10 روش اساسی برای تشخیص زعفران اصل از تقلبی

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

10 روش اساسی برای تشخیص زعفران اصل از تقلبی

10 روش اساسی برای تشخیص زعفران اصل از تقلبی

احتمالا قصد خرید زعفران را دارید و میخواهید با شناخت بهتر زعفران اصل، برنده‌ی معامله باشید; یا مقداری زعفران در دست دارید و با استرس به آن نگاه میکنید! نمیدانید زعفرانتان تقلبی است یا اصل! ما در این مقاله از موراتوس میخواهیم روش هایی برای تشخیص زعفران اصل از تقلبی را به شما بگوییم.

 

لیست مطالب:

 

 

زعفران چیست؟

زعفران از گیاهی به نام علمی Crocus Sativus به دست می‌آید. ریشه گیاه به صورت پیاز است که تکثیر آن نیز از طریق همین پیاز انجام می‌شود. کشت پیاز زعفران، اولین بار توسط ایرانیان معرفی شد. این گیاه دارای شش گلبرگ است که سه کلاله گیاه را در بر گرفته‌اند.

این سه کلاله قرمز رنگ همان زعفرانی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کلاله‌ها به وسیله دست از گیاه جدا می‌شود و سپس الک شده و از طریق تیمار گرمایی به محصولی تبدیل می‌شود که در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد. گیاه زعفران به گرما مقاوم است و در برخی نقاط ایران کشت می‌شود.

 

زعفران نگین اعلا 2 گرمی

برای خرید زعفران نگین اعلا 2 گرمی اینجا کلیک کنید

 

روش هایی برای تشخیص زعفران اصل از تقلبی

 

1- تشخیص زعفران اصل با اب سرد

برای تشخیص زعفران اصل با اب سرد کافی است یک رشته از زعفران را در آب سرد بریزید زعفران اصل با چند نشانه خودش را به شما نشان می‌دهد:

اگر زعفران شما اصل باشد بعد از این که چند رشته از آنها را در آب ریختید، به کندی رد طلایی از خود برجای می‌گذارد اما زعفران تقلبی به سرعت تمام آب را رنگی میکند.

اگر کلاله های زعفران را بعد از آزاد کردن رنگ از داخل آب بردارید رنگ کلاله زعفران اصل عوض نمی‌شود و ظاهر کلاله تغییر چندانی ندارد؛ اما اگر زعفران شما تقلبی باشد رشته هایی که به عنوان کلاله به شما فروخته شده کاملاً سفید می شود و دیگر ظاهر قبلی خودشان را ندارند.

سرعت رنگ دهی کلاله ای که تقلبی است و رنگ شده به سرعت انجام می‌شود و به سرعت آب را رنگی خواهد کرد؛ اما زعفران اصل به تدریج فعالیت رنگریزی را در آب انجام می دهد و حداقل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا کاملا آب را رنگی کند.

رنگ زعفران اصل تقریباً زرد مایل به نارنجی می باشد. هیچ زعفرانی هیچ وقت رنگ قرمز ندارد. رنگی که زعفران در آب آزاد می کند تقریباً شفاف است اما اگر رنگ قرمز تند در آب دیدید متاسفانه زعفران شما تقلبی است. شما عزیزان می توانید برای خرید آنلاین زعفران به وبسایت ما مراجعه کنید.

بعد از اینکه کلاله زعفران را از آب در آوردید آن را در میان انگشتان تان بگیرید و انگشتان خود را به هم بمالید اگر زعفران اصل باشد رشته های زعفران از همدیگر جدا نمی‌شوند؛ اما در زعفران های تقلبی به راحتی کلاله های تقلبی پودر می شوند و از بین می روند.

 

 

تشخیص زعفران اصل با اب سرد

 

2- زعفران اصل با سرعت پایینی رنگ می‌دهد

شاید باورتان نشود اما روش‌هایی وجود دارد که متقلبان با استفاده از آنها، رنگ‌دهی زعفران را بالا می‌برند و اگر ندانید که زعفران با سرعت زیادی از خود رنگ پس نمی‌دهد، امکان دارد که اسیر کلاه‌برداران شوید. یادتان باشد که زعفران اصل، سرعت رنگ‌دهی‌اش اندک است.

اما افراد سودجو و متقلب با رنگ‌کردن قسمت زردرنگ پایین این گیاه، آن را به جای زعفران جا می‌زنند. قیمت این بخش از گیاه ارزان است و هزینهٔ زیادی بابتش داده نمی‌شود. مواد رنگی مصنوعی هم که زود و سریع رنگ می‌دهند. پس خام نشوید و اگر زعفرانی که خریده‌اید، رنگ‌دهی زیاد و سریعی داشت در اصل‌بودن آن کمی شک کنید. در تشخیص زعفران اصل از تقلبی به رنگ آن دقت کنید.

بهتر است روش آزمایش اصالت زعفران با آب سرد را هم برایتان بگوییم. برای این کار باید چند رشته از زعفران را بردارید و در آب سرد بگذارید. هم زعفران اصل و خالص و هم زعفران تقلبی به آب رنگ می‌دهند. اما داستان از این قرار است که زعفران تقلبی به سرعت به آب رنگ می‌دهد. اما زعفران اصل به کُندی، ردی طلایی از خود در آب باقی می‌گذارد. مثلا برای یک فنجان آب، حدود ۱۵ تا ۲۰دقیقه طول می‌کشد تا تمام محتویاتش در اثر وجود زعفران، رنگی شود.

دربارهٔ رنگ و ظاهر زعفران، نکتهٔ دیگری هم وجود دارد. زعفران اصل به هیچ‌وجه رنگ درخشان و براقی ندارد. پس اگر زعفرانی دیدید که برق می‌زند و بسیار درخشان است باید کمی به اصالتش شک کنید. بعضی از شرکت‌های تقلبی، گیاهان دیگری را که مشابه زعفران هستند در فرایند تولید با اسپری‌های رنگی به شکل زعفران درمی‌آورند.

 

3- تشخیص زعفران اصل با جوش شیرین

یکی از راه های تشخیص زعفران اصل با جوش شیرین می‌باشد در این روش مقداری جوش شیرین را در آب حل کنید و چند رشته را داخل آن می ریزیم. اگر ترکیب به رنگ زرد درآمد زعفران شما اصل و اگر رنگ آن قرمز شد زعفران شما تقلبی است.

 

4- فرق زعفران اصل و تقلبی در طعم

اگر یک رشته از زعفران را به روی زبان خود بگذارید طعم تلخی را روی زبان حس می کنید. درست است که عطر زعفران به عطرهای شیرین شباهت دارد اما طعم آن باید به تلخی بزند؛ بنابراین اگر طعم زعفران به شیرینی می زنند متاسفانه زعفران شما تقلبی است و سودجویان برای کم فروشی به شما از شگردهایی استفاده کرده اند.

 

بیشتر بخوانید: زعفران چیست؟ تمام چیزهایی که در خصوص زعفران باید بدانید!

 

5- راه تشخیص زعفران اصل با عطر آن

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم عطر زعفران شیرین است عده ای میگویند عطر زعفران، ترکیبی از عطر و بوی عسل و یونجه می باشد ولی تشخیص این عطر برای عموم افراد ساده نیست! اما خود زعفران عطر خاص و شیرینی دارد که برای عموم افراد قابل تشخیص است. هرچه زعفران شما تازه تر باشد عطر آن نیز تند تر خواهد بود.

 

6- شکل زعفران اصل

شکل کلاله مانند شیپور است! یک انتهای آن نازک و انتهای دیگر آن مانند شیپور می ماند و چند شاخه است. اگر به شکل هر رشته زعفران توجه کردید و مانند شیپور بود باید بگویند که زعفران شما اصل است.

 

7- زعفران براق نیست!

زعفران اصل به هیچ عنوان براق نیست! اگر زعفران شما براق است یک نحوه تشخیص زعفران اصل آن است که زعفران را در بین کاغذ فشار دهید، اگر کاغذ چرب شود یا وجود چربی را نشان دهد مشخص است که زعفران شما تقلبی است.

 

زعفران براق نیست!

 

8- بوی زعفران اصل

بوکردن زعفران می‌تواند نحوه تشخیص زعفران اصل باشد. زعفران خالص باید بوی شیرینی مابین عسل و یونجه داشته باشد. بوی شیرین زعفران به دلیل غلظت سافرانال در نخ‌های آن است. یادتان باشد که زعفرانی اصل است که بو و رایحه‌ای قوی و شدید داشته باشد. اگر زعفرانی خریدید که بوی قوی نداشت، باید در اصالت آن شک کنید. یک رمز تشخیص زعفران اصل از تقلبی می‌تواند بوی آن باشد که تلفیق بوی عسل و یونجه است. برای خرید آنلاین زعفران نگین به وبسایت موراتوس مراجعه نمایید.

 

9- رنگ و شکل زعفران

در بازی تشخیص حقیقت از دروغ زعفران، رنگ و شکل آن می‌تواند به کمکتان بیاید. نخ‌های زعفران حالت چند شاخه دارند و به شکل شیپور هستند. زعفران تقلبی به این شکل نیست و سر رشته‌های زعفران، حالت چند شاخه ندارد. ویژگی دیگری که می‌تواند نحوه تشخیص زعفران اصل باشد، رنگ آن است. رشته‌های زعفران مرغوب به رنگ قرمز تیره هستند و رنگ زرد کمی دارند.

 

خرید زعفران سرگل اعلا 2 گرمی

برای خرید زعفران سرگل اعلا 2 گرمی اینجا کلیک کنید

 

10 - مالیدن نخ‌های زعفران بین انگشتان

از دیگر روش‌هایی که می‌تواند به این سوال شما پاسخ دهد که چطور زعفران اصل را از تقلبی تشخیص بدهیم، مالیدن نخ‌های زعفران بین انگشتانتان است. پس از چند دقیقه خیس‌کردن نخ‌های زعفران در آب سرد، یک جفت نخ را خارج کنید و روی انگشت خود قرار دهید.

نخ‌ها را با انگشتان خود دو تا سه بار به جلو و عقب بمالید. اگر تارهای زعفران از هم پاشید یا تبدیل به گردوغبار یا مایع شد، با زعفران تقلبی و بی‌کیفیت سروکار دارید. نخ‌های زعفران خالص از هم جدا نمی‌شوند. برای خرید آنلاین زعفران سرگل به وبسایت موراتوس مراجعه کنید.

 

11- برای اطمینان زعفران را از برندهای معتبر و مشهور بخرید

خیلی‌ها برای خرید زعفران اصل از همان اول خیال خودشان را راحت می‌کنند و سراغ برندهای معروف می‌روند. چون می‌دانند این برندها به خاطر کمی سود بیشتر، اعتبار خود را به خطر نمی‌اندازند و جنس تقلبی دست مشتری نمی‌دهند. البته موقع خرید حواستان به لوگو و هولوگرام روی بسته‌بندی باشد، چون خیلی وقت‌ها افراد سودجو، زعفران تقلبی را در بسته‌بندی‌های مشابه به فروش می‌رسانند.

 

12- بسته ‌بندی زعفران روشی برای تشخیص زعفران اصل از تقلبی

بسته‌بندی زعفران هم می‌تواند نحوه تشخیص زعفران اصل باشد. برای حفظ طراوت، زعفران باید همیشه در جای خنک، در ظرف در بسته و دور از نور مستقیم نگهداری شود. زعفران باکیفیت تقریبا همیشه دارای بسته‌بندی هواگیر است که اجازه نمی‌دهد نور به نخ‌ها برسد.

 

بسته ‌بندی زعفران

 

نحوه مصرف زعفران و محدودیت های آن

مهم‌ترین نکته‌ای که برام مصرف زعفران میتوان به آن اشاره کرد اصل بودن زعفران است. تقلب در زعفران بخاطر گرفتن سود بیشتر با افزودن ناخالصی به زعفران اصل همراه است. چنانچه قصد خرید زعفرانرا دارید توصیه ماهچین این است از فروشگاه معتبری که بصورت تخصصی در حوزه زعفران فعالیت دارد ، زعفران مورد نیاز خود را تهیه کنید.

  • در کنار تمام مزیت‌هایی که از این گل به میان آورده ایم، کمی در مورد محدودیت مصرف آن نیز بدانید تا با مصرف افراطی آن غافلگیر نشوید.
  • برای مصرف زعفران نباید افراط کرد چرا که مسموم شدن و حتی مرگ در پی دارد.
  • مصرف بیش از حد (بالاتر از ۵۰ میلی گرم) موجب افزایش گرمی بدن شود و برخی از غدد داخلی بدن مثل کبد را در گیر کند.
  • مصرف این ماده برای زنان باردار با شرایط خاص توصیه شده است.
  • مصرف بیش از حد این گیاه می‌تواند موجب سقط جنین در ماه‌های اولیه بارداری شود.

 

 

مزایای استفاده از زعفران اصل برای سلامت بدن

یکی از مزایای زعفران، حمایت از عملکرد شناختی مغز، تقویت حافظه و بهبود یادگیری است.

کمک به بهبود خلق‌و‌خو و نشاط‌آوربودن، از دیگر مزایای استفاده از آن است.

به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

برای پوست مفید است و از آن در کرم‌های جوان‌سازی پوست استفاده می‌شود.

درد پریود و علائم PMS، همچون نوسانات خلقی، ناراحتی، اضطراب، خستگی، مشکل در خواب، نفخ و درد شکم را کاهش می‌دهد.

یک ماده تقویت‌کننده قوای جنسی به شمار می‌رود.

به کاهش وزن به دلیل ایجاد حس سیری کمک می‌کند.

مصرف آن اثرات مثبتی برای درمان اختلال نعوظ دارد.


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

آموزش مراحل و نحوه ی عرق گیری از گیاهان دارویی!

آموزش مراحل و نحوه ی عرق گیری از گیاهان دارویی!

موثرترین عرقیات گیاهی برای افزایش اشتها کدام اند؟

موثرترین عرقیات گیاهی برای افزایش اشتها کدام اند؟

راهنمای انتخاب پسته مرغوب

راهنمای انتخاب پسته مرغوب

معرفی آجیل های که سرشار از ویتامین B12 هستند!

معرفی آجیل های که سرشار از ویتامین B12 هستند!

پسته برای سرماخوردگی خوب است یا مضر؟

پسته برای سرماخوردگی خوب است یا مضر؟

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

هات چاکلت

هات چاکلت

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش