رست قهوه : ویژگی های هر رست را بشناسید

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

رست قهوه : ویژگی های هر رست را بشناسید

رست قهوه : ویژگی های هر رست را بشناسید

با بو دادن یا رست کردن دانه های قهوه می توان طعم، مزه و حتی رایحه آن را منحصر به فرد کرد. وقتی میوه قهوه چیده میشوند، شباهتی با دانه قهوه ای که داخل قهوه ساز یا اسپرسوساز می گذاریم ندارند. بعد از پوست کندن میوه قهوه و استخراج کردن و خشک کردن آن دانه قهوه و رنگ روشنی باقی می ماند که این دانه شامل اسید کلروژنیک هست که با رست کردن و بو دادن آن میشه اسیدیته آن را کاهش داد.

مورد بعدی که باعث می شود دانه قهوه را رست کنیم، آب زیادی هست که داخل دانه های قهوه وجود دارد که باعث می شود قهوه خوب دم نکشد. بسته به شرایط قهوه خام و نیاز به محصول نهایی، می توان از روش های مختلف برشته کردن استفاده کرد. رست خوب قهوه بستگی به سلیقه شما دارد که به موقعیت جغرافیایی و ذائقه شخصی شما دارد.

در این مطلب از موراتوس قصد داریم روش های مختلف رست کردن قهوه، درجه های رست قهوه و همچنین ویژگی مختلف انواع رست قهوه  را بررسی کنیم.

 

رست قهوه چیست؟

دانه قهوه درون گیلاس قهوه قرار دارد. این دانه‌ها قهوه قبل از رست شدن، سبز هستند و تقریبا هیچ عطری ندارند. اگر آنها را بو کنید، بوی خاک و علف می‌دهند. فرآیند رست قهوه آن را به یک نوشیدنی خوشمزه تبدیل می‌کند. در ضمن جالب است بدانید که حتی گیلاس قهوه نیز فوایدی دارد و در رسپی تهیه چای لاته سرد یا آیس لاتهمی‌توانید از آن استفاده کنید. زیرا از گیلاس قهوه نوعی چای به نام کاسکارا به دست می‌آید که می‌تواند کافئین مناسبی را فراهم کند.

در رست قهوه، دانه‌ها برشته می‌شود، رنگ آن‌ها تیره می‌شود و طعم شکلاتی و کاراملی به خود می‌گیرند. در دماهای بالاتر، روی سطح دانه روغن ظاهر می‌شود. در دمای ۲۰۵ درجه سانتی‌گراد، دانه‌ها برای اولین بار ترک می‌خورند و شروع به انبساط می‌کنند. در حدود ۲۲۵درجه سانتی‌گراد، آنها برای بار دوم ترک می‌کنند. برای داشتن دانه قهوه با کیفیت بالا، هرگز نباید بالاتر از ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد رست شوند. زیرا بیشتر از این دما، آنها شروع به نازک شدن و طعم سوختگی پیدا خواهند کرد.

 

(برای خرید آنلاین قهوه به وبسایت موراتوس مراجعه کنید)

 

رست قهوه چیست؟

 

انواع روش های رست قهوه و برشته کاری آن

 

این روش‌ها با توجه به فاکتورهای مختلفی دسته‌بندی می شوند. یکی از این فاکتورها نیاز و نوع مصرف است. بر اساس این معیار دو نوع روش برشته کاری قهوه داریم:

طبقه‌بندی براساس ویژگی های گرمایشی

طبقه‌بندی براساس نیاز

طبقه‌ بندی براساس ویژگی های گرمایشی

رست یا برشته کاری قهوه از نظر ویژگی های گرمایشی به سه دسته زیر طبقه بندی میشود، که در ادامه به توضیحات کامل آن خواهیم پرداخت:

رستر قهوه با هوای گرم

رستر قهوه درام

رستر قهوه تابه ای

 

  1. رستر قهوه با هوای گرم

رستر هوای داغ، با استفاده از فناوری هوای گرم طراحی و تولید شده‌اند و یکی از محبوب‌ترین و جدیدترین فناوری‌ها در جهان هستند. یک رستر قهوه با هوای گرم، از گرما برای برشته کردن استفاده می‌کند. مزیت این روش این است که به دانه‌های قهوه کمک می‌کند تا به طور یکنواخت از داخل به بیرون رسیده و طعم مشخص دانه‌های قهوه را حفظ کند.

 

برای خرید اینترنتی انواع قهوه فوری میتوانید به فروشگاه اینترنتی موراتوس مراجعه کنید.

 

رستر قهوه با هوای گرم

  1. رستر قهوه درام

دستگاه برشته کاری قهوه درام، محبوب‌ترین نوع دستگاه در بازار امروزی است. برخلاف دستگاه هوای گرم، هنگام استفاده از این نوع رستر، دانه‌های قهوه با حرارت مستقیم روی دیواره داغ می‌شوند. دانه‌های قهوه در تماس با سطح داغ درام برشته شده و به تدریج می‌رسند. هنگام استفاده از یک برشته‌کن درام، تجربه‌ی فرد اپراتور مهم است. اگر تجربه وجود نداشته باشد، قهوه‌ای غیر یکنواخت تولید می‌کند که بر طعم دانه‌های قهوه تأثیر می‌گذارد. رسترهای درام از نوع گازی یا برقی هستند که روسترهای برقی راحت‌تر و مدرن‌تر است. اما روستر گازی دانه‌های قهوه باکیفیت‌تری تولید می‌کند.

  1. رستر قهوه تابه ای

این رستر دستی قهوه از سوخت‌های ابتدایی مانند هیزم و زغال سنگ برای رسیدن دانه‌های قهوه در تابه استفاده می‌کند. این یک روش قدیمی برای برشته کردن قهوه است که دانه‌های قهوه خوشمزه‌ای ایجاد می‌کند. اما کیفیت این روش به دلیل تغییرات زیاد در هنگام برشته کردن، نسبتاً پایین است.

 

برای خرید بهترین مارک قهوه ترک به وبسایت موراتوس سر بزنید

 

رستر قهوه تابه ای

 

طبقه‌بندی براساس نیاز

رست یا برشته کاری قهوه از نظر ویژگی های نیاز مشتریان به دو دسته زیر طبقه بندی میشود، که در ادامه به توضیحات کامل آن می پردازیم:

 

  1. رست خانگی یا مینی رستر
  2. رست قهوه صنعتی

 

  1. رست خانگی یا مینی رستر

محصولات مینی رستر قهوه اغلب برای مصارف خانگی یا در کافی‌شاپ‌های کوچک استفاده می‌شوند. می‌توان آن‌ها را برشته‌کن خانگی نیز نامید. دستگاه‌های رست قهوه این گروه معمولاً دارای ظرفیت کمی هستند مانند رستر قهوه 0.5 کیلوگرمی، روستر قهوه 1 کیلوگرمی، 2 کیلوگرمی و 3 کیلوگرمی.

 

برای خرید پودر قهوه به فروشگاه موراتوس مراجعه نمایید.

 

رست خانگی یا مینی رستر

 

  1. رست قهوه صنعتی

همانطور که از نام آن پیداست، رست‌های قهوه صنعتی برای زنجیره‌های بزرگ کافه‌ها، رستوران‌ها یا استراحتگاه‌ها و مصارف بالایی کارایی دارند. دستگاه‌های رست قهوه صنعتی ظرفیتی از 5 کیلوگرم، 10 کیلوگرم، 20 کیلوگرم تا 60 کیلوگرم یا حتی تا صدها کیلوگرم دارند. دستگاه های روست قهوه صنعتی با ظرفیت بالا می‌توانند قهوه بیشتری را برشته کنند و در زمان و هزینه برشته کردن قهوه صرفه‌جویی کنند. با این حال، روست‌کننده‌های صنعتی، نیاز به تخصص بالا و نگهداری دقیق دارند تا بهترین کیفیت دانه‌های قهوه را به ارمغان بیاورند.

 

ویژگی های رست لایت

رنگ : قهوه ای روشن

مزه: بادی سبک و گرینی

سطح اسیدیته: واضح و مشخص

بافت: خشک و بدون روغن

کافئین: حاوی بیشترین مقدار کافئین

دمای رست: 180 تا 205 درجه سانتی گراد

نام های متداول: لایت سیتی ، هاف سیتی ، سینامون رست

 

قهوه مدیوم رست

قهوه با رست مدیوم چیزی مابین رست دارک و لایت است. در این نوع قهوه تعادل بین اسیدیته و بادی وجود دارد و طعم متعادلی دارد و عموما از این نوع رست استفاده میشود. طعم قهوه در رست مدیوم همچنان نزدیک به طعم طبیعی قهوه است البته این قهوه طعم و رایحه خاص خودش را دارد. رست مدیوم به این معنیست که  دانه سبز قهوه بین انتهای ترک اول و ابتدای ترک دوم برشته شده است همچنین رست مدیوم- دارک یعنی دان سبز قهوه از شروع یا اواسط ترک (پاپ) دوم برشته شده و ویژگی های این قهوه کمی شبیه به قهوه دارک است

 

ویژگی های قهوه مدیوم رست

رنگ: قهوه ای متوسط

طعم و مزه: بادی بیشتری نسبت به لایت رست داره

بافت: خشک و بدون روغن

سطح اسیدیته: متعادل

سطح کافئین: متوسط

دمای رست: 210 تا 220 درجه سانتی گراد

 

دارک رست یا رست تیره

ویژگی های دانه سبز قهوه در رست دارک نقریبا از بین میرود. قهوه با رست دارک رنگی تیره و طعمی تلخ دارد. رست دارک سبب میشود سطح قهوه کمی روعنی به نظر برسد و کم تر طعم اصلی قهوه یا آروما را احصاص کنید و بیشتر تلخی در قهوه به نظر برسد. دارک رست به این معنیست که رست دانه سبز قهوه نزدیک به پایان ترک دوم انجام می شود.

 

ویژگی های قهوه رست تیریا دارک رست

رنگ: تیره و کمی شبیه به شکلات تبخ

مزه: تلخ و دودی

سطح اسیدیته: کم ترین سرح اسیدینه

سطح کافئین: کم ترین سطح کافئین

دمای رست: 240 تا 250 درجه

نام های متداول: فرنچ رست ، ایتالین رستو کانتیننتال رست

 

انواع رست

 

فرآیند رست قهوه چگونه است ؟

دانه های قهوه از درون گیلاس قهوه استخراج می شوند. این دانه ها به صورت خام سبز رنگ هستند. و هیچ عطر و طعم خاصی ندارند. فرآیند رست کردن قهوه باعث می شود که عطر و طعم قهوه بیرون بیاید. و دانه ها را تبدیل به یک نوشیدنی جذاب با عطر و طعم خاص می کند. هنگام برشته شدن رنگ دانه ها تیره تر می شود. میزان اسیدیته کاهش پیدا می کند. طعم دانه ها شکلاتی و کاراملی می شود. رست در دمای بالا باعث می شود روغن قهوه روی آن مشخص شود.

نکته : دانه های قهوه نباید در دماهای بالا برشته شوند. اگر درجه حرارت از 482 درجه فارنهایت بیشتر شود قهوه طعم سوختگی پیدا می کند.

 


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

4 روش کاربردی برای طرز تهیه انواع قهوه بدون دستگاه

4 روش کاربردی برای طرز تهیه انواع قهوه بدون دستگاه

آشنایی با انواع پسته و خواص آنها

آشنایی با انواع پسته و خواص آنها

طرز تهیه هات چاکلت رژیمی

طرز تهیه هات چاکلت رژیمی

بهترین زمان مصرف چای سبز

بهترین زمان مصرف چای سبز

پیاز زعفران چیست؟

پیاز زعفران چیست؟

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش