چطور و به چه روشی اثر کافئین زیاد را در بدن خنثی کنیم

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

چطور و به چه روشی اثر کافئین زیاد را در بدن خنثی کنیم؟

چطور و به چه روشی اثر کافئین زیاد را در بدن خنثی کنیم؟

در حال حاضر کافئین رایج‌ترین داروی محرک در جهان است . کافئین در بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌ها وجود دارد که همین مسئله باعث می ‌شود خواص دارویی آن را فراموش کنیم . به طور طبیعی کافئین در بسیاری از گیاهان از جمله قهوه دیویدوف و دانه‌های کاکائو و برگ های چای وجود دارد . در این مقاله از موراتوس به اینکه چطور و به چه روشی اثر کافئین زیاد را در بدن خنثی کنیم ؟ می پردازیم با ما همراه باشید .

 

کافئین چیست ؟

کافئین یک ترکیب شیمیایی بوده و نام علمی آن 1،3،7 تری متیل پورین 2،6 دیون است . کافئین به طور طبیعی در بیش از 60 گیاه یافت می‌شود . معمولاً به مواد دیگری مانند داروها ، نوشیدنی‌ها و غذاها (مانند نوشیدنی‌های انرژی زا و برخی تنقلات) اضافه می‌شود . کافئین یک محرک است و روی سیستم عصبی مرکزی اثر می‌گذارد .

 

اثرات مصرف کافئین

نقش کافئین به عنوان یک محرک این است که هنگام مصرف آن احساس هوشیاری و افزایش انرژی می ‌کنید . اگرچه کافئین ممکن است بیشتر برای تأثیر آن بر هوشیاری استفاده شود ، اما تأثیرات دیگری نیز بر بدن دارد . کافئین علاوه بر افزایش هوشیاری چندین نقش دیگر هم بر عهده دارند ، از جمله :

  • به عنوان یک دیورتیک یا ماده ادرارآور عمل می‌کند ، به این معنی که آب و نمک اضافی را از بدن دفع می ‌کند . به همین دلیل است که هنگام نوشیدن نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند انواع قهوه ترک   و چای اغلب حجم ادرار در افراد افزایش پیدا می‌کند .
  • باعث ترشح بیشتر اسید در معده می‌شود که می‌تواند باعث سوزش سر دل شود .

• فشار خون شما را افزایش می‌دهد .

 

برای خرید بهترین قهوه فوری به وبسایت موراتوس مراجعه کنید.

 

اثرات مصرف کافئین

 

چه چیزهایی کافئین دارد ؟

یکی از نکات مهمی که باید برای ایجاد تعادل در مصرف کافئین در نظر گرفت این است که بدانیم چه موادی کافئین دارند . از آنجایی که کافئین به طور طبیعی در بسیاری از گیاهان وجود دارد ، معمولاً در چندین غذا و نوشیدنی یافت می‌شود . رایج‌ترین آن‌ها قهوه و چای هستند . چای یک اصطلاح عمومی است که امروزه به انواع نوشیدنی‌های گیاهی اطلاق می‌شود ، اگرچه چای در واقع فقط به چای سبز و سیاه اشاره دارد که هر دو حاوی کافئین هستند . انواع کافئین در نوشیدنی‌های رایج حاوی کافئین عبارتند از :

  • قهوه
  • اسپرسو
  • چای (سبز ، سیاه و اولانگ)
  • یربا ماته
  • نوشیدنی‌ها ی انرژی زا و نوشیدنی‌های ورزشی ، مانند نوشیدنی‌هایی که شامل گوارانا (دانه‌ای از یک گیاه آمریکای جنوبی) است .
  • نوشابه ، مانند کولا

غذاهای رایج حاوی کافئین عبارتند از :

  • شکلات و غذاهای حاوی شکلات (غلاف کاکائو منبع کافئین است)
  • غذاهای حاوی قهوه خاچیک مانند تیرامیسو، بستنی قهوه و حتی برخی از شیرینی‌ها
  • آجیل کولا که بومی مناطق گرمسیری آفریقا است

• آدامس

 

چه چیزهایی کافئین دارد ؟

 

 

برای دفع کافئین از بدن چه کنیم؟

چگونه اثر کافئین را خنثی کنیم ؟ برای خارج کردن کافئین از بدن به صورت فوری، چند روش ساده وجود دارد :

  • آب بنوشید .
  • نوشیدن آب، سریعترین روش برای خارج کردن و دفع کافئین از بدن است .
  • حداقل دو لیوان آب بخورید .
  • شیر بنوشید .
  • شیر باعث می‌شود، اثر منفی تفاوت انواع قهوه خنثی شود .
  • ورزش کنید .
  • ورزش کردن و تحرک زیاد باعث می شود بدن انرژی اضافی کافئین را مصرف کند .
  • کمی صبر کنید .
  • خوشبختانه کافئین خیلی زود از بدن دفع می شود. بنابراین جای نگرانی نیست .
  • اگر بتوانید چند دقیقه صبر کنید، همه چیز به روال عادی بر می‌گردد .
  • سعی کنید خودتان را مشغول کنید تا کافئین دفع شود .
  • دمنوش بابونه میل کنید .
  • مصرف دمنوش های آرامبخش باعث می شود کافئین زودتر از بدن خارج شود .
  • ویتامین C مصرف کنید .
  • خوردن مرکبات می‌تواند کافئین را خنثی کند .
  • دستشویی بروید بهترین راه دفع کافئین از بدن  اینه که مقدار زیادی آب و مایعات دیگر بخورید و بعد آن را دفع کنید. یعنی بروید دستشویی .

 

چطور و به چه روشی اثر کافئین زیاد را در بدن خنثی کنیم ؟

 

 

چگونه اثر کافئین را خنثی کنیم

 

چگونه کافئین را از بدن دفع کنیم ؟ اگر به دلیل مصرف قهوه و اسید‎‌های موجود در آن، دچار رفلاکس شده و اسید معده شما را آزار می‌دهد، راه‌های مختلفی برای تهیه نوشیدنی مورد علاقه‌تان وجود دارد. محصولات حاوی کلسیم مانند شیر کمک می‌کند که اسیدها را خنثی کند، اما بهترین راه برای لذت بردن از قهوه به خنثی کردن اسیدهای موجود بستگی ندارد. 

شما می‌توانید دانه‌های قهوه‌ای را انتخاب کنید که به طور طبیعی از نظر دارا بودن اسیدها پایین تر است یا با تغییر در نوع سائیدن، برشته کردن و روش دم کردن آن باعث کاهش اسیدیته نوشیدنی مورد علاقه خود می‌شوید.

 

 چه چیزی کافئین را خنثی میکند

در واقع، زمانی که کافئین وارد بدن شما شد، کار زیادی نمی‌توانید برای دفع کافئین انجام دهید. تنها راه خلاص شدن از شر آن این است که منتظر بمانید تا به طور طبیعی از بدن شما خارج شود.

راههای دفع کافئین از بدن با این وجود،‌ می‌توانید چند کار برای به حداقل رساندن عوارض جانبی مصرف بیش از حد کافئین انجام دهید.

۱. صبر کنید.

اثرات تحریکی کافئین معمولاً در 45 دقیقه اول مصرف قابل توجه است و‌ می‌تواند 3 تا 5 ساعت طول بکشد  علاوه بر این، ممکن است 10 ساعت طول بکشد تا کافئین به طور کامل از بدن شما خارج شود.

اگر نگران کیفیت خواب خود هستید، بهتر است 6 تا 8 ساعت قبل از خواب مصرف کافئین را متوقف کنید.

۲. هیدراته بمانید.

نوشیدن آب برای هیدراته ماندن در طول روز مهم است. نوشیدن آب به تسکین اضطراب ناشی از کافئین کمک‌ می‌کند.

علاوه بر این، اگر به کافئین عادت ندارید، ممکن است به عنوان یک ادرار آور خفیف عمل کند و منجر به افزایش ادرار و مدفوع مکرر شود. اگرچه این امر برای کسانی که به طور منظم کافئین قهوه یا چای مصرف‌ می‌کنند نادر است، اما نوشیدن آب می‌تواند به کاهش برخی از این اثرات کمک کند.

۳. پیاده‌‌روی کنید.

برای تسکین اضطراب و عصبانیت به پیاده‌ٰروی سبک بروید.

۴. نفس عمیق بکشید.

اگر احساس اضطراب‌ می‌کنید، به مدت 5 دقیقه نفس‌های آهسته و عمیق بکشید. همچنین مدیتیشن را برای آرام کردن ذهن و سیستم عصبی خود تمرین کنید.

۵. غذاهای غنی از فیبر بخورید.

خوردن ممکن است ترشح کافئین را در جریان خون کاهش دهد. غذاهای دیر هضم و غنی از فیبر مانند غلات کامل، لوبیا، عدس، سبزیجات نشاسته‌ای، آجیل و دانه‌‌ها را انتخاب کنید

۶. مکمل ال تیانین مصرف کنید.

اگرچه این مکمل با اثرات محرک کافئین مقابله نمی‌کند، اما اسید آمینه این مکمل  ممکن است به تسکین اضطراب و کاهش فشار خون کمک کند. قبل از مصرف حتماً با دکتر خود صحبت کنید .

 

مقدار مناسب مصرف کافئین

تعیین مقدار مناسب مصرف کافئین دشوار است ، زیرا برخی از افراد در مقایسه با سایرین نسبت به کافئین حساس‌تر هستند . همچنین ، برخی از افراد کافئین را سریع‌تر متابولیزه می‌کنند ، به این معنی که ممکن است زودتر اثرات کافئین را احساس کنند و بنابراین نیازی به ادامه مصرف نخواهند داشت . به طور کلی ، سازمان غذا و دارو(FDA) بیش از 400 میلی‌گرم کافئین در روز را توصیه نمی‌کند، که تقریباً معادل چهار فنجان قهوه است .

مهم است که به یاد داشته باشید که دوزهای کم کافئین همچنان می ‌توانند مقدار زیادی کافئین داشته باشند . به عنوان مثال ، یک قاشق چای‌خوری پودر خالص کافئین به اندازه 28 فنجان قهوه جاکوبز است . این مقدار کافئین می‌تواند بسیار مضر باشد و محصولات حاوی کافئین خالص و بسیار غلیظ یک خطر برای سلامتی محسوب می‌شوند .

 

سخن پایانی

کافئین زیاد برای کسایی که مشکل تنفسی و قلبی و فشار خون بالا دارن حالت هایی شبیه شما رو ایجاد میکنه، بی قراری ، اضطراب و … کاپوچینو و قهوه های فوری کافئین نسبتا کمی دارن ولی چون شما چندروز پشت سرهم مصرف کردین همین حالت هارو داشتید دفعه های بعد کافئین کمتر بخورید بهتره برای دفع کافئین از بدن اب زیاد بخورید و جسارتا سرویس هم زیاد برید

 

 


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

آشنایی با انواع پسته و خواص آنها

آشنایی با انواع پسته و خواص آنها

طرز تهیه هات چاکلت رژیمی

طرز تهیه هات چاکلت رژیمی

بهترین زمان مصرف چای سبز

بهترین زمان مصرف چای سبز

پیاز زعفران چیست؟

پیاز زعفران چیست؟

عوارض مصرف بیش از حد چای سبز

عوارض مصرف بیش از حد چای سبز

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش