فواید و مضرات چای سیاه

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

فواید و مضرات چای سیاه

فواید و مضرات چای سیاه

چای یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است و محبوب‌ترین گونه‌های آن چای سبز، سیاه و اولانگ هستند که همگی از برگ‌های گیاه Camellia sinensis تولید می‌شوند. چیزهای کمی وجود دارند که به اندازه نوشیدن یک فنجان چای داغ رضایت بخش یا آرامش بخش باشند؛ اما مزایای این نوشیدنی به همین جا ختم نمی‌شود.

چای سیاه از نظر کافئین ، حاوی کافئین کمتری نسبت به قهوه است و بدلیل آنکه حاوی آنتی اکسیدان و ترکیبات مفید است، می تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کرده و فواید مختلفی برای سلامتی دارد که در ادامه این مطلب، به فواید و مضرات نوشیدن چای سیاه می پردازیم .

 

خواص و فواید مصرف چای سیاه

 

خواص چای سیاه برای قلب

چای سیاه به دلیل داشتن فلاون‌ها، می‌تواند در سلامت قلب نقش مهمی ایفا کند. تحقیقات نشان داده‌اند که نوشیدن روزانه دو تا سه فنجان از این چای، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. این خاصیت مهم، چای سیاه را به یک انتخاب ایده‌آل برای حفظ سلامت قلب تبدیل کرده است.

 

برای خرید انواع چای به فروشگاه اینترنتی موراتوس مراجعه نمایید.

 

خواص و فواید مصرف چای سیاه

 

خواص چای سیاه برای سرطان

یکی دیگر از خواص شگفت‌انگیز چای سیاه، توانایی آن در مقابله با سرطان است. تیافلاوین‌های موجود در چای سیاه می‌توانند از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری کنند. مطالعات نشان داده‌اند که افرادی که به طور منظم چای سیاه مصرف می‌کنند، خطر ابتلا به سرطان رحم را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند.

 

خواص چای سیاه بهبود هوشیاری ذهنی و تمرکز

چای سیاه حاوی کافئین است که می‌تواند به افزایش هوشیاری، بهبود تمرکز و تقویت عملکرد شناختی کمک کند. ترکیبی از کافئین و اسیدآمینه‌ای به نام L-theanine موجود در چای سیاه ممکن است شفافیت ذهنی را افزایش داده و خستگی ذهنی را کاهش دهد.

 

خواص چای سیاه کاهش کلسترول بد

بدن حاوی دو نوع لیپوپروتئین است که کلسترول را به سرتاسر بدن می‌برند. یکی لیپوپروتئین با چگالی پایین (LDL) و دیگری لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) است. لیپوپروتئین با چگالی کم به‌عنوان لیپوپروتئین بد درنظر گرفته می‌شود زیرا کلسترول را به سلول‌های سراسر بدن می‌رساند. در همین حال، لیپوپروتئین با چگالی بالا به‌عنوان لیپوپروتئین خوب درنظر گرفته می‌شود، زیرا کلسترول را از سلول‌ها دور کرده و برای دفع به کبد می‌برد. وقتی مقدار بیش‌ازحدی از لیپوپروتئین با چگالی پایین در بدن وجود داشته باشد، می‌تواند در سرخرگ‌ها تجمع پیدا کرده و رسوبات مومی شکلی را ایجاد کند که پلاک نامیده می‌شوند که می‌تواند به مشکلاتی نظیر نارسایی قلبی یا سکته منجر شود. برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف چای ممکن است به کاهش کلسترول LDL کمک کند.

 

برای خرید چای ایرانی درجه یک به وبسایت موراتوس مراجعه نمایید.

 

خواص چای سیاه کاهش کلسترول بد

 

خواص چای سیاه کنترل قند خون

افزایش سطح قند خون ممکن است خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت نوع 2، چاقی، بیماری های قلبی عروقی، نارسایی کلیه و افسردگی را به دنبال داشته باشد. همان‌طور که حتماً می دانید مصرف مقادیر زیادی قند، به ویژه از نوشیدنی های شیرین، مقادیر قند خون و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می دهد.

وقتی قند مصرف می کنید، پانکراس یا همان لوزالمعده هورمونی به نام انسولین ترشح می کند و قند را به ماهیچه ها برساند تا برای انرژی مورد استفاده قرار گیرد. اگر بیش از نیاز بدن قند مصرف کنید، قند اضافی به صورت چربی ذخیره می شود. چای سیاه یک نوشیدنی عالی غیر شیرین است که مشخص شده است به افزایش استفاده از انسولین در بدن کمک می کند.

 

مضرات مصرف بیش از حد چای سیاه

 

مضرات مصرف بیش از حد چای سیاه برای کبد

 کبد چرب یک بیماری مزمن است و در طولانی‌مدت باعث بروز مشکلات جدی می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد، کبد چرب می‌تواند عمر مفید افراد را کاهش دهد. آنتی‌اکسیدان موجود در چای سیاه و چای سبز، سوخت‌وساز بدن را بهبود می‌بخشد، بنابراین می‌توانند به فرآیند سم‌زدایی کبد کمک کنند و در درمان کبد چرب موثر باشند.

با این حال، اگر مصرف چای شما زیاد باشد، پلی فنول موجود در آن ممکن است اثر منفی بر کبد داشته باشد و احتمال سرطان کبد را افزایش دهد. همانطور که اشاره شد، مصرف به‌ اندازه چای سیاه عوارض زیادی ندارد. نوشیدن 2 تا 3 فنجان چای در روز فوایدی هم به‌ همراه دارد.

 

مضرات مصرف بیش از حد چای سیاه افزایش استرس و اضطراب

برگ‌های چای به‌طور طبیعی حاوی کافئین هستند. مصرف بیش از حد کافئین از چای یا هر منبع دیگری ممکن است به احساس اضطراب، استرس و بی‌قراری کمک کند. یک فنجان متوسط ​​(۲۴۰ میلی‌لیتر) چای بسته به نوع و روش دم کردن، حدود ۱۱ تا ۶۱ میلی‌گرم کافئین دارد. چای سیاه نسبت به انواع سبز و سفید دارای کافئین بیشتری است و هر چه بیشتر چای خود را دم کنید، محتوای کافئین آن بیشتر می‌شود؛ بنابراین از مضرات چای مانده می‌توان به کافئین زیاد آن اشاره کرد.

تحقیقات نشان می‌دهد که دوزهای کافئین کمتر از ۲۰۰ میلی‌گرم در روز بعید است که در اکثر افراد باعث اضطراب قابل توجهی شود. با این حال، برخی از افراد نسبت به سایرین نسبت به اثرات کافئین حساس‌تر هستند و ممکن است نیاز به محدود کردن بیشتر مصرف خود داشته باشند. اگر متوجه شدید که عادت چای شما باعث می‌شود که احساس عصبانیت یا عصبانیت کنید، می‌تواند نشانه‌ای از مصرف بیش از حد آن باشد و ممکن است بخواهید برای کاهش علائم آن را کاهش دهید.

 

برای خرید چای خارجی مرغوب به فروشگاه اینترنتی موراتوس مراجعه نمایید.

 

مضرات مصرف بیش از حد چای سیاه افزایش استرس و اضطراب

 

مضرات مصرف بیش از حد چای سیاه کم خونی

کافئین موجود در چای سیاه ممکن است باعث اختلال در جذب آهن غذا شود، به همین دلیل به افرادی که کم‌خونی شدید دارند، پیشنهاد می‌شود که حداقل یک ساعت قبل یا بعد از غذا چای بنوشند.

 

مضرات مصرف بیش از حد چای سیاه سردرد و سرگیجه

نوشیدن چای سیاه یا قهوه در بسیاری از موارد به کاهش سردرد کمک می‌کند. کسانی‌که 5 تا 6 فنجان چای در طول روز چای یا قهوه می‌نوشند، لازم است بدانند احساس سردرد و سرگیجه شدید از عوارض کافئین زیاد است. علاوه بر همه موارد ذکر شده، مصرف زیاد چای سیاه، چای سبز و قهوه ممکن است باعث بروز تهوع، استفراغ، افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب و تنفس، وز وز گوش و تداخل دارویی شود.

 

برای خرید اینترنتی چای گلستان به وبسایت موراتوس مراجعه کنید.

 

مضرات مصرف بیش از حد چای سیاه سردرد و سرگیجه

 

مضرات مصرف بیش از حد چای سیاه کاهش جذب آهن

چای منبع غنی از گروهی از ترکیبات به نام تاتن‌ها است. تانن‌ها می‌تواند در برخی غذاها به آهن متصل شوند و موجب شوند که آهن برای جذب در دستگاه گوارش از دسترس خارج شود. کمبود آهن یکی از شایع‌ترین کمبودهای مواد مغذی در جهان است و اگر سطح آهن پایینی دارید، مصرف زیاد چای ممکن است وضعیت شما را تشدید کند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند تانن موجود در چای از جذب آهن موجود در غذاهای گیاهی بیشتر از آهن موجود در غذاهای حیوانی ممانعت می‌کند. بنابراین، اگر رژیم غذایی گیاهی را دنبال می‌کنید، بهتر است میزان مصرف چای خود را مورد توجه بیشتری قرار دهید.

مقدار دقیق تانن موجود در چای بسته به نوع و طرز تهیه‌ی آن می‌تواند بسیار متفاوت باشد. بااین‌حال، محدود کردن میزان مصرف چای به ۳ فنجان یا کمتر در روز (۷۱۰ میلی‌لیتر) احتمالاً برای بیشتر افراد محدوده‌ی امنی است.

اگر آهن پایینی دارید اما همچنان تمایل به مصرف چای دارید، به‌عنوان احتیاط سعی کنید که چای را بین وعده‌های غذایی خود مصرف کنید. با این کار احتمال اینکه چای روی توانایی جذب آهن غذا در زمان وعده غذایی اثرگذار باشد، کاهش پیدا می‌کند.

 

 

سخن پایانی

بر اساس مطالعات و تحقیقات متعدد، چای سیاه اگر به صورت متعادل مصرف شود، به عنوان یک نوشیدنی سرشار از خواص مفید معرفی شده است. این چای، که یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در جهان به شمار می‌رود، فواید گسترده‌ای برای سلامتی دارد.

از کاهش فشار خون، بهبود عملکرد قلب و مغز، تا تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت استخوان‌ها، چای سیاه نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی افراد ایفا می‌کند. علاوه بر این، این نوشیدنی به کنترل وزن و کاهش خطر برخی از انواع سرطان نیز کمک می‌کند.

ترکیبات آنتی‌اکسیدانی موجود در چای سیاه به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک کرده و به پیشگیری از بیماری‌های مزمن می‌انجامد. با توجه به این خواص فوق‌العاده، نوشیدن چای سیاه را می‌توان به عنوان بخشی از یک سبک زندگی سالم و متعادل توصیه کرد.

 


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

آشنایی با انواع پسته و خواص آنها

آشنایی با انواع پسته و خواص آنها

طرز تهیه هات چاکلت رژیمی

طرز تهیه هات چاکلت رژیمی

بهترین زمان مصرف چای سبز

بهترین زمان مصرف چای سبز

پیاز زعفران چیست؟

پیاز زعفران چیست؟

عوارض مصرف بیش از حد چای سبز

عوارض مصرف بیش از حد چای سبز

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش