ریشه زعفران چیست؟ خواص ، کاربرد و نحوه مصرفه ریشه زعفران

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

ریشه زعفران چیست؟ خواص ، کاربرد و نحوه مصرفه ریشه زعفران

ریشه زعفران چیست؟ خواص ، کاربرد و نحوه مصرفه ریشه زعفران

در این مقاله از موراتوس اطلاعاتی جامع پیرامون ریشه زعفران و خواص آن به‌دست خواهید آورد.

 

ریشه زعفران چیست؟

گل زعفران دارای شش گلبرگ بنفش رنگ و سه پرچم زرد رنگ است که به ساقه وصل شده است . با جدا کردن گلبرگ ها قسمت کلاله را مشاهده می کنید که شامل سه عدد شاخه سرخ رنگ است که به قسمت انتهایی کلاله به رنگ سفید متصل شده است . این قسمت سفید رنگ  خامه یا ریشه زعفران نام دارد . در واقع ریشه زعفران قسمت انتهایی کلاله زعفران است که با این نام خوانده می شود پس منظور از ریشه زعفران این قسمت است نه ریشه ای که در زیر خاک قرار دارد . اگر موقع جدا کردن زعفران کلاله‌ی زعفران به قسمت سفید رنگ ( ریشه زعفران ) متصل بماند و به صورت دسته روی هم چیده شود به آن زعفران دخترپیچ یا دسته می گویند . اگر کلاله سرخ رنگ زعفران بصورت جدا جدا مرتب شود ، همان زعفران اصلی و مرغوب است . بیشتر بخوانید: زعفران چیست ؟

 

jzafaran  daste

خواص ریشه زعفران چیست؟

خواص دارویی و درمانی ریشه زعفران ، مشابه خواص زعفران است .

ریشه زعفران مانند کلاله دارای املاح و ترکیبات معدنی نظیر کلسیم ، آهن ، منگنز دارای انواع ویتامین های گروه ب و ویتامین سی می باشد به همین جهت ، این بخش گیاه زعفران بسیاری از مواد مورد نیاز بدن را تأمین می‌نماید و در سلامت بدن نقشی اساسی ایفا می کند . ریشه زعفران نسبت به کلاله دارای کروسین کمتری بوده و در نتیجه قدرت رنگ‌دهی آن بسیار کمتر از کلاله سرخ رنگ است .

برخی از خواص ریشه زعفران عبارتند از :

- تقویت قلب و عروق

- آرام‌ بخش و ضد افسردگی

- ضد التهاب وحساسیت‌های چشمی

- تقویت معده و دستگاه گوارش

- تقویت مغز و حافظه

- تقویت قوای جنسی

- شادابی پوست

- سلامت دهان و دندان و خوشبو کردن دهان

- نشاط آور

- سلامت کلیه و کبد

 

 - خرید زعفرانsaffron

 

 ریشه زعفران چه کاربردی دارد ؟

ریشه زعفران همانند زعفران سرگل ، هم خوراکی است و هم خاصیت دارویی دارد .

 ریشه زعفران دارای عطر و بوی فوق‌العاده زعفران است و در مصارفی مانند پخت انواع غذاها و سوپ‌ها ، صنایع قنادی و شیرینی‌پزی ، تهیه دمنوش‌ها ، تهیه شربت و… که هدف عطر ، طعم دهی و استفاده از خاصیت زعفران است ، مورد استفاده قرار می‌گیرد . همچنین علاوه بر کاربرد هایی که ذکر شد از ریشه زعفران در صنایع مختلف از جمله داروسازی ، شکلات سازی و آرایشی و بهداشتی استفاده می شود . برای خرید زعفران نگین اینجا کلیک کنید.

همچنین می توان دمنوش‌هایی از ریشه زعفران تهیه کرد که عبارتند از :

دمنوش ریشه زعفران و گلاب

دمنوش ریشه زعفران و هل

دمنوش ریشه زعفران و دارچین

دمنوش ریشه زعفران و زنجبیل

دمنوش ریشه زعفران و رازیانه

 

jcream-saffron-01

 

 

روش فرآوری ریشه زعفران

فراوری ریشه زعفران به این صورت انجام می گیرد که آن را در محیط باز و هوای آزاد پهن کرده تا خشک شود . سپس بعد از خشک شدن ، آن را پودر کرده و به بازار عرضه میکنند . زمان خشک شدن ریشه زعفران نباید طولانی باشد . اگر این زمان بیش از حد طول بکشد موجب کاسته شدن خواص و کیفیت آن خواهد شد و همچنین رنگ و بوی خود را نیز از دست می‌دهد .

برای جلوگیری از به وجود آمدن این مشکل به آن حرارت می‌دهند تا زودتر خشک شود . بدین شکل مدت زمان فراوری کاهش پیدا کرده و به راحتی تبدیل به پودر می‌شود .

فرآیند نگهداری ریشه زعفران چگونه است؟

ابتدا آن را خشک و آسیاب کنید ، بهتر است این کار را با یک وسیله چوبی انجام دهید .

اگر محصول خریداری شده ، خشک نبود باید قبل از آسیاب کردن، آنرا با فر یا شعله خشک کنید البته بهتر است این کار را با فر انجام دهید و برای خشک کردن ریشه زعفران با این شیوه ها شما به ۵تا ۸دقیقه زمان نیاز دارید . توجه داشته باشید که نباید مدت زیادی ، به آن گرما بدهید زیرا موجب سوختگی ریشه زعفران و هدر رفتن خواص آن می شود .

 

نگهداری زعفران در یخچال

اگر مایلید که ریشه زعفران خود را در فضای یخچال نگهداری کنید ، توصیه می کنیم به نکات زیر عمل کنید :

 شما ابتدا باید زعفران را دم کرده و به صورت دم شده ، آن را فریز کنید . بهتر است برای فریز کردن ریشه زعفران ، آنرا در بسته های کوچک یخی نگهداری کنید که هر وقت به آن احتیاج داشتید، به راحتی بتوانید استفاده کنید . همچنین سعی کنید که ریشه زعفران را در بسته هایی که شیشه ای هستند قرار دهید و درب آن را به خوبی ببندید .

نگهداری ریشه زعفران در یخچال نباید بیشتر از ۲هفته طول بکشد و در غیر این صورت ، زعفران خواص خود را از دست خواهد داد و کیفیت آن کاهش پیدا می کند . برای اطلاع از قیمت زعفران پوشال اینجا کلیک کنید.

 

شرایط مناسب برای نگهداری ریشه زعفران

ریشه زعفران را باید در یک محیطی که خشک و تاریک است و از آب و هوایی خنک و مرطوب برخوردار است نگه داری کنید و هرگز آنرا در مقابل تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید چراکه موجب کاهش کیفیت آن می شود و هنگام استفاده از آن ، عطر و بوی همیشگی و بی نظیر خود را از دست بدهد .

نگهداری ریشه زعفران در هوای آزاد ، نه تنها از جهت وجود آلودگی های آب و هوایی برای زعفران مضر است ، بلکه موجب کاهش عطر و بوی دلنشین آن هم می شود . همچنین سعی کنید درب ظرفی که در آن ریشه زعفران را ریخته اید به خوبی ببندید که در غیر این صورت، عطرش کم شده و در نتیجه خواص آن نیز کاهش می یابد .

 

jadid-scaled

 

تفاوت قیمت ریشه زعفران با زعفران

قیمت ریشه زعفران ، نسبت به سایر انواع زعفران به مراتب ارزان ‌تر و پایین ‌تر است و حدودا یک سوم قیمت زعفران سرگل است . چنانچه قصد تهیه زعفران مرغوب را داشتید، می‌توانید به صفحه خرید زعفران در فروشگاه مورا توس مراجعه کنید. همچنین از صفحه خرید زعفران نیز می‌توانید انواع زعفران موجود در بازار را با کیفیت بالا به‌ صورت اینترنتی تهیه کنید .


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

آموزش مراحل و نحوه ی عرق گیری از گیاهان دارویی!

آموزش مراحل و نحوه ی عرق گیری از گیاهان دارویی!

موثرترین عرقیات گیاهی برای افزایش اشتها کدام اند؟

موثرترین عرقیات گیاهی برای افزایش اشتها کدام اند؟

راهنمای انتخاب پسته مرغوب

راهنمای انتخاب پسته مرغوب

معرفی آجیل های که سرشار از ویتامین B12 هستند!

معرفی آجیل های که سرشار از ویتامین B12 هستند!

پسته برای سرماخوردگی خوب است یا مضر؟

پسته برای سرماخوردگی خوب است یا مضر؟

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

هات چاکلت

هات چاکلت

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش