بادی قهوه چیست؟

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

بادی قهوه چیست؟

بادی قهوه چیست؟

قهوه هم شامل قسمت های مختلفی است و فقط تنها یک نوشیدنی قهوه ای رنگ داخل یک فنجان نیست که می نوشیم بدون آنکه درباره آن اطلاعات خاصی داشته باشیم که البته کمی هم از آن بدانید کافیست مثلا اینکه یک شات قهوه اسپرسو دارای 3 بخش است که از پایین ترین بخش قلب قهوه، بخش وسط بادی قهوه و قسمت روی شات و آخرین لایه کرمای قهوه می باشد. در ادامه این مقاله از موراتوس همراه ما باشید تا اطلاعات کامل تری در خصوص بادی قهوه را در اختیار شما قرار دهیم.

 

بادی قهوه چیست؟

بادی در قهوه احساس وزن و بافتی است که هنگام نوشیدن احساس می شود. این چیزی است که ما احساس می کنیم، نه چیزی که می چشیم. به عنوان مثال، آیا چیزی که در دهانتان احساس می کنید، کره ای و روغنی است یا سبک و ظریف؟

این یکی از مقوله‌هایی است که برای تکمیل ارزیابی‌های حسی قهوه به همراه دسته‌های دیگری مانند عطر، شیرینی، طعم، اسیدیته، مزه و تعادل استفاده می‌شود.

بنابراین، چه چیزی بادی را در قهوه هنگام رست ایجاد می کند؟ در طول عصاره گیری، ترکیبات محلول مانند کافئین، اسیدها، لیپیدها، قندها و کربوهیدرات ها در آب حل می شوند. با این حال، ترکیبات نامحلول در پروتئین ها و فیبرها، به ویژه روغن های موجود در آنها، حل نمی شوند و بادی قهوه را ایجاد می کنند.

در حین برشته کردن، فشار زیاد ناشی از حرارت، روغن ها را از مرکز دانه به سمت بیرون هدایت می کند. هر چه دانه طولانی تر برشته شود، تغییرات فیزیکی و شیمیایی بیشتری رخ می دهد، از جمله حرکت ترکیبات روغن. بنابراین، رست های تیره‌تر عموماً سطح روغن‌تری دارند که می‌تواند منجر به سنگین‌تر شدن بادی شود.

 

g.foolcdn

 

انواع بادی قهوه

بادی در قهوه، ممکن است سبک، متوسط ​​یا سنگین توصیف شود. این ویژگی، در فرآیند برشته کاری (رست) و فرایند عصاره گیری ایجاد می شود. هر یک از این روش ها، بر سبکی و سنگینی بادی قهوه اثرگذار است.

باید ذکر کرد دانه های با رست تیره تر، بادی سنگین تری دارند و همینطور روش دم آوری قهوه و فیلترهای مورد استفاده در هر یک از این روش ها، تاثیر به سزایی بر بادی قهوه دارد.

 

بادی قهوه سبک

بادی سبک از لحاظ ویژگی، شباهت زیادی با آب دارد که باقی مانده یا بافت بسیار کمی روی زبان شما در هنگام نوشیدن قهوه به جا می‌گذارد. قهوه‌ هایی که در ارتفاعات کم و در خاک‌هایی که فاقد مواد مغذی هستند رشد می‌کنند، معمولا بادی سبکی از خود نشان می‌ دهند. روش ‌هایی دم‌ آوری که در آنها از فیلتر کاغذی استفاده می‌شود، می‌توانند قهوه‌ ای با بادی سبک تر و همچنین دم ‌آوری سریعتری ایجاد کنند.

بادی سبک لزوما چیز بدی نیست. برخی از افراد نسبت به مزه‌ ها و اثرات ماندگار قهوه با بادی سنگین حساس ‌تر هستند و بادی سبک را ترجیح می‌ دهند.

از آنجایی که بادی قهوه معیاری برای سنجش غلظت مواد جامد محلول است، رقیق کردن قهوه با آب بیشتر، راهی برای سبک ‌تر کردن بادی قهوه است. این کار باید بعد از دم آوری قهوه و با استفاده از آب با دمای یکسان انجام شود تا از استخراج بیش از حد ترکیبات تلخ قهوه جلوگیری شود.

 

بادی قهوه متوسط

بادی متوسط، چیزی ما ​​بین بادی سبک (ملایم) و بادی سنگین است. از آنجایی که قهوه ‌های سبک و سنگین دارای ویژگی ‌هایی هستند که ممکن است در یک جهت بسیار افراطی باشند، قهوه با بادی متوسط را ​​می‌ توان یک نوشیدنی روزانه خوب و مناسب دانست.

اکثر قهوه هایی که بادی خیلی سبک یا سنگین دارند را می توان با تغییر روش دم آوری، با بادی متوسط ​​دم کرد. اگر قهوه به طور طبیعی بادی سبکی داشته باشد، دم آوری آهسته و بدون فیلتر کاغذی (به ویژه اسپرسو) روش خوبی برای بیرون آوردن درصد بیشتری از مواد جامد و سنگین کردن احساس دهان است. اگر قهوه به طور طبیعی بادی سنگینی دارد، کاهش زمان دم آوری و استفاده از فیلتر کاغذی قهوه در حین دم کردن، بادی آن را کاهش می دهد.

 

شما می توانید برای خرید انواع قهوه فوری به وبسایت موراتوس مراجعه نمایید.

 

بادی قهوه متوسط

 

بادی قهوه سنگین

بادی سنگین (بادی کامل)، به دلیل ترکیبی از چربی، پروتئین و فیبر به وجود می ‌آید که می تواند روی زبان احساس سنگینی داشته باشد. بادی سنگین معمولا به قهوه‌ های با رست زیاد نسبت داده می‌ شوند؛ همچنین بادی قهوه سنگین می ‌تواند در اثر روش دم‌آوری نیز ایجاد شود که بیشتر در اسپرسو و موکاپات دیده می ‌شود.

مقاله بهترین زمان نوشیدن قهوه در روز چه ساعت هایی است؟ را مطالعه کنید.

 

عوامل موثر بر بادی قهوه

بادی به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما بطور کلی تنوع گونه، روش دم‌آوری و تا حدودی رست (آسیاب) قهوه مهمترین عواملی هستند که تن واری قهوه را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

 

تنوع گونه

جالب است بدانید که گونه قهوه در بادی یا تن واری آن موثر است و قهوه‌های مختلف در شرایط عصاره‌گیری یکسان و حذف سایر فاکتور‌ها، از بادی‌های متفاوتی برخورداراند. برای مثال گونه روبوستابا وجود کیفیت پایین‌تر، بادی بیشتری نسبت به عربیکا دارد.

 

روش دم آوری و فیلتر‌ها

با وجود اینکه نوع و گونه قهوه بر روی بادی آن تاثیر گذار است اما روش‌های عصاره‌گیری و فیلتر‌‌های استفاده شده در این روش‌ها هستند که تن واری را تعیین می‌کنند. بطور کلی عصاره‌گیری قهوه فرایندی است که طی آن عطر و طعم قهوه استخراج و تبدیل به همان نوشیدنی مورد علاقه ما می‌شود. برای ایجاد بادی قوی در نوشیدنی قهوه باید از روش‌هایی استفاده شود که روغن‌ها و سایر مواد نامحلول در قهوه را که علت ایجاد تن واری در قهوه هستند از بین نبرد.

فرنچ پرس به دلیل فیلتر فلزی که دارد، روغن‌ها و مواد نامحلول موجود در قهوه را از بین نمی‌برد و به آن‌ها اجازه عبور می‌دهد. پس مناسب ترین وسیله برای ایجاد بادی قوی در قهوه است. آئروپرس به انعطاف پذیری‌اش معروف است و بادی متوسطی به قهوه می‌دهد.

و استفاده از روش‌هایی که در آن از فیلتر‌های کاغذی استفاده می‌شود مانند کمکس، روغن‌ها و مواد نامحلول قهوه را از بین برده و باعث ایجاد بادی سبک در قهوه می‌شوند.

 

درجه رست

فرایند رست یا برشته کردن قهوه ترکیب پیچیده‌ای از چند عامل است. درک حسی قهوه و یا به عبارت دیگر تن واری، به دلیل کربوهیدرات‌هایی است که با اولین ترک در دانه قهوه آزاد می‌شود. اگر این فرایند به خوبی انجام شود تن واری یا بادی را افزایش می‌دهد. بنابراین هر چه درجه رست قهوه تیره‌تر باشد بادی آن نیز بیشتر و قوی‌تر خواهد بود.

 

برای خرید انواع دانه و پودر قهوه به فروشگاه اینترنتی موراتوس مراجعه کنید.

 

عوامل موثر بر بادی قهوه

 

تشخیص میزان کافی بادی قهوه به چه شکل صورت می‌گیرد؟

برخی می‌پرسند که روش تشخیص بادی قهوه چیست؟ این پرسش نیز دقیقاً در دسته پرسش‌های رایج مربوط به کافی بادی قرار می‌گیرد. تشخیص میزان بادی در قهوه باید به کمک قوام و حس کلی آن صورت بگیرد. در واقع شما برای تشخیص این امر باید از حس قهوه در دهان و همچنین حسی که قهوه بر روی زبانتان ایجاد می‌کند استفاده کنید.

البته، نباید حسی که پس از قورت دادن یا مزه مزه کردن قهوه در درون دهانتان به دست می‌آورید را فراموش کرد. شناخت هر یک از این حس‌ها منجر به تعیین میزان کافی بادی موجود در یک فنجان قهوه می‌شود. در هر صورت باید به این نکته اشاره کنیم که چنین حس‌هایی همیشه یکسان نیستند. به عنوان مثال ممکن است شما و دوستتان یک نوع قهوه خاص را میل کنید، او قهوه مدنظر را یک قهو آبکی می‌داند در حالی که شما چرب بودن و داشتن ویسکوزیته بالا در همان قهوه را تأیید خواهید کرد. همین اختلاف نظرها تعیین نوع کافی بادی در یک قهوه خاص را به شدت دشوار می‌کند.

 

جمع بندی

یکی از راهکارهای ایجاد بادی قهوه ایده آل، روش دم آوری قهوه و استفاده از دستگاه های برقی پیشرفته و قهوه سازهای مدرن است. امروزه روش های مختلف و تجهیزات متنوعی برای تهیه قهوه در دسترس هستند که می توانند قهوه ای با طعم و مزه و بادی متفاوت درست کنند.

 


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

آشنایی با 7 مورد از عرقیات پرمصرف دنیا

آشنایی با 7 مورد از عرقیات پرمصرف دنیا

معرفی 7 عرق گیاهی منتخب برای کاهش وزن!

معرفی 7 عرق گیاهی منتخب برای کاهش وزن!

کالری یک خرما چقدر است؟

کالری یک خرما چقدر است؟

12 تا از بهترین خواص توت خشک برای سلامتی بدن شما

12 تا از بهترین خواص توت خشک برای سلامتی بدن شما

آیا پسته چربی دارد؟ چربی موجود در پسته مضر است یا مفید؟

آیا پسته چربی دارد؟ چربی موجود در پسته مضر است یا مفید؟

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

هات چاکلت

هات چاکلت

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش