ریشه زعفران چیست؟ خواص ، کاربرد و نحوه مصرفه ریشه زعفران

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

زعفران سرگل چیست ؟ انواع و خصوصیات آن

زعفران سرگل چیست ؟ انواع و خصوصیات آن

 

یکی از بی نظیرترین و محبوب ترین محصولات کشاورزی زعفران است که عطر و طعم آن باعث شده تا طرفداران زیادی در سر تا سر دنیا به ویژه ایران داشته باشد و به عنوان یک چاشنی خوش طعم و عطر استفاده از آن فراوانی داشته باشد . همانطور که گفتیم محبوبیت زعفران تنها به ایران ختم نشده و در نقاط مختلف دنیا مورد استفاده قرار می گیرد و در تمام دنیا ایران را به عنوان مهد پرورش زعفران می شناسند . در میان انواع زعفران کشت شده در ایران یکی از بهترین انواع  زعفران ، زعفران سرگل است که از آن با عنوان زعفران ممتاز نیز یاد می شود .

دلیل نامگذاری این زعفران هم جدا سازی قسمت خامه زعفران از کلاله آن است ، برای توضیح بخش خامه و کلاله باید گفت که بخش خامه همان قسمت زرد رنگ موجود در رشته های زعفران می باشد ، به قسمت قرمز رنگ زعفران نیز کلاله می گویند . برای به دست آوردن زعفران سرگل هم تنها به قسمت فوقانی رشته زعفران نیاز دارید که این قسمت همان بخش قرمز رنگ رشته زعفران یعنی کلاله است . یکی از خصوصیات مهم زعفران سرگل یک دست و یک رنگ بودن رشته های آن است و همچنین این نوع زعفران بالاترین میزان رنگ دهی را دارد . در این مقاله به بررسی این سؤال که زعفران سرگل چیست و انواع خصوصیات آن خواهیم پرداخت با ما همراه باشید .

 

مطالبی که قرار است بخوانید:

 

 

j2221232344343434

 

زعفران سرگل چیست ؟

به زعفران به دست آمده از قسمت کلاله رشته های زعفران ، زعفران سرگل می گویند . دلیل این نام گذاری این است که زعفران سرگل از قسمت بالایی رشته زعفران جداسازی می شود به این علت به این نام مشهور است . جدا سازی قسمت زرد رنگ رشته زعفران باعث شده تا همه ی آن شامل رشته های خوش رنگ و قرمز باشد و از این رو بالاترین کیفیت و بهترین میزان رنگ دهی را در بین سایر انواع زعفران داشته باشد . همچنین زعفران سرگل از الک کردن و پاک کردن زعفران دختر پیچ و زعفران پوشال به دست می آید . در طی فرایند الک و پاک کردن زعفران پوشال و زعفران دختر پیچ برای به دست آوردن زعفران سرگل امکان دارد برخی از کلاله های جدا سازی شده شکسته یا پودر شوند .

 

زعفران سرگل چیست ؟

 

به همین علت زعفران ممتاز هم دارای تقسیم بندی بوده و بر اساس میزان کلاله شکسته و نرم شده به زعفران سرگل درجه اول و زعفران سرگل با درجات پایین تر تقسیم بندی می شود . در رابطه با کیفیت زعفران سرگل لازم است به این موضع نیز اشاره کنیم که رنگ دهی زعفران سرگل در حدود 270 تعیین شده است ، با این توصیف ممکن است درجات پایین آن رنگ دهی کمتری داشته باشند . ویژگی ، عیار و رنگ دهی زعفران سرگل به نحوه کاشت ، داشت و برداشت گیاه زعفرانی که از آن برداشت شده است بستگی دارد . کیفیت خود گیاه زعفران هم از عوامل بسیار مؤثر بر روی کیفیت نهایی محصول می باشد .

از دیگر عوامل تاثیر گذار بر روی کیفیت زعفران سرگل زمان برداشت زعفران است . چنانچه زعفران در زمان مناسب برداشت نشود قرار گرفتن آن در برابر نور مستقیم خورشید موجب پایین آمدن کیفیت رشته های زعفران خواهد شد . با این وجود زعفران سرگل از دیگر انواع زعفران با کیفیت تر است و همین موضوع باعث شده تا استفاده از آن برای صادرات رواج زیادی داشته باشد . از جمله انواع زعفران سرگل هم می توان به زعفران ممتاز ، سر قلم و سر ریشه اشاره کرد . اساس دسته بندی این مدل زعفران ، اندازه بخش زرد رنگ یا همان قسمت خامه رشته زعفران است . هر چقدر میزان خامه موجود در رشته زعفران سرگل کوتاه تر باشد ، زعفران سر گل هم از کیفیت بالاتری برخوردار است و به علت قیمت بیشتری هم خواهد داشت .

 

چرا زعفران سرگل را زعفران ممتاز هم نامیده اند؟

در تهیه و آماده سازی زعفران سرگل تا حد ممکن، بخش سفید رنگ ریشه زعفران را از آن جدا می کنند و این کار کیفیت ظاهری و هم‌چنین قدرت رنگ دهی آن را چند برابر می کند، به همین علت است که به زعفران به دست آمده از این روش زعفران ممتاز یا سرگل می گویند.

 

df024f960b8c4d989cd87c5d6018b7ba

 

زعفران سرگل چگونه تهیه می شود؟

از الک کردن و نیز پاک کردن زعفران پوشال و زعفران دختر پیچ به دست می آید. یکی از ویژگی های قابل مشاهده آن این است که، در آن فقط کلاله زعفران دیده می شود. در مراحلی که زعفران پوشال و دختر پیچ به زعفران سرگل تبدیل می‌شوند امکان دارد که کلاله های زعفران شکسته شوند.

به همین علت در این نوع زعفران مقداری زعفران شکسته و یا نرمه دیده می‌شود که بر اساس مقدار موجود زعفران نرمه و شکسته در آن به نوع درجه یک و یا درجات پایین تر تقسیم بندی می‌کنند.

 

تفاوت زعفران سر گل شکسته با سرگل در چیست؟

زعفران سرگل نیز انواع مختلفی دارد که سرگل شکسته یکی از آن‌ها است. اگر می‌خواهید بدانید که زعفران سرگل شکسته چیست، باید این نکته را بدانید که تفاوت بین این دو نوع به روند تولید آن‌ها برمی‌گردد. گل‌های زعفران که برای پاکسازی و جداسازی به دست نیروی انسانی می‌رسند، برای تبدیل شدن به محصول نهایی و مورد استفاده مصرف‌کننده راه درازی را طی می‌کنند.

راهی که زعفران و تارهای آن طی می‌کنند، شامل مسیر جابه‌جایی آن و انتقال برای خشک کردن تارها است. این مسیر باعث می‌شود تا تارهای زعفران سر گل کم‌کم شکسته و خرد و ریز ‌شوند. زمانی که این محصول را الک می‌کنند، قسمت‌هایی که خرد شده‌اند، کاملاً جدا می‌شوند و با نام‌هایی مانند نرمه یا سرگل شکسته به دست مشتری می‌رسند.

نکته مهم در مورد زعفران شکسته سرگل یا همان نرمه این است که این محصول گزینه مناسبی برای صادرات نیست. قسمت‌های درشت برای صادرات جدا می‌شوند و قسمت‌های ریز به صورت فله در بازار به دست مشتری می‌رسند. تنها نکته‌ای که مانع از صادرات این زعفران می‌شود، ظاهر خرد شده و ریز آن‌ها است.

 

خصوصیات زعفران سرگل

در این بخش با خصوصیات بیشتر زعفران سرگل آشنا خواهم شد . به بهترین نوع زعفران سرگل  ، زعفران ممتاز یا زعفران سرگل صادراتی گفته می شود . مهم ترین ویژگی زعفران سرگل خوش رنگ ، یکدست و ضخیم  بودن رشته های آن است . در این زعفران هیچ اثری از خامه یا همان بخش زرد رنگ رشته های زعفران نیست . مراحل به دست آوردن این نوع زعفران هم یک فرایند خاص محسوب می شود که از نکات خاصی برخوردار است .

 مهم ترین خصوصیات زعفران سرگل عبارتند از :

- زعفران شکسته دارای کلاله های کاملا جدا از هم است .

- کلاله های زعفران بدون داشتن ذره ای سفیدی و کلاله کاملا قرمز رنگ .

- بسیار خوش رنگ بوده و ظاهری صاف و یک دست دارد .

- میزان کروسین و سافرانال بسیار بالا بوده .

- زعفران سرگل دارای رشته های کلاله ضخیم است .

 

-bhtryn-zfran-asl-ba-kyfyt-tryn-zfran-bazar

 

مزایای زعفران سرگل

- قیمت مناسب نسبت به دیگر مدل های زعفران

- رنگدهی بالا

- ارزش بالای صادرات به خارج از کشور

 

3

 

تفاوت زعفران پوشال و سرگل

تفاوت زعفران پوشال و سرگل در میزان کلاله و خامه آن است که این موضوع رنگ دهی این دو محصول را با یکدیگر متفاوت کرده است .  زعفران سرگل بیش از سایر زعفران ها مورد استفاده قرار می گیرد همچنین از نام های دیگر آن می توان به زعفران ممتاز ، سرریشه ، سرقلم اشاره نمود . میزان تقلب در نوع سرگل بالا است و دلیل آن هم رایج بودن و هم قیمت آن است که متقلبان از کاکل ذرت نیز به این منظور استفاده می کنند . برای تشخیص اصل بودن آن روش های متعددی وجود دارد اما شما با خرید از برند های معتبر و همچنین از افراد و فروشگاه های معتبر میتوانید از سلامت و کیفیت آن اطمینان حاصل کنید . در هنگام خرید زعفران سرگل توجه کنید که رنگ کلاله آن قرمز تیره باشد .

 برای تهیه زعفران با کیفیت و اصل می توانید با خیالی آسوده از فروشگاه موراتوس خریدی مطمئن را تجربه کنید .

به طور خلاصه برای تشخیص اصل بودن و عدم وجود رنگ در زعفران می توانید چند کلاله را داخل آب سرد ریخته و منتظر بمانید . راه دیگر تشخیص زعفران استفاده از کاغذ است ، به این منظور مقداری از کلاله ها را لای کاغذ تا شده بریزید و منتظر بمانید زعفران اصل و بدون رنگ چربی پس نخواهد داد . همچنین می توانید زعفران را کمی بجوید ، زعفران اصل کمی طعم تلخی دارد .

 

srgl 2 grm1

 

کاربرد های زعفران سرگل

از جمله کاربرد های زعفران سرگل می توانیم به استفاده از آن برای مصارف خانگی و آشپزی اشاره کنیم . این نوع زعفران رنگ دهی بهتر و بیشتری دارد و یک چاشنی خوش رنگ و خوش عطر برای آشپزی کردن محسوب می شود . از کاربرد های دیگر زعفران سرگل می توان به خواص درمانی آن نیز اشاره کرد . زعفران در طب سنتی کاربرد های بیشماری داشته و برای بهبود بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد .

 

 7ss4747ic22

 

نحوه نگه‌داری از زعفران سرگل

همانطور که می‌دانید نحوه نگه‌داری از مواد خوراکی نسبت به مواد اولیه استفاده شده در آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. اولین نکته بسیار مهمی که باید برای نگه‌داری از زعفران سرگل رعایت کنید، دور نگه‌داشتن این محصول از تابش مستقیم آفتاب است. این محصول را باید در جای سرد نگه‌داری کنید. اگر این محصول را خریداری کرده‌اید، ابتدا این محصول را به خوبی بسابید و سپس آن را در جای خنک قرار دهید. در هنگام استفاده از این محصول فراموش نکنید که با حرارت غیرمستقیم این گیاه را در آب بجوشانید. زعفران سرگل هر چه مدت زمان بیشتری حرارت ببیند، خواص خود را از دست می‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم در مقاله بهترین روش برای نگهداری زعفران خشک با ما همراه باشید تا هر آنچه را که لازم است، درباره نگهداری از این طلای سرخ لازم است، بیاموزید.

 

قیمت زعفران سرگل

قیمت زعفران سرگل معمولا بر اساس مقدار داشتن نرمه و کوچک و بزرگ بودن قلم ها با یکدیگر متفاوت است . هرچه مقدار نرمه کمتر و قلم های آن درشت تر باشد قیمت بیشتر است و به همین نسبت هرچه نرمه بیشتر و قلم های آن کوچکتر و ریزتر قیمت آن نیر کمتر خواهد بود .

سخن پایانی

خرید زعفران مرغوب و خوب یکی از دغدغه‌های افرادی است که عاشق عطر و رنگ این گیاه منحصر به فرد هستند . زعفران سرگل یکی از معروف‌ترین انواع زعفران است و طرفداران خاص خود را دارد . موراتوس ارائه دهنده انواع زعفران های با کیفیت و اصل می باشد با موراتوس خریدی مطمئن و با کیفیت را تجربه کنید .

 

 

عکس زعفران سرگل

 

 

عکس زعفران سرگل

 

 


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

آموزش مراحل و نحوه ی عرق گیری از گیاهان دارویی!

آموزش مراحل و نحوه ی عرق گیری از گیاهان دارویی!

موثرترین عرقیات گیاهی برای افزایش اشتها کدام اند؟

موثرترین عرقیات گیاهی برای افزایش اشتها کدام اند؟

راهنمای انتخاب پسته مرغوب

راهنمای انتخاب پسته مرغوب

معرفی آجیل های که سرشار از ویتامین B12 هستند!

معرفی آجیل های که سرشار از ویتامین B12 هستند!

پسته برای سرماخوردگی خوب است یا مضر؟

پسته برای سرماخوردگی خوب است یا مضر؟

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

هات چاکلت

هات چاکلت

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش