خواص خرما ؛ 20 خاصیت شگفت انگیز خرما که نمی دانستید

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

خواص خرما ؛ 20 خاصیت شگفت انگیز خرما که نمی دانستید

خواص خرما ؛ 20 خاصیت شگفت انگیز خرما که نمی دانستید

میوه خرما برای هزاران سال غذای اصلی کشورهای خاورمیانه بوده است . خواص خرما برای همه  آشکار است . خرما ها نوع ، مزه‌ ، اندازه و رنگ‌ های متفاوتی دارند . خرما حاوی مواد مغذی مختلفی است که سطح کلسترول خون را تنظیم می کند ، سلامت استخوان‌ها را بهبود بخشیده ، برای زنان باردار مفید بوده و عملکرد شناختی را بهبود می بخشد . در این مقاله تصمیم داریم خواص خرما را با شما به اشتراک بگذاریم تا پایان مقاله در کنار ما باشید .

خواص خرما

در ادامه 20 مورد  از خواص خرما را مورد بررسی قرار داده ایم که عبارتند از :

 

1 . تنظیم سطح کلسترول خون  

خرما هیچ کلسترولی ندارد و غنی از آهن است . میزان فیبر موجود در خرما از موز هم بیشتر است . لازم است درباره‌ ی اینکه خرما چطور به تنظیم سطح کلسترول خون کمک می‌کند ، تحقیقات بیشتری انجام شود .

 

2 . بهبود سلامت استخوان‌ها

خرما منبع غنی مس ، منیزیم ، سلنیوم و مگنز به شمار می ‌رود . تمام این مواد مغذی برای حفظ سلامت استخوان‌ ها و پیشگیری از بیماری ‌های مرتبط با استخوان‌ها مثل پوکی استخوان ضروری هستند . خرما همچنین سرشار از ویتامین K است که به انعقاد خون کمک می ‌کند . خرما حاوی بور (Boron) هم است . تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که بور یک ماده‌ی مغذی مهم برای حفظ سلامت استخوان ‌ها است .

 

3 . بهبود سلامت مغز

 خرما از مغز در برابر استرس اکسیداتیو و التهاب محافظت می‌کند .

بین مصرف منظم خرما و کاهش خطر ابتلا به زوال عصبی و عملکرد شناختی بهتر در افراد مسن ارتباط وجود دارد . دانشمندان طبق یک مطالعه‌ی حیوانی صورت گرفته نتیجه گرفتند ، مصرف خرما می‌تواند موجب کاهش سرعت پیشرفت بیماری آلزایمر شود . همچنین طبق یک مطالعه‌ ی دیگر روی موش‌ها نشان داده شد خوردن خرما برای مدت طولانی به پیشگیری از التهاب در مغز کمک کرد .

 

برای خرید خرما زاهدی اینجا کلیک کنید

 

4 . جلوگیری از التهاب

یکی از خواص خرما ، پیشگیری از التهاب محسوب می‌ شود . خرما دارای خواص ضدالتهابی است . این ماده‌ی غذایی منیزیم دارد که ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و با التهاب مبارزه کند . اگر در رژیم غذایی خود منیزیم کمی مصرف ‌کنید ، سیستم ایمنی بدنتان نمی ‌تواند به‌خوبی با التهاب مبارزه کند . هر چند مطالعات انجام شده در این زمینه محدود هستند .

 

KHORMA2

 

5 . مفید برای زنان باردار

زنان باردار باید تقریبا 300 کالری بیشتر از سایر افراد مصرف کنند . بیشتر خانم‌های باردار برای تأمین کالری لازم بدن خود ، مواد غذایی حاوی کالری بالا را می‌خورند که مواد مغذی کمی دارند

این موضوع می‌تواند در بلندمدت منجر به بروز مشکلاتی شود . خرما می‌تواند یک گزینه‌ی سالم برای دریافت کالری لازم بدن باشد . اگرچه کالری خرما بالا است ، اما مواد مغذی زیادی دارد و به تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم بدن زنان باردار کمک می‌ کند .

 

6 . کمک به درمان یبوست

در مطالعات انجام شده روی موش‌های صحرایی نشان داده شد که عصاره‌ی خرما فعالیت دستگاه گوارش را بهبود می ‌بخشد و در درمان یبوست مفید است . فیبر موجود در خرما هم از سرطان‌های دستگاه گوارش جلوگیری می ‌کند . خوردن روزانه حداقل ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر ممکن است سلامت دستگاه گوارش را بهبود ببخشد .

همچنین ممکن است مدفوع را نرم کرده و از یبوست پیشگیری ‌کنید . سعی کنید مصرف مواد غذایی که هیچ فیبری ندارند را محدود کنید . البته توجه داشته باشید که در بعضی از موارد ، کاهش مصرف فیبر ممکن است به درمان یبوست کمک کند . بنابراین اگر مشکلات گوارشی دارید ، قبل از مصرف خرما با پزشک مشورت کنید .

 

7 . بهبود سلامت پوست

از دیگر خواص خرما ، بهبود سلامت پوست به شمار می رود . خرما حاوی ویتامین‌های ث و دی است که این دو ویتامین ممکن است به بهبود قابلیت ارتجاعی پوست کمک کنند . این ماده‌ی غذایی ممکن است در مبارزه با مشکلات پوستی مثل خارش یا بثورات (راش) مفید باشد .

ترکیبات موجود در خرما اثرات ضدپیری دارند. عصاره‌ی خرما ممکن است به مبارزه با چین‌ و چروک کمک کند .

 

8 . کمک به افزایش وزن اصولی

اگر خیلی لاغر هستید و می‌خواهید وزنتان را افزایش دهید ، خرما را به رژیم غذایی خود اضافه کنید . در مطالعه‌ی انجام شده روی حیوانات نشان داده شد که مصرف پودر هسته‌ی خرما منجر به افزایش وزن 30 درصدی می‌شود .

 

9 . تنظیم فشار خون

می‌توان به تنظیم فشار خون به عنوان یکی از فواید خرما اشاره کنیم . خرما منبع غنی پتاسیم به شمار می‌رود‌  به طوریکه یک عدد خرما حاوی 167 میلی‌گرم پتاسیم است . این میزان پتاسیم در مقایسه با مواد غذایی دیگر بیشتر است . این ماده‌ی معدنی به مدیریت فشار خون بالا کمک می‌کند . فیبر به ثابت نگه داشتن سطح قند خون کمک می‌کند و اثرات سدیم را در رژیم غذایی خنثی کرده و به کاهش فشار خون کمک می‌کند. منیزیم خرما عضلات قلب و رگ‌های خونی را ریلکس می‌کند و در نتیجه فشار خون را کاهش می‌دهد .

 

KHORM2

 

‌10 . بهبود سلامت قلب

مصرف خرما ممکن است در بهبود سلامت قلب موثر باشد . خرما می‌تواند با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و از بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری کند . شواهد نشان می دهند که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در خرما ممکن است از تصلب شرایین (آرتریواسکلروز) جلوگیری کند . این آنتی‌اکسیدان‌ها ممکن است به از بین بردن کلسترول از دیواره‌های عروق کمک کنند. خرما حاوی ایزوفلاون‌هایی است که به کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی شناخته می‌شوند . یک مطالعه‌ در انگلستان به این نتیجه رسید که خرما چون فیبر دارد ، ممکن است خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را کاهش دهد‌. فیبر همچنین به مدیریت وزن کمک می‌کند. نگه داشتن وزن بدن در محدوده‌ی طبیعی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد .

 

برای خرید خرما خاصویی اینجا کلیک کنید

 

11 . جلوگیری از ریزش مو

در صورت کمبود آهن در بدن ، ضعیف شدن و ریزش مو ها رخ می دهد . خرما سرشار از آهن بوده و باعث افزایش گردش خون می شود . همین امر سبب اکسیژن رسانی کامل به مو شده و ریزش مو ها کم و حتی متوقف می گردد .

 

12 . درمان اسهال

مواد غذایی که در طول روز مصرف می کنیم ، اثر مستقیمی روی سلامت دستگاه گوارش دارند . خرما غنی از پتاسیم است به همین علت ممکن است اسهال را بهبود ببخشد . خرما خواص ضدمیکروبی دارد و با میکروب‌های ایجادکننده‌ی اسهال مبارزه می‌کند .

 

13 . کاهش خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ

مصرف خرما از شکل‌گیری سرطان روده‌ی بزرگ (کولورکتال) جلوگیری می کند . خرما همچنین رشد باکتری‌های مفید در روده را افزایش می‌دهد . این موضوع سلامت روده‌ی بزرگ را بهبود می ببخشد .

 

14 . افزایش سطح انرژی بدن

خرما حاوی مواد مغذی زیادی است . افراد در بسیاری کشورها روزه‌ی خود را با خرما باز می‌کنند تا بلافاصله سطح انرژی بدنشان افزایش پیدا کند . خرما حاوی قندهای طبیعی مثل سوکروز ، فروکتوز و گلوکز است که در افزایش سطح انرژی بدن مفید هستند .

 

KHOR2

 

15 . پیشگیری از شب ‌کوری

علت ابتدایی بروز شب‌کوری ، کمبود ویتامین آ است . خرما منبع غنی این ویتامین به شمار می‌رود و می‌تواند به مبارزه با این عارضه کمک کند . افرادی که مقدار بیشتری خرما مصرف می‌کنند ، کمتر دچار شب‌کوری می‌ شوند .

 

16 . جلوگیری از بواسیر هنگام بارداری

بواسیر یک عارضه‌ی رایج در دوران بارداری است که می‌تواند در نتیجه‌ی مصرف ناکافی فیبر رخ دهد‌ . خرما منبع عالی فیبر محسوب می‌شود . این ماده‌ی غذایی در پیشگیری از ابتلا به بواسیر در دوران بارداری مفید است .

 

برای خرید خرما پیارم بر روی کلیک کنید

 

17 . خواص خرما برای مردان

خرما تاثیر زیادی در سلامت مردان دارد . به عنوان مثال خرما یکی از موثر ترین دارو ها در در درمان ناباروری مردان است . همچنین این ماده مغذی می‌تواند در افزایش تعداد اسپرم آقایان نقشه بسیار موثری را ایفا کند .

18 . کاهش چربی شکم

فیبر خرما خواص چربی‌سوزی داشته و به شما کمک کند احساس سیری کنید ‌. این موضوع در جلوگیری از پرخوری اثرگذار است . از آنجایی که خرما شیرین است ، شاید هوس خوردن شیرینی‌جات را برطرف کند و جایگزین خوبی برای خوراکی‌های شیرین ناسالم باشد .

 

19 . کمک به رشد عضلانی

از جمله فواید خوردن خرما کمک به رشد عضلانی است . ممکن است کربوهیدرات موجود در خرما در رشد عضلانی اثرگذار باشد . اگر به اندازه‌ی کافی کربوهیدرات مصرف نکنید ، بدنتان ممکن است به جای انرژی ، بیشتر عضلات را بسوزاند .

 

KH2

 

20 . درمان آنمی

افراد مبتلا به این عارضه باید مواد غذایی حاوی آهن را بیشتر مصرف کنند . خرما حاوی آهن است و به همین دلیل ممکن است در درمان آنمی اثرات مثبتی داشته باشد .

خرید محصولات تازه و با کیفیت را با موراتوس تجربه کنید .

سخن پایانی

در مقاله‌ی امروز درباره‌ ی خواص خرما و ارزش غذایی آن صحبت کردیم . این ماده‌ی غذایی خوشمزه و به‌شدت مغذی است . خرما خواص زیادی برای سلامتی بدن دارد که از جمله‌ی آن ‌ها می‌ توانیم به بهبود سلامتی قلب ، کاهش وزن و چربی‌سوزی ، جلوگیری از سرطان روده و درمان یبوست و... اشاره کنیم . می ‌توانید خرما را به ‌راحتی در برنامه‌ی غذایی خود جای دهید . خرما را می‌توانید به‌تنهایی میل کرده یا با آن خوردنی‌های مختلف تهیه کنید .

 


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

آشنایی با 7 مورد از عرقیات پرمصرف دنیا

آشنایی با 7 مورد از عرقیات پرمصرف دنیا

کدام عرقیات گیاهی برای سلامت بدن مفیداند؟

کدام عرقیات گیاهی برای سلامت بدن مفیداند؟

معرفی 7 عرق گیاهی منتخب برای کاهش وزن!

معرفی 7 عرق گیاهی منتخب برای کاهش وزن!

خواص بادام هندی برای زنان ( 10 تا از خواص بینظیر بادام هندی برای بانوان)

خواص بادام هندی برای زنان ( 10 تا از خواص بینظیر بادام هندی برای بانوان)

کالری یک خرما چقدر است؟

کالری یک خرما چقدر است؟

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

هات چاکلت

هات چاکلت

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش