whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

رطب چیست؟ 6 تفاوت خرما و رطب در چیست؟

رطب چیست؟ 6 تفاوت خرما و رطب در چیست؟

اگر تا دیروز فکر می‌کردید خرما نام محصولی است که در شناسنامه، رطب نام دارد اما در خانه خرما صدایش می‌کنند، سخت در اشتباهید خرمای تازه و نارس، رطب نام دارد. رطب رنگ روشنی دارد. خرما یک گیاه تک لپه‌ای است و در مناطق گرمسیر رشد می‌کند. این گیاه در زمره نخل‌ها قرار دارد و میوه‌ آن خوراکی است. یک هسته سخت دارد و سرشار از ویتامین است.

 

رطب چیست؟

رطب از همان درخت خرما گرفته شده با این تفاوت که زمان برداشت آن زودتر از خرماست. رنگ رطب روشن است. این میوه‌ها در صورتی که چیده نشوند، تبدیل به خرما می‌شوند.  بیشتر بخوانید: تفاوت خرمای مجول و پیارم

 

رطب چیست؟

 

خرما چیست؟

اغلب ما درخت خرما را از نزدیک یا تصاویر آن را در فضای اینترنت دیده‌ایم. خرما در رده گیاهان Monocots قرار می‌گیرد. این میوه در مناطق گرمسیری رشد کرده و از تیره Arecaceae یا همان نخل است. خرما‌ها به صورت خوشه‌های بزرگی از درخت آویزان هستند.

 

فواید و خواص خرما

تحقیقات نشان داده خرما با توجه به داشتن مقدار قابل توجه فیبر خوراکی می‌تواند از بسیاری سرطان‌ها مانند سرطان کولون و معده پیشگیری کند.

یکی از خواص خرما ملین بودن آن است. اگر ۶ تا ۷ عدد خرما را در لیوان آب جوش خیس کرده و صبح و شب آن را به صورت گرم بنوشید خاصیت آن را به وضوح می‌بینید.

خاصیت دیگر خرما، خنثی کردن اسید معده است، از آنجا که زیادیاسید معده باعث ترش کردن و دل‌ درد می‌شود، در طب سنتی چین برای رفع دل درد ۲ تا ۳ عدد خرمای تازه و له شده را در آب جوش انداخته آن را هم زده و می‌نوشند. برای خرید و اطلاع از قیمت خرمای پیارم ۱۴۰۲ بر روی لینک کلیک کنید.

 

خواص و فواید رطب

رطب در عملکرد بینایی و جلوگیری از ایجاد مشکلات چشمی موثر است.

همانطور که در جدول مربوط به ارزش غذایی مشاهده کردید، مقادیر بالایی از آهن در رطب وجود دارد. بنابراین وجود آن در برنامه غذایی شما از ایجاد کم خونی جلوگیری می‌کند.

رطب به دلیل داشتن مقادیر بالای کلسیم در تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها نقش بسیار مهمی دارد.

با مصرف رطب می‌توانید بدون افزایش کالری بدن، انرژی مورد نیاز بدنتان را تامین کنید.

رطب برای مادران باردار یا شیرده نیز یک گزینه مناسب است.

 

تفاوت خرما و رطب

تفاوت خرما با رطب در زمان برداشت

همه انواع خرما برای برداشت در زمان رطب مناسب نیستند. این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد. رطب محصول دوم درخت نخل است که پس از خارک برداشت می شود. برای خرید خرما خاصویی بر روی این لینک کلیک کنید.

 

تفاوت خرما و رطب

 

تفاوت در زمان برداشت

در بین رطب ها، میوه نخل مضافتی و کبکاب از کیفیت بالاتری برخوردار هستند. میوه برخی نخل ها مناسب برداشت در زمان رطب نیستند و خرمای آن ها ۲۰ روز در زیر آفتاب سوزان مناطق گرمسیری باقی می ماند. صاحبان نخلستان ها به این دوره زمانی خرما پزان می گویند. رطب دو رنگ در این مدت تیره شده و خرمایی رنگ می شود.

در برخی مناطق روش ویژه ای برای برداشت محصول درخت نخل وجود دارد. این روش برای برداشت میوه هایی که در مرحله رطب قابل خوردن هستند، مناسب است. در این روش تمام محصول درخت خرما را برداشت کرده و بخشی از آن را به صورت رطب به بازار عرضه می کنند. قسمت باقی مانده را روی حصیر پهن می کنند تا رسیده و به خرما تبدیل می شود.

 

تفاوت خرما با رطب از لحاظ بافت میوه

رطب نسبت به خرما بافت نرم تری دارد. میزان آب موجود در رطب از خرما بیشتر است. علاوه بر این، قند موجود در آن از میوه رسیده کمتر است.

 

تفاوت از لحاظ املاح مدنی و مواد مغذی

خرما و رطب ازلحاظ زمان برداشت با یکدیگر تفاوت هایی دارند. هنگامی که خرما ها روی درخت بوده و می رسند املاح و مواد مغذی بیشتری جذب آن می شود. از این جهت، میوه نیمه رسیده و رسیده درخت نخل از این لحاظ تفاوت هایی با یکدیگر دارند. این تفاوت ها به شرح زیر است.

  • میزان آهن خرما در وزن برابر به نسبت رطب بیشتر است
  • کلسیم خرما از رطب بیشتر خواهد بود
  • خرما حاوی مقادیر بیشتر ویتامین‌ها به نسبت رطب است
  • وجود مقادیر بیشتر فیبر در خرما به نسبت رطب
  • رطب ویتامین C بیشتری به نسبت خرما دارد

 

از لحاظ شرایط نگهداری

اغلب افراد، تمایل به مصرف رطب و خرمای تازه دارند. این افراد معمولا وزن‌های پایینی از رطب و خرما را خریداری می‌کنند. اما گاهی در شرایطی مقدار زیادی از این میوه در دسترس است که باید فکری به حال نگهداری آن‌ها کنید. در مورد خرما هیچ راه حلی وجود ندارد، چرا که مدت ماندگاری آن کم است. اما با قرار دادن رطب در یک ظرف در بسته درون فریزر می‌توانید برای مدت طولانی‌تر آن را نگهداری کنید.

 

برای خرید خرمای ارزان  بر روی لینک کلیک کنید.

 

از لحاظ شرایط نگهداری

از لحاظ مدت ماندگاری

مورد دیگری که در تفاوت رطب و خرما وجود دارد، مدت زمان ماندگاری آن‌ها است. همانطور که عنوان شد، خرما میزان آب کمتری را نسبت به رطب دارد، بنابراین انتظار ماندگاری بیشتر آن را داریم. عموما خرما تنها تا دو هفته می‌تواند بدون تغییر طعم و ظاهر باقی بماند، اما رطب در شرایط مطلوب و خنک تا ۶ ماه نیز ماندگاری دارد.

 

مراحل تکامل رطب

اگر بخواهیم به طور دقیق به بررسی تفاوت خرما با رطب بپردازیم باید ابتدا مراحل تکامل رطب و خرما را بررسی کنیم. تکامل رطب حاصل ۴ مرحله است که در زیر به آن‌ها اشاره کردیم.

مرحله ۱: در مرحله اول درخت نخل میوه‌ای دارد که اندازه آن از یک نخود کوچکتر است و رنگ آن سفید و سبز کمرنگ است. به عربی به این میوه حبابوک می‌گویند و در فارسی به نام خلال یا خلیلوک نامیده می‌شود.

مرحله ۲: حالا میوه کمی بزرگتر شده و بافت سفت‌تری پیدا کرده است و رنگ آن نیز سبز شده است. این مرحله از رشد از تمام مراحل طولانی‌تر است. به این میوه که در زبان فارسی چاقالی نام دارد در زبان عربی کیمری گفته می‌شود.

مرحله ۳: در این مرحله خارک برداشت می‌شود که میوه‌ای زرد و قرمز شده است. در عربی به خارک خلال می‌گویند.

مرحله ۴: در این مرحله نوک میوه نرم شده و تغییر رنگ می‌دهد. کم کم رنگ میوه به سیاه می‌رود و رطب نام دارد.

 


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

آشنایی با 7 مورد از عرقیات پرمصرف دنیا

آشنایی با 7 مورد از عرقیات پرمصرف دنیا

معرفی 7 عرق گیاهی منتخب برای کاهش وزن!

معرفی 7 عرق گیاهی منتخب برای کاهش وزن!

کالری یک خرما چقدر است؟

کالری یک خرما چقدر است؟

12 تا از بهترین خواص توت خشک برای سلامتی بدن شما

12 تا از بهترین خواص توت خشک برای سلامتی بدن شما

آیا پسته چربی دارد؟ چربی موجود در پسته مضر است یا مفید؟

آیا پسته چربی دارد؟ چربی موجود در پسته مضر است یا مفید؟

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

هات چاکلت

هات چاکلت

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش