طرز تهیه قهوه با موکاپات | با آموزش مراحل ساده

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

طرز تهیه قهوه با موکاپات | با آموزش مراحل ساده

طرز تهیه قهوه با موکاپات | با آموزش مراحل ساده

قهوه با موکاپات ( moka pot) یکی از روش های بسیار ساده و ارزان قیمت برای تهیه قهوه می باشد. شما می توانید با حداقل ۱۰۰ هزار تومان یک موکاپات متوسط ۲ کاپ تهیه کنید و اگر دوست دارید حجم های بالاتر خریداری کنید باید مقدار بیشتری پول دهید. ولی در نظر داشته باشید زمانی که گفته گفته می شود یک موکاپات ۶ کاپ است یعنی به شما نهایت ۴ لیوان متوسط قهوه خواهد داد. بعد از اسپرسو با دستگاه این روش دم آوری قهوه در کل دنیا بسیار محبوب است زیرا نیازی به برق ندارید و خیلی راحت می توانید در مسافرت نیز این ابزار کوچک را با خود به همراه ببرید و یک قهوه خوشمزه تهیه کنید. در ادامه این مقاله از موراتوس همراه ما باشید تا طرز تهیه قهوه با موکاپات را به شما بگوییم.

 

موکاپات چیست؟

موکاپات یه ابزار خانگی برای تهیه اسپرسو است، این وسیله کار شما رو برای تهیه اسپرسو راحت می کند اما نباید انتظار داشته باشید همان اسپرسوی خامه نارنجی دستگاه‌ اسپرسوساز رو به شما تحویل بدهد ، با این‌حال قطعاً از داشتن آن پشیمان نخواهید شد. اکثر خانواده‌های اروپایی و آمریکایی از موکاپات روزانه برای تهیه قهوه استفاده می‌کنند. موکاپات در واقع یک وسیله با قیمت مناسب برای تهیه اسپرسو در خانه و محل کار هست.

متخصصان بر این باورند که طرز تهیه قهوه با موکاپات ، با طرز تهیه قهوه با ماشین اسپرسوساز یکی است ، اما در این میان، تفاوت‌های بسیاری نیز وجود دارد .

هر موکاپات ، از سه بخش اصلی تشکیل شده است . بخش زیرین ، محفظه آب است ، بخش میانی برای پودر قهوه و بخش بالایی ، برای قهوه دم شده‌ای است که بعد از حاضر شدن ، به آنجا منتقل می‌شود . برای تهیه قهوه با موکاپات، تنها کافی است که بخش پایینی را پرازآب کنید ، محفظه پودر قهوه را نیز پر کنید و موکاپات را روی شعله ملایم بگذارید . زمانی که آب جوش آمد، از محفظه پودر قهوه عبور کرده ، بالا می‌رود و داخل محفظه سوم می‌ریزد .

(شما عزیزان می توانید برای خرید قهوه آنلاین به وبسایت موراتوس مراجعه نمایید)

 

موکاپات چیست؟

 

مواد و وسایل لازم جهت تهیه قهوه با موکاپات

روشی که ما می‌خواهیم برای تهیه قهوه اسپرسو به شما آموزش دهیم یک روش ناپُلیاست و با استفاده از آن می‌توانید اسپرسو را با همان روشی که ایتالیایی‌ها تهیه می‌کنند، درست کنید.

ابتدا موارد زیر را آماده کنید:

  • پودر قهوه اسپرسو باکیفیت و تازه رُست ( معمولا از قهوه های روبوستااستفاده میشود )
  • شکلات تلخ
  • آب سرد
  • موکاپات
  • شکر
  • یک ظرف برای مخلوط کردن قهوه و شکر
  • فنجان‌های کوچک (ترجیحاً فنجان اسپرسو )

اگر همه موارد گفته شده را دارید پس وقت آن رسیده که برای درست کردن یک اسپرسوی بسیار عالی با مزه مطلوب ایتالیایی دست به کار شوید.

 

برای خرید پودر قهوه ایلی بدون کافئین اسپرسو ماشین 250 گرمی اینجا کلیک کنید.

 

مواد و وسایل لازم جهت تهیه قهوه با موکاپات

 

آموزش طرز تهیه اسپرسو با موکاپات

اگر به این موضوع فکر کرده‌اید که چگونه با موکاپات قهوه اسپرسودرست کنیم، باید بدانید که این وسیله مشخصا برای تهیه اسپرسو ساخته شده بود؛ اما به مرور زمان، انواع دیگری از این نوشیدنی خوشمزه نیز با این دستگاه تهیه شده است.

در واقع شما می‌توانید با اموزش درست كردن قهوه با موکاپات این کار را به راحتی انجام داده و با یک وسیله دستی ساده، خوشمزه‌ترین قهوه عصرانه را تهیه کنید. روش استفاده از موکاپات آن‌قدر ساده است که همان افراد می‌توانند از پس این کار برآیند.

برای درست کردن اسپرسو با موکاپات، مراحل زیر را در نظر بگیرید:

مخزن انتهایی (که به آن قابلمه هم گفته می‌شود) را تا میزان مشخصی از آب پر کنید.

صافی را روی مخزن قرار دهید. میزان قهوه مورد نظر را در صافی قرار دهید.

قسمت بالایی دستگاه را نصب کنید و موکاپات را روی شعله ملایم قرار دهید.

در حالی که اسپرسو در حال دم شدن است، شکر را به ظرف همزن خود اضافه کنید. می‌توانید با حدود یک قاشق چای خوری در هر فنجان شروع کرده و سپس آن را مطابق با ذائقه خود تنظیم کنید. قهوه را بریزید و با شکر مخلوط نمایید.

برای تهیه یک دبل اسپرسوبا موکاپات، نیاز به کمی تمرین در مرحله نهایی طرز تهیه اسپرسو با موکاپات دارید. به محض اینکه اسپرسو شروع به بیرون آمدن کرد، قابلمه را از روی حرارت بردارید و مقداری از مایع را داخل ظرف همزن با شکر بریزید. اضافه کردن خیلی کم خیلی بهتر از اضافه کردن زیاد است، پس محافظه کار باشید.

وقتی مقداری اسپرسو با شکر ترکیب شد، شروع به هم زدن کنید. نتیجه نهایی این کار یک عصاره با قوام کره بادام زمینی (یا کمی رقیق‌تر) خواهد بود. اگر خیلی خشک است، اسپرسو را کم کم به آن اضافه کنید تا قوام مناسبی به دست آورید. این روش کف زیادی در بالا نخواهد داشت؛ اما همچنان قابل نوشیدن است.

 

Mingos-facts-03-1024x683

 

روش دوم برای تهیه قهوه با موکاپات

روش دوم طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات اینگونه است که می توانید قبل از بستن موکاپات آب را جوش بیاورید و سپس سبد قهوه را در جای خود بگذارید و موکاپات را ببندید و روی شعله قرار دهید . این روش مزیت هایی نسبت به روش های دیگر دارد .

در روش قبل احتمال دارد قهوه نهایی شما کمی سرد باشد یا کمی آب در مخزن زیرین باقی مانده باشد و یا بیش از حد طعم سوخته بگیرد ، این گونه مشکلات معمولا در این روش که طرز تهیه اسپرسو را به شیوه ای دیگر بیان می کند، برطرف می شود .

نکات تهیه اسپرسو با موکاپات :

قهوه موکاپات نباید بر روی شعله قل بزند یا بجوشد .

اسپرسویی که برای اولین بار در موکاپات خود دم می کنید را حتما دور بریزید .

اسپرسو به تغیرات ناگهانی دما بسیار حساس است پس فنجان های تان را قبل از ریختن اسپرسو گرم کنید .

 

طرز تهیه قهوه کف دار با موکاپات

  • ریختن آب سرد درون محفظه دستگاه اسپرسوساز

آب سرد را درون محفظه دستگاه بریزید البته توجه نمایید که محفظه باید تا سطح معینی پر شود و هنگام قرار دادن سبد بر روی آن، آب به داخل سبد نفوذ نکند .

  • قرار دادن سبد بر روی محفظه دستگاه اسپرسوساز

در این مرحله نیاز است که سبد را بر روی محفظه‌ای که از آب پر کردید، قرار داده و پودر قهوه را درون سبد بریزید .

  • اضافه کردن قهوه به داخل سبد

سبد را از قهوه پر کرده و توجه نمایید که هیچ دانه قهوه‌ای از درون آن خارج نشود. سپس محفظه بالایی و پایینی دستگاه را به خوبی چفت نمایید تا هنگام جوش آمدن آب درون محفظه، چیزی به بیرون تراوش نکند .

هنگام قرار دادن قهوه درون سبد، آن را با دست فشار ندهید. زیرا باعث چسبیده شدن ذرات به همدیگر و مسدود شدن مسیر عبور آب می‌شود .

  • جاسازی کردن اصولی موکاپات

دستگاه اسپرسوساز را به صورت اصولی جاسازی کنید و توجه نمایید که محفظه بالایی را بر روی محفظه پایینی قرار داده و آن را به خوبی چفت نمایید .

  • قرار دادن قهوه‌ساز بر روی حرارت

در این مرحله وقت آن است که دستگاه را بر روی حرارت کم قرار داده تا قهوه طعم و مزه خوبی به خود بگیرد . البته توجه داشته باشید که قرار دادن دستگاه بر روی حرارت کم ، فرایند زمان عصاره‌گیری را بیشتر می‌کند .

  • مخلوط کردن شکر با قهو ه

مهمترین مرحله درست کردن اصولی قهوه به اینجا ختم می‌شود . به ازای هر فنجان می‌توانید یک قاشق چایخوری شکر به قهوه اضافه کنید . البته این مرحله نیاز به تمرین و مهارت زیادی دارد تا بتوانید یک قهوه خوش‌طعم را درست کنید .

هنگام فرایند عصاره‌گیری قهوه ، آن را از روی حرارت برداشته و درون ظرف دیگر ریخته و کم کم شکر را به آن اضافه نمایید. بعد از آن، ترکیب قهوه و شکر را به خوبی مخلوط کرده تا مایع غلیظی ایجاد شود .

اگر مخلوط به دست آمده کمی خشک بود، هر بار مقدار مناسبی اسپرسو به آن اضافه کنید تا غلظت مناسب به دست آید .

در این مرحله نیاز است که ترکیب به خوبی و با سرعت زیاد هم زده شود تا کف بر روی آن ایجاد شود. اسپرسو را کم کم به محلول اضافه کرده و مجددا هم بزنید .

مقدار فومی که بر روی محلول به وجود می‌آید به تمرین کردن زیاد و مقدار شکری که درون ظرف می‌ریزید، بستگی دارد .

قهوه شما آماده شده و در نهایت می‌توانید آن را درون فنجان مخصوص سرو نمایید .

 

قهوه مناسب برای موکاپات

به طور کلی برای تهیه قهوه اسپرسو، دانه‌های برشته شده قهوه که درخشان و خشک هستند، مناسب تر خواهند بود. شما می‌توانید دانه‌های درشت قهوه را خریداری کرده و در منزل قبل از مصرف آسیاب کنید. البته برای صرفه جویی در وقت، خرید قهوه آسیاب شده تیره پیشنهاد می‌شود.

از لحاظ اندازه، بهتر است دانه‌های قهوه کاملاً آسیاب شده باشند. در واقع دانه‌های تیره، درخشان و خشک قهوه که به صورت متوسط رو به ریز آسیاب شده اند، بهترین نوع قهوه برای آماده کردن اسپرسو با موکاپات خواهند بود. قهوه ریز آردی گزینه مناسبی برای دم کردن توسط موکاپات نخواهد بود. چرا که اگر دانه‌های قهوه بیش از حد ریز شده باشند، آب در موکاپات نمی‌تواند به راحتی از میان پودر قهوه حرکت کند. در نتیجه طعم تلخ سوختگی در قهوه حاصل ایجاد خواهد شد.

 

سخن پایانی

بدون شک طرز تهیه قهوه با موکاپات، می‌تواند برای هرکسی جالب باشد. این روش، یکی از راحت‌ترین روش‌های تهیه قهوه است. هرکسی که یک دستگاه موکاپات در خانه داشته باشد، خیلی ساده و راحت و بی‌دردسر می‌تواند برای خودش این نوشیدنی شگفت‌انگیز را درست کند.


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

تشخیص اصل بودن عرقیات گیاهی هنگام خرید!

تشخیص اصل بودن عرقیات گیاهی هنگام خرید!

کدام عرقیات درمان قطعی چربی خون اند؟

کدام عرقیات درمان قطعی چربی خون اند؟

هر بیماری با کدام عرق گیاهی درمان میشود؟

هر بیماری با کدام عرق گیاهی درمان میشود؟

عرقیاتی که برای سلامت و زیبایی پوست مفید اند!

عرقیاتی که برای سلامت و زیبایی پوست مفید اند!

تفاوت پسته اکبری و احمدآقایی در چیست؟

تفاوت پسته اکبری و احمدآقایی در چیست؟

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

هات چاکلت

هات چاکلت

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش