با انواع قهوه ترک آشنا شوید!

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

با انواع قهوه ترک آشنا شوید!

با انواع قهوه ترک آشنا شوید!

قهوه ترک یک نوشیدنی خاص است که از قرون وسطی به دنیای مدرن امروز آمده است و البته به عنوان نمادی از فرهنگ و هنر ترک‌ها در سطح جهان شناخته شده است. قهوه ترک نه تنها بخش بزرگی از فرهنگ ترکیه به شمار می رود، بلکه به عنوان سنتی دیرینه همواره عزیز شمرده شده است. قهوه ترک که از فرهنگ و تاریخی غنی برخوردار است، بسیار بیشتر از یک نوشیدنی صبحگاهی به حساب می آید؛ این نوشیدنی سرشار از سنت هایی است که در طول اعصار نسل به نسل منتقل شده است. در واقع قهوه ترک به قدری منحصر بفرد است که در سال ۲۰۱۳ در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو به ثبت رسید. در ادامه این مقاله از موراتوس همراه ما باشید تا با انواع قهوه ترک آشنا شوید!

 

قهوه ترک چیست؟

جالب است بدانید که در شرایط آب‌وهوایی ترکیه امکان رشد دانه‌های قهوهوجود ندارد. به همین دلیل، برای تهیه قهوه ترک دانه‌های قهوه عربی به‌خوبی آسیاب می‌شوند. قهوه ترکبسیار نرم است؛ زیرا دانه‌های قهوه آن‌قدر آسیاب می‌شوند تا حالتی شبیه پودر کاکائو پیدا کنند. پس‌ازآن در قهوه‌جوشی مخصوص به نام cezve یا ibrik قهوه آسیاب شده با مقداری آب و شکر مخلوط می‌شود. ایربیک ظرفی مسی، کوچک و دارای دسته‌های بلند است. این ظرف کوچک و عمیق است که به قهوه کمک می‌کند تا کف خوبی تولید کند. ترک‌ها برای آماده‌سازی قهوه سنتی خود ایربیک را روی ماسه داغ قرار می‌دهند. در پایان کار، قهوه‌ای بسیار غلیظ و کف‌آلود با عطری بی‌نظیر خواهید داشت.

در قهوه‌خانه‌های سنتی ترکیه، قهوه در استکان‌های بسیار ریز به نام دمیتاس یا kahve fincanı سرو می‌شود. در کنار آن نیز معمولاً یک شیرینی ترکی خوشمزه و یک لیوان آب سرد قرار دارد. مرحله آسیاب کردن و آماده‌سازی قهوه مانند یک مانند یک مراسم خاص انجام می‌شود و راهی برای معاشرت مردم ترکیه است. ترک‌ها علاقه دارند که بعد از یک وعده غذایی حتماً یک فنجان قهوه بنوشند.

 

نگاه کلی به خواص و فواید قهوه ترک

  • می توان قهوه را بدون هرگونه شیرینی مصرف کرد و یا معمولا با مقادیر متوسط قند تهیه می شود . مصرف 2 فنجان قهوه ترک در روز خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و همچنین سنگ کیسه صفرا را تا 45 درصد کاهش می دهد .
  • کافئینی که در قهوه یافت می شود ، سیستم عصبی را تحریک می کند ، کمبود انرژی را تامین می کند و همچنین بدن را وادار می سازد تا بیش از حد نخوابیم .
  • طبق مطالعات انجام شده ، پتانسیل تفکر در فردی که روزانه 6 فنجان قهوه در 55 سالگی می نوشد، در مقایسه با افرادی که قهوه مصرف نمی کنند حدود 6 برابر بیشتر است .
  • نتایج قابل توجه دیگر این است که افرادی که قهوه مصرف می کنند، نسبت به مابقی ، کمتر دچار پوسیدگی دندان می شوند .
  • با نوشیدن قهوه ، جریان انرژی در بدن پر می شود و این انرژی در کودکان ، پس از سه ساعت شروع به کاهش می کند در صورتی که در بین بزرگسالان 5 تا 7 ساعت ادامه دارد .
  • تحقیقات ثابت می کند که سوخت و ساز بدن و سوخت چربی را افزایش می دهد .
  • علاوه بر این برای درمان افسردگی نیز مؤثر است .
  • قهوه ترک برای سلامتی ضرر ندارد ، 50 میلی گرم کافئین در یک فنجان قهوه می تواند به راحتی از بدن خارج شود و اثر آرام بخشی دارد .
  • وقتی که قهوه را بیش از یک فنجان بنوشید ممکن است باعث تحرک و کمی بی خوابی شما شود .
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه .
  • مصرف نصف فنجان قهوه در روز نیز خطر ابتلا به آسم را کاهش می دهد و باعث تنفس راحت تر می شود .
  • بهبود استخوان ها .
  • از بیماری دیابت نوع 2 نیز محافظت می کند .
  • سایر مشکلات پوستی را از بین می برد .
  • از فشار خون بالا جلوگیری می کند .
  • سرطان پانکراس را کاهش می دهد .
  • باعث سلامت و بهبود قلب خواهد شد .
  • عملکرد روده را تنظیم می کند .

عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش از حد قهوه ترک

مصرف بیش ‌از حد قهوه ترک باعث تغییر در الگوی خواب ، افزایش فشارخون ، قهوه‌ای شدن دندان‌ها و سوزش معده می‌شود . قهوه ترک مانع از جذب برخی مواد معدنی و ویتامین‌ ها مانند منیزیم ، روی و آهن می‌شود .

میل مردم در کشورهای مختلف روزبه‌روز به قهوه ترک بیشتر می‌شود . قهوه ترک امروزه بین جوانان طرفداران بسیاری پیدا کرده است . برخی از افراد مصرف قهوه ترک را برای سلامتی مضر می‌دانند ، اما این نوشیدنی کافئین دار هم مانند خوراکی‌های دیگر خواصی دارد و باید در مصرف آن تعادل رعایت شود ، تا مشکلی پیش نیاید. برخی از عوارض جانبی مصرف بیش از حد قهوه ترک عبارتند از :

  • ایجاد مشکلات معده و گوارش
  • افزایش تولید اسید با مصرف زیاد قهوه ترک
  • افزایش فشار خون با مصرف بیش از حد قهوه ترک
  • خواب نامطلوب
  • تأثیر بر مغز و دستگاه عصبی مرکزی
  • تاثیر بر جذب مواد مغذی
  • کاهش حساسیت بدن به کافئین

 

 

برای خرید انواع قهوه ترک به وبسایت موراتوس مراجعه کنید.

 

 

قهوه ترک چیست؟

 

معرفی انواع قهوه ترک

در شرایط آب ‌و هوایی ترکیه امکان رشد دانه‌های قهوه وجود ندارد. به همین دلیل برای تهیه این قهوه معمولا از آسیاب دانه‌های عربیکایا ربوستا استفاده می‌شود.

 

قهوه دیبک (Dibek)

برای تهیه قهوه دیبک که یکی از قدیمی‌ترین انواع این نوشیدنی پرطرفدار است، از هاون استفاده می‌شود. برای درست کردن این نوشیدنی، دانه‌های قهوه را در یک هاون می‌ریزند و آن‌ها را آسیاب می‌کنند. دانه‌های آسیاب‌ شده یکنواخت نیستند و اندازه آن‌ها با هم متفاوت است. روش دم‌آوری این قهوه شبیه به سایر قهوه‌های ترک است.

 

قهوه آدانا (Adana)

در تهیه قهوه آدانا نسبت به سایر قهوه‌های ترک از آب کمتری استفاده می‌شود. به همین دلیل این نوشیدنی غلظت و تلخی بیشتری دارد.

 

برای خرید قهوه ترک مهمت افندی ۱۰۰ گرمی اینجا کلیک کنید

 

 

قهوه آدانا (Adana)

 

 قهوه ترک تلخ( Mırra )

از دیگر انواع قهوه ترک می توان به قهوه میرا اشاره کرد. میرا یک نوع قهوه تلخ سنتی است که در استان های حاتای ، آدانا ، اورفا و ماردین ترکیه و همچنین در برخی از کشورهای عربی مانند لبنان و سوریه تهیه شده وگاهی اوقات از آن به عنوان قهوه عربی نیز یاد می شود.مور به معنی تلخ از آنجا که بسیار تلخ و تیره است ، در فنجان های کوچک بدون دسته شبیه اندازه فنجان های اسپرسو ایتالیایی سرو می شود. دانه های قهوه برای Mırra دانه های معمولی عربیکا هستند که برای افزایش طعم تلخ دوبار تفت داده می شوند.

برای طبخ این نوع قهوه، آن را در یک قابلمه کوچک جوش به نام cezve (جذوه) ریخته و آب و مقداری هل برای طعم و عطر بهتر اضافه می کنند. قهوه چند بار جوشانده می شود تا مایع تیره غلیظی باقی بماند. Mırra در یک cezve مسی دیگر ریخته و برای مهمانان سرو می شود.

 

قهوه بنه (Menengiç)

قهوه Menengiç از دانه‌های پسته کوهی یا کلخونگ و به روش سنتی ترکی تهیه می‌شود. به این ترتیب، این نوشیدنی حاوی کافئین نیست، اما طعم میوه‌ای دارد که بسیاری از افراد از آن لذت می‌برند.

 

قهوه مِنَنگیچ (Menengiç)

این نوع از قهوه از دانه های درخت pistacia terebinthus تهیه می شود. این نوشیدنی حاوی کافئین نیست، اما به جای آن طعمی میوه ای دارد که بسیاری از مردم از آن لذت می برند. مننگیچ به روش سنتی ترکی تهیه و دم آوری می شود.

 

برای خرید قهوه ترک مهمت افندی ۵۰۰ گرمی به وبسایت موراتوس سر بزنید.

 

قهوه مِنَنگیچ (Menengiç)

 

قهوه سنگی (Stone ground)

این نام گذاری به دلیل نوع آماده سازی این نوشیدنی است که در هاون سنگی انجام می گیرد. از نظر طعم و رنگ نوع سبک تری از قهوه ترک به حساب می آید و علاوه بر این طعمی خامه ای دارد.

 

قهوه میرا (Mirra)

کلمهٔ میرا به معنی «تلخ» است و به دلیل طعم قوی و شدید این نوع از قهوه ترک، به آن میرا گفته می شود. در این نوع، دانه های قهوه دو بار رست داده می شوند و به همین دلیل محصول نهایی از تلخی بیشتری برخوردار خواهد بود. به قهوه میرا گاهاً هل و سایر ادویه ها اضافه می گردد.

 

قهوه سواری (Süvari)

با اطمینان می‌توان گفت یکی از اولین نمونه‌های قهوه در ترکیه سواری است و مردم این منطقه از گذشته‌های نسبتاً دور با این محصول آشنا بوده‌اند. طعم این قهوه نسبتاً خاص است و ممکن است افراد با توجه به ذائقه خود نسبت به آن واکنش نشان دهند. مرحله آماده‌سازی و طبخ این قهوه به قهوه ترک امروزی شباهت بسیار زیادی دارند. بسیاری از افراد بومی منطقه مدیترانه از این قهوه استفاده می‌کنند.

 

برای خرید قهوه ترک مهمت افندی 250 گرمی اینجا کلیک کنید

 

قهوه سواری (Süvari)

 

طرز تهیه قهوه ترک

معمول‌ترین و بهترین روش دم کردن قهوه ترک استفاده از جذوه است. جنس قهوه‌جوش یا جذوه معمولا مسی است و دسته‌ای بلند دارد. برای تهیه قوه ترک با جذوه باید به ازای هر نفر 2 قاشق چای خوری پودر قهوه و یک فنجان آب یا شیر بریزید. توجه داشته باشید که آب باید سرد باشد. سپس آب و قهوه را به‌خوبی با هم مخلوط کنید. اگر می‌خواهید قهوه شما شیرین باشد، باید در این مرحله شکر را به آب و قهوه اضافه کنید. سپس جذوه را روی حرارت ملایم بگذارید و 2 الی 3 بار آن را هم بزنید. صبر کنید تا قهوه به جوش بیاید و به سمت بالا حرکت کند تا کف کافی داشته باشد. بعد خیلی سریع آن را از روی حرارت بردارید و بلافاصله در فنجان‌ها تقسیم کنید. سعی کنید فوم یا کف را بین همه فنجان‌ها به‌شکل مساوی تقسیم کنید. قهوه شما آماده است می‌توانید آن را با میوه‌های خشک یا خرما سرو کنید.

 

انواع روش های سرو قهوه ترک

 

قهوه ترک با شیر | Sütlü Türk Kahvesi

در حالیکه ریختن شیر در چای در بریتانیا بسیار رایج است، اهالی ترکیه چای را به صورت خالص ترجیح می دهند. اما وقتی صحبت از قهوه ترکی به میان می آید، قوانین شکسته میشود زیرا قهوه ترک همراه با شیر نوشیدنی بسیار محبوبی است که در اکثر کافه ها هم سرو میشود.

 

قهوه پسته کوهی | Menengiç kahvesi

قهوه پسته کوهی یا به ترکی مننگیچ به طور سنتی فقط از آسیاب کردن پسته کوهی که بیشتر در جنوب شرقی آناتولی رشد می کند، به دست می آید. این نوع قهوه ترکی که در واقع فاقد دانه های قهوه است، بدون کافئین محسوب می شود و به همراه آب یا شیر تهیه می شود.

 

برای اطلاع از قیمت قهوه خاچیک به وبسایت موراتوس سر بزنید

 

قهوه پسته کوهی | Menengiç kahvesi

 

نکات طبخ انواع قهوه ترکی

نکاتی برای درست کردن انواع قهوه ترک با کف کافی و قوام دلخواه وجود دارد:

از قهوه آسیاب شده تازه استفاده کنید. اگر قهوه شما تازه نیست و ماه‌ها در انباری شما مانده، کف نمی‌کند. برای تازه نگه داشتن قهوه پس از باز کردن بسته‌بندی، آن را در ظرف در بسته در یخچال نگهداری کنید.

از آب سرد فیلتر شده استفاده کنید. هرگز سعی نکنید آن را با آب گرم یا داغ درست کنید.

قهوه، آب و شکر (اگر از آن استفاده می‌کنید) را به‌آرامی در قابلمه ترکیب کنید تا مخلوط شوند.

قهوه خود را روی کمترین حرارت بپزید و دو یا سه بار هم بزنید تا شروع به کف کردن کند.

هرگز اجازه ندهید قهوه بجوشد. درست قبل از اینکه بجوشد آن را بردارید و کف‌ها را با استفاده از یک قاشق چای‌خوری در فنجان‌ها تقسیم کنید. پس از انتقال فوم‌ها به فنجان‌ها و گرم شدن مجدد قهوه، آن را به‌آرامی داخل فنجان‌ها بریزید تا فوم‌ها سالم بمانند.

 


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

آشنایی با انواع پسته و خواص آنها

آشنایی با انواع پسته و خواص آنها

طرز تهیه هات چاکلت رژیمی

طرز تهیه هات چاکلت رژیمی

بهترین زمان مصرف چای سبز

بهترین زمان مصرف چای سبز

پیاز زعفران چیست؟

پیاز زعفران چیست؟

عوارض مصرف بیش از حد چای سبز

عوارض مصرف بیش از حد چای سبز

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش