خواص تخمه کدو ; آشنایی با خواص شگفت انگیز تخمه کدو برای بدن

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

خواص تخمه کدو ; آشنایی با خواص شگفت انگیز تخمه کدو برای بدن

خواص تخمه کدو ; آشنایی با خواص شگفت انگیز تخمه کدو برای بدن

 در میان انواع مختلف تخمه‌ها، تخمه کدو یکی از خوشمزه‌ترین مغزهاست. البته این تخمه علاوه بر طعم خوش، مزایا و فواید زیادی هم به همراه دارد که ما هم تصمیم داریم به این فواید و خواص تخمه کدوی آجیلی اشاره کنیم. شما هم اگر دوست دارید در مورد خواص تخمه کدو تنبل برای افراد مبتلا به دیابت – خواص تخمه کدو برای بارداری – فواید تخمه کدو برای مردان و زنان – فواید مصرف تخمه کدو برای لاغری، پوست و مو اطلاعات بیشتری کسب کنید با ادامه‌ی این مطلب از موراتوس همراه باشید.

 

تخمه کدو چیست؟

تخم کدو (Pumpkin Seeds) دانه‌های خوراکی‌ای از کدو تنبل و انواع دیگر کدو حلوایی هستند که کرم‌رنگ، مسطح و بیضی‌شکل با طعمی آجیلی و کمی شیرین هستند. این دانه‌ها در بسیاری از نقاط جهان به‌شکل برشته و نمک‌زده به‌عنوان میان‌وعده در رژیم غذایی اشخاص مصرف می‌شود.

کدو تنبل یکی از شیرین‌مزه‌های بومی آمریکای مرکزی و جنوبی است که برای قرن‌ها توسط بومیان آمریکا به‌عنوان غذا و دارو استفاده می‌شد. دانه‌های کدو تنبل سرشار از مواد مغذی مثل چربی‌های غیر اشباع مثل امگا ۳ و مواد معدنی مثل منیزیم هستند.

 

طبع تخمه کو

یکی از مهمترین خواص تخمه کدو این است که دارای طبع سرد و خشک می ‌باشد. در طب سنتی این تخمه را به عنوان یکی از تخمه ‌های سرد و خشک می‌ شناسند که دارای مزیت‌ های بی ‌نظیری است. شما می ‌توانید انواع تخمه کدو را با عسل و گلنگبین ترکیب کنید تا طبع آن گرم شود. تخمه کدو کمک می‌ کند تا حرارت بدن کاهش یابد و خلط ‌هایی که آسیب رسان هستند از بین روند. تخمه کدو با تعدیل حرارت بدن کمک می‌ کند تا تب افراد کمتر شود. به طور کلی باید بدانید که با وجود سرد بودن طبع تخمه کدو از این تخمه مزیت‌ های زیادی دریافت می ‌گردد.

 

خواص تخم کدو در طب سنتی

طب سنتی طبع تخم کدو سرد و خشک می‌داند. مصلح تخم کدو عسل و گلنگبین است. از جمله خواص تخم کدو می‌توان به این موضوع اشاره کرد تخم کدو می‌تواند سبب تعدیل حرارت بدن و تسکین خلط‌های گرم و آسیب رسان شود. تخم کدو با تعدیل حرارت بدن می‌تواند موجب رفع تب نیز شود. علاوه بر این روغن تخم کدو می‌تواند در رفع خشکی مغز و درمان بی خوابی و نیز تب‌های گرم و سل موثر و مفید باشد. عفونت و ورم مجاری  از دیگر مواردی هستند که  تخم کدو می‌تواند در درمان آن موثر باشد.  تخم کدو برای درمان مشکلات پروستات نیز تا حد زیادی مفید است.

در ادامه به بررسی برخی از خواص تخم کدو می‌پردازیم.

 

 

آشنایی با 10 تا خواص شگفت انگیز تخمه کدو

 

خواص تخمه کدو : کاهش استرس

تخمه کدو فواید شگفت‌انگیزی برای کاهش استرس دارد و مصرف آن در کنار باقی راه‌های مقابله با استرس قرار می‌گیرد. در واقع چه کسی فکرش را می‌کند که تخمه کدو می‌تواند شما را از شر استرس خلاص کند و افسردگی را در شما تسکین دهد اما این دانه خوشمزه حاوی مقدار زیادی منیزیم است که روی اعصاب اثر آرام‌بخش دارد و همچنین برای سیگنال‌های انتقال‌دهنده‌های عصبی درون مغز مفید است. در نتیجه باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشید.

 

برای اطلاع از قیمت تخمه کدو مشهدی به وبسایت موراتوس مراجعه کنید

 

خواص تخمه کدو : کاهش استرس

 

خواص تخمه کدو : بهبود سلامت قلب

تخم کدو تنبل حاوی منیزیم، پتاسیم و اسیدهای چرب سالم است. تخم کدو تنبل به خصوص روغن دانه کدو تنبل، سلامت قلب را بهبود می بخشد و به کاهش خطر بیماری عروق کرونر قلب کمک می کند. مکمل‌های روغن تخم کدو تنبل می‌تواند فشار خون را کاهش دهد و در عین حال سطح کلسترول مفید HDL را در خون بزرگسالان افزایش دهد. تخم کدو تنبل همچنین می‌تواند رگ‌های خونی را گشاد کرده و جریان خون را تقویت کند تا به قلب کمک کند تا کارآمدتر کار کند.

 

خواص تخمه کدو : حاوی مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌های ضدبیماری

تخمه کدو سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است که با تشکیل رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و از سلول‌های بدن در مقابل آسیب ناشی از اکسیداسیون محافظت می‌کنند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند در جلوگیری از بیماری‌های مزمنی مانند بیماری قلبی، سرطان، دیابت و نقایص دستگاه ایمنی مفید باشند. خاصیت ضدالتهاب ناشی از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند از وخیم‌تر شدن بیماری آرتروز جلوگیری کرده و آسیب‌های کبدی را مهار کند.

 

برای خرید تخمه کدو گوشتی می توانید به وبسایت موراتوس مراجعه نمایید.

 

خواص تخمه کدو : حاوی مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌های ضدبیماری

 

خواص تخمه کدو : کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها

طبق نتایج برخی تحقیقات، تخمه کدو حاوی ترکیبات گیاهی باشد که می توانند از رشد سلول های سرطانی جلوگیری کنند. در واقع، یک تحقیق مشاهده ای در سال ۲۰۱۲ نشان داد که خواص تخمه کدو باعث کاهش خطر سرطان سینه در دوران یائسگی می شود. سایر مطالعات قدیمی تر به این نتیجه رسیدند که لینگان های موجود در تخمه کدو نقش مهمی در پیشگیری و درمان سرطان سینه داشته باشند. علاوه بر این، یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که عصاره تخمه کدو می تواند باعث کاهش رشد و گسترش سلول های سرطانی پروستات شود.

 

خواص تخمه کدو  برای مو

یکی از خواص تخم کدو کمک به سلامت مو‌ها است. تخم کدو دارای ویتامین‌هایی از جمله ویتامین A و ویتامین K، روی و اسید‌های چرب امگا۳ است که این‌ها برای سلامت مو و پوست سر بسیار موثر و مفید هستند. اسیدچرب امگا۳ می‌تواند التهاب را کاهش داده و از این طریق سبب افزلیش رشد مو و جلوگیری از ریزش مو می‌شود.  تخم کدو می‌تواند موجب محکم‌تر و درخشان‌تر و ضخیم‌تر شدن موها می‌شود. برای رفع شوره سر یکی از عناصر مفید که ار آن در شامپو نیز استفاده می‌شود روی است. تحم کدو با داشتن  روی دارای خواص ضدقارچی است و از خارش پوست سر، سوزش و تحریک پذیری جلوگیری می‌کند.

مصرف روزانه تخم کدو و ماساژ سر با روغن این دانه می‌تواند به رفع و درمان شوره سر کمک کند. فقدان ویتامین A موجب خشکی و شکنندگی مو می‌شود. تخم کدو دارای بتاکاروتن است و بتاکاروتن بعد از مصرف تبدیل به ویتامین A می‌شود درنتیجه مصرف تخم کدو از خشکی مو و پوست سر نیز جلوگیری می‌کند. با جاوگیری از خشکی سر از بروز شوره نیز جلوگیری می‌کند.

 

خواص تخمه کدو برای تخمدان

یکی از مهم‌ ترین خواص تخمه کدو این است که برای درمان تنبلی تخمدان مورد استفاده قرار می ‌گیرد. دانه‌ های کدو تنبل تعادل هورمونی را در بدن برقرار می ‌کنند. زنانی که مبتلا به سندروم پلی کیستیک هستند می ‌توانند از تخمه کدو به صورت روزانه استفاده کنند. خانم‌ های مبتلا به تنبلی تخمدان دچار ریزش مو و همچنین پوکی استخوان خواهند شد. بر همین اساس با استفاده از تخمه کدو می‌ توانند ریزش موی خود را درمان کرده و احتمال پوکی استخوان را کاهش دهند.

 

برای اطلاع از قیمت تخمه کدو مرمری به صفحه فروشگاه موراتوس سر بزنید

 

خواص تخمه کدو برای تخمدان

 

خواص تخمه کدو برای کنترل سطح قند خون

یکی از بهترین مزایای تخمه کدو، قابلیت کنترل سطح قند خون جهت جلوگیری از جهش یا سقوط میزان قند خون است. این خاصیت در تخمه کدو بسیار مهم است زیرا بالا بودن سطح قند خون می‌تواند منجر به بروز عوارض دیابتی ازجمله تشنگی، خستگی، تکرر ادرار و تهوع شود. تخمه کدو سرشار از پروتئین و فیبر است که هر دو جذب قند در جریان خون را آهسته کرده و کنترل سطح قند خون را بهبود می‌بخشند. با این تفاسیر می‌توان نتیجه گرفت که تخمه کدو می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

 

خواص تخمه کدو منیزیم بسیار بالا

تخمه کدو یکی از بهترین منابع طبیعی منیزیم است. منیزیم، ماده معدنی است که کمبود آن در رژیم غذایی کشورهای غربی دیده می شود. در ایالات متحده، میزان مصرف منیزیم در بزرگسالان حدود ۴۸ درصد کمتر از میزان توصیه شده در روز است. بیشتر از ۶۰۰ واکنش شیمیایی در بدن انسان به منیزم نیاز دارند. میزان کافی منیزیم برای موارد زیر نیز لازم است:

کنترل فشار خون

کاهش خطر بیماری قلبی

تشکیل و حفظ استخوان سالم

تنظیم قند خون

 

خواص تخم کدو برای پوست

از دیگر خواص تخم کدو می‌توان به تاثیر آن در حفظ سلامت پوست اشاره کرد. اسیدهای چرب ضروری موجود در تخم کدو می‌توانند سطح روغن و رطوبت پوست را حفظ کرده و از بروز آکنه و خشکی پوست جلوگیری کنند. اسیدهای چرب اشباع نشده موجود در تخم کدو می‌توانند پوست را تغذیه کرده و موجب افزایش انعطاف پذیری پوست شوند. کمک به درمان جوش و آکنه از دیگر خواص تخم کدو است. تخم کدو دارای خواص ضد التهابی بوده و با داشتن روی موجب کاهش قرمزی و زخم روی صورت می‌شود و از این طریق به درمان آکنه کمک می‌کند.

همچنین روی دارای خاصیت ضد باکتری بوده و بر روی غدد چربی تاثیر داشته و فعالیت آن‌ها را کاهش می‌دهد و از این طریق ترشح چربی و احتمال وقوع آکنه را کاهش می دهد. از دیگر خواص تخم کدو می‌توان به خاصیت ضد پیری آن اشاره کرد. تخم کدو می‌تواند روند پیرشدن را کند کرده و موجب درخشندگی و جوانی پوست شود. همچنین دارای آنتی اکسیدان‌هایی است که موجب خنثی سازی رادیکال‌های آزاد شده و از چین و چروک پوست جلوگیری می‌کند. علاوه بر این روی موجود در تخم کدو سبب حفظ کلاژن و کمک به جوانسازی و جوان ماندن پوست می‌شود.

به میزان یک فنجان از تخم کدو و یک تخم مرغ زده شده را همرا با  مقداری روغن را به صورت خمیر ضخیمی تبدیل کنید. این خمیر به دست آمده را برای مدت زمان پانزده دقیقه روی پوست صورت خود بمالید و بعد از گذشت این مدت زمان صورت خود را با آب بشویید تا یک پوست صاف و درخشان به دست آورید.

 

خواص تخم کدو برای پوست

 

خواص تخمه کدو در بهبود عملکرد مثانه

طبق تحقیقات، نشان داده شده است که تخمه کدو از بزرگ شدن پروستات مردان جلوگیری می‌کند. این عارضه شایع، منجر به دشواری ادرار در مردان می‌شود و مصرف تخمه کدو می‌تواند در رفع این مشکل مفید باشد. به‌علاوه، روغن موجود در تخمه کدو جنبه‌های دیگر عملکرد مثانه را نیز بهبود بخشیده و عوارض مربوط به مثانه بیش‌فعال را کاهش می‌دهد و با این کار، ناهنجاری‌های ادراری را کاهش می‌دهد.

 

روش‌های مصرف تخمه کدو

تخمه کدو را می‌توان به تنهایی و به عنوان یک میان‌وعده‌ی سالم مصرف کرد و یا می‌توان آن را به خاطر طعم خوشمزه و بافت ترد به غذاها، انواع شیرینی‌ها و سالاد اضافه کرد. پیشنهادات مختلفی برای مصرف تخمه کدو و بهره‌وری از خواص و فواید آن وجود دارد که از جمله‌ی آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. یک سالاد آماده کنید و در انتها به آن مغز تخمه‌های کدو تنبل را اضافه کنید.
  2. شما می‌توانید گرانولای خانگی خود را با ترکیبی از آجیل‌ها، تخمه کدو و میوه‌های خشک درست کنید.
  3. برای طعم‌دار کردن تخمه کدو نیز می‌توانید به آنها روغن زیتون، پودر زیره و پودر سیر بزنید و آنها را تفت بدهید تا قهوه‌ای و برشته شوند.
  4. کره تخم کدو تنبل (درست مانند کره بادام زمینی) درست کنید. برای این کار می‌توانید مغز تخمه کدوی خام را درون غذاساز بریزید تا زمانی که صاف و یکدست شوند.

 

 

خواص تخمه‌ کدو خام

تخمه‌ کدو را به طرق مختلف می‌توانید مصرف کنید. می‌توانید آن‌ را به صورت خام، بو داده شده، جوانه‌زده شده، اضافه کردن به سالاد و حتی در انواع اسموتی‌ها و شیرینی‌ها استفاده کنید. از روغن تخمه‌ کدو نیز می‌توانید به عنوان جایگزین روغن زیتون در آماده کردن سالادها و برای پخت و پز بهره ببرید. در اینجا لیستی از خواص تخمه‌ کدو به صورت خام را آماده کردیم.

  • بهبود هضم غذا، سیستم ایمنی و متابولیسم بدن
  • سرشار از آنتی‌اکسیدان مثل فلاونوئید، فنولیک اسید، ویتامین E و کاروتنوئید
  • دارای ترکیبات گیاهی که از سرطان جلوگیری می‌کنند

اما در طرف دیگر باید این را نیز بدانید که خوردن تخمه‌ کدو به صورت خام یک‌سری مضراتی را نیز شامل می‌شود که در لیست زیر به بررسی آن مضرات پرداختیم.

  • داشتن برخی ضدمغذی‌ها که در حالت بوداده، کمتر هستند
  • نداشتن طعمی دلپذیر، که معمولا در حالت بوداده، لذیذتر است
  • انقضای سریع‌تر به نسبت حالت بو داده شده‌ی تخمه‌ی کدو

 

سخن پایانی

تخمه کدو، دانه ای بسیار مغذی و سرشار از آنتی اکسیدان های قوی است. مصرف این دانه می تواند به رفع کمبودهای غذایی کمک کرده و از بدن در برابر مشکلات مختلف محافظت کند. در واقع، خواص تخمه کدو باعث بهبود سلامت قلب، کاهش قند خون، بهبود باروری و کیفیت خواب می شود. مصرف این دانه حتی از بدن در برابر برخی سرطان ها محافظت می کند. علاوه بر این، ترکیبات مغذی تخمه کدو می تواند فواید دیگری نیز داشته باشد، از جمله بهبود انرژی، خلق و خو و عملکرد سیستم ایمنی بدن شود. خوشبختانه، شما می توانید برای بهره مندی از خواص تخمه کدو، خیلی راحت این دانه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

 


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

آشنایی با 7 مورد از عرقیات پرمصرف دنیا

آشنایی با 7 مورد از عرقیات پرمصرف دنیا

کدام عرقیات گیاهی برای سلامت بدن مفیداند؟

کدام عرقیات گیاهی برای سلامت بدن مفیداند؟

معرفی 7 عرق گیاهی منتخب برای کاهش وزن!

معرفی 7 عرق گیاهی منتخب برای کاهش وزن!

خواص بادام هندی برای زنان ( 10 تا از خواص بینظیر بادام هندی برای بانوان)

خواص بادام هندی برای زنان ( 10 تا از خواص بینظیر بادام هندی برای بانوان)

کالری یک خرما چقدر است؟

کالری یک خرما چقدر است؟

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

هات چاکلت

هات چاکلت

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش