انواع ادویه ‌جات ; لیستی کامل از انواع ادویه که هر خانم خانه داری باید بداند!

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

انواع ادویه ‌جات ; لیستی کامل از انواع ادویه که هر خانم خانه داری باید بداند!

انواع ادویه ‌جات ; لیستی کامل از انواع ادویه که هر خانم خانه داری باید بداند!

بدون شک درست کردن یک غذای خوشمزه بدون استفاده از ادویه جات امکان پذیر نخواهد بود. حتی در معمولی‌ترین غذاها، زردچوبه و فلفل که ساده‌ترین ادویه ها هستند را استفاده می‌کنید. ادویه ها نقش دادن طعم و عطر به غذاها و دسرها هستند. اما جدا از طعم، نباید از خواص ادویه برای بدن غافل شد. در حقیقت، با استفاده از انواع ادویه با یک تیر دو نشان می‌زنید، یعنی هم غذای خوشمزه میل می‌کنید و هم بدن سالم‌تری خواهید داشت. در این مقاله به انواع ادویه ‌جات و لیستی کامل از انواع ادویه که هر خانم خانه داری باید بداند! می پردازیم با ما همراه باشید.

انواع ادویه ها و کاربرد آنها

به قسمت‌های مختلف گیاه مانند دانه، پوست یا ریشه که عمدتا برای طعم و رنگ به دادن استفاده می‌شود، ادویه می‌گویند. به دلیل وجود گیاهان مختلف، در تمام دنیا ادویه های زیادی وجود دارند که شاید شمارش آنها سخت باشد. با این حال، تنها برخی از آنها مصرف رایج و رومزه دارند. در ایران نیز از دیرباز از ادویه برای طعم دادن به غذا و موارد درمانی استفاده می‌کردند. ما در این بخش رایج ترین ادویه ها و خواص آنها را معرفی می‌کنیم.

  • زردچوبه

زردچوبه گیاهی از خانواده زنجبیل است و ریشه‌های زرد رنگی دارد. طول این گیاه 1.5 متر است و ساقه‌های متورم به شکل سنبل دارد. گل‌های گیاه زردچوبه نیز به رنگ سبز مایل به زرد است. زردچوبه در مناطق گرمسیری مانند هند، ایران و تایلند می‌روید. از زمان‌های قدیم زردچوبه به عنوان ادویه و رنگ‌دهنده در آشپزی استفاده می‌شد. زردچوبه به دلیل داشتن رنگدانه طبیعی، به غذا رنگ می‌دهد و از طرفی، غذای شما را معطر و خوشمزه می‌کند. ایجاد رنگ توسط زردچوبه می‌تواند تا حدی به جای زعفران به کار رود، با این حال قادر به ایجاد عطر خاص آن نیست.

  • دارچین

دارچین گیاهی درخت مانند است. هنگامی که این گیاه در سن 3-2 سالگی به بلوغ معینی می‌رسد، 50 سانتی‌متر از سطح زمین بریده می‌شود و شاخه‌های تازه از ریشه آن بیرون می‌آید و پس از کنده شدن پوست آنها، خشک می‌شوند. این همان چوب دارچینی است که ما در آشپزی از آن استفاده می‌کنیم.

پودری که به آن ادویه دارچین می‌گوییم، از آسیاب کردن این چوب به دست می‌آید. دارچین به عنوان یکی از ادویه‌های ضروری غذاهای ما، در سال‌های اخیر جایگاه مهمی در دسرها و غذاهای گوشتی پیدا کرده است. مقاومت در برابر غذای پخته شده با دارچین و با عطر و بوی اشتها آور آن، بسیار سخت است. دارچین برای طعم‌دهی به غذاهای مختلف و مخصوص خورشت استفاده می‌شود و در دسر و پخت کیک نیز کاربردهای زیادی دارد.

دارچین علاوه بر بو و عطر مطبوع خود، مواد معدنی زیادی مانند کلسیم، منیزیم، پتاسیم و آهن نیز دارد.

  • زعفران

با اینکه هر ادویه طعم و خواص منحصر به فرد خود را دارد، ولی طبق نظر اکثر افراد، هیچ چیزی جای زعفران را نمی‌گیرد! زعفران ادویه بسیار با ارزشی است که از کلاله خشک شده گل کروکوس زعفران حاصل می‌شود. این ادویه دارای طعمی عمیق، غنی و کمی شیرین با رایحه گلی لطیف است. زعفران در غذاهای مدیترانه‌ای، خاورمیانه و هندی جایگاه خاصی دارد. زعفران معمولا در غذاهای برنجی، سوپ، خورشی و انواع سس استفاده می‌شود. همچنین بسیاری از پودینگ‌ها، کیک‌ها و کوکی‌ها از طعم و عطر این ادویه بهره می‌برند. در ضمن، نباید از طعم زعفران در نوشیدنی‌ها غافل شد. زعفران را می‌توانید به تنهایی یا به همراه گیاهانی مانند گشنیز، ریحان و رزماری یا ادویه‌هایی همچون دارچین مخلوط کنید تا مزه‌ای خاص داشته باشید.

  • معرفی ادویه فلفل

فلفل یکی از پر مصرف‌ترین ادویه ها در آشپزی است. در میان انواع غذاها نمی‌توانید چیزی را پیدا کنید که با فلفل سیاه تهیه، پخته یا سرو نشود. این ادویه جات پرکاربرد با خاصیت گرم و عطر تند خود در انواع مختلفی وجود دارد که احتمالا بسیاری از شما در آشپزخانه خود به صورت پودر، دانه یا پرک وجود دارد. انواع فلفل‌ها دارای درجه‌ای از تندی، عطر، طعم و حتی رنگ‌های مختلف هستند که آن‌ها را برای تهیه انواع غذاها مناسب می‌کند. در ادامه برخی از رایج ترین انواع فلفل را معرفی می‌کنیم:

فلفل سیاه

فلفل سیاه یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین ادویه جات در تمام نقاط جهان است. این فلفل عطر و طعمی تند و ملایم دارد و به همین دلیل در پخت انواع غذا از آن استفاده می‌شود. فلفل سیاه علاوه بر طعم دادن به غذاها و خوراک‌های مختلف، دارای خواص درمانی متعددی است که عبارت‌اند از: منبع غنی از آنتی اکسیدان‌ها، کاهش التهاب، تنظیم قند خون، کاهش سرعت تکثیر سلول‌های سرطانی و مرگ آنها و جذب مواد مغذی.

فلفل سفید

فلفل سفید دارای ویژگی‌های بسیار نزدیک به فلفل سیاه است و تنها تفاوت عمده آنها در نحوه فرآوری هر کدام است. توجه داشته باشید که پودر فلفل سفید بر خلاف نامش، کاملا سفید رنگ نیست و به رنگ سفید تیره دیده می‌شود. با این حال این فلفل طعم خاص و منحصر به‌فردی نیز دارد و می‌توانید آن را در انواع سوپ‌ها، غذاهای سبک، سس‌ها، تاس کباب و آبگوشت استفاده کنید.

فلفل قرمز

فلفل قرمز نوعی فلفل است که در مناطق استوایی رشد می‌کند و به عنوان چاشنی در بسیاری از غذاهای تند و گوشتی استفاده می‌شود. در ایران فلفل قرمز در مناطق گرمسیری مختلف جنوب کشور و در منطقه رودان هرمزگان کشت می‌شود. این فلفل تندی بسیار زیادی دارد و با چشیدن تنها مقداری از آن یا حتی لمس آن، طعم بسیار تندی را حس می‌کنید یا پوست دست‌تان واکنش نشان می‌دهد. این فلفل را می‌توانید در خورشت، سس و خوراک‌هایی مقل لوبیا استفاده کنید.

 

فلفل چیلی

طعم نیمه تند و شیرین فلفل چیلی سبب شده تا طرفداران زیادی داشته باشد. البته خوردن این فلفل تند و آتشین نیز جسارت زیادی می‌خواهد! فلفل چیلی معمولا در غذاهای هندی و برخی از غذاها در منطقه جنوب ایران استفاده می‌شود و مردم این منطقه از بزرگترین طرفداران آن هستند. اگر شما هم می‌خواهید از این فلفل برای طعم دادن به انواع غذاها استفاده کنید، حتما باید به میزان مصرف خود توجه کنید. توصیه ما این است که مقدار دلخواه را کم کم به غذای خود اضافه کنید تا خیلی تند نشود.

فلفل پاپریکا

پاپریکا در اصل یک ادویه مجارستانی است و در واقع نوعی فلفل دلمه‌ای خشک و پودر شده محسوب می‌شود. این ادویه به تنهایی یا همراه با سایر ادویه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فلفل را می‌توان از فلفل دلمه‌ای سبز و رنگی تهیه کرد. اما به طور کلی پاپریکای تهیه شده از فلفل سبز کمی تلخ است و رنگ کمتری دارد. اما فلفل دلمه‌ای قرمز را با طعم شیرین و رنگ زعفرانی خاص خود می‌توان جایگزین زعفران دانست.

  • ادویه کاری

اگر جزو طرفداران ادویه جات هستید، حتما از ادویه کاری در غذاهای روزمره خود استفاده می‌کنید. این ادویه طعم نسبتا تند و شیرین دارد و طبع آن گرم است و از ترکیب چندین ادویه تهیه می‌شود. ترکیبات ادویه کاری بسته به ذائقه افراد بسیار متنوع است و با افزایش یا کاهش میزان هر یک از این ترکیبات نیز می‌توان طعم و عطر ادویه کاری را تغییر داد. مثلا اگر طرفدار طعم تند هستید، باید فلفل قرمز و زنجبیل آن را بیشتر کنید. برای معطر بودن ادویه کاری نیز می‌توانید هل و زعفران به آن اضافه کنید.

معمولا ادویه کاری از برخی از انواع ادویه ها تهیه می‌شود که عبارت‌اند از: برگ بو،هل، فلفل قرمز، زردچوبه، دارچین، میخک، زیره سبز، تخم گشنیز، برگ کاری، دانه رازیانه، پودر سیر، زنجبیل، سیاه دانه، دانه خردل، جز هندی و پاپریکا.

  • زنجبیل

زنجبیل نوعی ادویه از ریشه گیاهان Zingiber officinale است. عموما در آشپزی در بسیاری از غذاهای آسیایی، دارو های گیاهی و خاورمیانه به کار می رود زنجبیل از شاخه کورکومین است این روش عموما برای درمان مشکلات روده و معده مفید و غذایی عالی برای افرادی که رژیم بدون لکتین دارند محسوب می‌شود.

  • هل سبز

هل سبز گیاهی متعلق به جنوب شرق آسیا و دارای خواص ویژه ای در طب سنتی است. ‌می‌توان از هل در آشپزی‌ها علاوه بر عطر و طعمش، برای افزایش هضم نیز استفاده کرد. هل متابولیسم را تحریک می‌کند و خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی دارد.

هل باعث تحریک ترشح اسید صفراوی در معده می‌شود که به هضم کمک می‌کند و همچنین از بیماری‌های دستگاه گوارش مانند رفلکس اسید، سوزش سر دل، اسهال، و … جلوگیری می‌کند.

سخن پایانی

ما در این مطلب به طور مفصل و کامل، انواع ادویه ‌جات بررسی کردیم و به توضیح خواص آنها پرداختیم. امیدواریم از درست کردن غذا با این ادویه‌ها لذت ببرید.


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

آشنایی با انواع پسته و خواص آنها

آشنایی با انواع پسته و خواص آنها

برای خوش طعم شدن استیک چه ادویه ای بزنیم؟

برای خوش طعم شدن استیک چه ادویه ای بزنیم؟

ادویه مرغ یکی از پرکاربردترین ادویه ها

ادویه مرغ یکی از پرکاربردترین ادویه ها

ادویه ایتالیایی چیست؟ این ادویه شامل چه ترکیباتی است؟

ادویه ایتالیایی چیست؟ این ادویه شامل چه ترکیباتی است؟

انواع ادویه ‌جات ; لیستی کامل از انواع ادویه که هر خانم خانه داری باید بداند!

انواع ادویه ‌جات ; لیستی کامل از انواع ادویه که هر خانم خانه داری باید بداند!

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش