زعفران در بارداری : باید ها و نباید های مصرف زعفران در بارداری

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

زعفران در بارداری : باید ها و نباید های مصرف زعفران در بارداری

زعفران در بارداری : باید ها و نباید های مصرف زعفران در بارداری

ایرانیان از دیرباز ید طولای در استفاده از گیاهان برای درمان بیماری‌ها و امراض مختلف داشته‌اند. طب سنتی ایران مملو از طرق مختلف استفاده از گیاهان دارویی است. امروزه طب مدرن بسیاری از موضوعات مورد بحث در طب سنتی را بررسی نموده و اثربخشی بسیاری از روش‌های طب سنتی را تأیید نموده است. یکی از این شیوه‌ها به‌کارگیری گیاهان است. بسیاری از داورهای شیمیایی امروزی با استفاده از ماده موثره موجود در گیاهان تهیه می‌شود. خرید زعفران گیاه ارزشمند و پرخاصیتی است که شاید بیشتر از این که به خاطر خواص دارویش برای ما ارزشمند باشد بیشتر به خاطر رنگ و بوی شگفت‌انگیزش برای ما شناخته شده است. در این مقاله بایدها و نبایدهای مصرف زعفران در دوران بارداری را با هم بررسی می‌کنیم.

 

زعفران در بارداری : باید ها و نباید های مصرف زعفران در بارداری

زعفران نگین گیاه گران‌ قیمت، معطر و خوشرنگ و بویی است که از قدیم در طب سنتی ایران به عنوان یک داروی برای درمان بسیاری از امراض مانند سیاه سرفه، قاعدگی نامنظم، ناباروری، تسکین دردهای قاعدگی، افسردگی، تهوع، سردرد، آسم و غیره به کار گرفته می‌شده است. پژوهش‌های علمی نشان داده است که زعفران خواص زیادی دارد؛ برخی از این خواص عبارتند از ضدالتهاب، ضدتشنج، ضدافسردگی، کاهنده فشارخون، تقویت‌کننده حافظه، تنظیم‌کننده ضربان قلب.

اما نکته مهمی که در مورد زعفران همیشه در طب قدیم یادآوری شده است این است که مصرف بیش از حد زغفران موجب بروز اختلالاتی در بدن می‌شود و عوارضی به همراه دارد.

بنابراین در مصرف آن باید جوانب احتیاط را رعایت کرد و اگر شخص بیماری خاصی دارد برای مصرف دائم زعفران باید با پزشک متخصص مشورت کند. در این مقاله از موراتوس قصد داریم تا بایدها و نبایدهای مصرف زعفران در دوران بارداری را با شما درمیان بگذاریم تا بتوانید با مصرف درست و مناسب این گیاه اثربخش از خواص فوق‌العاده آن بهره‌مند شوید.

 

میزان مجاز و مناسب مصرف زعفران در دوران بارداری

پیش از پرداختن به موضوع اصلی شاید بهتر باشد ابتدا مشخص کنیم که میزان مجاز مصرف زعفران برای هر فرد چقدر است؟ به طور کلی هر فرد ماهانه مجاز به مصرف ۳ گرم زعفران است برخی تا ۴ گرم را هم مجاز می‌دانند اما مصرف بیش از ۵ گرم عوارضی را به همراه دارد. در دوران حاملگی مصرف زعفران باید با احتیاط صورت گیرد. مصارف مقادیر زیاد زعفران ممکن است منجر به سقط جنین شود. در ادامه میزان مجاز مصرف زعفران در ماه‌های مختلف بارداری را با هم بررسی می‌کنیم.

 

شما عزیزان می توانید برای خرید زعفران سرگل به وبسایت موراتوس مراجعه نمایید.

 

میزان مجاز و مناسب مصرف زعفران در دوران بارداری

 

مصرف زعفران در سه‌ماهه اول بارداری

سه ماهه اول بارداری دوران حساسی است در این دوره اندام‌های بدن جنین در حال شکل‌گیری است. مصرف زیاد زعفران بر هورمون‌های رحم اثر می‌گذارد و ممکن است باعث آسیب به جنین شود و احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهد.

برخی تحقیقات نشان داده است که زعفران منجر به ایجاد انقباضات خودکار رحم می‌شود و همین امر ممکن است سبب زایمان زودرس یا سقط جنین شود. بهتر است در سه ماهه اول که احتمال سقط جنین بالاست مصرف زعفران را بسیار کاهش داد اما پس از سه ماهه اول مصرف زعفران زیر نظر پزشک بلامانع است.

 

مصرف زعفران سه‌ماهه دوم بارداری

به طور کلی با توجه به ریسک بالای سقط جنین در سه ماهه اول بهتر است مصرف زعفران از سه ماهه دوم بارداری آغاز شود. در هر صورت مصرف زعفران باید زیر نظر پزشک باشد. مصرف بیش از حد زعفران می‌تواند بر رشد و تکامل جنین اثرات منفی داشته باشد.

 

مصرف زعفران در سه‌ماهه سوم بارداری

در سه ماهه سوم بارداری مصرف نرمال زعفران نه تنها مضر نیست بلکه موجب ارتجاعی شدن ماهیچه‌های رحم می‌شود و سبب می‌شود زایمان آسان‌تر شود. در ماه‌های آخر بارداری مصرف زعفران موجب افزایش ترشح هورمونی می‌شود که باعث کم شدن حالت انقباضی دهانه رحم می‌شود و از زایمان سخت جلوگیری می‌کند.

در هفته‌های آخر بارداری مصرف شربت زعفران موجب کاهش دردهای دوران بارداری و حتی درد زایمان خواهد شد. البته باید به فاکتورهای مهم در کیفیت زعفران هم توجه کنید و زعفران مرغوب بخرید. همانطور که گفته شد زعفران در کاهش اضطراب و تشویش موثر است از اینرو در ماه‌های آخر بارداری مصرف زعفران به بانوان حامله توصیه می‌شود.

زعفران همچنین می‌تواند با خاصیت آرامش‌بخشی که دارد در حکم یک مسکن قوی عمل کند و علاوه بر رفع خستگی منجر به کاهش استرس و بالا بردن کیفیت خواب بانوان باردار شود. همچنین زعفران با کاهش استرس و اضطراب به تسهیل و تسریع روند زایمان نیز کمک می‌کند همانطور که می‌دانید نگرانی و اضطراب باعث کند شدن حرکات رحم و در نتیجه کند شدن روند زایمان و تحمل درد بیشتر برای بانوی حامله خواهد شد.

درد تجربه ناخوشایندی است، درد زایمان نیز یک تجربه ناخوشایند و بسیار شدید است، در صورت طولانی شدن روند زایمان مادر علاوه بر تحمل طولانی‌تر این تجربه ناخوشایند، انرژی زیادی نیز از دست می‌دهد و دچار خستگی مفرط خواهد شد. مصرف زعفران در ماه‌های آخر بارداری در کاهش تحمل این تجربه ناخوشایند موثر خواهد بود و خستگی بعد از زایمان را نیز کاهش خواهد داد. ضمناً مصرف گیاهان دارویی مانند زعفران به بانوان باردار کمک می‌کند تا زایمان طبیعی را تجربه کنند و کمتر مجبور به انجام سزارین شوند.

 

مصرف زعفران در سه‌ماهه سوم بارداری

 

عوارض مصرف بیش از حد زعفران در دوران حاملگی

زعفران سرشار از خواص مختلف است اما قطعاً مصرف بیش از حد آن در دوران بارداری مضراتی را به دنبال خواهد داشت:

اگر در دوران بارداری با مصرف زعفران دهان شما خشک شد و بزاق دهان‌تان کمتر ترشح شد و یا حالت عصبی پیدا کردید، حالت تهوع یا سردرد داشتید، ممکن است شما به گیاه زعفران حساسیت پیدا کرده‌اید و این حساسیت می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

مصرف بیش از حد زعفران می‌تواند منجر به سقط جنین شود. مصرف زعفران در سه ماهه اول بارداری توصیه نمی‌شود. مصرف زیاد زعفران منجر به بالا رفتن دمای بدن جنین خواهد شد. بالا رفتن دمای بدن جنین منجر به افزایش حرکت جنین داخل کیسه آمنیوتیک می‌شود. افزایش تحرک جنین احتمال سقط و از دست رفتن جنین را بالا خواهد برد.

یکی دیگر از عوارضی که ممکن است مصرف بیش از حد مجاز زعفران در دوران بارداری در پی داشته باشد، افزایش حالت تهوع و استفراغ است. همانطور که اشاره شد مصرف زعفران انقباضات رحم را بیشتر می‌کند؛ این تاثیر فقط بر ماهیچه‌های رحم نیست و کلیه محوطه شکمی را تحت‌تأثیر خود قرار دهید و منجر به انقباضات پشت سر هم و مداوم شکم خواهد شد و این انقباضات منجر به تشدید حالت تهوع خواهد شد.

 

سخن پایانی

در این مقاله توضیح دادیم که آیا خوردن زعفران در بارداری خطرناک است یا نه و چه میزان زعفرانی را می‌توانید در این دوران مصرف کنید. به دلیل حساسیت بالای موضوع تاکید می‌کنیم که قبل از خوردن زعفران در بارداری با پزشک‌تان مشورت کنید.


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

4 روش کاربردی برای طرز تهیه انواع قهوه بدون دستگاه

4 روش کاربردی برای طرز تهیه انواع قهوه بدون دستگاه

آشنایی با انواع پسته و خواص آنها

آشنایی با انواع پسته و خواص آنها

طرز تهیه هات چاکلت رژیمی

طرز تهیه هات چاکلت رژیمی

بهترین زمان مصرف چای سبز

بهترین زمان مصرف چای سبز

پیاز زعفران چیست؟

پیاز زعفران چیست؟

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش