کافئین چای بیشتر است یا قهوه

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

کافئین چای بیشتر است یا قهوه

کافئین چای بیشتر است یا قهوه

کافئین چای بیشتر است یا قهوه

قهوه و چای هر دو جزو نوشیدنی های محبوب و کافئین دار هستند که این ماده مزایا و یا عوارضی را برای سلامت انسان به همراه دارد. اگر برای شما این سوال پیش آمده که کافئین چای بیشتر است یا قهوه تا انتهای این مقاله از فروشگاه اینترنتی موراتوس همراه ما باشید .

 

کافئین چیست و چگونه عمل می کند؟

 

کافئین یک نوع ماده شیمیایی و خوردنی است که در مواد غذایی مختلف وجود دارد. چای، قهوه، کاکائو، نوشیدنی های انرژی زا و مکمل های غذایی از جمله منابع کافئین هستند. کافئین می ‌تواند مغز و سیستم عصبی مرکزی بدن را تحریک کند. مصرف این ماده باعث افزایش سطح هوشیاری و مانع از خستگی مفرط می ‌شود. زمانی که مواد غذایی حاوی کافئین را مصرف می کنیم کافئین خیلی سریع از راه روده به جریان خون می رود. سپس به وسیله خون به کبد رفته و به ترکیبات گوناگون تقسیم بندی می شود. کافئین بعد از آن که به قسمت های مختلف بدن رسید تاثیراتی روی آنها می گذارد.

در مقایسه میزان کافئین چای و قهوه به این نکته پی می بریم که برخی عوامل می توانند بر مقدار کافئین موجود در آنها اثر داشته باشند. این عوامل شامل نوع چای یا قهوه، فصل برداشت چای یا قهوه، مکان کشت چای یا قهوه و شیوه تهیه و آماده سازی چای یا قهوه می شود.

 

برای خرید آنلاین قهوه به وبسایت موراتوس مراجعه نمایید.

 

chay-qhwh-slamty-mfyd

 

 

چای چقدر کافئین دارد؟

چای نوشیدنی گرمابخشی است که آن را با ریختن آب جوش روی برگ‌های تازه یا خشک‌ گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می‌کنید. بیش از هزار نوع چای وجود دارد، اما آن‌ها عمدتا در دسته‌های سبز، سیاه، سفید و اولونگ قرار می‌گیرند. مقاله مضرات کافئین قهوه را بخوانید.

در مطالعه‌ای که سال ۲۰۰۸ منتشر شد، پژوهشگران ۲۰ محصول تجاری چای را دم کرده بودند و نشان دادند محتوای کافئین انواع مختلف از ۱۴ تا ۶۱ میلی‌گرم در هر وعده متغیر است. ارتباط خاصی بین میزان کافئین و نوع چای وجود نداشت، اما زمان دم کشیدن تاثیر زیادی بر غلظت کافئین داشت.

 

قهوه چقدر کافئین دارد؟

محتوای کافئین قهوه بسته به اندازه و نوع آن متفاوت است. اگر اسپرسو دوبل میل کنید، ۶۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم کافئین دریافت می‌کنید، درحالی‌که یک فنجان متوسط قهوه حاوی ۶۵ تا ۱۲۰ میلی‌گرم کافئین است.

 

کافئین چای بیشتر است یا قهوه

برای مقایسه کافئین چای بیشتر است یا قهوه می توان آنها را به دو شکل مورد بررسی قرار داد. یکی این که مقدار کافئین موجود در برگ های چای و دانه های قهوه را با هم مقایسه کنیم. در این صورت باید بدانید کافئین چای نسبت به قهوه بیشتر است. برگ‌ های چای ۳.۵ درصد کافئین در خود دارند. این در حالیست که مقدار کافئین موجود در دانه های قهوه ۲ الی ۲.۲ درصد اعلام شده است.

روش دیگری که برای مقایسه میزان کافئین چای و قهوه پیش روی ما قرار دارد مقایسه آن دو به شکل نوشیدنی چای و قهوه است. در این روش نوشیدنی تهیه شده از چای از نظر مقدار کافئین با نوشیدنی تهیه شده از قهوه مقایسه می‌ شود. معمولا برای تهیه این دو نوشیدنی باید مقادیر بیشتری از دانه های قهوه را نسبت به برگ های چای استفاده کنیم. بنابراین معلوم می شود مقدار کافئین موجود در یک فنجان قهوه بیشتر از کافئین یک فنجان چای است.

مقایسه میزان کافئین چای و قهوه مشخص می کند که معمولا کافئین موجود در قهوه تلخ ۲ برابر چای است. مقدار کافئینی که در یک فنجان ۰.۵ لیتری از قهوه وجود دارد به طور میانگین ۹۵ میلی گرم است. با بررسی همین مقدار چای متوجه می شویم که کافئین موجود در آن ۴۷ میلی گرم است.

 

برای خرید چای خارجی به فروشگاه اینترنتی موراتوس مراجعه کنید.

 

3581f183-8a82-4303-9c2d-3e02fe8b86a5

 

آنتی اکسیدان کدام یک بیشتر است؟

هم قهوه هم چای دارای ترکیبات شیمیایی هستند که ممکن است خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی را کاهش دهند. تحقیقات نشان می دهند که به طور کلی قهوه آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به چای دارد. مقاله چطور و به چه روشی اثر کافئین زیاد را در بدن خنثی کنیم؟ را مطالعه نمایید.

یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که قهوه حاوی آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به چای، شکلات داغ و شراب قرمز است. آنتی اکسیدان های رایج در قهوه عبارتند از اسیدهای کلروژنیک، فرولیک، کافئیک و غیره . برخی از کارشناسان حتی کافئین را یک آنتی اکسیدان می دانند.

یکی از ترکیبات شیمیایی چای به نام کاتچین، یک آنتی اکسیدان با خواص ضدالتهابی است. مصرف آنتی اکسیدان به شکل قهوه یا چای باعث پیشگیری از بیماری هایی مانند سکته مغزی، سرطان، دیابت و بیماری قلبی می شود.

 

سخن پایانی

کافئین چای بیشتر است یا قهوه از طریق فرآیندهای متابولیکی، به کاهش وزن کمک و از بدن در برابر ابتلا به بیماری های مزمن محافظت می کنند. علاوه بر این، بالا بودن میزان کافئین قهوه به افزایش سطح انرژی کمک می کند، این در حالی است که ترکیب کافئین و ال تیانین در چای سیاه، انرژی کمتری به شما خواهد داد. هر دو نوشیدنی در صورتی که به میزان متعادل مصرف شوند، ایمن بوده و انتخاب آن ها به اولیت و سلیقه فرد و هم چنین میزان حساسیت به کافئین بستگی دارد.


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

آشنایی با انواع پسته و خواص آنها

آشنایی با انواع پسته و خواص آنها

طرز تهیه هات چاکلت رژیمی

طرز تهیه هات چاکلت رژیمی

بهترین زمان مصرف چای سبز

بهترین زمان مصرف چای سبز

پیاز زعفران چیست؟

پیاز زعفران چیست؟

عوارض مصرف بیش از حد چای سبز

عوارض مصرف بیش از حد چای سبز

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش