مزایای مصرف انجیر خشک در طب سنتی

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

مزایای مصرف انجیر خشک در طب سنتی

مزایای مصرف انجیر خشک در طب سنتی

انجیر دارای طعمی شیرین که به ‌صورت تازه و یا خشک می تواند مصرف شود که مزایای بسیار زیادی برای سلامتی دارد. مقدار بالای کلسیم، آهن و پتاسیم در انجیر خشک همراه با میزان بالای فیبر و چربی کم باعث می شود که موادی سالم به رژیم غذایی خود اضافه کنید. می توانید آن را به تنهایی یا در مخلوطی از ماست و سالاد یا بر روی غلات و بلغور جو دوسر مصرف کنید . در این مقاله به مزایای مصرف انجیر خشک در طب سنتی خواهیم پرداخت با ما همراه باشید .

 

انجیر خشک چیست؟

به‌طور کلی انجیر خشک از انجیرهای تازه سبز و سرخ به‌وجود می‌آید . بدین صورت که با استفاده از روش ‌‎های صنعتی و سنتی این میوه خوشمزه و دارای خواص گوناگون را خشک می‌کنند . البته درخت انجیر خشک نیز وجود دارد و محصولات آن کاملاً خشک به دست مصرف ‌کنندگان می ‌رسند . اما قیمت خرید انجیر خشک به نسبت بیشتر از انجیرهای خیس است و خواص و برتری‌های فراوانی نسبت انجیر خیس دارد . به‌عنوان مثال دسترسی به انجیر تازه (خیس) در تمام فصل‌های سال میسر نیست . اما با تهیه انجیر خشک در تمامی فصل‌ها می‌توان از آن استفاده کرد و از طریق خواص انجیر خشک بسیاری از اختلالات و مشکلات را برطرف ساخت .

در صورتی‌که قصد خرید انجیر خشک دارید، باید بدانید که بافت انجیرهای خشک و تازه نیز باید نرم و دارای طعم شیرین باشد. بعضی از انجیرها به دلیل گذشت مدت زمان طولانی از تولید و یا قرار گرفتن در محیط‌های گرم بسیار خشک هستند و کیفیت چندانی ندارد. در واقع این نوع از انجیر مستعد انواع کرم و پروانه است و به سرعت خراب می‌شود. پس جهت دستیابی به خواص انجیر خشک هنگام خرید آن نهایت دقت را به خرج دهید و باکیفیت‌ترین مدل‌های موجود در بازار را خریداری نموده و مصرف کنید .

 

aannjj

 

انجیر خشک از دیدگاه ائمه اطهار

نقل شده است که طبقی از انجیر به خدمت پیامبر اسلام آوردند. ایشان به یاران خود فرمودند : «بخورید چرا که اگر بنا بود میوه ای از بهشت برایتان نام ببرم ، آن میوه انجیر است .» همچنین پیامبر(ص) توصیه نموده اند که انجیر را هم به صورت تازه و هم به صورت خشک میل کنید . امام رضا علیه السلام نیز فرموده اند : «مصرف انجیر سبب از بین رفتن بوی بد دهان می شود و استخوان ها را مستحکم می کند .»

خواص انجیر خشک در طب سنتی

انجیر این میوه پر خاصیت به دو صورت تازه و خشک ، قابل مصرف است که هر کدام خواص درمانی مختلفی دارند . وجود مقادیر زیاد کلسیم ، پتاسیم ، آهن ، فیبر و چربی کم ، در انجیر خشک برای سلامتی بدن بسیار مهم و حیاتی است . عمدتاً این میوه در کشور های آمریکا ، ایران ، اسپانیا ، ترکیه و یونان کشت می شود .

یکی از دلایلی که اهمیت این میوه را دو چندان می کند ، نام برده شدن آن در کتاب های آسمانی (قرآن و تورات) است . در مقایسه با انجیر تازه ، انجیر خشک به عنوان خشکبار بیشتر مصرف می شود . مباحث زیادی در مورد انجیر خشک و فواید آن وجود دارد که یکی از مهم ترین آن ها خواص انجیر خشک در طب سنتی می ‌باشد . برای خرید انجیر خشک استهبان بر روی لینک کلیک کنید.

 

aan

 

خواص انجیر خشک

انجیر خشک نسبت به انجیر تازه دارای ارزش غذایی بیشتری است . هر 100 گرم انجیر تازه 74 کالری دارد . در صورتی که ارزش غذایی انجیر خشک در هر 100 گرم 249 کالری است . به ‌طور کلی ارزش غذایی میوه های خشک شده ، بسیار بیشتر از میوه تازه است . میزان کربوهیدرات موجود در انجیر خشک 64 گرم است . در حالی که انجیر تازه فقط 19 گرم کربوهیدرات دارد . انجیر خشک دارای مقادیر فراوانی فیبر نیز می‌ باشد که مقدار آن تقریبا 3 برابر انجیر تازه است .

عناصر مس ، آهن ، پتاسیم ، منیزیم ، منگنز ، فسفر و ویتامین های  B1، B2 ، A از ترکیبات اصلی انجیر خشک به حساب می ‌آیند . پتاسیم موجود در آن سبب کاهش فشار خون می شود . وجود مقادیر زیاد کلسیم در انجیر خشک به سلامت استخوان ها کمک می کند . برای افرادی که دچار فقر آهن هستند ، مصرف انجیر خشک بهترین گزینه برای جبران و افزایش این عنصر مهم است . علاوه بر این استفاده از آن سبب افزایش قوای جنسی و جسمی می شود . کسانی که قصد افزایش وزن دارند بهتر است انجیر را صبح‌ها و به صورت ناشتا میل کنند .

انجیر حاوی نوعی آنتی‌اکسیدان به نام فنول است که باعث کاهش پیشروی انواع سرطان می شود . مصرف روزانه آن از یائسگی زودرس و افزایش وزن جلوگیری می کند و استروژن های مضر بدن را نیز دفع می ‌کند . برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند ، مصرف انجیر خشک بسیار موثر خواهد بود ، زیرا فیبر موجود در آن سبب احساس سیری طولانی مدت و در نتیجه کاهش وزن می شود . همچنین مصرف انجیر برای سلامت پوست بسیار حیاتی است .

 

خواص انجیر خشک در طب سنتی

در بسیاری از کتب قدیمی و دینی بر مصرف مداوم انجیر بسیار تاکید شده است . ابن سینا در کتاب قانون ، انجیر را برای درمان صرع و سرفه بسیار مفید دانسته . بقراط هم مصرف انجیر را برای افزایش عقل و درمان بیماری های التهابی توصیه کرده است . در طب سنتی ایرانی ، برای درمان زگیل های پوستی از انجیر استفاده می شد . همچنین برای تقویت حافظه ، مصرف انجیر با دیگر مغز ها بهترین گزینه به شمار می رفت . یونانیان انجیر را برای درمان بیماری های طحال و کبد بسیار مفید و مناسب دانسته و از آن برای افزایش ادرار نیز استفاده می کردند .

جوشانده انجیر خشک در شیر سبب از بین رفتن تورم لثه و ورم مخاط دهان می شود . در کتب سنتی آمده است ، برای درمان ورم دُمَل ها ، ضمادی از انجیر خشک با آرد جو و گندم تهیه کرده و روی دمل قرار دهید. همچنین برای از بین بردن گلودرد بهتر است جوشانده غلیظ انجیر خشک را قرقره کنید . مطالب بسیاری تحت عنوان خواص انجیر خشک در طب سنتی وجود دارند که مهم ترین آن‌ها ملین بودن انجیر است . در طب سنتی از انجیر خشک به دلیل طبع گرم آن برای رفع سرد مزاجی استفاده می شود . البته این نکته را در نظر بگیرید که در مصرف انجیر خشک باید اعتدال را رعایت کنید و از مصرف زیاد آن بپرهیزید زیرا مصرف بیش از اندازه آن مضر خواهد بود . در ادامه به تعدادی از خواص انجیر می پردازیم .

 

aannj

 

خواص انجیر خشک برای معده

از خواص دیگر انجیر خشک ، بهبود دستگاه گوارش و عملکرد آن است . مصرف این میوه می تواند برای افرادی که سوء هاضمه دارند بسیار مفید باشد . زیرا به هضم غذا کمک بسیار زیادی می کند . البته باید در نظر داشته باشید که مصرف بیش از حد این میوه هم می تواند مشکلات معده را برای شما در پی داشته باشد و معده شما به اصطلاح سنگین شود . پس در مصرف انجیر خشک زیاده روی نکنید چرا که می تواند مضر هم باشد .

 

خواص انجیر خشک برای مردان

انجیر خشک یکی از بهترین و مفیدترین خشکبارها برای مردان است. چرا که از مواد مغذی فراوانی تشکیل شده و فوایده بالقوه زیادی برای سلامتی آنها به همراه دارد. از بین مهمترین خواص انجیر خشک برای مردان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

رفع مشکلات ناباروری در مردان و تقویت قوای جنسی آن ها

افزایش میل جنسی و تعداد اسپرم‌ها

حفظ سلامت غده پروستات و بهبود دردهای ناشی از ضعف یا عفونت آن

بهبود ساختار استخوان‌ها و مفاصل

بهبود فرآیند هضم غذا و کاهش وزن سریع

تنظیم ضربان قلب و جلوگیری از بروز بیماری‌های قلب و عروق

خواص انجیر خشک برای لاغری

همان طور که گفته شد ، انجیر سرشار از خواص خارق العاده است . یکی از این خواص که برای سلامتی بسیار مفید است ، داشتن فیبر است . فیبر موجود در انجیر خشک باعث می شود تا شما احساس سیری کنید . در نتیجه به کاهش وزن و لاغری شما کمک می کند .

 

فواید انجیر خشک برای روده

آنتی اکسیدان و ویتامین‌های C و E موجود در انجیر خشک موجب بهبود عملکرد روده و افزایش حرکات آن می‌شوند. بدین جهت فرآیند بلع و هضم غذا راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود. به‌عبارت دیگر با بهبود حرکات روده دفع مواد مضر از بدن نیز بهتر صورت می‌گیرد و دیگر شاهد بروز یبوست‌های دردناک و طولانی مدت نخواهید بود. البته هنگامی که احساس می‌کنید سیستم گوارش شما به‌ویژه روده درست عمل نمی‌کند، خواص انجیر خشک را در ذهن‌تان یادآوری کنید. تا ضمن آشنایی با نحوه مصرف صحیح و اصولی انجیر خشک مشکلات و اختلالات روده و سایر قسمت‌های دستگاه گوارش را در مدت زمان کوتاه درمان نمایید .

 

خواص انجیر خشک در بارداری

در طب سنتی خواص زیادی را برای انجیر خشک در دوران بارداری ذکر شده است . از جمله خواص انجیر خشک ، شیردهی زیاد می باشد . علاوه بر اینکه طعم بهتری هم به شیر مادران می دهد . از خواص دیگر این میوه ، رفع یبوست در دوران بارداری است . مسئله ای که بسیاری از بانوان در این دوران با آن مواجه می شوند که با مصرف انجیر خشک می توانند این مشکل را برطرف کنند .

 

انجیر خشک و دیابت

مصرف بیش از اندازه انسولین و داروهای کاهنده قند خون در افرادی که دچار بیماری دیابت هستند  در دراز مدت باعث بروز بیماری های مختلفی می شود . یکی از راه‌ های جلوگیری از این بیماری ها استفاده از داروهای گیاهی به جای داروهای شیمیایی است که قطعاً انجیر خشک بهترین پیشنهاد برای این منظور است .

 

aann

 

خواص انجیر خشک برای رحم

بر اساس طب سنتی خواص انجیر خشک ، شامل بهبود و سلامتی چشم های مادران باردار و حتی جنین داخل رحم هم می شود . مادران باردار با مصرف این میوه می توانند سلامتی چشم کودکان خود را تضمین کنند . انجیر خشک برای سلامتی عروق خونی و همچنین تنظیم فشار خون جنین داخل رحم مادران باردار بسیار مفید می باشد .

 

خواص آنتی‌اکسیدانی انجیر خشک

آنتی‌اکسیدان‌ها موادی هستند که می‌توانند بر خصوصیات ضدالتهابی، ضدپیری و حتی ضدسرطانی بدن انسان تاثیر بگذارند. انجیر خشک، به عنوان یک ماده غذایی با میزان آنتی‌اکسیدان بالا، می‌تواند به مبارزه با اکسیداسیون و تاثیرات مخرب آن بر بدن کمک کند. همچنین، مطالعات نشان می‌دهند که انجیر خشک شده منبع غنی‌تری از ترکیبات فنلی است و افزایش قابل توجهی در فعالیت آنتی‌اکسیدانی دارد .

امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید بوده باشد . خرید با کیفیت ترین آجیل و خشکبار را با موراتوس تجربه کنید .


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

آشنایی با 7 مورد از عرقیات پرمصرف دنیا

آشنایی با 7 مورد از عرقیات پرمصرف دنیا

معرفی 7 عرق گیاهی منتخب برای کاهش وزن!

معرفی 7 عرق گیاهی منتخب برای کاهش وزن!

کالری یک خرما چقدر است؟

کالری یک خرما چقدر است؟

12 تا از بهترین خواص توت خشک برای سلامتی بدن شما

12 تا از بهترین خواص توت خشک برای سلامتی بدن شما

آیا پسته چربی دارد؟ چربی موجود در پسته مضر است یا مفید؟

آیا پسته چربی دارد؟ چربی موجود در پسته مضر است یا مفید؟

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

هات چاکلت

هات چاکلت

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش