قهوه عربیکا چیست؟ هر آنچه که باید در خصوص قهوه عربیکا بدانید!

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

قهوه عربیکا چیست؟ هر آنچه که باید در خصوص قهوه عربیکا بدانید!

قهوه عربیکا چیست؟ هر آنچه که باید در خصوص قهوه عربیکا  بدانید!

عربیکا یکی از معروف ترین گونه‌های قهوه است که بیشترین سطح زیر کشت جهان رو به خودش اختصاص داده است. این نوع از قهوه خالص‌ترین قهوه ی موجود در دنیاست. گفته می‌شود قهوه عربیکا اولین گونه از گیاه قهوه است که در جنوب غربی عربستان بیش از ۱۰۰۰ سال پیش، کاشته می‌شده‌است. در ادامه این مقاله از موراتوس همراه ما باشید.

 

قهوه عربیکا

قهوه عربیکا نوعی قهوه است که از دانه های گیاه Coffea arabica تهیه می شود. این گیاه بومی اتیوپی است و در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان از جمله برزیل، کلمبیا و خود اتیوپی می روید. قهوه arabica به خاطر طعم شیرین و میوه ای، اسیدیته بالا و میزان کافئین و گیرایی پایین و عطر پیچیده اش شناخته شده است. اغلب در مخلوط های قهوه تخصصی استفاده می شود و به عنوان یک قهوه درجه یک در نظر گرفته می شود. این نوع قهوه محبوب ترین و پرمصرف ترین نوع و نژاد قهوه است که حدود 70 درصد از تولید جهانی قهوه را تشکیل می دهد.

 

طعم دانه قهوه عربیکا چگونه است؟

دانه قهوه عربیکا طعمی ترش دارد. آنها به طور طبیعی معطر با طیف وسیعی از اسیدیته (بسته به منشاء آن) و طعم ظریف هستند. در یک فنجان قهوه عربیکا می توانید طعم های شکلاتی، میوه ای، گیاهی و خاکی پیدا کنید. این قهوه سمفونی طعم هاست. به همین علت، طرفداران قهوه، اغلب قهوه عربیکا را ترجیح می دهند.

دانه های قهوه عربیکا از میوه گونه گیاهی قهوه Coffea Arabica می آیند. اعتقاد بر این است که گیاه قهوه عربیکا اولین گیاه قهوه ای بود که در جهان کشت شد. رشد گیاه عربیکا تا ۷ سال طول می کشد و در ارتفاعات اکثرا رشد می کند. دانه های عربیکا در حال حاضر اغلب در برزیل تولید می شوند. برزیل بزرگترین تولید کننده قهوه در جهان میباشد و در ۱۵۰ سال گذشته این عنوان معتبر را در اختیار داشته است.

احتمالا شما هم جز افرادی هستید که همه روزه قهوه می‌نوشید اما نمی‌دانید قهوه‌ای که دوست دارید عربیکاست یا روبوستا؟ شاید برای‌تان سوال باشد که قهوه عربیکا چیست که بیش از ۶۰٪ تولید انواع قهوه فوری در دنیا را تشکیل می‌دهد و چه تفاوت‌هایی با روبوستا دارد؟ با ما همراه باشید که دنیای قهوه عربیکا را از نزدیک‌تر بشناسید.

 

طعم دانه قهوه عربیکا چگونه است؟

 

معرفی قهوه عربیکا و تاریخچه آن

قهوه عربیکا (Arabica coffee) یکی از دو نوع قهوه تجاری و مهم دنیاست که بسیاری معتقدند که اولین گونه‌ی کشت‌شده‌ قهوه در جهان است. این قهوه از دانه‌های کوچک و براقی تهیه می‌شود که عطر و طعم دلپذیری دارد که در قرن هفتم از طریق دریای سرخ (کشور اتیوپی) به یمن کنونی و عربستان و نواحی جنوبی‌تر رسید، از این جهت است که عربیکا خوانده می‌شود. معروف‌ترین نوع آن قهوه عربیکا اتیوپی است اما در مناطقی دیگر مثل کلمبیا، برزیل، جامائیکا، کاستاریکا و… نیز کشت می‌شود.

اولین گزارش مکتوبی درباره مصرف قهوه برشته‌کاری، توسط دانشمندان عرب نوشته شده است. براساس این گزارش، قهوه عربیکا در طولانی شدن ساعات کاری به آن‌ها کمک می‌کرده است. نوآوری اعراب یمن، در زمینه تهیه قوه از دم‌کردن قهوه برشته‌کاری شده بود که ابتدا در میان مصری‌ها و ترک‌ها گسترش یافت و بعدها به سراسر جهان راه پیدا کرد.

صرف نظر از تاریخچه جالب قهوه عربیکا نکات و ویژگی‌های قابل توجهی درمورد تولید، کشت و خواص بی‌نظیر این نوع قهوه وجود دارد. تنوع بالای قهوه عربیکا به ما کمک می‌کند مناسب‌ترین نوع قهوه را متناسب با سلیقه خودمان انتخاب کنیم و علاوه بر لذت نوشیدن از ویژگی‌های عالی آن بهرمند شویم.

 

نحوه‌ رشد و تولید قهوه عربیکا به چه صورت است؟

گیاه قهوه عربیکا، بیشتر در آب و هوای گرمسیری نزدیک به خط استوا رشد می‌کند. پس از کاشت گیاه، درخت قهوه عربیکا در بازه زمانی سه تا چهار سال، اولین محصول خود را می‌دهد و بعد از آن بالغ می‌شود. گیاه عربیکا، حدود 50 سال به تولید میوه ادامه می‌دهد و عملکرد میوه آن پس از حدود 30 سال به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

بوته‌های وحشی قهوه عربیکا تا 12 متر رشد می‌کنند و شکوفه‌های سفید و میوه‌ای، به نام گیلاس قهوه دارد. از هر گیلاس قهوه دو دان خارج می‌شود و دان‌ها برای تولید قهوه عربیکا شسته، خشک و برشته‌کاری می‌شوند. فرآوری قهوه ترک انواع مختلفی دارد که تاثیر آن‌ در طعم و کیفیت نهایی قهوه است.

 

انواع دانه قهوه عربیکا

همانطور که گفتیم کشور برزیل بزرگترین تولید کننده قهوه عربیکا در جهان است. قهوه عربیکا با کیفیت بالا در برخی دیگر از کشورها مانند کاستاریکا، مکزیک، گواتمالا، رواندا، اکوادور، اتیوپی و هند نیز کشت می شود. در مناطق مختلف، ده ها گونه از خانواده بزرگ قهوه عربیکا پرورش داده می شود. برخی از رایج ترین گونه ها عبارتند از: Typica ، Bourbon ، Caturra ، Catimor ، Catuai ، Gesha ، Jackson ، Kent ، Kona ، Maragogy و چندین نوع دیگر.

یکی از قدیمی ترین انواع قهوه عربیکا، کنت است که به دلیل کیفیت بی نظیرش در جهان بسیار مشهور است. اگرچه کنت عربیکا در دهه ۱۹۴۰ بین گیاهان محبوب بود، اما امروزه تولید آن فقط به چند منطقه محدود می شود.

 

انواع دانه قهوه عربیکا

 

۱- تیپیکا:

تیپیکا یکی از گونه‌های مهم عربیکا است که امروزه در کل جهان کشت می‌شود و به خاطر تمیز بودن و طعم شیرینش مشهور است. می‌توان تیپیکا را به سایر گونه‌های عربیکا پیوند زد و گونه جدیدی تشکیل داد.

 

۲- بوربن:

بوربن هم یکی از گونه‌های مشهور دانه عربیکا است. بوربن طعم شکلاتی و میوه‌ای دارد. بیشتر گونه‌های عربیکا با پیوند زدن بوربن پرورش‌یافته‌اند.

 

۳- کاتورا:

کاتورا گونه‌ای دورگه و از نژاد بوربن است که در اوایل ۱۹۰۰ در برزیل یافت شد، اما امروزه در ارتفاعات آمریکای مرکزی بهتر پرورش می‌یابد. این نوع قهوه طعم جوهر لیمو و سبکی دارد.

 

۴-کاتیمور:

این‌گونه از پیوند زدن کاتورا و تیمور که آن‌هم ترکیبی از دانه‌های عربیکا و روبوستا است، به وجود آمده است. کاتیمور طعم قوی و تلخ روبوستا را دارد، اما بعضی از گونه‌های کاتیمور که در نیکاراگوئه، السالوادور و هند کشت می‌شوند، طعم ملایم‌تری دارند.

 

۵- کاتوآی:

کاتوآی ترکیبی از کاتورا و ماندو نوا (ترکیب بوربن با تیپیکا) است که بیشتر در برزیل کشت می‌شود و طعم اسیدی تند دارد و کمی شیرین است.

 

۶- گِشا:

این‌گونه اولین بار در شهر گشا در اتیوپی یافت شد و سپس کشت آن در پاناما مشهور شد. گشا گونه‌ای است که به‌سرعت محبوبیت پیدا کرد و توانست در سال ۲۰۰۴ در رقابتی در پاناما مقام نخست را کسب کند. در ارتفاعات آمریکای مرکزی و در مناطق استوایی به‌خوبی پرورش می‌یابد و طعم میوه‌های استوایی، یاسمن و گیاه پیچ امین‌الدوله را می‌دهد. قهوه گشا (گاهی گِیشا هم می‌گویند) جزو گران‌ترین قهوه‌های جهان است.

 

۷- جکسون:

در کشورهای آفریقایی مانند بوروندی و روندا کشت می‌شود و به خاطر طعم خوب و اسیدی‌اش به‌سرعت محبوب شد.

 

۸- کوه آبی جامائیکایی:

نه‌تنها نام گونه‌ای از دانه عربیکا است، بلکه نام کوهی است در جامائیکا که این نوع دانه در آنجا کشت می‌شود (اگرچه در هاوایی هم کشت می‌شود) و طعم سبک، خامه‌ای و ملایمی دارد. شیرینی این قهوه به حدی است که دیگر نیازی به شکر و خامه نخواهید داشت.

 

مزایای قهوه عربیکا

  • طعم بی نظیر و فوق العاده عالی
  • ترشی کمتر
  • کافئین کمتر نسبت به دانه های ربوستا که باعث آرامش می شود
  • دارای مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان است که برای پیشگیری از سرطان مفید می باشد.
  • مزایای ضد میکروبی دارد
  • پیشگیری از آلزایمر ، پارکینسون و بیماری های اختلال حافظه
  • افزایش تولید هورمون آندورفین در بدن
  • کاهش وزن و لاغری به دلیل دارا بودن کافئین
  • تقویت ناخن و استخوان ها به دلیل وجود پتاسیم در آن

 

مزایای قهوه عربیکا

 

معایب قهوه عربیکا :

  • قیمت گرانتر نسبت به بقیه محصولات
  • آسیب پذیری در مقابل آفات
  • نسبت به دانه های ربوستا قند و چربی بیشتری دارد
  • اسیدیته کمتر نسبت به بقیه قهوه ها

 

سخن پایانی

طعم قهوه عربیکا خوشمزه است و خیلی قوی نیست، علاوه بر این مزایایی بسیار زیادی برای سلامتی ما دارد. در این مقاله سعی کردیم اطلاعاتی کامل در خصوص این قهوه را در اختیار شما بگذاریم. امیدواریم که مورد پسند شما باشد.


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

آشنایی با 7 مورد از عرقیات پرمصرف دنیا

آشنایی با 7 مورد از عرقیات پرمصرف دنیا

معرفی 7 عرق گیاهی منتخب برای کاهش وزن!

معرفی 7 عرق گیاهی منتخب برای کاهش وزن!

کالری یک خرما چقدر است؟

کالری یک خرما چقدر است؟

12 تا از بهترین خواص توت خشک برای سلامتی بدن شما

12 تا از بهترین خواص توت خشک برای سلامتی بدن شما

آیا پسته چربی دارد؟ چربی موجود در پسته مضر است یا مفید؟

آیا پسته چربی دارد؟ چربی موجود در پسته مضر است یا مفید؟

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

هات چاکلت

هات چاکلت

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش