آموزش مراحل و نحوه ی عرق گیری از گیاهان دارویی!

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

آموزش مراحل و نحوه ی عرق گیری از گیاهان دارویی!

آموزش مراحل و نحوه ی عرق گیری از گیاهان دارویی!

عرقیات گیاهی به عنوان یکی از مهم‌ ترین و موثر ترین فرآورده‌های گیاهی با فواید درمانی، از گذشته تا به امروز در فرهنگ ‌ها و سنت‌ های مختلف جهان جایگاه ویژه‌ای داشته‌اند. عرقیات گیاهی معمولا از گیاهان دارویی و طبیعی که در همه جای طبیعت یافت می شوند استخراج می‌شوند. این عرقیات به خاطر خواص طبیعی و ارزش غذایی‌ شان، مورد توجه اکثر افراد قرار گرفته‌ اند و امروزه بسیاری از افراد برای درمان بیماری های مختلف اقدام به خرید عرقیات گیاهی و استفاده از آنها می کند. حال امروز در این مقاله از فروشگاه اینترنتی موراتوس به آموزش مراحل و نحوه ی عرق گیری از گیاهان دارویی پرداخته ایم با ما همراه باشید.

 

آموزش مراحل و نحوه ی عرق گیری از گیاهان دارویی!

 

 

آموزش مراحل و نحوه ی عرق گیری: انواع روش های عرق گیری

2 روش اصلی در فرآیند عرق ‌گیری، به کار می‌رود:

  1. روش سنتی
  2. روش صنعتی

روش سنتی:

با جوشاندن گیاهان دارویی و خنک کردن بخار ناشی از حرارت، عرق‌ گیری می‌شوند. این روش از قدیم و از گذشته در بسیاری از فرهنگ ‌ها و سنت ها به کار گرفته شده است.

روش صنعتی:

حال در جهان امروزی، با پیشرفت تکنولوژی برای تولید عرق و فرآوری گیاهان روش‌های صنعتی مورد استفاده قرار گرفته‌ است. به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب ایران و انواع گونه‌ های گیاهی، یک بستر عالی برای رشد و تولید عرقیات گیاهی را فراهم کرده است.

 

آموزش مراحل و نحوه ی عرق گیری: به روش سنتی

حال در ابتدا نیاز است تا به میزان مد نظر، گیاهان دارویی را تهیه کنید. به عنوان مثال اگر قصد دارید برای تهیه عرق نعناع مقداری نعناع بخرید و برگ های پلاسیده و زرد آن را جدا کنید. حال نعناع ها  را با آب تمیز شسته تا گل و لای آن از بین برود. در ادامه نعناهای شسته شده را درون دیگی بزرگ که عمق زیاد دارد بریزید. سپس کار تولید عرقیات گیاهی را انجام دهید.

 برای خرید عرق نعنا ساعدی نیا به فروشگاه اینترنتی موراتوس مراجعه فرمایید.

وسایل مورد نیاز عرق گیری سنتی:

  • قابلمه درب دار با عمق و حجم بالا
  • توری فلزی
  • ظرف کوچک فلزی یا شیشه ای نشکن
  • به مقدار لازم یخ

 

آموزش مراحل و نحوه ی عرق گیری: به روش سنتی

 

مراحل و نحوه ی عرق گیری به روش سنتی

  

1. قابلمه درب دار با عمق و حجم بالا :

قابلمه ای که بزرگ باعمق زیاد و همینطور حجمی متناسب با مقدار گیاه داشته باشد، انتخاب کرده و بر روی اجاق قرار دهید. تمام نعناع ها یا هر گیاهی را که میخواهید فرآیند عرق گیری آن را انجام دهید درون قابلمه بریزید و به آن آب اضافه کنید؛ تقریبا و 2 برابر حجم گیاه به گونه ای که گیاه در زیر آب قرار گیرد.

 

2. توری فلزی

بر روی نعناع ها یک عدد توری فلزی یا زیر قابلمه ای استیل را دقیقا در وسط قابلمه جای دهید.

 

3. ظرف کوچک فلزی یا شیشه ای نشکن

بعد از مراحل بالا ظرف فلزی یا شیشه ای نشکن که کوچکتر از اندازه ی قابلمه است را انتخاب کنید. این ظرف باید لبه دار باشد و بر روی توری فلزی دقیقا در وسط قابلمه  قرار گیرد، تا عرقیات گیاهی به خوبی درون آن ریخته و ظرف سریعا پر نشود. حالا  نوبت روشن  کردن شعله زیر قابلمه رسیده است، تا آب درون آن به مرورزمان جوش آید. شعله قابلمه باید متوسط باشد، زیاد بودن شعله می تواند باعث سوختن گیاه و بد طعم شدن عرق شود. بعد از داغ شدن آب دیگ، در قابلمه را به صورت واژگون بر روی قابلمه بگذارید.

 

4. به مقدار لازم یخ

مقداری یخ بر روی درب قابلمه بریزید و منتظر بمانید تا عرقیات گیاهی سنتی شما آماده شود. با به جوش آمدن آب، بخار و عرق از گیاه خارج شده و به سمت بالا می رود. این بخار به درب دیگ که سرد است برخورد نموده و به عرق تبدیل می شود. سپس این عرقی که روی درب دیگ بر اساس فرآیند بالا به وجود آمده درون ظرف فلزی کوچک می ریزد. تا زمانی که آب درون دیگ کم شود این کار را ادامه دهید. پس از کم شدن آب، شعله را خاموش کنید بدون این که درب آن را باز کنید. تا چند ساعت منتظر بمانید تا دیگ و محتویات داخلی آن کامل سرد شود. سپس با سرد شدن دیگ در آن را به آرامی باز کنید ظرفی که عرقیات گیاهی درون آن است از دیگ خارج کنید. این عرقیات را درون ظرف شیشه ای تمیزی بیزید و در جای خنک نگهداری کنید. به همین راحتی عرق ارگانیک و سنتی تولید کرده اید.

 

آموزش مراحل و نحوه ی عرق گیری: به روش صنعتی

روش های متفاوتی در صنایع تولیدی عرقیات گیاهی وجود دارد که عطر و اسانس گیاهان را با استفاده از آن ها استخرج می کنند. اما اساس و پایه ی این دستگاه ها با فرآیند تقطیر است. فرآیند تقطیر به سه شکل انجام می شود که هر سه روش با تخریب دیواره سلول های گیاهی  باعث آزاد شدن اسانس و عطر آنها می شود.

 

 روش های تقطیر:

  • روش تقطیر با استفاده از آب
  • روش تقطیر با استفاده از بخار
  • روش تقطیر با استفاده از آب و بخار

 

آموزش مراحل و نحوه ی عرق گیری: به روش صنعتی

 

مراحل و نحوه ی عرق گیری به روش صنعتی

 

1. تهیه و غربالگری گیاه

برای بدست آوردن یک عرق با کیفیت باید مواردی را رعایت کنید و مراحل عرق گیری را به ترتیب انجام دهید. در ابتدا تهیه ی  گیاه مورد نظر است. گیاهان دارویی را هم از مزارع  کشت می توانید تهیه کنید هم میتوانید از گیاهان دارویی خودرو در دشت و بیابان تهیه کنید. گیاهان دارویی تهیه شده برای فرآیند عرق گیری اغلب با خرده های چوب و خارو خاشاک و گیاهان دیگر همراه است. باید قبل ازانجام عمل عرق گیری این اضافات جداسازی شود. زیرا این مواد اضافی علاوه بر افت کیفیت و آلودگی در عرق اصل بودن محصول را زیر سوال می برد.

برای تشخیص اصل بودن عرقیات گیاهی هنگام خرید به این مقاله از موراتوس مراجعه فرمایید.

 

2. عمل شستشو و پاکسازی گیاه

زمانی که گیاه را به شکل خالص و بدون هر گونه مواد اضافی آماده کردید. میرسیم به مرحله ی شستشو و پاکسازی گیاه تا تمام گرد و خاکی که موقع برداشت گیاه روی آن مانده از بین برود. مخصوصا گیاهانی که برای عرق گیری از ریشه آنها استفاده میشود. درعمل شستشو باید دقت کنید تا گیاه از هر گونه آلودگی پاک شده باشد.

3. بارگیری گیاه

یکی دیگر از مراحل و نحوه ی عرق گیری  بارگیری گیاه می باشد. مخزن دستگاه عرق گیری را در این مرحله تمیز نموده و بارگیری گیاه آماده عرق گیری در مخزن انجام می شود. بعد از پرنمودن یک سوم کل حجم مخزن به طوری که فضای کافی برای بخارات تولید شده وجود داشته باشد. به میزان لازم آب به مخزن اضافه می کنیم  و در آن را می بندیم. اگر دستگاه تقطیر با بخار کار می کند  نیازی به اضافه کردن آب نمی باشد.

 

4. دستگاه خنک کننده یا کندانسور

بخارات داغی که از مخزن عرق گیری خارج  می شوند، اسانس و عصاره گیاه می باشد. که پس از خارج شدن بلافاصله وارد دستگاه خنک کننده یا کندانسور می گردد. این دستگاه بستگی به نوع انتخاب دارد که هم می تواند از گاز فریون و هم آب خنک برای سیستم سرمایشی استفاده می کند. بخارات خنک شده تبدیل به عرق یا مایع گشته و وارد مخزن ذخیره سازی عرق می شوند.

 

5. بسته بندی عرق گیاهی

بخش آخر یکی از مهمترین بخش های مراحل عرق گیری می باشد، بخش بسته بندی و نگهداری عرقیات گیاهی است. برای نگهداری عرقیات گیاهی باید از ظروف شیشه ای یا پلاستیکی باکیفیت استفاده شود. یک عرق با کیفیت و خوب دارای رنگی شفاف و بدون هر گونه ماده اضافی می باشد. رایحه و طعم عرقیات گیاهی باید همان رایحه و طعم گیاه اصلی  خود را داشته باشد.

 

در پایان

در این مقاله از فروشگاه اینترنتی موراتوس آموزش مراحل و نحوه ی عرق گیری از گیاهان دارویی را به دو روش سنتی و صنعتی و به طور کامل برای شما شرح دادیم. این مراحل باید کاملا بهداشتی و تمیز و با دستگاهها و ظروف ضد عفونی شده انجام شود تا خواص دارویی آنها کاملا حفظ شود. دقت کنید برای نگهداری از عرقیات گیاهی به دست آمده درب آن ها را کاملا ببندید و در جای خنک نگهداری کنید.


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

آموزش مراحل و نحوه ی عرق گیری از گیاهان دارویی!

آموزش مراحل و نحوه ی عرق گیری از گیاهان دارویی!

موثرترین عرقیات گیاهی برای افزایش اشتها کدام اند؟

موثرترین عرقیات گیاهی برای افزایش اشتها کدام اند؟

راهنمای انتخاب پسته مرغوب

راهنمای انتخاب پسته مرغوب

معرفی آجیل های که سرشار از ویتامین B12 هستند!

معرفی آجیل های که سرشار از ویتامین B12 هستند!

پسته برای سرماخوردگی خوب است یا مضر؟

پسته برای سرماخوردگی خوب است یا مضر؟

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

هات چاکلت

هات چاکلت

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش