برنج طارم چیست؟ چه انواعی دارد؟

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

برنج طارم چیست؟ چه انواعی دارد؟

برنج طارم چیست؟ چه انواعی دارد؟

برنج یکی از مهم ترین غلات ایرانی ها محسوب می شود. مرغوب ترین برنج ها در شمال کشور کشت می شود که از این بین برنج طارم پرچم دار سایر برنج هاست. برنج طارم انواع مختلفی دارد که می توان برنج طارم هاشمی، طلرم سنگی، طارم دم سیاه و طارم صدری را نام برد. در این مقاله این مقاله از فروشگاه اینترنتی موراتوس با ویژگی های برنج طارم، نحوه پخت آن و… بیشتر آشنا میشیم.

 

برنج طارم چیست؟

برنج طارم یکی از انواع گونه‌های برنج است. این برنج دانه‌هایی کشیده و استخوانی و به رنگ کرم دارد. وقتی می‌گوییم برنجی استخوانیست به این معناست که از استحکام کافی برخوردار است و به‌سادگی شکسته نمی‌شود. برنج طارم که بسیار در بین مردم محبوب است، در هنگام پخت به خوبی ری می‌کند. باوجود اینکه این برنج در مقایسه با سایر گونه‌ها محصول کمتری می‌دهد، اما در عوض از کیفیت بسیار بالایی برای پخت برخوردار است و به‌عنوان یکی از بهترین برنج های ایرانی شناخته می‌شود.

 

تاریخچه برنج طارم

دلیل گذاشتن نام طارم بر این نوع از برنج، به این خاطر است که اولین بار آن را در شهرستان طارم واقع در استان زنجان کشت کردند. روستای درام در شهرستان طارم قدیمی‌ترین برنج‌های طارم را در خاک خود پرورش می‌دهد. امروزه محل اصلی کشت برنج طارم در استان‌های گیلان و مازندران است. شهرستان فریدون‌کنار در استان مازندران بهترین رتبه را در میان شهرستان‌های زیر کشت این برنج دارد.

 

برای خرید برنج دودی طارم ممتاز 900 گرمی به وبسایت موراتوس مراجعه کنید.

 

تاریخچه برنج طارم

 

انواع برنج طارم

 

برنج طارم یک مجموعه بزرگی از برنج‌ها را در بر گرفته و انواع مختلفی دارد. البته تمام انواع این برنج از نظر مرغوبیت در سطح مطلوبی قرار داشته و عطر و طعم بسیار خوبی دارند. در ادامه به معرفی انواع برنج طارم خواهیم پرداخت تا هنگام خرید برنج طارم از آن مطلع باشید:

 

برنج طارم محلی

برنج طارم محلی یکی از برنج‌های بسیار محبوب و مشتری پسند است. این برنج بسیار خوشمزه و خوشپخت است و در اکثر مناطق مازندران و به خصوص فریدونکنار کشت می‌شود. برنج طارم محلی که در فریدونکنار برداشت می‌شود از مرغوب‌ترین برنج‌های ایرانی می‌باشد. رنگ این برنج نیز سفید مایل به کرم است.

 

برنج طارم هاشمی

این نوع برنج بسیار خوش پخت بوده و معمولاً در اکثر مناطق شمالی کشت می‌شود. برنج هاشمی برای مهمانی‌ها و مجالس، هتل‌ها، رستوران‌ها و همچنین مصرف خانگی به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع برنج ماندگاری بسیار خوبی داشته و تا چندین ساعت پس از پخت، نرمی و طعم مطلوب خود را حفظ می‌کند. برنج طارم هاشمی باکیفیت ترین برنج ایرانی بوده و قیمت آن نیز نسبت به سایر برنج‌ها کمی بالاتر است.

 

برنج طارم صدری

برنج طارم صدری از لحاظ ارزش غذایی و املاح در سطح بسیار بالایی قرار دارد. میزان پروتئین این برنج نیز بالا بوده و به همین دلیل هنگام پخت شفته نمی‌شود. این برنج علاوه بر خواصی که دارد از نظر پخت نیز فوق العاده بوده و عطر و بوی خیلی خوبی دارد. به همین دلیل می‌توان از آن برای مهمانی‌ها و مجالس نیز استفاده نمود.

 

برای خرید برنج دودی طارم ممتاز 4.500 کیلوگرمی به وبسایت موراتوس مراجعه کنید.

 

برنج دودی طارم ممتاز 4.500 کیلوگرمی

 

برنج طارم سنگی

برنج طارم سنگی یکی دیگر از انواع برنج طارم است که نزد ایرانیان از محبوبیت بالایی برخوردار است. محل کشت این برنج معمولاً در قسمت شرق مازندران است. رنگ این نوع برنج سفید کدر و کمی مایل به رنگ نبات است. برنج طارم سنگی یکی از بهترین برنج‌ها برای مصارف خانگی، رستوران‌ها، تالارهای پذیرایی و هتل‌ها به شمار می‌رود.

 

برنج طارم دیلمانی

طارم دیلمانی یکی از معطرترین انواع برنج طارم است که بیشتر در استان مازندران و شهرهای رامسر، چالوس، تنکابن و نوشهر به‌عمل می‌آید. البته این برنج کم‌محصول امروزه زیاد کشت نمی‌شود.

 

طارم اهلمی

طارم اهلمی یکی از گونه‌های تازه‌کشت طارم است که بیشتر در استان‌های لرستان، اصفهان، خوزستان و فارس کاشته می‌شود. این برنج شباهت زیادی به طارم‌های شمالی داشته و خوش‌خوراک و خوشپخت است.

 

طارم رشتی

این برنج بر خلاف نامش در استان مازندران و شهر فریدونکنار کشت می‌شود. ظاهری قلمی و کشیده دارد و عطرش با برنج طارم هاشمی در رقابت است. طارم رشتی به رشتی سرد نیز معروف است.

 

خواص برنج طارم

برنج طارم دارای خواصی می باشد که از جمله ی آن ها می توان به : تامین کردن فوری انرژی و فعالیت خوب دستگاه گوارش، متعادل کردن سطح قند خون و فراهم کردن میزان ویتامین B1 مورد نیاز بدن اشاره کرد، این را هم بدانید که این برنج از ارزش غذایی بالایی برخوردار است که همین امر سبب شده یکی از پر فروش ترین برنج ها باشد.

 خوب است بدانید که  ۱۰۰ گرم از این برنج حاوی ۶.۵ گرم پروتئین و ۸۶.۸ گرم کربوهیدرات، ۶ میلی‌گرم سدیم و ۴ میلی‌گرم کلسیم است برنج طارم بخاطر اینکه سریع هضم می شود احساس نفخ و سنگینی به شخص دست نمی دهد و باعث کاهش استرس و افسردگی می شود.

کنسانتره پروتئین سبوس برنج طارم این پتانسیل را دارد که به عنوان ماده ای در فرمولاسیون های غذایی کاربردی برای افزایش ارزش های غذایی و خواص عملکردی محصول نهایی استفاده شود.

 


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

آشنایی با انواع پسته و خواص آنها

آشنایی با انواع پسته و خواص آنها

طرز تهیه هات چاکلت رژیمی

طرز تهیه هات چاکلت رژیمی

بهترین زمان مصرف چای سبز

بهترین زمان مصرف چای سبز

پیاز زعفران چیست؟

پیاز زعفران چیست؟

عوارض مصرف بیش از حد چای سبز

عوارض مصرف بیش از حد چای سبز

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش