13 خاصیت موز خشک برای سلامتی بدن + مزایای استفاده از موز خشک

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

13 خاصیت موز خشک برای سلامتی بدن + مزایای استفاده از موز خشک

13 خاصیت موز خشک برای سلامتی بدن + مزایای استفاده از موز خشک

با وجود این که بیشترین آمار تغذیه از میوه‌ها مربوط به سیب و انگور است اما موز هم جزئی از میوه‌های مورد علاقه و محبوب به شمار می‌آید که ارزش تغذیه‌ای بسیار زیادی دارد. بر اساس آمارهای مربوط به دفتر سرشماری تغذیه از سال ۱۹۹۰ تا به امروز تنها در ایالات متحده آمریکا هر فرد به تنهایی نزدیک به ۱۱.۵ کیلوگرم معادل با ۲۵ پوند موز مصرف کرده است.

بنابراین اصلا جای تعجبی نیست که این میوه را تمامی فصول سال در میوه فروشی‌ها ببینید. به دلیل محبوبیت این میوه آمار تقاضای واردات موز از مناطق گرمسیری نسبت به سایر میوه‌ها بسیار بیشتر بوده و به راحتی می‌توانید آن را در هر جایی ببینید. این محبوبیت در بین فرآورده های میوه ها نیز اثر گذار بوده است و در بین میوه خشک های بازار، موز خشک شده یکی از پرطرفدار ترین این محصولات بشمار می رود.

 

موز خشک چیست؟

خشک کردن مواد غذایی، یکی از روش‌های سنتی و قدمت دار برای جلوگیری از فاسد شدن آن‌ها است. اما خشک کردن میوه در ایران، با درست کردن لواشک‌ و آلو خشک سابقه‌ای بس طولانی دارد. البته این را هم باید گفت که طعم میوه خشک باب طبع همه نیست، اما چیپس موز بخاطر اینکه تغییری عجیب و غریب دارد و بافت نرم آن تبدیل به یک بافت ترد و شکننده می‌شود و طعم قوی‌تری نسبت به سایر میوه‌های خشک شده دارد، بسیار پر طرفدار است.

طبق بررسی‌های انجام شده، خواص موز خشک نسبت به موز تازه تفاوت چندانی ندارد، بلکه در مواردی می‌توان گفت که بیشتر هم است، افرادی که هضم موز تازه برایشان سخت است مصرف موز خشک شده برایشان بسیار دلچسب‌تر خواهد بود. 

 

برای خرید موز خشک به وبسایت موراتوس مراجعه نمایید.

 

موز خشک چیست؟

 

چرا موز برای سلامتی مفید است؟

موز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی دیگر است. یک عدد موز تقریبا ۴۶۷ میلی‌گرم پتاسیم دارد‌. پتاسیم برای کنترل سطح فشار خون حیاتی است. کنترل فشار خون به محافظت از قلب کمک می‌کند. موز سدیم و ویتامین B6 هم دارد و به همین علت از آنمی و بیماری عروق کرونر قلب پیشگیری می‌کند. فیبر موجود در موز برای سلامت دستگاه گوارش مفید است و به کاهش وزن کمک می‌کند. موز سبز و نرسیده حاوی مقدار زیادی نشاسته‌ی مقاوم است.

نشاسته‌ی مقاوم نوعی کربوهیدرات غیرقابل‌هضم است که‌ به‌عنوان فیبر عمل می‌کند. این ترکیب سلامت روده‌ی بزرگ را افزایش می‌دهد و سطح قند خون بعد از غذا را پایین می‌آورد. موز همچنین غنی از منیزیم است که ممکن است از دیابت نوع ۲ پیشگیری کند. موز حاوی مقدار زیادی تریپتوفان است که به بهبود خلق‌وخو و درمان افسردگی کمک می‌کند. ویتامین B6 به شما کمک می‌کند خواب خوبی داشته باشید. پتاسیم موجود در موز ممکن است سلامت جنسی مردان را بهبود دهد‌.‌

 

خاصیت موز خشک برای سلامتی بدن

 

1- خاصیت موز خشک برای سلامتی بدن ، سلامت سیستم گوارشی را بهبود می‌بخشد

مقدار فیبر موجود در رژیم، فواید زیادی برای سلامتی دارد. این فواید شامل سیستم گوارشی هم می‌شوند. یک موز متوسط تقریباً ۳ گرم فیبر دارد به همین دلیل یکی از منابع خوب فیبر برای بدن است. موز اساساً دو نوع فیبر دارد:

پرستین: با رسیدن موز کاهش می‌یابد.

نشاسته مقاوم: در موز نرسیده وجود دارد. نشاسته‌ی مقاوم هضم نمی‌شود و درنهایت به روده‌ی بزرگ می‌رسد و در آنجا به غذای باکتری‌های مفید روده‌ای تبدیل می‌شود. به‌علاوه، برخی تحقیقات سلولی نشان می‌دهند که پرستین می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ مؤثر باشد.

 

2- خاصیت موز خشک برای سلامتی بدن ، موز خشک و لاغری

موز حاوی مقدار فراوانی از فیبر و مقدار کم چربی است و به راحتی نیز قابل هضم است. یک موز ۱۰۰ گرمی شامل حدود ۹۰ کالری است. و با در نظر گرفتن تمام مزایایی که دارد، گنجاندن آن در رژیم غذایی‌تان آسیبی به شما نمی‌رساند. بنابراین آن عزیزانی که مراقب وزن‌شان هستند، نیازی نیست که موز را از برنامه‌ی غذایی‌شان حذف کنند.

 

3- خاصیت موز خشک برای سلامتی بدن ، خواص موز خشک شده در بهبود هضم

از آنجایی که موز خشک حاوی فیبر می باشد، مصرف این میوه خشک به صورت روزانه فیبر مورد نیاز بدن را تامین می کند و سبب بهبود هضم غذا می شود. اگر در رژیم غذایی خود تکه های موز خشک قرار دهید، مطمئنا به شما در بهبود هضم غذا کمک می کند زیرا فیبرها برای هضم سالم موثر هستند.

 

خواص موز خشک شده در بهبود هضم

 

4- خاصیت موز خشک برای سلامتی بدن، موز خشک شده برای قلب

قلب مهم‌ترین عضو بدن است و همه‌ی ما برای سلامت قلب و عروق خود تلاش می‌کنیم. استفاده از موز خشک در رژیم غذایی راهی برای سلامتی است. معمولا افراد در رژیم غذایی روزنه خود پتاسیم کافی دریافت نمی‌کنند. پتاسیم در موز خشک بیشتر از پتاسیم در موز تازه است، که باعث بهبود عملکرد ضربان قلب می‌شود، همچنین فشار خون را کنترل می‌کند و از ابتلا به این بیماری جلوگیری می‌کند.

 

5- خاصیت موز خشک برای سلامتی بدن ، افزایش انرژی و تامین سوخت و ساز بدن

کربوهیدرات‌ها منبع انرژی‌های لازم بدن هستند و خوردن تکه‌های موز خشک می‌تواند انرژی فوری مورد نیاز را در زمان خستگی یا بیماری به شما بدهد. اضافه کردن تکه‌های موز خشک به صبحانه می‌تواند به شما قدرت کافی برای انجام وظایف روزانه خود، در محل کار یا محیط‌هایی که به سلامتی نیاز دارید بدهد؛ به همین دلیل است که در ترکیبات صبحانه‌های آماده یا کورنفلکس‌ها از موز خشک استفاده می‌شود. خوردن میوه خشک به هیچ عنوان برای سلامتی شما مضر نیست و جایگزین مناسبی برای مواد غذایی دارای کربوهیدرات مضر، مانند فست‌فود‌ها، است.

 

6- خاصیت موز خشک برای سلامتی بدن، کمک به درمان افسردگی

تریپوفان، نوعی پروتئین در موز است که بدن آن را به سروتین تبدیل می‌کند. سروتونین، یک ماده‌ی شیمیایی در مغز است که سیگنال‌ها را از یک بخش مغز به بخش دیگر منتقل می‌کند. محققان دریافته‌اند که عدم تعادل سروتونین، می‌تواند بر روی خلق‌وخوی فرد تأثیر بگذارد و منجر به افسردگی، اضطراب و بی‌خوابی شود. مصرف این میوه می‌تواند برای کمک به افسردگی مفید باشد.

 

7- خاصیت موز خشک برای سلامتی بدن ، خواص موز خشک شده در بهبود درد معده

موز خشک علاوه بر این که سبب بهبود دستگاه هضم غذا می شود، درد معده را نیز درمان می کند. تکه های موز خشک شده در برابرکردن سطح PH معده شما که درد را درمان می کند، کمک می کند. مصرف این میوه خشک برای خانم هایی که در دوران چرخه قاعدگی دچار درد گرفتگی می شوند نیز موثر است. میزان مصرف آن برای زنان باید محدود باشد چرا که در چرخه قاعدگی به صورت متعادل به انرژی نیاز دارند.

 

خواص موز خشک شده در بهبود درد معده

 

8- خاصیت موز خشک برای سلامتی بدن  ،خواص میوه خشک موز برای کم خونی

 یکی از خواص میوه خشک موز داشتن آن و فولیک اسید است که برای درمان کم‌خونی بسیار مفید است. در بین خانم‌ها کم‌خونی به دلیل عادت ماهانه شدت بیشتری دارد، موز خشک را همراه با عسل و مقداری سیاهدانه میل کنید و معجزه این میوه را ببینید. خواص پوست موز خشک شده نیز برای کم‌خونی مفید است.

 

9-خاصیت موز خشک برای سلامتی بدن ، بهبود بینایی

موز سرشار از نوعی ویتامین A به نام بتاکاروتن است که یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها است؛ و به بهبود بینایی و درمان شب‌کوری کمک می‌کند. هم‌چنین بتاکاروتن، برای پیش‌گیری و درمان آب‌مروارید و ماکولا در سالمندان مفید است.

 

10- خاصیت موز خشک برای سلامتی بدن ، کاهش کم خونی دوران بارداری و زایمان

از آنجایی که موز منبع کلسیم و پتاسیم بسیاری از مواد مغذی ضروری دیگر برای زنان باردار و شیرده است. اسید فولیک موجود در موز خشک برای تکمیل اعصاب، مغز و نخاع جنین در حال رشد مفید است. همچنین منبع عالی آهن است که کمبود کم خونی در دوران بارداری و زایمان را کاهش می‌دهد. علاوه بر همه این‌ها به درمان یبوست در دوران بارداری کمک شایانی خواهد کرد.

 

11-خاصیت موز خشک برای سلامتی بدن ، کمک به داشتن پوستی سالم

شاید باورتان نشود اما از خشک شده میوه موز در بسیاری از ماسک‌ها استفاده می‌شود، زیرا مواد موجود در این میوه تأثیرات خوبی را روی پوست می‌گذارد.

 

12- خاصیت موز خشک برای سلامتی بدن ، خاصیت موز خشک شده و درمان هموروئید (بواسیر)

موز خشک شده بخاطر فیبر بالا، در تنظیم حرکات روده بسیار فعال است. البته درمان هموروئید (بواسیر) فقط با مصرف مواد غذایی قابل درمان نیست و باید در کنار مواد غذایی مناسب، ورزش و پیاده روی را نیز انجام دهید.

 

 خاصیت موز خشک شده و درمان هموروئید (بواسیر)

 

13- خاصیت موز خشک برای سلامتی بدن ، خواص موز خشک شده برای افزایش قوای جسمی

موز خشک شده سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها است، همچنین موادی در این میوه خشک وجود دارد که به تقویت قوای جسمانی کمک می‌کند. ماده‌ای مانند نشاسته در موز خشک وجود دارد که قند خون را به انرژی تبدیل می‌کند. این میوه خشک برای مصرف ورزشکاران بسیار مناسب است چون مواد معدنی بسیاری دارد و قند موجود در آن به آسانی هضم می‌شود. مصرف موز خشک همچنین از گرفتگی ماهیچه ورزشکاران هم جلوگیری می‌کند.

 

سخن پایانی

دقت داشته باشید که همیشه برای خوردن میوه‌های خشک شده نباید زیاده روی کنید، زیرا کالری و قند بالایی دارند. در صورتی که مشکلاتی مانند دیابت، قند خون، بیماری خاص  یا رژیم غذایی دارید، قبل از خریدن برگه‌های خشک شده میوه، حتما جدول اطلاعات غذایی روی بسته را بخوانید.


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

آشنایی با 7 مورد از عرقیات پرمصرف دنیا

آشنایی با 7 مورد از عرقیات پرمصرف دنیا

کدام عرقیات گیاهی برای سلامت بدن مفیداند؟

کدام عرقیات گیاهی برای سلامت بدن مفیداند؟

معرفی 7 عرق گیاهی منتخب برای کاهش وزن!

معرفی 7 عرق گیاهی منتخب برای کاهش وزن!

خواص بادام هندی برای زنان ( 10 تا از خواص بینظیر بادام هندی برای بانوان)

خواص بادام هندی برای زنان ( 10 تا از خواص بینظیر بادام هندی برای بانوان)

کالری یک خرما چقدر است؟

کالری یک خرما چقدر است؟

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

هات چاکلت

هات چاکلت

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش