مضرات کافئین قهوه

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

مضرات کافئین قهوه

مضرات کافئین قهوه

کافئین ماده‌ای است که در قهوه، نوشابه‌های انرژی‌زا و بعضی دیگر از مواد غذایی یافت می‌شود. شاید باور این موضوع برایتان سخت باشد؛ اما مصرف طولانی‌مدت و بیش از حد کافئین (مقادیر بالای 400 میلی‌گرم) ممکن است عوارض و مشکلات گوناگونی را ایجاد کند. عوارض کافئین شامل سردرد، اضطراب، افزایش ضربان قلب و سایر مشکلات می‌شود. ما در این مقاله از موراتوس به بررسی مضرات کافئین قهوه پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

 

کافئین چیست؟

کافئین یک محرک طبیعی است که بیشتر در گیاه چای، قهوه و کاکائو یافت می شود. کافئین با تحریک مغز و سیستم عصبی مرکزی، به شما کمک می کند تا هوشیار باشید و از بروز خستگی جلوگیری می کند. مقدار کافئین در هر 240 میلی لیتر از نوشیدنی های محبوب به صورت زیر است:

اسپرسو:   240 تا 270 میلی گرم

قهوه: 102 تا 200 میلی گرم

نوشیدنی های انرژی زا: 50 تا 160 میلی گرم

چای دم کرده: 40 تا 120 میلی گرم

نوشیدنی های بدون الکل: 20 تا 40 میلی گرم

قهوه بدون کافئین: 3 تا 12 میلی گرم

نوشیدنی های کاکائویی: 2 تا 7 میلی گرم

شیرکاکائو: 2 تا 7 میلی گرم

 

مقدار مجاز مصرف کافئین

مصرف میزان 400 میلی‌گرم کافئین در روز، برای اکثر بزرگسالان بی‌خطر است. این مقدار کافئین تقریباً معادل 4 فنجان قهوه دم‌کرده، 10 قوطی نوشابه و یا 2 عدد نوشیدنی‌ انرژی‌زا است. به خاطر داشته باشید که مقدار کافئین موجود در نوشیدنی‌های مختلف، به‌خصوص نوشیدنی‌های انرژی‌زا بسیار با یکدیگر متفاوت است.

 

بیشتر بخوانید: کافئین بیشتر متعلق به کدام قهوه است؟

 

 14 تا  از  عوارض مصرف قهوه با کافئین بالا

 

1- مضرات کافئین قهوه : ایجاد اضطراب

کافئین به عنوان افزایش دهنده میزان هوشیاری در فرد شناخته شده است. این امر با مسدود کردن اثرات آدنوزین (ماده شیمیایی در مغز که باعث می‌شود شما احساس خستگی کنید) اتفاق می‌افتد و در عین حال، با آزاد شدن آدرنالین، منجر به افزایش انرژی در بدن می‌شود.  با این حال، در دوزهای بالاتر، این تاثیرات می‌تواند بارز تر و منجر به اضطراب و عصبی شدن گردد.

در حقیقت، اختلال اضطرابی ناشی از کافئین یکی از چهار سندرم مرتبط با کافئین است که در کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) که توسط انجمن روانپزشکی آمریکا منتشر شده، آمده است. گزارش شده است که مصرف روزانه بسیار زیاد کافئین، از 1000 میلی گرم یا بیشتر در روز، باعث عصبی بودن، بی‌قراری و علائم مشابه در اکثر افراد می‌شود، در حالی که حتی مصرف متوسط نیز ممکن است منجر به اثرات مشابه در افراد حساس به کافئین شود. 

علاوه بر این، مصرف متوسط، نشان داده شده که باعث تسریع تنفس و افزایش سطح استرس می‌شود. در یک مطالعه بر 25 مرد سالم، مشخص شد که افرادی که تقریبا 300 میلی گرم کافئین مصرف کرده‌اند، بیش از دو برابر از کسانی که دارونما مصرف می‌کردند، استرس را تجربه کرده‌اند.

جالب توجه است که، سطح استرس بین کسانی که کافئین را به طور منظم مصرف می‌کنند و کسانی که مدام مصرف ندارند، یکسان است. این نشان می‌دهد این ترکیب ممکن است بدون توجه به اینکه شما آن را به طور معمول می‌نوشید یا خیر، تاثیر یکسانی بر روی سطح استرس داشته باشد. با این حال، این نتایج مقدماتی هستند. چنانچه متوجه شدید که اغلب احساس عصبی یا لرزش می‌کنید، شاید بهتر باشد که مصرف کافئین خود را بررسی کنید و آن را قطع کنید.

 

(برای خرید قهوه آنلاین به وبسایت موراتوس مراجعه کنید.)

 

1- مضرات کافئین قهوه : ایجاد اضطراب

 

2- مضرات کافئین قهوه : بی خوابی

توانایی کافئین در کمک به مردم در بیدار ماندن یکی از با ارزش ترین ویژگی های آن است. از طرف دیگر، کافئین زیاد می تواند خواب کافی را دچار مشکل کند. مصرف بیشتر کافئین باعث افزایش مدت زمان خوابیدن می شود. همچنین احتمال دارد باعث کاهش کل زمان خواب، بخصوص در افراد سالمند شود.

در مقابل، به نظر می رسد مقدار کم یا متوسط ​​کافئین در افرادی که “خواب خوب” یا حتی افرادی که خود بی خوابی دارند، تأثیر زیادی بر خواب ندارد. اگر میزان کافئین دریافتی خود را در نظر بگیرید، متوجه می شوید که کافئین زیاد در خواب تداخل ایجاد می کند.

قهوه و چای غنی ترین منابع کافئین هستند. اما در نوشابه، کاکائو، نوشیدنی های انرژی زا و انواع مختلفی از داروها نیز یافت می شود. به عنوان مثال، یک کالری انرژی احتمال دارد حاوی ۳۵۰ میلی گرم کافئین باشد. در حالی که برخی از نوشیدنی های انرژی زا به اندازه ۵۰۰ میلی گرم در هر قوطی تأمین می کنند.

 

3- مضرات کافئین قهوه : مشکلات گوارشی

بسیاری از مردم متوجه می شوند که یک فنجان دانه قهوه پایک پلیس استارباکس 200 گرمی صبحگاهی به حرکت روده آنها کمک می کند. حتی افرادی که مصرف قهوه برای لاغری را در برنامه خود قرار می دهند باید مواظب مقدار قهوه ی مصرفی در برنامه خود باشند که مبادا موجب صدمه به سیستم گوارشی آنها بشود.

اثر ملین قهوه به ترشح گاسترین، هورمونی که معده تولید می کند و فعالیت روده بزرگ را سرعت می بخشد، نسبت داده شده است. علاوه بر این، نشان داده شده که قهوه بدون کافئین واکنش مشابهی را ایجاد می کند. اما با این وجود، به نظر می رسد کافئین خود حرکات روده را با افزایش پریستالسیس، انقباضاتی که غذا را از طریق دستگاه گوارش شما حرکت می دهد، تحریک می کند.

با توجه به این اثر، جای تعجب نیست که دوزهای بالای کافئین ممکن است منجر به شل شدن مدفوع یا حتی اسهال در برخی افراد شود. اگرچه برای سال‌های متمادی اعتقاد بر این بود که قهوه سبب ایجاد زخم معده می‌شود، اما یک مطالعه بزرگ روی بیش از 8000 نفر هیچ ارتباطی بین این دو پیدا نکرد.

از طرف دیگر، برخی مطالعات نشان داده که نوشیدنی های کافئین دار ممکن است بیماری رفلاکس معده (GERD) را در برخی افراد بدتر کند. به نظر می رسد این امر به ویژه در مورد قهوه صدق میکند.

 

(برای خرید انواع قهوه فوری به وبسایت موراتوس مراجعه کنید)

 

3- مضرات کافئین قهوه : مشکلات گوارشی

 

4- مضرات کافئین قهوه ممکن است باعث سقط جنین شود

زنان باردار باید به میزان کافئین مصرفی خود توجه ویژه‌ای کنند، چون زیاده‌روی در مصرف کافئین ممکن است منجر به سقط جنین و زایمان زودرس شود. کافئین یک ترکیب محلول در آب است و به‌راحتی وارد جریان خون می‌شود. این ترکیب محرک است و می‌تواند باعث افزایش ضربان قلب و سوخت‌وساز در جنین شود.

مصرف زیاد کافئین رشد جنین را به تأخیر می‌اندازد. مادران شیرده نباید بیشتر از دو فنجان قهوه در روز مصرف کنند، چون کافئین موجود در این نوشیدنی به‌طور مستقیم بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و این می‌تواند یکی از عوارض مصرف پودر قهوه ایلی فورت موکا 250 گرمی باشد. همچنین ممکن است روی سطح آهن بدن نوزاد اثر بگذارد. قبل از مصرف کافئین با پزشک مشورت کنید.

 

5-مضرات کافئین قهوه : از کار افتادگی عضلات

«رابدومیولیز» یا «واپاشی ماهیچه مخطط»، اتفاقی بسیار جدی است که سبب می‌شود فیبرهای آسیب‌دیده عضله، وارد جریان خون شوند و از کار افتادگی کلیه و مشکلات این چنینی را به همراه آورند. از جمله علل بروز رابدومیولیز می‌توان به تروما، عفونت، مصرف بی‌رویه مواد مخدر، رگ به رگ شدن عضلات و همینطور نیش مارها و حشرات سمی اشاره کرد.

علاوه بر تمام این‌ها، تا به حال گزارش‌های زیادی ارتباط میان رابدومیولیز و مصرف زیاد کافئین را نشان داده‌اند، هرچند که این پدیده‌ای نسبتا نادر است. در یک مورد، یک زن پس از نوشیدن یک لیتر قهوه (حاوی حدود ۵۶۵میلی‌گرم کافئین) دچار حالت تهوع،‌ استفراغ و تیرگی ادرار شد.

نکته مهم این است که نباید چنین مقداری از کافئین را در مدت‌زمانی کوتاه مصرف کرد، خصوصا از سوی آن‌هایی که عادت به قهوه نداشته و یا حساسیت بالا به اثرات آن دارند. برای این‌که بتوان ریسک‌های مرتبط با رابدومیولیز را کاهش داد، بهتر است کافئین دریافتی خود را به ۲۵۰ میلی‌گرم در روز محدود کنید، مگر اینکه به مصرف مقادیر بیشتر عادت داشته باشید.

 

5-مضرات کافئین قهوه : از کار افتادگی عضلات

 

6- مضرات کافئین قهوه اختلال در هضم غذا

از دیدگاه بسیاری از مردم، مصرف یک فنجان قهوه صبحگاهی به کارکرد روده هایشان کمک می‌کند. اثر ملین قهوه به انتشار گاسترین، هورمونی که معده تولید کرده و باعث افزایش فعالیت در روده بزرگ می‌شود، کمک می‌کند. علاوه بر این، قهوه بدون کافئین هم عملکرد مشابهی را نشان داده است. 

با این حال، به نظر می‌رسد که خود کافئین با افزایش انقباضاتی که باعث انتقال مواد غذایی از طریق دستگاه گوارش شما می‌شود، روده را تحریک می‌کند.  با توجه به این اثر، جای تعجب نیست که دوزهای زیاد مصرف قهوه پر کافئین می‌تواند در برخی افراد منجر به شل شدن مدفوع یا حتی اسهال شود.

اگر چه سال‌ها اعتقاد بر این بود که قهوه باعث ایجاد زخم معده می‌شود، اما مطالعه گسترده بر بیش از 8000 نفر، هیچ ارتباطی بین این دو مورد را یافت نکردند. از طرف دیگر، برخی مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدنی‌های کافئین‌دار ممکن است بیماری ریفلاکس معده دستگاه گوارش (GERD) را در برخی افراد بدتر کند. به نظر می‌رسد این مضرات به ویژه در مورد قهوه صادق است. 

در یک مطالعه کوچک، هنگامی که 5 بزرگسال تندرست، آب کافئین دار را نوشیدند، آن‌ها در عضله‌ای که محتویات معده را از بالا برگشتن به گلو باز می‌دارد (ویژگی بارز GERD)، احساس آرامش و شلی می‌کردند.  از آنجا که قهوه می‌تواند تاثیرات عمده‌ای بر عملکرد دستگاه گوارش داشته باشد، شما می‌توانید در صورت بروز هرگونه مشکل، از مقداری که می‌نوشید کم کرده و یا به جای آن چای مصرف کنید.

 

بیشتر بخوانید: فواید و مضرات قهوه برای سلامتی

 

6- مضرات کافئین قهوه اختلال در هضم غذا

 

7- مضرات کافئین قهوه : اعتیاد

با وجود تمام خواص کافئین برای سلامتی، اما احتمال دارد مصرف آن به شکل عادت درآید. یک بررسی دقیق نشان می دهد که اگرچه کافئین باعث ایجاد برخی مواد شیمیایی مغزی به طور مشابه کوکائین و آمفتامین می شود، اما به همان روشی که این داروها ایجاد می کند باعث اعتیاد کلاسیک نمی شود. با این حال، احتمال دارد در دوزهای بالا به وابستگی روانی یا جسمی منجر شود.

در یک بررسی، ۱۶ نفری که به طور معمول کافئین زیاد، متوسط ​​یا کم مصرف می کردند، پس از آنکه یک شب بدون کافئین بودند، در یک تست کلمه شرکت کردند. فقط مصرف کنندگان زیاد کافئین، تعصبی نسبت به کلمات مربوط با کافئین نشان دادند و هوس شدید کافئین داشتند.

علاوه بر این، به نظر می رسد که فراوانی مصرف کافئین در وابستگی آن نقش دارد. در بررسی دیگر، ۲۱۳ مصرف کننده کافئین پس از ۱۶ ساعت بدون استفاده آن، پرسشنامه ها را تکمیل کردند. مصرف کنندگان روزانه نسبت به کاربران غیر روزانه در سردرد، خستگی و سایر علائم ترک، افزایش بیشتری داشتند.

حتی اگر به نظر نمی رسد که این ترکیب باعث اعتیاد واقعی شود، اما اگر به طور منظم مقدار زیادی قهوه یا سایر نوشیدنی های کافئین دار می نوشید، احتمال اینکه به اثرات آن وابسته باشید بسیار زیاد است.

 

(برای خرید انواع قهوه ترک به وبسایت موراتوس مراجعه کنید)

 

7- مضرات کافئین قهوه : اعتیاد

8- مضرات کافئین قهوه : فشار خون بالا

در کل، به نظر نمی رسد کافئین خطر ابتلا به بیماری قلبی یا سکته را در بیشتر افراد افزایش دهد. با این حال، در چندین مطالعه نشان داده شده است که به دلیل اثر تحریکی کافئین بر روی سیستم عصبی، فشار خون را افزایش می دهد. فشار خون بالا یک عامل خطر برای حمله قلبی و سکته است زیرا ممکن است به مرور زمان به شریان ها آسیب برساند و جریان خون به قلب و مغز شما را محدود کند.

خوشبختانه، به نظر می رسد که اثر کافئین بر فشار خون موقتی است. همچنین، به نظر می ‌رسد که قویترین تأثیر را روی افرادی دارد که عادت به مصرف آن ندارند. مصرف زیاد کافئین موجب افزایش فشار خون در حین ورزش در افراد سالم و همچنین در افرادی با فشار خون بالا می شود. پس افراد هنگام خوردن قهوه قبل از ورزشباید مواظب مقدار کافئین مصرفی خودشون باشند.

پس، توجه به دوز مصرفی و زمان مصرف کافئین مهم است، به خصوص اگر در حال حاضر فشار خون بالا دارید. بنابراین اگر شما دنبال یک قهوه با میزان کافئین پایینتری هستید باید هنگام خرید دانه قهوه به میزان کافئین محصولی که انتخاب می کنید دقت کنید.

 

بیشتر بخوانید: خواص قهوه ترک برای لاغری و چربی سوزی که نیاز است بدانید!

 

8- مضرات کافئین قهوه : فشار خون بالا

 

9- مضرات کافئین قهوه : ممکن است منجر به مشکلات قاعدگی شود

ممکن است با نوشیدن یک فنجان قهوه‌ی داغ در دوران قاعدگی احساس خوبی پیدا کنید، اما مصرف زیاد کافئین می‌تواند با چرخه‌ی قاعدگی تداخل پیدا کند. زیاده‌روی در مصرف کافئین می‌تواند منجر به خونریزی شدید، گرفتگی عضلات شکم و به تأخیر افتادن پریود شود. اگر دچار مشکلات قاعدگی هستید، حتما درباره‌ی میزان مناسب کافئین مصرفی در دوران پریودی با پزشک مشورت کنید.

 

10- مضرات کافئین قهوه : احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد

مصرف زیاد کافئین ممکن است خطر ابتلا به عارضه‌ی پوکی استخوان را بالا ببرد‌. یک مطالعه این عارضه‌ی جانبی کافئین را در زنان مسن که عملکرد کلسیم در بدنشان از قبل مختل بود، تأیید کرد. کافئین با جذب کلسیم تداخل پیدا می‌کند و به همین دلیل منجر به پوکی استخوان می‌شود.

این موضوع در زنان مسن که به اندازه‌ی نیاز روزانه‌ی بدنشان کلسیم مصرف نمی‌کنند، بیشتر به چشم می‌آید. زیاده‌روی در مصرف کافئین می‌تواند باعث درد عضلانی هم بشود. اگر دچار کمبود کلسیم هستید، کافئین مصرف نکنید، چون ممکن است شرایطتتان را بدتر کند.

 

10- مضرات کافئین قهوه : احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد

 

11 - بی‌اختیاری ادرار را افزایش می دهد

کافئین احتمال ابتلا به بی‌اختیاری ادرار را بالا می‌برد. بی‌اختیاری ادرار یک نوع اختلال مثانه است که در آن فرد کنترل مثانه‌اش را از دست می‌دهد. این موضوع منجر به ادرار ناگهانی هنگام خندیدن، سرفه کردن و عطسه کردن می‌شود .

در یک مطالعه ۱۲ فرد میانسال که دچار مثانه‌ی بیش‌فعال بودند، به ‌ازای هر ۴.۵ کیلوگرم وزن بدن ۲ میلی‌گرم کافئین در روز مصرف کردند . نتایج این مطالعه نشان داد که شرکت‌کنندگان افزایش چشمگیر تکرر و بی‌اختیاری ادرار را تجربه کردند. بیشتر از دو فنجان قهوه در روز مصرف نکنید، وگرنه ممکن است دچار این عارضه شوید .

12 - ممکن است باعث اضافه وزن شود

از دیگر عوارض کافئین افزایش استرس است. مطالعات انجام شده روی حیوانات نشان می‌دهند که کافئین می‌تواند منجر به چاقی و اضافه وزن شود . هرچند هیچ تحقیق مستقیمی وجود ندارد که نشان دهد کافئین با اضافه وزن و چاقی مفرط در بلندمدت در ارتباط است .

بعضی از متخصصان باور دارند که کافئین سطح هورمون استرس به نام کورتیزول را افزایش می‌دهد که این موضوع گرسنگی را بیشتر می‌کند و باعث افزایش وزن می‌شود. در طول روز بیشتر از سه فنجان قهوه، نوشابه، شکلات و هر خوراکی و نوشیدنی کافئین‌دار را مصرف نکنید .

13 - احتمال ابتلا به کیست سینه را افزایش دهد

افزایش خطر ابتلا به کیست سینه از عوارض کافئین است. بر اساس نتایج یک مطالعه‌ی منتشر شده، زنانی که بیشتر از ۵۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز مصرف کردند ، نسبت به زنانی که ۳۱ تا ۲۵۰ میلی‌گرم کافئین خوردند ، دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به کیست سینه قرار داشتند .

14 - ممکن است منجر به جوش و آکنه شود

بروز جوش و آکنه از عوارض کافئین است . همان‌طور که در بالا اشاره کردیم ، کافئین سطح هورمون استرس را افزایش می ‌دهد که این موضوع یکی از دلایل بروز جوش محسوب می ‌شود . کافئین همچنین می‌تواند تعادل بدن را به هم بریزد و در نهایت منجر به جوش شود . اگر پوستتان مستعد جوش زدن است ، کافئین مصرفی خود را محدود کنید .

 

علائم محرومیت از کافئین چیست ؟

بر اساس مطالعات انجام شده ، تعداد زیادی از افراد به کافئین وابسته هستند . افرادی که سعی می‌کنند کافئین را ترک کنند ، علائم محرومیت یا ترک کافئین را تجربه می‌کنند . این علائم معمولا خفیف هستند ، اما می‌توانند برای افرادی که به‌شدت به آن معتاد هستند ، کشنده باشند ‌. علائم کوتاه‌مدت محرومیت از کافئین در ادامه آورده شده‌اند :

  • سردرد
  • حالت تهوع
  • کج‌خلقی و زودرنجی
  • استفراغ
  • درد عضلانی
  • افسردگی
  • ناتوانی در تمرکز کردن

 

سخن پایانی

در این مقاله در خصوص عوارض مصرف بیش از حده قهوه گفتیم. علاوه بر فوایدی که قهوه دارد مصرف بیش از حد آن نیز منجر به عوارض جدی می شود. توصیه میکنیم که در مصرف بیش از حد قهوه خودداری کنید و جانب احتیاط را رعایت کنید.


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

آشنایی با انواع پسته و خواص آنها

آشنایی با انواع پسته و خواص آنها

طرز تهیه هات چاکلت رژیمی

طرز تهیه هات چاکلت رژیمی

بهترین زمان مصرف چای سبز

بهترین زمان مصرف چای سبز

پیاز زعفران چیست؟

پیاز زعفران چیست؟

عوارض مصرف بیش از حد چای سبز

عوارض مصرف بیش از حد چای سبز

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش