انجیر خشک چیست ؟ 16 خاصیت اساسی مصرف انجیر خشک بر بدن

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

انجیر خشک چیست ؟ 16 خاصیت اساسی مصرف انجیر خشک بر بدن

انجیر خشک چیست ؟ 16 خاصیت اساسی مصرف انجیر خشک بر بدن

 

انجیر خشک ، میوه‌ای با خاصیت فراوان است که از صدها دانه ریز با پوست بنفش یا سبز خوراکی ، تشکیل شده‌ است . طعم انجیر ، شیرین و ملایم بوده و دارای گوشت صورتی رنگ است . مصرف انجیر می‌ تواند اثرات مثبتی بر روی سلامتی داشته باشد . انجیر خشک همان انجیر تازه است که در چند روش ، آب آن چیده شده و به صورت خشکبار عالی آماده شده است . انجیر علاوه بر لذیذ بودن هنگام مصرف در حالت تازه ، به صورت خشک شده هم رضایت عموم مردم را جذب کرده است .

 

انجیر خشک چیست؟

به‌طور کلی انجیر خشک از انجیرهای تازه سبز و سرخ به دست می‌آید . به این صورت که با ‎های صنعتی و سنتی این میوه خوشمزه و پرخاصیت را خشک می‌ کنند . قیمت خرید انجیر خشک نسبت به انجیرهای خیس بیشتر است و خواص و برتری‌ های فراوانی نسبت انجیر خیس دارد . برای مثال دسترسی به انجیر تازه در تمام فصل‌های سال امکان پذیر نیست . اما با تهیه انجیر خشک در تمامی فصل‌ها می‌توان از آن استفاده کرد و از طریق مصرف انجیر خشک بسیاری از اختلالات و مشکلات را رفع کرد . اگر قصد خرید انجیر خشک را دارید ، باید بدانید که بافت انجیر های خشک باید نرم و دارای طعم شیرین باشد .

بعضی از انجیرها به دلیل گذشت مدت زمان طولانی از تولید و یا قرار گرفتن در محیط‌های گرم بسیار خشک هستند و کیفیت چندانی ندارد . در حقیقت این نوع از انجیر مستعد انواع کرم و پروانه است و به سرعت خراب می‌شود . پس جهت دستیابی به خواص انجیر خشک هنگام خرید آن نهایت دقت را به خرج دهید و باکیفیت‌ترین مدل‌های موجود در بازار را خریداری نموده و مصرف کنید .

 

موراتوس ارائه دهنده انواع آجیل ، خشکبار و انجیر خشک با کیفیت

 

خواص انجیر چیست ؟

انجیر در میان میوه ‌ها به طعمی خوشمزه و لذیذ مشهور است . ازظاهر آن گرفته تا طعم و خواص انجیر موجب شده است این میوه در دسته‌ ی بهترین میوه‌ها قرار گیرد . انجیر نه تنها به عنوان میوه  که برای مصارف شیرینی ، مربا ، مارمالاد  ، سرکه، ترشی و سالاد نیز مورد استفاده قرار می گیرد . در کشور ما ایران ، شهرستان استهبان استان فارس بزرگترین تولید کننده انجیر دیم در جهان محسوب می‌شود که محصول آن از کیفیت و مرغوبیت خاصی برخوردار است .

 

1 . خواص انجیر برای پوست

یکی از برترین موارد از خواص انجیر ، در رابطه با پوست ‌است . تأثیراتی که میوه انجیر برای پوست دارد بی شمار بوده که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم .

- خاصیت انجیر در جلوگیری از چین و چروک پوست : انجیر خواصی دارد که می‌تواند از ایجاد چین و چروک بر روی پوست جلوگیری کند . ترکیبات موجود در این میوه سبب شده است که حاوی خاصیت ضد التهابی بوده و مصرف آن می‌تواند به شدت برای پوست مفید باشد .

- خاصیت انجیر در جوان سازی پوست : از انجیر و یا عصاره آن می توان ماسک هایی برای جوانسازی پوست تهیه کرد که به صورت روزانه باید مصرف شوند . تأثیر استفاده از این ماسک‌ها در شفاف سازی و روشن کردن پوست ، بی نظیر ‌است .

- درمان جوش و آکنه از دیگر خواص انجیر برای پوست : ماسک‌هایی که بر پایه انجیر ساخته می‌شوند ، می‌توانند در از بین بردن جوش‌ها و اسکار‌ها به شدت مؤثر باشند . به شما توصیه می‌کنیم به جای اینکه به دنبال استفاده از داروهای شیمیایی برای درمان جوش‌های خود باشید ، استفاده از ماسک انجیر را امتحان کنید .

- خواص انجیر در مرطوب سازی پوست : از آن جایی که در انجیر مقدار بسیار زیادی آنتی اکسیدان و هم چنین ویتامین سی وجود دارد ، استفاده از انواع ماسک‌ های آن و یا حتی استفاده آن به صورت خوراکی ، می‌تواند موجب نرمی و لطافت پوست شما شود . برای تهیه ماسک جهت ایجاد لطافت در پوست خود ، ‌ چند عدد انجیر را با شیر و پودر جو دو سر و همین طور نصف قاشق چای خوری زنجبیل مخلوط نمایید و چند دقیقه روی پوستتان بگذارید و سپس بشویید .

 

2 . خواص انجیر برای مو

از دیگر فواید انجیر ، می توان به بهبود کیفیت مو اشاره کرد . از مهم ترین خواص انجیر برای مو ، افزایش رشد موها ‌است . ریزش موی سر معمولا به دلیل کمبود مواد مغذی در بدن ‌است . از آن جایی که در انجیر انواع مواد مغذی وجود دارد ، می‌تواند در جلوگیری از رشد موهای شما مؤثر باشد . با توجه به وجود گوگرد در انجیر ، می توان جلوگیری از شوره سر را از دیگر خواص انجیر دانست . برای خرید انجیر خشک استهبان بر روی لینک کلیک کنید.

 

anjir

 

3 . سلامت استخوان‌ ها با مصرف انجیر

سلامت استخوان‌ها در همه‌ی افراد چه کودک و چه مسن از اهمیت بالایی برخوردار است . خوردن غذا های غنی از کلسیم راهی برای تقویت استخوان‌ها است . یک فنجان انجیر خشک تقریبا می‌تواند یک چهارم نیاز روزانه‌ی بدن به کلسیم را تامین کند . دریافت مقادیر کافی این ماده‌ی معدنی در رژیم غذایی روزانه از تحلیل استخوان‌ها و پوکی استخوان جلوگیری می‌کند . تحقیقات انجام شده در مورد انجیر نشان داده است ارتباطی قوی بین مصرف انجیر و سلامت استخوان‌ها وجود دارد و حتی جالب این است که محققان معتقدند محتوای مواد معدنی این میوه مشابه شیر مادر است .

به این ترتیب انجیر خشک به خاطر سطح بالای کلسیم ، منیزیم ، پتاسیم و فسفر می‌تواند در برابر پوکی استخوان از بدن محافظت کند . این ماده‌ی غذایی مفید باعث رشد استخوان‌ها شده و از نازک شدن استخوان‌ها و از دست رفتن کلسیم در ادرار جلوگیری می‌کند . علاوه بر این ، انجیر خشک به خاطر محتوای آنتی‌اکسیدان‌های خود ، دارای خواص ضدالتهابی ، ضدسرطانی و غیره نیز می باشد .

 

4 . انجیر مفید برای کاهش وزن

اگر به فکر کاهش وزن و لاغری هستید ، انجیر خشک هم می‌تواند به شما کمک کند البته به شرطی که آن را به اندازه‌ی متعادل مصرف کنید . فیبر موجود در انجیر خشک ، باعث افزایش سیری و از بین رفتن حس گرسنگی می‌شود و به دنبال آن با مصرف کمتر غذاها همراه است . تحقیقات نشان داده ، مصرف غذا های غنی از فیبر نه تنها به کنترل وزن کمک می‌ کند ، بلکه باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت نیز می‌شود . دریافت فیبر در رژیم غذایی روزانه سلامت کلی بدن را افزایش داده و به کاهش وزن کمک می‌کند .

علاوه بر این ، انجیر خشک به طور طبیعی شیرین است و قند اضافی ندارد ، بنابراین می ‌تواند مانند کشمش ، جایگزین خوبی برای شیرینی‌ها و شکلات‌ها و سایر تنقلات شیرین باشد .

 

5 . پیشگیری از آلزایمر

انجیر تازه و انجیر خشک خواص فراوان خود را مدیون آنتی‌اکسیدان‌ها هستند . طبق تحقیقات ، انجیر می‌تواند موجب تقویت حافظه و کاهش آسیب استرس اکسیداتیو به مغز شود . همچنین آنتی‌ اکسیدان‌ های موجود در انجیر می‌تواند باعث تاخیر تشکیل پلاک در بیماری آلزایمر شده و از انحطاط عصبی پیشگیری کند . علاوه بر این  انجیر تاثیر مفیدی بر مغز دارد و می‌تواند مشکلات مربوط به حافظه را بهبود بخشد .

 

6 . خواص انجیر خشک برای معده

مصرف مستمر انجیر خشک برای بهبود فرآیند هضم غذا مناسب بوده و معده و روده را از عاری از هرگونه عفونت ، باکتری و قارچ می‌سازد . در واقع فیبر موجود در این میوه خواص انجیر خشک برای معده را دو چندان کرده و باعث بهبود عملکرد روده می‌ گردد . به همین علت مصرف انجیر فرآیند هضم غذا ، جذب مواد مغذی و دفع سایر مواد مضر را آسان می‌سازد و دیگر شاهد یبوست‌ های درد آور و طولانی مدت نخواهید بود .

با توجه به اینکه بسیاری از مشکلات بدن از دستگاه گوارش سرچشمه می‌گیرد و بیشترین آسیب در این میان به معده وارد می‌گردد ، استفاده از انجیر خشک را جدی بگیرید و روزانه حداقل 7 تا 10 انجیر بخورید . اگر به لحاظ مشکلات دندان قادر به جویدن انجیر خشک نیستید، از قبل آن را در آب بیاندازید و پس از 1 الی 2 ساعت آن را بخورید . این کار موجب نرم‌تر شدن انجیرها شده و فرآیند جویدن و جذب آن را در بدن آسان‌تر می‌سازد .

 

anjir1

7 . خواص انجیر خشک برای رحم

انجیر خشک سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین C است و به لحاظ غنی بودن از انواع ویتامین و مواد معدنی باعث بهبود انقباضات رحمی می‌شود . به همین علت نحوه مصرف صحیح انجیر خشک در دوره قاعدگی موجب کاهش درد می‌گردد . علاوه بر این خونریزی ناشی از ترمیم دیواره رحم ضعف ، بی‌حال و تغییر خلق و خوی بانوان را به همراه خواهد داشت . در این‌خصوص نیز انجیر به‌عنوان یکی از میوه‌های خون‌ساز انرژی موردنیاز بدن را تأمین نموده و کمبود خون در این دوره یک هفته الی ده روزه را جبران می‌کند . البته بسیاری از پزشکان و متخصصان زنان و زایمان توصیه می‌کنند که مصرف انجیر باید قبل از دوره قاعدگی شروع شود و تا چند روز پس از آن نیز خانم‌ها به مصرف انجیر ادامه دهند .

 

8 . خاصیت انجیر خشک برای روده

آنتی اکسیدان و ویتامین‌های C و E موجود در انجیر خشک باعث بهبود عملکرد روده و افزایش حرکات آن می‌شوند . به این ترتیب فرآیند بلع و هضم غذا راحت‌ تر و سریع‌تر انجام می‌شود . به‌عبارت دیگر با بهبود حرکات روده دفع مواد مضر از بدن نیز بهتر صورت می‌گیرد و دیگر شاهد بروز یبوست‌های دردناک و طولانی مدت نخواهید بود .

 

9 . بهبود دیابت

انجیر خشک به طعم شیرین خود شناخته می‌شود . شاید به نظر برسد محتوای قند بالا در این خشکبار برای بیماران دیابتی مناسب نباشد اما چنین نیست . تحقیقات اخیری که در مورد انجیر خشک انجام شده ، نشان داده است که میوه ‌ای مانند انجیر می ‌تواند موجب کاهش سطح گلوکز خون و افزایش پاسخ انسولین در بدن شود . این میوه غنی از ویتامین  E، استرول ، تانن و سایر ترکیبات فنلی است که خواص ضد دیابتی دارند .

 

10 . سلامت قلب

یکی از مهم ‌ترین خواص انجیر کمک به سلامت قلب است . این کمک از طریق کاهش سطح گلیسیرید (ذرات ریز چربی‌های موجود در خون) در قلب است .‌ این چربی‌ها موجب انسداد رگ‌ها شده و مهم‌ترین عامل برای بروز بیماری‌های قلبی هستند . مصرف میوه انجیر با خواصی که دارد باعث می‌شود رادیکال‌های آزاد کنترل شوند و از انسداد کرونر نیز جلوگیری شود .

همچنین در انجیر اسید های چرب امگا 3 و امگا 6 وجود دارد که می ‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهند . در نهایت می‌توان گفت از دیگر فواید انجیر ، فنول‌های موجود در آن است که برای سلامت قلب ، به شدت مفید هستند .

 

an

 

11 .  تقویت سیستم ایمنی بدن

از مهم‌ترین خواص انجیر ، می توان به افزایش سیستم ایمنی بدن اشاره کرد . با توجه به آنتی اکسیدان‌های موجود در این محصول ، خوردن آن باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن افزایش یافته و ویروس‌ها نتوانند به راحتی در بدن شما اختلال ایجاد کرده و شما را بیمار کنند . انجیر انواع مواد معدنی و ویتامین‌ها را در خود گنجانده است . علاوه بر بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن ، درمان کم خونی و یا آنمی نیز با مصرف انجیر در بدن انجام می‌شود .

 

12 . درمان کم خونی

انجیر خشک دارای مقادیر زیادی آهن است که باعث بالا رفتن سطح گلوبین خون و درمان کم خونی می‌شود . اگر به هر دلیل به بیماری کم خونی دچار شده‌اید ، حتماً در رژیم غذایی خود استفاده از انجیر را قرار دهید تا از بی نظیرترین فواید انجیر ، در این زمینه بهره مند شوید .

 

13 . درمان بواسیر

بواسیر با نام علمی هموروئید ، از جمله بیماری‌ هایی است که متأسفانه امروزه به شدت شایع شده است . از دلایل به وجود آمدن آن هم می‌توان به داشتن استرس ، اختلال در عملکرد معده و روده‌ها ، نشستن زیاد و خوردن غذاهای خشک و فست فود اشاره کرد . انجیر با خواص جادویی که دارد ، در درمان این بیماری نقش مهمی را ایفا می‌ کند . دانه‌ های کوچکی که در میوه انجیر وجود دارند موجب بیرون زدگی مقعد خواهند شد . همچنین این میوه در ملین کردن نیز مؤثر بوده و از این طریق باعث می‌شود تا فردی که دچار یبوست است، احتیاجی به فشار آوردن نداشته باشد . انجیر خشک را با گلاب برای چند ساعت خیس کرده و صبح ناشتا میل کنید تا بواسیر شما بر طرف شود .

 

14 . خواص انجیر خشک برای مردان

انجیر خشک یکی از مفید ترین خشکبار ها برای مردان است . انجیر خشک در رفع مشکلات ناباروری در مردان و تقویت قوای جنسی آنها ، افزایش میل جنسی و تعداد اسپرم و حفظ سلامت غده پروستات و بهبود دردهای ناشی از ضعف یا عفونت آن موثر است .

 

anj

 

15 . رفع کمبود کلسیم و آهن در دوران بارداری

انجیر خشک یکی از مواد غذایی مفید در دوران بارداری است . انجیر خشک فیبر بیشتری نسبت به سایر میوه‌ها و سبزیجات دارد و پتاسیم موجود در آن نیز از موز بیشتر است . علاوه بر این انجیر خشک حاوی کلسیم و آهن بالایی است که از خواص انجیر خشک برای بارداری است و می‌تواند برای زنان باردار و جنین آنها بسیار مفید باشد . مصرف انجیر خشک در دوران بارداری باعث رفع مشکلات هاضمه‌ی زنان باردار می‌شود .

 

16 . تقویت سیستم ایمنی کودکان

انجیر علاوه بر کمک به هضم بهتر غذا ، دارای مواد مغذی فراوانی برای رشد و سلامت کودکان است . انجیر خشک با داشتن ویتامین‌ها و مواد معدنی فوق‌العاده ، می‌تواند یک میان‌ وعده‌ی سالم برای کودکان باشد .

 

موراتوس ارائه دهنده انجیر خشک مرغوب و با کیفیت برای خرید انجیر خشک اینجا کلیک کنید

 


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

درجه بندی قهوه چیست؟

درجه بندی قهوه چیست؟

بهترین میزان و زمان مصرف آجیل در روز

بهترین میزان و زمان مصرف آجیل در روز

آیا نوشیدن قهوه باعث تقویت حافظه می شود؟

آیا نوشیدن قهوه باعث تقویت حافظه می شود؟

خواص کشمش سبز چیست؟

خواص کشمش سبز چیست؟

 بهترین دمنوش های افزایش اشتها کدام اند؟

بهترین دمنوش های افزایش اشتها کدام اند؟

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش