همه آنچه باید در مورد آلرژی به بادام‌زمینی بدانیم! علت حساسیت و درمان آن

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

همه آنچه باید در مورد آلرژی به بادام‌زمینی بدانیم! علت حساسیت و درمان آن

همه آنچه باید در مورد آلرژی به بادام‌زمینی بدانیم! علت حساسیت و درمان آن

آلرژی به بعضی از مواد غذایی در همه ی افراد و در تمامی سنین می تواند با واکنش های مختلفی همراه می باشد . یکی از مواد غذایی آلرژی زا بادام زمینی است که می تواند بدترین نوع آلرژی را در افراد ایجاد کند و زندگی فرد را به خطر بیاندازد. میزان آلرژی به این میان وعده خوشمزه در کودکان رو به افزایش است. به همین جهت توصیه می شود که حتی اگر با علائم خفیف این حساسیت در خود و یا کودکتان مواجه شده اید در میان گذاشتن آن با یک کلینیک آسم و آلرژی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ما در این مقاله قصد داریم اطلاعات جامعی در رابطه با حساسیت به این ماده غذایی خوشمزه و در عین حال خطرناک را ارائه دهیم .

 

علت آلرژی به بادام زمینی

یکی از انواع آلرژی های غذایی آلرژی به بادام زمینی است . علت این آلرژی واکنش سیستم ایمنی بدن به پروتئین های موجود در بادام زمینی می باشد که به اشتباه ماده مضر شناخته  می شود . بیشتر کسانی که آلرژی دارند زمانی که با بادام زمینی و مصرف ماده غذایی حاوی بادام زمینی تماس پیدا می کنند دچار مشکل می شوند . همچنین امکان دارد از طریق تماس با پوست یا تنفس غبار بادام زمینی یا خوردن چیزی که از روغن بادام زمینی ساخته شده باشد ، رخ دهد . برای خرید اینترنتی بادام زمینی بر روی لینک کلیک کنید.

 

1

 

چه کسانی در معرض ابتلا به حساسیت بادام ‌زمینی هستند ؟

کودکان و به ویژه نوزادان با احتمال بیشتری به مواد غذایی مختلف واکنش‌های آلرژیک نشان می‌دهند .

اگر ما و یا سایر اعضای خانواده‌مان دچار انواع دیگری از حساسیت ‌ها باشیم ، احتمال بیشتری وجود دارد که به بادام زمینی نیز آلرژی داشته باشیم .

افراد مبتلا به اگزما با احتمال بالاتری نسبت به سایرین در خطر ابتلا به انواع آلرژی‌ها هستند .

خوب است بدانیم اگر به بادام‌ زمینی آلرژی داریم بدین معنا نیست که به سایر دانه ‌های آجیل نیز حساسیت خواهیم داشت . بادام زمینی در زیر زمین رشد می ‌کند و با دانه ‌های همچون بادام و فندق متفاوت است .

مطالعات اخیر نشان داده است که تنها 25 تا 40 درصد افرادی که به بادام ‌زمینی آلرژی دارند ، به سایر دانه‌ های آجیل نیز حساس هستند .

علائم حساسیت

حساسیت به بادام زمینی مانند هر نوع آلرژی دیگری دارای عوارضی می باشد . در ادامه به برخی از مهم ترین علائم آن اشاره می کنیم :

  • خارش پوستی یا کهیر که به صورت دانه های ریز و درشت پوستی ظاهر می شود .
  • احساس خارش در اطراف دهان و گلو
  • حالت تهوع و استفراغ         
  • آبریزش بینی

آنافیلاکسی ، واکنش شدید بدن نسبت به یک ماده است که می تواند بر روی تنفس فرد تأثیر گذاشته و بدن را به شکی عمیق فرو ببرد . برای تکمیل این قسمت باید بگوییمآنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک بسیار خطرناک است که به درمان کاملاً اورژانسی نیاز دارد . بادام زمینی یکی از شایع‌ترین علل بروز آنافیلاکسی است که می‌تواند بر روی تمام قسمت ‌های بدن تأثیر بگذارد .

در صورت ابتلا به آلرژی یا آسم و یا داشتن سابقه خانوادگی واکنش آنافیلاکسی با احتمال بسیار بالایی رخ می‌ دهد .

در صورت بروز آنافیلاکسی حتما باید با اورژانس تماس بگیرید حتی اگر احساس کنیم حال مان رو به بهبودی است هم هنوز نیاز به مراقبت‌های اورژانسی داریم ، چرا که ممکن است واکنش دیگری با تأخیر اتفاق افتد .

نشانه‌ های حمله آنافیلاکسی به شرح زیر است  :

  • تورم گلو تا حدی که نفس کشیدن با مشکل روبرو می‌ شود .
  • احساس سرگیجه
  • کاهش شدید فشار خون
  • مسدود شدن راه‌های تنفس

 

badz.[1]

 

عوامل تاثیرگذار در حساسیت به بادام زمینی

دلیل اینکه که چرا برخی افراد به بادام زمینی حساسیت دارند و سایر افراد حساسیت ندارند مشخص نیست . با این حال ، افراد با فاکتورهای خطر مشخص ، شانس بیشتری در گسترش حساسیت به بادام زمینی دارند . فاکتورهای خطر حساسیت به بادام زمینی عبارت است از :

  • سن

حساسیت ‌های غذایی در کودکان اللخصوص کودکان نوپا و نوزادان بسیار زیاد می باشد . زمانی که کودک بزرگ تر می ‌شود ، سیستم گوارشی بالغ تر می ‌شود و بدن شما احتمال کمتری دارد که به مواد غذایی از جمله بادام زمینی و آلرژی ها واکنش نشان دهد .

  • سابقه آلرژی به بادام زمینی

برخی کودکان با حساسیت به بادام زمینی آن را بزرگ جلوه می ‌دهند . با این حال باز هم ممکن است حساسیت بروز کند .

  • سایر حساسیت ها

چنانچه درحال حاضر به یک ماده غذایی حساسیت دارید ، امکان دارد در معرض خطر ابتلا به حساسیت ‌های دیگر نیز باشید . به این ترتیب ، داشتن نوع دیگری از حساسیت مانند تب یونجه ، خطر حساسیت غذایی را افزایش می‌ دهد .

  • حساسیت به بادام زمینی در میان سایر اعضای خانواده

چنانچه به سایر حساسیت‌ ها الخصوص انواع دیگری از حساسیت ‌های غذایی شایع در خانواده مبتلا باشید ، در معرض خطر حساسیت به بادام زمینی نیز هستید .

  • درماتیت آتویپیک (اگزما)

برخی افراد به بیماری پوستی درماتیت آتوپیک نیز حساسیت غذایی دارند . درحالیکه بعضی افراد تصور می‌ کنند که حساسیت‌ های غذایی مرتبط با بیش فعالی و آرتریت دوران کودکی است ، هیچ مدرکی برای تایید این فرضیه وجود ندارد .

 

تشخیص حساسیت به بادام زمینی

هنگامی که پزشک مراجعه می کنید سوالات در ارتباط با علائمتان از شما پرسیده می شود . بررسی های پوستی با قراردادن ماده غذایی بر روی پوست و بررسی واکنش های پوستی از جمله بررسی های پزشک می باشد . عموما آزمایش خون برای بررسی آنتی بادی ایمونوگلوبولین برای تشخیص حساسیت فرد تجویز می شود . نتیجه  این آزمایشات می توانند همگی در تشخیص حساسیت شما و فرآیند های درمانی مطابق با آن کمک کننده باشند .

درمان حساسیت به بادام زمینی

زمانی که متوجه شدید به این بادام زمینی حساسیت دارید بهترین روش دوری از آن و عدم مصرف آن می باشد . با این وجود جهت درمان حساسیت شما از روش ایمونوتراپی استفاده می شود . ایمونوتراپی خوراکی که در آن مقداری از ماده غذایی به فرد داده می شود و به مرور زمان میزان آن افزایش می یابد . این روش می تواند از بروز آنافیلاکسی جلوگیری کند و یا آن را به حداقل برساند . بهترین راه جلوگیری از حساسیت به مواد غذایی نه فقط بادام زمینی بلکه تمام موادی که برای شما حساسیت زا شناخته شده اند عدم مصرف و دوری از قرارگیری در معرض آن می باشد .

نوزادانی که اگزما شدید و یا آلرژی به تخم مرغ  دارند باید به شدت برای غربالگری آلرژی به بادام زمینی در حدود 4 تا 6 ماهگی در نظر گرفته شوند . نوزادان مبتلا به اگزمای خفیف یا متوسط ​​نیازی به آزمایش حساسیت به بادام زمینی نخواهند داشت . تنها راه برای جلوگیری از بروز واکنش خطرناک ، عدم مصرف بادام زمینی است .

معمولا آلرژی به بادام زمینی برای اکثر افراد تا آخر عمر باقی می ماند . برای کودکانی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند (مانند کسانی که سابقه خانوادگی آن ، یا سایر آلرژی های غذایی یا اگزما دارند ) ، توصیه ها برای انجام تست آلرژی و معرفی محصولات بادام زمینی بسته به خطر کودک متفاوت است .

 

bz.[1]

 

پیشگیری از آلرژی به بادام زمینی

بیشتر واکنش های آلرژیک به بادام زمینی توسط آنتی بادی های ایمونوگلوبولین-E (IgE) انجام می شود و علائم فوری ایجاد می کند که می تواند از واکنش های خفیف تا آنافیلاکسی شدید متغیر باشد . آنافیلاکسی ، یک واکنش آلرژیک بسیار جدی ، می تواند تهدید کننده زندگی باشد . مدیریت آلرژی به بادام زمینی مستلزم پرهیز از مصرف بادام زمینی است و این شامل خواندن برچسب مواد تشکیل دهنده و برقراری ارتباط واضح با افرادی است که در تهیه غذا برای افراد مبتلا به آلرژی به بادام زمینی دخیل هستند . سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) ایجاب می کند که در مواد غذایی حاوی بادام زمینی به عنوان یک ماده یا حاوی پروتئین از بادام زمینی ، این مورد روی برچسب بسته بندی اعلام شود . افراد مبتلا به آلرژی به بادام زمینی باید همیشه خود تزریق کننده های اپی نفرین را در دسترس داشته باشند زیرا قرار گرفتن در معرض تصادفی نسبتاً رایج است . با آموزش مناسب ، افراد مبتلا به آلرژی به بادام زمینی می توانند رژیم غذایی گسترده و کافی و کیفیت زندگی خود را حفظ کنند .

مواد غذایی شامل بادام زمینی

استفاده از بادام زمینی به عنوان یک طعم دهنده در غذاها و خوراکی ها رایج است . در این قسمت برخی از مواد غذایی که ممکن است شامل این ماده باشد ذکر شده است :

  • آجیل ها
  • کوکی ها و شکلات ها
  • بستنی
  • نان های مغزدار
  • گرانول
  • پروتئین بار
  • سس ها
  • روغن آرچیس

 

سخن پایانی

بادام زمینی در بیش تر غذاها و شیرینی ها مورد استفاده قرار می گیرد . چنانچه حساسیت به این ماده غذایی جدی گرفته نشود ، می تواند عواقب جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد . شما می توانید با مراجعه به کلینیک درمان آلرژی معتبر به راحتی این آلرژی را مدیریت نمایید .


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

آشنایی با 7 مورد از عرقیات پرمصرف دنیا

آشنایی با 7 مورد از عرقیات پرمصرف دنیا

کدام عرقیات گیاهی برای سلامت بدن مفیداند؟

کدام عرقیات گیاهی برای سلامت بدن مفیداند؟

معرفی 7 عرق گیاهی منتخب برای کاهش وزن!

معرفی 7 عرق گیاهی منتخب برای کاهش وزن!

خواص بادام هندی برای زنان ( 10 تا از خواص بینظیر بادام هندی برای بانوان)

خواص بادام هندی برای زنان ( 10 تا از خواص بینظیر بادام هندی برای بانوان)

کالری یک خرما چقدر است؟

کالری یک خرما چقدر است؟

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

هات چاکلت

هات چاکلت

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش