چای سن پین چا (Sanpin-cha) چیست؟

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

چای سن پین چا (Sanpin-cha) چیست؟

چای سن پین چا (Sanpin-cha) چیست؟

مردمان جزیره‌ی اوکیناوادر ژاپن به‌ عنوان یکی از سالم‌ترین مردمان جهان با طول عمر زیاد شهرت دارند. چای سن پین چا یکی از رازهای سلامت و عمر طولانی مردم اوکیناوا است که در این مقاله از موراتوس با چای سن پین چا بیشتر آشنا می شویم.

 

تاریخچه چای سن پین چا

خاستگاه این چای، جزیره‌ی اوکیناوای ژاپن است. مصرق این نوع چای در اوکیناوا بسیار رایج است؛ به طوری که حتی دستگاه‌های خودکار خرید چای سن پین جا در اماکن عمومی هم وجود دارد.

پیشینه‌ی استفاده از این چای به چند صد سال قبل و زمان پادشاهی خاندان سلطنتی ریوکیو (Ryukyu) باز می‌گردد.

در برخی منابع، وجود روابط تجاری بین پادشاهی «ریوکیو»و چین را عامل انتقال این چای از چین به اوکیناوا دانسته‌اند.

معتقدان به این موضوع، عقیده دارند که این چای، ترکیبی ژاپنی- چینی دارد زیرا بخشی از نام این چای در حقیقت، تلفظ ژاپنیِ کلمه‌ای چینی است.

از سوی دیگر، همان‌طو رکه اشاره شد جزیره‌ی اوکیناوا به داشتن مردمانی بسیار سالم و تمیز شهرت دارد. اغلب مردمان این جزیره بالای ۱۰۰ سال عمر می‌کنند. آن‌ها به‌طور متوسط روزانه سه فنجان از این چای می‌نوشند.

یکی از شرکت‌هایی که جزو تولید و صادرکنندگان عمده‌ی این نوع چای محسوب می‌شود شرکت ناکازن (Nakazen) در اوکیناوا است که در سال 1968 تأسیس شده است.

 

برای خرید انواع چای خارجی به وبسایت موراتوس مراجعه کنید.

 

sanpincha-jasmine-tea

 

چای سن پین چا چیست؟

این چای معمولاً ترکیبی از یاسمین و چای سبز است. طعم آن شبیه طعم چای یاسمین است ولی با طعم چای یاسمین فرق دارد. به‌طور گرم یا سرد قابل نوشیده شدن است و در حقیقت چایی مناسب برای تمام فصول سال است. در فرآوری این چای از بهترین قسمت‌های گیاه چای سبز و یاسمین استفاده می‌شود.

این چای به حالت نیمه تخمیر شده فرآوری می‌شود. (حدود ۲۰ درصد تخمیر می‌شود).

به‌طور کلی چای‌ها برحسب میزان تخمیرشان طبقه‌بندی می‌شوند. به‌طور مثال، چای سیاه ۱۰۰ درصد و چای «اولانگ» بین ۵۰ تا ۷۰ درصد تخمیر می‌شود.

همان‌طور که اشاره کردیم میزان تخمیر در سن پین چا خفیف است و چای سبزِ به کار رفته در آن در مجاورت برگ‌ها و غنچه‌های یاسمین قرار داده شده و بوی یاسمین را به خود جذب می‌کند و در نتیجه ترکیبی بسیار خاص به وجود می‌آید.

چایی به نام شیمی چا (shimi cha) نیز وجود دارد که عین همین چای است ولی کمی بیشتر تخمیر شده و آن هم در جزیره‌ی اوکیناوا فرآوری می‌شود.

 

خواص چای سن پین چا

این چای، خواص چای سبز و چای یاسمین را در خود جمع کرده است و ترکیبی از هر دو محسوب می‌شود. چای سبز، مملو از آنتی‌اکسیدان‌ها است. آنتی‌اکسیدان باعث کاهش سرعت اکسیدِ شدن سلول‌های بدن می‌شود. ترکیبات موجود در این چای، جلوی رادیکال‌های آزاد را می‌گیرد.

مشخص شده است که رادیکال‌های آزاد در بدن به تخریب سلول‌ها پرداخته و باعث پیری انسان می‌شوند. آنتی‌اکسیدان موجود در این چای بسیار قوی است. برخی از مهم‌ترین خواص دیگر این چای به شرح زیر است:

  • ضد سرطان است

تحقیقات انجام شده حاکی از خاصیت ضد تومور پلی‌فنول‌ های موجود در این نوع چای است.

میزان کمِ ابتلا به سرطان در شرق دور در مقایسه با غرب نیز نشانگر درستیِ این موضوع است.

انواع «کاتچین» های موجود در این چای در پیشگیری از بیماری سرطان بسیار مؤثر است.

 

  • از بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند

مصرف این چای، خطر بیماری کرونر قلب، فشار خون و تصلب شرایین را کاهش می‌دهد؛ زیرا که این چای، محتوای ماده‌ی اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) است و فشار خون را از طریق منبسط کردن رگ‌ها کم می‌کند. خاصیت دیگر این ترکیب، مهار کردن پلاکت‌های خون است. این ماده، خاصیت «ضد آترواسکلروتیک» (ضد تصلب شرایین) دارد.

 

برای خرید انواع چای با کیفیت به وبسایت موراتوس مراجعه نمایید.

 

خواص چای سن پین چا

 

  • از بیماری آلزایمر پیشگیری می‌کند

این پلی‌فنول‌ها بعد از جذب شدن به بدن همراه با سمومی مانند «پراکسید هیدروژن» و «بتا آمیلوئید» تجزیه شده و به حالت بی‌ضرر در می‌آیند و به این ترتیب پلی فنول‌های موجود در این چای از بروز بیماری آلزایمر جلوگیری می‌کند. طی تحقیقاتی که دانشگاه «نیوکاسل» انگلستان طیِ یک همکاری با انستیتویی در اسکاتلند انجام داده این نتیجه به دست آمده که این چای در حالت تازه دم می‌تواند پیشرفت بیماری آلزایمر را متوقف یا کُند بکند.

 

  • در درمان چاقی مؤثر است

چای سن پیجا توده‌های چربی را کاهش می‌دهد. نتیجه‌ی یک تحقیق اپیدومولوژیک، نشانگر این است که افرادی که به مدت طولانی این نوع چای را مصرف می‌کنند نسبت به کسانی که این چای را نمی‌نوشند از چربیِ بدن کمتری برخوردار هستند. تأثیر این چای بر آنزیم‌های دستگاه گوارش باعث کاهش چربی، گلوکز و کلسترول بد در بدن می‌شود. هم‌چنین این چای، خاصیت پیشگیری اولیه از چاق شدن را نیز دارا است.

 

  • خاصیت ضد اضطراب دارد

غنچه‌های یاسمین موجود در این چای نیز تأثیرات خاص خود را داراست. یکی از این تأثیرات، عبارت از تسکین اضطراب و دادن آرامش است؛ چون بوی یاسمین اثر ضد استرس و آرامش بخش دارد. هم‌چنین مطلبی منتشر شده توسط گروهی از متخصصان تحقیقات تغذیه و تغذیه‌ی مولکولی، نشانگر آن است که پس از نوشیدن این چای، حالت روحی انسان نیز بهبود می‌یابد.

 

طرز تهیه چای سن پین چا چیست؟

رویِ یک قاشق چای‌خوری از این چای (دو تا سه گرم) مقدار ۲۰۰ میلی گرم آب جوش ریخته بگذارید دم بکشد و سپس در فنجان، ریخته و میل کنید.

 

سخن پایانی

در این مقاله به تاریخچه ی چای سن پین چا و فواید آن اشاره کردیم. این چای در ژاپن بسیار محبوب است و یکی از رازهای سلامتی و طول عمر اهالی جزیره ی اوکیناوا به شمار می رود.

 


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

آشنایی با انواع پسته و خواص آنها

آشنایی با انواع پسته و خواص آنها

برای خوش طعم شدن استیک چه ادویه ای بزنیم؟

برای خوش طعم شدن استیک چه ادویه ای بزنیم؟

ادویه مرغ یکی از پرکاربردترین ادویه ها

ادویه مرغ یکی از پرکاربردترین ادویه ها

ادویه ایتالیایی چیست؟ این ادویه شامل چه ترکیباتی است؟

ادویه ایتالیایی چیست؟ این ادویه شامل چه ترکیباتی است؟

انواع ادویه ‌جات ; لیستی کامل از انواع ادویه که هر خانم خانه داری باید بداند!

انواع ادویه ‌جات ; لیستی کامل از انواع ادویه که هر خانم خانه داری باید بداند!

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش