پیشگیری از افسردگی با مصرف قهوه

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

پیشگیری از افسردگی با مصرف قهوه

پیشگیری از افسردگی با مصرف قهوه

طبق تحقیقات صورت گرفته نوشیدن قهوه به میزان متعادل می تواند به کاهش افسردگی و اضطراب کمک کند. نتایج این تحقیقات نشان داده که مصرف دو تا سه فنجان قهوه در روز به کاهش اضطراب و افسردگی در همه افراد کمک می کند. در این مقاله از موراتوس به موضوع پیشگیری از افسردگی با مصرف قهوه می پردازیم با ما همراه باشید.

نشانه های افسردگی چیست؟

افسردگی، یکی از بیماری های مزمن است که روز به روز بر تعداد افراد مبتلا به آن افزوده می شود. به دلیل موضوعات اجتماعی بسیاری از افراد از پذیرش این موضوع طفره می روند اما واقعیت اینجاست که خیلی از افراد ممکن است حتی در دروه ی کوتاهی از زندگیشان این حس را تجربه کرده باشند.

این بیماری می تواند قابل پیشگیری و درمان باشد. علائم زیر می تواند نشان دهنده افسردگی باشد البته درجات این بیماری در افراد متفاوت است:

  • احساس ناراحتی طولانی مدت
  • احساس نا امیدی در زندگی
  • احساس شکست در زندگی
  • درد های مزمن و بی دلیل
  • احساس خستگی طولانی مدت
  • تغییر در وزن به شکل؛ لاغری یا چاقی ناگهانی
  • تغییر عادات غذایی
  • فکر کردن به مرگ یا خودکشی
  • نداشتن توجه و تمرکز بر موضوعات

 

  • بی اهمیت شدن مواردی که قبلا برای فرد مهم بوده است
  • مشکلات خوابیدن یا بیدار شدن

نحوه ی عملکرد قهوه

محققان چینی اعلام کرده اند ممکن است قهوه به دلیل داشتن ترکیبی از آنتی اکسیدان های خاص، در کاهش تحریکات موثر باشد. قهوه به علت داشتن کافئین می تواند تاثیر ضد افسردگی داشته باشد، کافئین نوعی محرک است که می تواند سبب افزایش انگیزه و بیداری شود.

شاید تجربه ی بیدار شدن در نیمه شب را داشته باشید؛ که به علت نوعی ماده ی خاص به نام ادنوسین اتفاق می افتد. ادنوسین می تواند گیرنده های مخصوص خود را تحریک کند و سبب احساس گیجی و کمبود تحرک و انگیزه شود. کافئین نیز می تواند در سیستم عصبی مرکزی تجمع یابد، اما بر خلاف ادنوسین گیرنده ای را فعال نمی کند برعکس سبب مسدود کردن گیرنده می شود، از این طریق می تواند از کمبود انرژی و انگیزه جلوگیری کند. این پدیده می تواند تاثیر قهوه بر بیدار ماندن و هشیاری را توجیه کرد.

ارتباط بین قهوه و افسردگی چیست؟

ممکن است هنگامی که از خواب بیدار می شوید احساس کرختی کنید و حس کنید خستگی هنوز از بدن شما خارج نشده و زمانی که یک فنجان قهوه می نوشید انرژی خود را به دست می آورید.

باید توجه داشت این احساس خستگی و کرختی می تواند از علائم افسردگی باشد که می تواند با یک فنجان قهوه کاهش یابد یا برطرف شود. همین موضوع می تواند نشان دهنده ی تاثیر مثبت قهوه بر افسردگی باشد.

قهوه باعث ساختن دوپامین (ماده ی شمیایی محرک اصلی مغز) می شود. همچنین کافئین با اتصال به گیرنده های ادنوسین می تواند مقدار دوپامین را افزایش دهد. دوپامین می تواند ارتباط بین انگیزه و پاداش را در مغز هماهنگ کند. با توجه به اینکه یکی از دلایل افسردگی می تواند بی انگیزگی و احساس ناراحتی باشد؛ دوپامینی که در اثر قهوه افزایش یافته، می تواند در کاهش حس افسردگی کمک کننده باشد.

طبق آزمایشاتی که بر ۳۰۰ نفر از زنان انجام شد نشان داد که؛ نوشیدن ۳ فنجان قهوه در طول روز می تواند احتمال فکر کردن به خودکشی را کاهش دهد، البته این تاثیر مثبت در مردان با درصد کمتری همراه بود.

طبق مطالعات انجام شده این نتیجه حاصل شد؛ کافئین هنگامی که در قهوه باشد می تواند اثر محافظتی در برابر افسردگی داشته باشد و چای نسبت به قهوه اثر محافظتی کمتری دارد.

تاثیر منفی قهوه بر افسردگی

قهوه می تواند مانند یک شمشیر دو لبه عمل کند؛ علاوه بر تاثیر مفیدی که در افسردگی دارد و می تواند علائم آن را کاهش دهد، اما این واقعیت هم وجود دارد که مصرف بیش از اندازه ی هر ماده ای؛ نه تنها قهوه، می تواند تاثیر عکس بر بدن بگذارد.

محققین بر این باورند اگرچه مصرف قهوه در ابتدا می تواند سبب کاهش افسرگی شود اما در طولانی مدت کافئین می تواند عامل افسردگی به شمار رود.

قهوه می تواند عملکرد برخی محرک ها را نظیر؛ دوپامین، گاما را مختل کند، به دنبال اختلال در عملکرد این محرک ها و یا کاهش آنها (به خصوص دوپامین) عوارضی ایجاد می شود از جمله این عوارض؛ بی انگیزگی و ناامیدی می باشد. بی انگیزگی خود دلیلی برای افسردگی و یکی از نشانه های آن محسوب می شود.

علاوه بر این، تاثیری که قهوه بر کاهش محرک گاما دارد، سبب بی قراری، استرس و پرخاشگری افراد می شود، به گونه ای که این افراد بیشتر از خودشان نقد می کنند. تمام این موارد نشان می دهد قهوه همانطور که می تواند سبب احساس شادی و لذت در افراد شود می تواند علائم افسردگی را هم ایجاد کند.

طبق تحقیقی که صورت گرفت، این نتیجه حاصل شد؛ در بین دانشجویان سالم افرادی که زیاد قهوه می نوشند، در برابر کسانی که قهوه نمی نوشند یا مصرف کمتری دارند، به درجه ی شدیدتری از افسردگی گرفتار می شوند. مهمترین دلیل آن به اختلال خواب ناشی از مصرف قهوه و چایی مرتبط می شود. ارتباط بین خواب و روحیه ی افراد می تواند نتایج این آزمایش را قابل قبول کند.

پیشگیری از افسردگی با مصرف قهوه

در یک کلام، باید گفت که اگر در مصرف هر خوراکی یا نوشیدنی از حالت تعادل خارج شوید، دچار عوارض یا تشدید علائم بیماری‌های فعلی می‌شوید. نوشیدن بیش از حد قهوه هم از این قاعده مستثنی نیست!

برای اینکه علائم افسردگی شما بدتر نشود یا حتی دچار عوارض جسمی‌ و ذهنی دیگری مانند اضطراب و افسردگی نشوید، میزان مصرف قهوه را کنترل کنید و اجازه ندهید که به این نوشیدنی پرانرژی وابستگی پیدا کنید. برای اینکه مصرف قهوه باعث بروز افسردگی و سایر عوارض نشود، باید سبک نوشیدن قهوه خود را تغییر دهید. مثلا باید به زمان، مقدار و نحوه مصرف قهوه روزانه خود توجه کنید.

سخن پایانی

توصیه می‌کنیم که برای بهبود بیماری‌های ذهنی و روانی حتما با پزشک مشورت کنید، اما در کنار توصیه‌های دکتر و داروهای تجویزی، مصرف نوشیدنی قهوه برای مقابله و پیشگیری از افسردگی کارساز است. برای کسانی که مشکل حاد افسردگی ندارند، مصرف قهوه احتمالا تنها دارویی باشد که نیاز دارند؛ اما باید حواس‌تان باشد که در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

 

 


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

انواع ادویه ‌جات ; لیستی کامل از انواع ادویه که هر خانم خانه داری باید بداند!

انواع ادویه ‌جات ; لیستی کامل از انواع ادویه که هر خانم خانه داری باید بداند!

پرفروش ترین چای خارجی در ایران

پرفروش ترین چای خارجی در ایران

بهترین مارک قهوه فوری خارجی

بهترین مارک قهوه فوری خارجی

بهترین قهوه فوری با کافئین بالا

بهترین قهوه فوری با کافئین بالا

پیشگیری از افسردگی با مصرف قهوه

پیشگیری از افسردگی با مصرف قهوه

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش