تفاوت انواع قهوه در چیست؟

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

تفاوت انواع قهوه در چیست؟

تفاوت انواع قهوه در چیست؟

امروزه انواع مختلفی از قهوه را می توانید در منوی کافی شاپ ها ببینید. تنوع بسیار زیاد قهوه ها برخی مواقع باعث سردرگمی ما می شود. در ادامه این مقاله از موراتوس میخواهیم انواع قهوه و تفاوت آنها را بگوییم. با ما همراه باشید.

 

معرفی انواع دانه قهوه

قبل از آشنایی با انواع قهوه بهتر است ابتدا انواع دانه قهوه را به شما معرفی میکنیم. دانه قهوهاصلی ترین عنصر در تهیه یک فنجان قهوه خوش طعم و دلپذیر است که به گونه گیاه قهوه، محل کشت و نحوه رست قهوه بستگی دارد. انواع قهوه ها از دو دسته اصلی دانه قهوه ساخته شده اند.

 

دانه قهوه عربیکا

دانه عربیکا محبوب ترین انواع قهوه است. قهوه عربیکا نسبت به روبوستا کیفیت بالاتری دارد و گران تر است. طعم قهوه عربیکا نسبت به روبوستا شیرین تر است ولی کافئین کمتری دارد. دانه قهوه عربیکا عطر و طعم بسیار ملایم و دلپذیری را به قهوه می دهد و طرفداران زیادی دارد.

 

دانه قهوه روبوستا

دانه قهوه روبوستا به دلیل کشت و فرآوری آسان تر نسبت به قهوه عربیکا ارزان تر است ولی حدود 2.5 برابر کافئین بیشتری دارد و به همین دلیل مورد استقبال بسیاری از دوست داران قهوه قرار گرفته است. معمولا از دانه قهوه روبوستا برای درست کردن انواع قهوه فوری و میکس های اسپرسو استفاده میشود و میتوان گفت تنوع بالای انواع قهوه را به این دانه مدیون هستیم. قهوه روبوستا به دلیل داشتن کافئین بالا طعم تلخ تری دارد و بسیار انرژی زا است. گیرایی این قهوه به قدری است که بعد از نوشیدن آن بسیار سرحال خواهید بود و قطعاً انرژی فراوانی خواهید داشت.

 

لیبریکا (Liberica)

آخرین دسته از انواع قهوه ها لیبریکا نام دارد که در کل بازده کمتری نسبت به دو نوع قهوه ای که در بالا عنوان شده، دارد .

 

اکسلسا (Excelsa)

دانه‌های قهوه اکسلسا در واقع متغیری از همان دانه لیبریکا هستند و عمدتا در آسیای جنوب شرقی پرورش می‌یابند. این گیاه در ارتفاعات به بهترین شکل پرورش پیدا می‌کند و قامت خود آن به ۶ الی ۹ متر می‌رسد. اکسلسا طعمی ترش و میوه‌ای را به لیوان قهوه شما می‌آورد و معمولا با دانه‌های دیگر ترکیب می‌شود تا طعمی غنی‌تر به دست آید .

  • طعم: ترش و میوه‌ای
  • مقدار کافئین: کم

 

معرفی انواع دانه قهوه

 

تفاوت انواع قهوه عربیکا و قهوه روبوستا

همانطور که در بالا بیان شد دو نژاد عربیکا و روبوستا اصلی ترین نژادها در بین انواع قهوه می باشند که تفاوت های اساسی نیز با هم دارند. از نحوه کاشت گرفته تا طعم و عطر و بو، اما این تفاوت ها به مواردی که به صورت مختصر در بالا به آن ها اشاره شد محدود نمی‌شود و این دو نژاد حتی در شکل دانه هایشان نیز با یکدیگر تفاوت دارند.

در بین تمام دانه های قهوه اگر دقت کنید یک خط مرکزی وجود دارد. در قهوه عربیکا این خط به خاطر شرایط آب و هوایی اصولاً زیگزاگی می باشد در حالی که در دانه روبوستا این خط صاف است. از طرفی دیگر دانه عربیکا اصولاً جنس سخت تری نسبت به روبوستا دارد.

از آنجایی که شاید تا اینجای کار چشم هایتان خسته شده باشد و یا دیگر میلی به مطالعه متن نداشته باشید ، تصمیم گرفتیم که تفاوت قهوه عربیکا و قهوه روبوستا را با یک اینفوگرافیک جذاب به نمایش بگذاریم تا سریع و ساده با تفاوت این دو نژاد محبوب قهوه آشنا شوید.

 

 آشنایی با انواع قهوه

 

قهوه ترک

همان طور که از اسمش پیداست قهوه ترک تخصصا در کشور ترکیه و همچنین کشورهای خاورمیانه و اروپای شرقی تهیه و استفاده میشود. این قهوه ۶۰۰ سال قبل در دربار پادشاه عثمانی رواج پیدا کرد. در واقع قهوه ترک روشی برای آماده کردن قهوه از دانه های آسیاب شده آن است. تفاوت مهمی که قهوه ترک با سایر قهوه ها دارد این است که پودر قهوه از هیچ فیلتری عبور نمیکند و به همان صورت داخل فنجان ریخته میشود. یکی از مهم ترین جدابیت های قهوه ترک گرفتن فال قهوه است چرا که پودر قهوه پس از نوشیدن ته فنجان باقی میماند و باعث میشود افراد زیادی در سرارسر جهان به دنبال پیدا کردن مسیر سرنوشت خود در نقش و نگار ایجاد شده در کف فنجان های قهوه ترک هستند. قهوه ترک را در ظرف مخصوصی به نام جزوه  (Jezve) درست میکنند. جزوه را معمولا روی اجاق یا شن داغ میگذارند و قهوه را هم میزنند تا به جوش بیاید.

 

برای خرید قهوه ترک مهمت افندی به وبسایت موراتوس مراجعه کنید.

 

 

خرید قهوه ترک اصل

 

قهوه فرانسه یا قهوه فیلتری filter coffee

قهوه فرانسه بر خلاف قهوه ترک زبر تر آسیاب می شود و با دستگاه قهوه ساز و یا فرانسه ساز (فرنچ پرس) دم می شود  به صورتی که قهوه  در داخل فیلتر کاغذی (در دستگاه های برقی) و فیلتر توری (در فرنچ پرس ها)

مانده و فقط عصاره قهوه به وسیله آب گرم خارج شده و در مخزن دستگاه جمع می گردد ، قهوه فرانسه مانند چای رقیق و فاقد کف و لرد ته فنجان است و معمولا در لیوان معمولی سرو می گردد. در کل یکی از آسان ترین روش های دم کردن انواع قهوه را می توان قهوه فرانسه نام برد .

 

برای خرید قهوه آنلاین به وبسایت موراتوس سر بزنید

 

قهوه فرانسه یا قهوه فیلتری filter coffee

 

قهوه‌های دمی یا نسل سوم

قهوه های دمی یا نسل سوم یکی دیگر از روش های دم آوری قهوه است که امروزه باب شده. در این روش معمولا آسیاب قهوه درشت تر و تقریبا هم اندازه با آسیاب فرانسه می باشد. قهوه های دمی با استفاده از قهوه سازهایی مانند سایفون یا کمکس تهیه می‌شوند و صاف و بدون لرد و فاقد کف هستند.

 

قهوه دبل اسپرسو یا دوپیو

قهوه دبل اسپرسو که به نام ایتالیایی دوپینو نیز معروف است، از دو شات اسپرسو معمولی تهیه می شود. بنابراین کافئین و غلظت بسیار زیادی دارد. اگر یک روز سخت و پرمشغله دارید یا از طرفداران قهوه ایتالیایی هستید، قهوه دبل اسپرسو می تواند انتخاب عالی برای شما باشد. برای تهیه آن باید دانه های قهوه به خوبی رست شوند تا عطر و طعم اسپرسو تداعی شود. هر چه دانه های تف داده شده تازه تر باشند، طعم قهوه بهتر می شود.

تلخ‌ترین و خالص‌ترین نوع قهوه را می‌توانید با استفاده از دستگاه‌های اسپرسو ساز تهیه کنید. انتخاب نوع قهوه به خودتان بستگی دارد اما درجه آسیاب شدن آن بسیار مهم است. برای اسپرسو باید دانه‌ها را تا حدی آسیاب کنید که پودر نهایی شبیه نمک شود. اگر وقتی آب را اضافه کردید، قهوه به هم چسبید و حالت یک توده را پیدا کرد، متوجه می‌شوید که میزان آسیاب کردن مناسب بوده است.

اگر قهوه‌خور حرفه‌ای نیستید با اسپرسو شروع نکنید. بهتر است اول ذائقه‌تان را با انواع ملایم‌تری مثل لاته، موکا یا آمریکانو آشنا کنید. این انواع از ترکیب یک شات اسپرسو با آب جوش یا شیر تهیه می‌شوند و غلظت کمتری دارند.

 

انواع قهوه ها بر پایه‌ی اسپرسو

معمولا قهوه‌هایی که در کافه‌ها تهیه می‌شوند بر پایه اسپرسو هستند. در ادامه آشنایی با انواع قهوه ها بر پایه‌ی اسپرسو را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

اسپرسو

از معروفترین انواع قهوه ، اسپرسو می‌باشد و انواع مختلفی از قهوه‌ها نیز بر پایه اسپرسو تهیه می‌شوند. اسپرسو به صورت غلیظ و داخل فنجان‌های کوچک سرو می‌شود. برای درست کردن قهوه اسپرسو از دستگاه موکاپات استفاده می‌شود. اسپرسو در مقایسه با قهوه‌های دیگر تلخ تر است و به عنوان تلخ ترین نوع قهوه شناخته می‌شود و همچنین نسبت به همه انواع قهوه کافئین بیشتری دارد. قهوه اسپرسو معمولا با شیر داغ و فوم شیر ترکیب می‌شود که از این ترکیب لاته و کاپوچینو تهیه می‌شود. برای اطلاع از طرز تهیه قهوه  اسپرسو با موکاپات این مقاله را بخوانید.

روش درست کردن اسپرسو با موکاپات به این صورت است که ابتدا باید آسیاب قهوه، مدیوم باشد. حال آب جوش را درون مخزن موکاپات میریزیم و فیلتر را روی مخزن گذاشته و قهوه را روی آن میریزیم اما به این نکته توجه داشته باشید که قهوه را داخل فیلتر فشرده نکنید. حال پارچ آن را بگذارید و آن را روی شعله قرار دهید و زمانیکه قهوه از لوله پارچ خارج شد اسپرسو شما آماده است.

اگر میخواهید می‌توانید شکر به آن اضافه کنید. اگر شیر گرم به آن اضافه شود نوشیدنی حاصل لاته می‌شود. روش تهیه اسپرسو با دستگاه اسپرسو ساز به این شکل است که ابتدا قسمت مخزن دستگاه را از آب پر می‌کنیم سپس پودر قهوه را در قسمت پرتافیلر دستگاه ریخته و با تمپر پودر را فشرده می‌کنیم، سپس دستگاه را روشن کرده و منتظر می‌مانیم قهوه از دستگاه خارج شود.

 

اسپرسو

 

دبل اسپرسو

تفاوت دبل اسپرسو با سینگل اسپرسو این است که در دبل اسپرسو از دو شات اسپرسو درست شده یعنی دو شات اسپرسو در یک فنجان.

 

اسپرسو لانگو

این نوع اسپرسو که نامش ایتالیایی است، یک شات اسپرسو است که در هنگام عصاره گیری آن زمان بیشتری صرف می‌شود و با حجم بیشتری از آب عصاره گیری می‌شود.

 

قهوه آمریکانو 

یکی دیگر از انواع قهوه آمریکانو می‌باشد که این نوع قهوه از اضافه کردن آب داغ به قهوه اسپرسو تهیه می‌شود. برای اولین بار این قهوه توسط یک سرباز آمریکایی و در دوران جنگ جهانی دوم تهیه شد. در واقع ویژگی اصلی این قهوه این است که غلظت آن کمتر از اسپرسو است اما عطر و طعم اسپرسو را دارد و برای کسانی که قهوه غلیظ دوست ندارند گزینه مناسبی است.

 

قهوه آمریکانو

 

کافه لاته

کافه لاته یک عبارت ایتالیایی است که از caffe به معنای قهوه و latte به معنی شیر گفته تشکیل شده است. کافه لاته از ترکیب اسپرسو و شیر تهیه می‌شود و از محبوب ترین انواع قهوه اسپرسو می‌باشد. از یک شات اسپرسو و بخار شیر درست می‌شود و با کف روی آن سرو می‌شود و اکثر باریستا ها اشکال مختلف را به وسیله شیر بخار داده شده روی قهوه ایجاد می‌کنند که به این هنر لاته آرت می‌گویند.

 

کاپوچینو (Cappuccino)

یکی دیگر از انواع قهوه که محبوبیت بسیاری دارد، کاپوچینو است. کاپوچینو شباهت زیادی به کافه لاته دارد و تنها تفاوت انها در میزان شیر و فوم شیر است. نسبت فوم یا کف شیر در کاپوچینو بیشتر است و اغلب روی آن با پودر کاکائو یا دارچین تزئین می شود. بعضی اوقات نیز باریستاها از خامه به جای شیر استفاده می کنند.

 

برای خرید کاپوچینو گوددی به وبسایت موراتوس سر بزنید.

 

خرید انواع کاپوچینو

 

ماکیاتو

یکی دیگر از انواع قهوه ماکیاتو است که شباهت هایی با کاپوچینو دارد، اما طرز تهیه آن کمی متفاوت است. برای تهیه ماکیاتو یک شات اسپرسو را داخل فنجان میریزند و بعد فوم شیر مستقیما روی آن ریخته میشود.

 

اسپرسو لانگو

اسپرسو لونگو lungo به ایتالیایی یا لانگ long ( شات لانگ ، طولانی ) در واقع به یک شات اسپرسویی گفته می شود که زمان عصاره گیری طولانی تری حدود 25 تا 40 ثانیه نسبت به زمان معمولی (18 تا 22 ثانیه ) داشته باشد. یعنی 7 گرم قهوه اسپرسو آسیاب شده با حجم آب بیشتری عصاره گیری می شود. بیشتر بودن میزان آب در این قهوه باعث می شود که از تلخی آن کاسته شود.

 

آفوگاتو

آفوگاتو یکی از خاص ترین انواع قهوه است که لذت خوردن یک اسکوپ بستنی به همراه طعم و عطر دلنشین قهوه را در هر زمانی از روز به شما هدیه می دهد. آفوگاتو در اصل یک اسکوپ بستنی است که همراه یک یا دو شات اسپرسو سرو می شود.

 

آفوگاتو

 

کورتادو

از انواع دیگر قهوه، کورتادو است که از ترکیب اسپرسو و شیر به میزان یکسان تهیه شده است که اسیدیته قهوه را کاهش می‌دهد، کلمه کورتادو از یک کلمه اسپانیایی گرفته شده و به معنی برش است و به معنای رقیق کردن می‌باشد. مواد مورد نیاز برای تهیه‌ی این قهوه، دبل اسپرسو ( دو شات اسپرسو )، شیر جوشیده شده، سیروپ وانیلی و در برخی از آن ها نیز سیروپ عسلی می‌باشد.

 

قهوه فوری

این نوع قهوه را تقریبا همه می‌شناسند و روش مصرف آن این است که پودر را با آب جوش مخلوط کرده و میل می‌کنید اما این نوع قهوه اغلب بی کیفیت تولید شده و برای مصرف روزانه مفید نمی‌باشد.

 

برای اطلاع از قیمت نسکافه فوری به وبسایت موراتوس مراجعه کنید.

 

قهوه فوری

 

اسپرسو کن پانا

 

از انواع دیگری از قهوه بر پایه‌ی اسپرسو، کن پانا است که معمولا یک شات یا دو شات اسپرسو است و روی آن خامه فرم گرفته شده دارد. کلمه کن پانا ایتالیایی است و به معنای اسپرسو با خامه می‌باشد.

 

انواع رُست‌های قهوه

یکی دیگر از فاکتورهای موثر بر طعم، عطر و ظاهر نوشیدنی شما، «رُست» (Roast) یا میزان برشتگی دانه قهوه است. به صورت کلی می‌توان دانه‌های قهوه را به چهار شکل برشته کرد: روشن یا لایت (Light)، متوسط یا مدیوم (Medium)، متوسط تیره یا مدیوم-دارک (Medium-Dark) و تیره یا دارک (Dark). با مطالعه این بخش متوجه خواهید شد که کدام رست، مقدار برشتگی مورد علاقه شما را دارد.

 
  • لایت رست: قهوه لایت رست به این معناست که دانه‌های قهوه مورد استفاده، برای کمترین زمان ممکن برشته شده‌اند. بعد از رسیدن به حرارت داخلی ۳۵۰ الی ۴۰۰ درجه فارنهایت، دانه‌های قهوه از روی حرارت برداشته می‌شوند. ناگفته نماند که قهوه لایت رست بیشترین میزان کافئین را همراه با رنگی روشن دارد. طعم قهوه هم وابسته به فاکتورهایی مانند سرمنشا دانه خواهد بود، زیرا طعم‌های به دست آمده از فرایند برشته‌سازی آنقدرها ماندگار نیستند.
  • مدیوم رست: دانه‌های قهوه مدیوم رست، اندکی بیشتر از دانه‌های لایت رست برشته می‌شوند. این نوع از رست با رساندن دمای داخلی دانه‌ها به ۴۱۰ تا ۴۳۰ درجه فارنهایت امکان‌پذیر می‌شود و در نهایت هم طعم و رنگی قوی‌تر از لایت رست را شاهد خواهید بود. قهوه مدیوم رست معمولا انتخاب اکثر مردم جهان است، زیرا سطحی متوسط از کافئین و اسیدی بودن دارد. به عنوان یک قاعده کلی هم می‌توان گفت که دانه‌های مدیوم رست، متعادل‌ترین طعم را میان انواع قهوه خواهند داشت.
  • مدیوم-دارک رست: دانه‌های قهوه‌ وقتی به دمای داخلی ۴۳۰ تا ۴۵۰ درجه فارنهایت می‌رسند، مدیوم-دارک رست به حساب می‌آیند. از اکثر دانه‌های مدیوم-دارک برای تهیه نوشیدنی‌های اسپرسو و فرنچ پرس استفاده می‌شود. وقتی دانه به این حد از برشتگی رسیده باشد، طعم‌هایی کامل را زیر زبان احساس خواهید کرد.
  • دارک رست: دانه‌های دارک رست به دمای ۴۶۰ تا ۴۸۰ درجه فارنهایت رسیده‌اند و به خاطر شکر کارامل حاصل از فرایند طولانی برشته شدن، طعمی شیرین‌تر از سایر رست‌ها دارند. وقتی دانه‌های قهوه برای مدتی طولانی‌تر رست می‌شوند، کمترین مقدار کافئین و همینطور کمترین خواص اسیدی را خواهند داشت. اسپرسو و اکثر قهوه‌های اروپایی با دانه‌های دارک رست تهیه می‌شوند.

 

انواع روش‌های دم کردن قهوه

برخلاف آنچه ممکن است تصور کنید، روش‌های مختلفی برای دم کردن قهوه وجود دارد و هرکدام تاثیری شگرف روی طعم و غنای نوشیدنی می‌گذارند. در ادامه تنها برخی از رایج‌ترین روش‌های دم کردن انواع قهوه را آورده‌ایم.

 
  • دم چکه‌ای (Drip Brew): در این روش، قهوه آسیاب شده را درون سبد ریخته و سپس در دستگاه قهوه‌ساز خودکار قرار می‌دهیم. جاذبه باعث می‌شود آب از میان تفاله قهوه عبور کند و یک لیوان قهوه سنتی و کلاسیک گیرمان بیاید.

 

  • غرق کردن (Pour Over): برای تهیه قهوه به این شکل، باید آب جوش را به آرامی روی قهوه آسیاب شده‌ای که در سبد صافی قرار گرفته بریزید. نتیجه کار هم یک لیوان نوشیدنی قوی و غلیظ خواهد بود.

 

  • دم سرد (Cold Brew):‌ برای تهیه قهوه به شیوه دم سرد یا کلد برو، دانه‌های درشت آسیاب شده در آبی با دمای اتاق قرار می‌گیرند و برای مدتی طولانی خیس می‌خورند. به این ترتیب می‌توانید منتظر یک نوشیدنی کمتر تلخ و آکنده از کافئین باشید.

 

  • اسپرسو (Espresso): برای دم کردن به روش اسپرسو، نیاز به دستگاه کاپوچینو یا اسپرسوساز دارید. این ماشین‌ها آب داغ را با فشار فراوان از میان فیلتری که حاوی دانه‌های آسیاب شده است عبور می‌دهند. فشار آب باعث می‌شود یک شات قهوه بسیار غلیظ به دست آید. این روش عمدتا برای تهیه لایه اولیه نوشیدنی‌های بر پایه قهوه استفاده می‌شود.

 

  • ریسترتو (Ristretto): این هم روشی شبیه به دم اسپرسو است که آب را با فشار از میان قهوه آسیاب شده عبور می‌دهد، اما با این فرق که مقدار آب، نصف میزان مورد نیاز برای اسپرسو است. چرخه دم کردن کوتاه‌تر باعث می‌شود شاتی غلیظ‌تر و تیره‌تر از اسپرسو داشته باشید.

قیمت نسکافه فو

ری


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

آشنایی با انواع پسته و خواص آنها

آشنایی با انواع پسته و خواص آنها

ادویه مرغ یکی از پرکاربردترین ادویه ها

ادویه مرغ یکی از پرکاربردترین ادویه ها

ادویه ایتالیایی چیست؟ این ادویه شامل چه ترکیباتی است؟

ادویه ایتالیایی چیست؟ این ادویه شامل چه ترکیباتی است؟

انواع ادویه ‌جات ; لیستی کامل از انواع ادویه که هر خانم خانه داری باید بداند!

انواع ادویه ‌جات ; لیستی کامل از انواع ادویه که هر خانم خانه داری باید بداند!

فلفل سیاه ادویه ای با خواص دارویی و ارزش غذایی بسیار بالا

فلفل سیاه ادویه ای با خواص دارویی و ارزش غذایی بسیار بالا

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش