هنر ترکیب کردن یا میکس کردن قهوه

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

هنر ترکیب کردن یا میکس کردن قهوه

هنر ترکیب کردن یا میکس کردن قهوه

بدون شک ترکیب انواع مختلف دانه های قهوه برای ایجاد یک ترکیب منحصر به فرد و طعم دهنده یک هنر محسوب می شود . شاید این کار سخت به نظر برسد اما ترکیب قهوه در خانه در واقع با ابزار و تکنیک های مناسب کار بسیار ساده ای است. در این مقاله از موراتوس ، نکات و تکنیک هایی را برای خرید قهوه و ترکیب قهوه در خانه ارائه می دهیم با ما همراه باشید .

 

انواع قهوه

 

پیش از اینکه به سراغ ترکیب کردن و میکس کردن قهوه بپردازیم، بهتر است که با انواع مختلف قهوه آشنا شویم . در بخش برخی از محبوب ترین انواع آن آورده شده است :

 

  • اسپرسو

اسپرسو یک قهوه غلیظ و قوی است که برای ترکیب با دسرهای شکلاتی عالی است. اسپرسو دارای طعمی تند و آجیلی است که مکمل طعم های غنی و شکلاتی دسر است .

 

  • کاپوچینو

کاپوچینو ترکیبی از اسپرسو و شیر بخار پز است که برای ترکیب با دسرهای خامه ای مناسب است. بافت خامه ای کاپوچینو می تواند شیرینی دسر را متعادل کند.

.

برای خرید کاپوچینو تورابیکا رژیمی بسته 20 عددی کلیک کنید

 

خرید کاپوچینو تورابیکا رژیمی بسته 20 عددی

 

  • لاته

لاته ترکیبی از اسپرسو و شیر بخار پز است که برای ترکیب با دسرهای کاراملی یا وانیلی عالی است. شیرینی شیر مکمل شیرینی دسر است .

 

 

برای خرید قهوه فوری کارامل لاته استارباکس 10 عددی کلیک کنید.

caramel-latte-x10-star-700x701

 

 

  • آمریکانو

Americano یک قهوه ساده است که با افزودن آب داغ به اسپرسو درست می شود و برای ترکیب با دسرهای میوه ای مناسب است. طعم سبک و اسیدی آمریکایینو مکمل طعم های سبک و میوه ای دسر است .

 

  • دم سرد

Cold Brew قهوه ای است که با آب سرد دم می شود تا طعمی لطیف تر و کمتر تلخ داشته باشد و برای ترکیب با دسرهای سبک و میوه ای مناسب است. طعم‌های سبک و میوه‌ای دسر، طعم صاف و با طراوت کلد دم را تکمیل می‌کند .

 

5.[2]

 

 

نحوه انتخاب اجزای قهوه‌ ترکیبی

 محصول نهایی شما باید متمایز بوده و منحصر به سلیقه شما باشد. در ادامه برخی از نکات کلیدی در راهنمای ترکیب دانه‌های قهوه قبل از آسیاب آورده شده است. بهتر است که بدانید چه طعم‌هایی را دوست دارید و چگونه آن‌ها به بهترین وجه در کنار هم قرار می‌گیرند. برای انجام این کار می‌توانید منشأ قهوه‌هایی را که در ترکیب‌هایتان استفاده می‌کنید، فهرست کنید تا به انتخاب آگاهانه از میان آن‌ها دست بزنید :

نت پایه شیرین : برای داشتن یک قهوه با نت پایه شیری بهتر است دانه‌های قهوه برزیل، پرو یا مکزیک را امتحان کنید .

نت میانی : نت میانی قهوه لحظه بین اولین جرعه و زمان قورت دادن آن است. به عبارت دیگر، طبق تجربه مصرف‌کنندگان، قهوه‌هایی که نت میانی خوبی ندارند، با عبارت توخالی یا بی‌مزه توصیف می‌شوند. برای جلوگیری از این اتفاق، بهتر است نت میانی قهوه کمی اسیدی باشد. به همین دلیل نت‌های طعم‌دار با طعم سیب، هلو یا سایر میوه‌ها را در نظر داشته باشید. بهتر است قهوه کاستاریکا، کلمبیا یا گواتمالا را برای نت میانی در نظر بگیرید .

نت پایانی یا نت بلند : نت پایانی که همان نت بلند قهوه است، باید از دانه‌هایی انتخاب شده باشد که می‌توان آن‌ها را برشته کرد و دارای اسید سیتریک هستند. دانه‌های قهوه کنیا یا اتیوپی این ویژگی را دارا هستند .

 

قهوه ها باید مکمل یکدیگر باشند

عطر و طعم بلوبری در فنجان اتیوپی با کمک قهوه برزیل شکلاتی خیلی خارق العاده است. اما عطر و طعم های تنباکویی در قهوه نیکاراگوعه ممکن است بر قهوه اتیوپی و میوه ای غلبه کند.برخی معتقدند هیچ چیز جز قهوه نباید در قهوه ترکیب شود. اما برای ایجاد طعم و عطر دلخواه خود می توانید از دارچین وانیل جوز هندی و … استفاده نمایید. این ادویه جات می توانند عطر و طعم هایی که از قبل در قهوه وجود داشته را دو چندان کند. همان طور که بالاتر به آن اشاره کردیم یک نوع دانه قهوه را که حس میکنید کاملترین است را انتخاب کنید سپس با دانه های دیگر ترکیب کنید. البته برای این کار نیاز به موارد زیر دارید :

  • یک ترازو برای اندازه گیری دانه ها
  • چندین دانه مختلف
  • یک ابزار برای تهیه قهوه. میتواند فرنچ پرس یا هر ابزار دیگری مثل اسپرسو ساز باشد
  • آسیاب قهوه
  • آب نقش مهمی در خروجی نهایی دارد پس بهتر است از آب یکسانی استفاده نمایید مثلا آب معدنی
  • دفترچه یادداشت

بعد از انتخاب دانه های مورد نظر میتوانید آنها را در یک ظرف مخلوط کنید و با توجه به متد دم آوری خود آنها را آسیا کرده و دم آوری کنید. فراموش نکنید همه موارد را باید یادداشت کرد. وزن قهوه ها، میزان آسیاب و برشتگی، عطر و بویی که در حین آسیاب کردن قهوه ساتع می شود و احساسی که قبل و بعد از نوشیدن فنجان دارید. هر چه تنوع دانه ها را بالاتر ببرید تاثیرشان کمتر خواهد شد. بعد از دم آوری با یک قاشق آن را مزه مزه کنید .

 

008

 

نحوه انتخاب نسبت ترکیبی نت‌های قهوه

توصیه ما این است که 40 درصد از نت پایه شیرین، 40 درصد از نت میانی و 20 درصد از نت بلند استفاده کنید. در صورتی که از طعم نهایی قهوه راضی نبودید، می‌توانید به آرامی این نسبت‌ها را در طول ترکیب کردن قهوه تغییر دهید تا زمانی که طعم و عطر نهایی را دوست داشته باشید. شما همچنین می‌توانید قهوه‌ها را جداگانه برشته کرده و آن‌ها را دم کرده و قهوه مایع نهایی را با نسبت‌های گفته شده با هم ترکیب کنید. ترکیب‌های پیشنهادی از این قرار هستند :

  • 40-40-20
  • 30-30-40
  • 60-20-20

 

تجهیزاتی که برای ترکیب قهوه پیش از آسیاب نیاز دارید

برای شروع ترکیب قهوه به چند وسیله نیاز دارید :

  • انواع دانه‌های قهوه با مشخصات و طعم‌های متفاوت
  • قاشق اندازه‌گیری یا ترازوی دیجیتال
  • قهوه ساز
  • آسیاب قهوه
  • آب فیلتر شده برای یک فنجان قهوه عالی
  • یک کاسه با اندازه متوسط برای مخلوط کردن ترکیب پیش از آسیاب
  • یک دفترچه یادداشت برای نوشتن تمام نسبت‌های ترکیبی

مقاله طبع قهوه سرد است یا گرم؟ را مطالعه کنید.

نحوه ترکیب قهوه ها با یکدیگر

 

اکنون که همه تجهیزات را آماده کرده‌اید، گام بعدی این است که ترکیب مدنظرتان را بسازید. در ادامه راهنمای گام به گام برای ترکیب قهوه را آورده‌ایم :

  • با قهوه پایه‌ای که دوست دارید، شروع کنید .
  • به این فکر کنید که چه چیزی می‌توانید برای بهبود طعم به آن اضافه کنید. کمی کاکائو یا دارچین؟ شیرینی بیشتر؟ قهوه دوم را طوری انتخاب کنید که این ویژگی‌ها را داشته باشد .
  • قهوه سوم و چهارم را هم به همین ترتیب انتخاب کنید. نهایتاً می‌توانید مورد پنجم را هم اضافه کنید اما بیشتر از آن این خطر وجود دارد که طعم ترکیبی شما آن چیزی که می‌خواهید از آب در نیاید .
  • تمام نمونه‌های قهوه‌ای که انتخاب کرده‌اید را دم کنید و بعد با نسبتی که در یک گوشه یادداشت کرده‌اید، آن‌ها را با هم ترکیب کنید. به عنوان مثال می‌توانید 30 سی‌سی از یک قهوه را با 10 سی‌سی از قهوه دیگر ترکیب کنید. نسبت‌ها را تنظیم کنید تا آن چیزی که می‌خواهید را به دست بیاورید.
  • هنگامی که نسبت ترکیبی مورد علاقه‌تان را به دست آوردید، می‌توانید، دانه‌های قهوه را هم به همان نسبت با هم ترکیب کرده و آسیاب کنید و با روش مورد علاقه‌تان آن را دم کنید.
  • در نهایت باید ببینید که آیا قهوه ترکیبیِ آسیاب شده همان کیفیت و طعمی را دارد که در مراحل قبل به دست آوردید؟ اگر این‌طور است، پس شما ترکیب جادویی خود را پیدا کرده‌اید .

البته ناگفته نماند قهوه های ترکیبی پیشنهاد اولشان اسپرسو است .

 

برای خرید قهوه فوری دیویدوف به وبسیات موراتوس مراجعه کنید.

 

11232

 

ابتدا برشته کردن سپس ترکیب کردن

به این دلیل که هر قهوه خصوصیات و ویژگی های مختلفی دارد (پروفایل متفاوت هر قهوه) و در درجات برشتگی مختلف خصوصیات مختلفی را از خود آشکار میکند هر قهوه به صورت جداگانه برشته شود، سپس ترکیب شود. فواید این روش این است که می توان هر قهوه را به روشی دلخواه برشته کرد. این روش مناسب برشته کاران کوچک است .

معایب روش این است که برشته کار برای هر دانه قهوه با توجه به وزن کل قهوه مورد نیاز، نیازمند پروفایل متفاوت است . یک برشته کار ممکن است امروز  ۱۰ کیلو نیاز داشته باشد، فردا ۳۰ کیلو، و روز بعد ۵ کیلو. یک جدول بسیار بزرگ و پیچیده از وزن ها و دانه های مختلف با درجات رست مختلف! خیلی پیچیده می شود .

 

ترکیب کردن بعد برشته کردن

در این روش ابتدا تمامی قهوه ها را به صورت قهوه سبز با یکدیگر ترکیب میکنیم و سپس برشته کرده که مزایای این روش سهولت در برشتن است. معایب این روش احتمال وجود قهوه‌ با اندازه، تراکم و میزان رطوبت متفاوت در ترکیب هست، این عوامل بر رایحه‌ی قهوه تاثیر خواهند گذاشت. ممکن است برخی از قهوه‌ها برشتگی بیش از حد و برخی کمتر از حد داشته باشند.

 

سخن پایانی

ترکیب قهوه هنری هیجان‌انگیز است . این کار به شما این امکان را می‌دهد تا طعم و مزه‌ی منحصر به فردی از قهوه را برای خود و دیگران ایجاد کنید. برای دستیابی به یک ترکیب متعادل و خوش‌طعم، منشأ دان قهوه، مشخصات طعم و فرایند رست شدن را در نظر بگیرید.


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

آشنایی با انواع پسته و خواص آنها

آشنایی با انواع پسته و خواص آنها

طرز تهیه هات چاکلت رژیمی

طرز تهیه هات چاکلت رژیمی

بهترین زمان مصرف چای سبز

بهترین زمان مصرف چای سبز

پیاز زعفران چیست؟

پیاز زعفران چیست؟

عوارض مصرف بیش از حد چای سبز

عوارض مصرف بیش از حد چای سبز

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش