درختان قهوه ، طعم و ظاهر . البته قهوه لیبریکا در بازار های جهانی ، چندان رایج نیست .

سوا از این که قهوه ‌ها در انواع عربیکا و روبوستا و لیبریکا و اکسلسا متفاوتند ، مناطق کشت قهوه نیز می‌تواند ظاهر ، طعم ، عطر و به طور کلی بارزه‌های طعمی دانه را تحت تاثیر خود قرار دهد . به عنوان مثال :

طعم قهوه‌ای که در کنیا کشت می ‌شود با قهوه تولید شده در کشور اندونزی متفاوت است . به همین علت بعضی از قهوه دوستان عاشق قهوه‌ های یک کشور یا یک منطقه خاصی می‎ شوند و تمایل دارند همیشه از آن دانه ‌ها استفاده کنند . در ادامه انواع دان قهوه را به طور مختصر برای شما شرح داده ایم .

 

21

 

  • روبوستا (Robusta)

دانه‌های قهوه روبوستا ارزان‌قیمت‌تر از عربیکا هستند ، زیرا با سهولت بیشتری پرورش می ‌یابند . اما نباید گول این برچسب قیمت ارزان‌تر را خورد ، زیرا روبوستا مقادیری بالایی از کافئین را در بر می ‌گیرد و می‌تواند صبح شما را زیر و رو کند . روبوستا در اروپا ، آفریقا و خاورمیانه محبوب است . این دانه طعمی قوی و تلخ دارد و معمولا از آن در قهوه‌ های فوری یا نوشیدنی‌ های اسپرسو استفاده می ‌شود .

طعم : قوی و تلخ

مقدار کافئین : زیاد

  • عربیکا (Arabica)

دانه قهوه عربیکا را به وفور می ‌توان در نقاط مختلف جهان مانند آمریکای شمالی ، برزیل و ویتنام یافت . افرادی که مایل به دم کردن قهوه خود هستند ، معمولا عربیکا را انتخاب می‌ کنند که طعمی شیرین و ملایم دارد . این نوع از گیاه قهوه نیازمند توجه بیشتری است تا شیرینی ‌اش حفظ شود و بنابراین با قیمت بالاتری هم به فروش می ‌رسد . عربیکا ضمنا نسبت به دیگر دانه‌ها مقادیری متوسط از کافئین دارد .

طعم : شیرین و ملایم

مقدار کافئین : متوسط

  • لیبریکا (Liberica)

دانه لیبریکا که نادرتر از هر دانه دیگری است،‌ به قوی بودن شهرت دارد . این نوع از قهوه که به صورت بومی در مناطق مرکزی و غربی آفریقا کشت می‌ شود ، طعمی برجسته و دودی را زیر زبان شما می ‌آورد . از آن ‌جایی که این دانه قهوه برای رشد به آب‌وهوای گرم و شرجی نیاز دارد ، در ابعاد آنقدرها کلان تولید نمی ‌شود . اگر روزی روزگاری راه‌تان به اندونزی یا فیلیپین افتاد ، حتما خودتان را به یک لیوان قهوه لیبریکای دودی و آجیلی مهمان کنید .

طعم : آجیلی و دودی

مقدار کافئین : کم

  • اکسلسا (Excelsa)

دانه‌های قهوه اکسلسا در واقع متغیری از همان دانه لیبریکا هستند و عمدتا در آسیای جنوب شرقی پرورش می ‌یابند . این گیاه در ارتفاعات به بهترین شکل پرورش پیدا می ‌کند و قامت خود آن به 6 الی 9 متر می ‌رسد . اکسلسا طعمی ترش و میوه‌ای را به لیوان قهوه شما می ‌آورد و معمولا با دانه‌های دیگر ترکیب می ‌شود تا طعمی غنی ‌تر به دست آید .

طعم : ترش و میوه‌ای

مقدار کافئین : کم

 

20.[1]

 

انواع نوشیدنی قهوه چیست ؟

تا اینجا می‌دانیم که قهوه چیست و انواع دانه‌های قهوه عربیکا و روبوستا چه ویژگی ‌هایی دارند . اما اگر سری به منوی کافی ‌شاپ‌ها زده باشید ، نام‌ های مختلفی از نوشیدنی قهوه را مشاهده خواهید کرد و همین نام ‌ها ، انتخاب قهوه مناسب را قدری سخت می‌ کنند . در فهرست زیر ، انواع نوشیدنی قهوه آورده شده است .

  • اسپرسو

اسپرسو (Espresso) که به عنوان شورت بلک (Short Black) هم شناخته می‌ شود ، از حدود 30 میلی‌لیتر قهوه غلیظ تشکیل شده . اگرچه داریم درباره یک نوشیدنی ساده و سر راست صحبت می‌ کنیم ، اما مهارت یافتن در تهیه اسپرسو می ‌تواند اندکی دشوار و زمان‌ بر باشد . برای خرید قهوه فوری دیویدف بر روی لینک کلیک کنید.

  • کافه لاته

بسیاری عقیده دارند که قهوه خوردن را باید با نوشیدن «کافه لاته» (Cafe Latte) آغاز کرد ، چون به خاطر مقدار زیاد شیر ، خبری از تلخی و ترشی قهوه نیست . آن‌هایی که از نوشیدنی ‌های شیرین لذت می ‌برند هم معمولا سیروپ طعم ‌دهنده را به لاته خود اضافه می‌ کنند .

 

22.[1]

 

  • ترک

قهوه ترک از دانه‌های آسیاب شده در داخل ظرف مخصوصی به نام جذوه تهیه می‌شود و روش ‌های مختلفی برای دم کردن آن وجود دارد . البته این نوع قهوه را نیز می‌ توان از نوع بلک کافی بر شمرد که طعم بسیار قوی دارد و به‌سبب نوع تهیه آن ، بسیار دل‌نشین است .

  • کاپوچینو

ایتالیایی‌ها معمولا این نوشیدنی جذاب و خامه‌ای را همراه با صبحانه می ‌نوشند و مردم سایر نقاط جهان آن را یک نوشیدنی دلچسب برای تمام اوقات روز به حساب می ‌آورند . لایه‌ای قطور از کف شیر را روی «کاپوچینو» (Cappuccino) پیدا می ‌کنید که اگر دوست داشتید ، با اندکی شکلات قادر به دگرگون کردن طعم آن خواهید بود .

  • آمریکانو

«آمریکانو» (Americano) یکی از محبوب ‌ترین نوشیدنی‌ های صبح‌هنگام به حساب می ‌آید و ریشه‌های آن به دوران جنگ جهانی دوم باز می ‌گردد ، دورانی که سربازان با افزودن آب به قهوه خود سعی داشتند دوام جیره قهوه روزانه خود را افزایش دهند . آب باعث می‌شود اسپرسو رقیق‌تر شود و در عین حال ،‌ همچنان حاوی مقادیر قابل توجهی از کافئین باشد .

  • ماکیاتو

کلمه «ماکیاتو» (Macchiato) در ایتالیایی به معنای «علامت» یا «لکه» است و به لکه‌ای اشاره دارد که هنگام ریختن شیر بخاردیده روی سطح اسپرسو پدید می‌آید . در این نوشیدنی ، گاهی از سیروپ‌های طعم ‌دهنده هم استفاده می‌شود و طعم سیروپ بستگی به سلیقه مشتری دارد .

  • کورتادو

نوشیدنی کورتادو (Cortado)، ماکیاتو را یک گام جلوتر برده و ترکیبی برابر از اسپرسو و شیر گرم در اختیارتان می‌گذارد تا کمتر طعم و خواص اسیدی قهوه را احساس کنید .

  • رد آی Red Eye

هدف از تهیه نوشیدنی «رد آی» (Red Eye)، افزودن کافئین هرچه بیشتر به یک لیوان قهوه استاندارد است .

  • موکا

«موکا» (Mocha) را می‌توان ترکیبی از قهوه و شکلات داغ به حساب آورد . استفاده از پودر شکلات یا سیروپ باعث می‌ شود طعمی غنی و خامه‌ای به دست آید و از ترشی اسپرسو هم کم شود .

  • و ....

 

فواید قهوه

  • نقش قهوه در دیابت : قهوه در مبارزه با دیابت نوع ۲ نقش دارد . مطالعاتی در سال ۲۰۱۷ نشان داند که نوشیدن قهوه سبب کاهش سندرم متابولیک (ترکیبی از دیابت، فشار خون بالا و چاقی) می ‌شود .
  • چربی‌سوزی‌ : کافئین موجود در قهوه سبب شکسته شدن مولکول‌های چربی بدن و چربی‌سوزی و تامین سوخت سلول‌ها به هنگام فعالیت‌های ورزشی می‌شود .
  • مبارزه با پارکینسون : مطالعات نشان داده‌اند که کافئین موجود در قهوه اثرات مثبتی برای محافظت در برابر بیماری پارکینسون دارد و نوشیدن چهار فنجان قهوه در روز ، خطر ابتلا را تا ۵ برابر کاهش می ‌دهد . برای خرید قهوه لمیز بر روی لینک کلیک کنید.
  • پیشگیری از سرطان : قهوه سرشار از آنتی‌اکسیدان است و از این‌رو ، در واکنش با رادیکال‌های آزاد ، نقش مهمی در پیشگیری از سرطان ایفا می ‌کند .
  • کاهش وزن : قهوه حاوی پتاسیم و منیزیم است که به استفاده بدن از انسولین کمک می ‌کند .

 

23.[1]

 

مضرات قهوه

  • قهوه نامرغوب : قهوه نامرغوب معمولا شامل ناخالصی است و این ناخالصی‌ها برای سلامتی بدن مضر هستند . بدحالی و سردرد تنها بخشی از مشکلاتی است که استفاده از قهوه نامرغوب ایجاد می‌کند .
  • مصرف در دوره بارداری :‌ برخی مطالعه نشان داده‌اند که کافئین موجود در قهوه برای جنین مناسب نیست .
  • افزایش تپش قلب : نوشیدن بیش از اندازه قهوه ، تپش قلب را افزایش می ‌دهد و همین امر ، مشکلاتی برای افراد به‌ویژه آن‌هایی که مشکلات قلبی دارند بوجود می ‌آورد .

 


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

4 روش کاربردی برای طرز تهیه انواع قهوه بدون دستگاه

4 روش کاربردی برای طرز تهیه انواع قهوه بدون دستگاه

آشنایی با انواع پسته و خواص آنها

آشنایی با انواع پسته و خواص آنها

طرز تهیه هات چاکلت رژیمی

طرز تهیه هات چاکلت رژیمی

بهترین زمان مصرف چای سبز

بهترین زمان مصرف چای سبز

پیاز زعفران چیست؟

پیاز زعفران چیست؟

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش