فواید و خواص بینظیر پسته برای یبوست

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

فواید و خواص بینظیر پسته برای یبوست

فواید و خواص بینظیر پسته برای یبوست

پسته یکی از خوشمزه ترین و پرخاصیت ترین آجیل ها محسوب می شود که قدمتی چند هزار ساله دارد. پسته بومی شرق آسیا است، ولی امروزه در اکثر نقاط جهان کاشته می شود. در این مقاله از موراتوس قصد داریم به طور ویژه خواص پسته برای یبوست بپردازیم با ما همراه باشید.

 

ارزش غذایی و مواد معدنی پسته

پیش از اینکه به خواص پسته برای یبوست بپردازیم بهتر است با خواص آن آشنا شویم. اگرچه این میوه کوچک است و به ظاهر شاید ارزش غذایی زیادی نداشته باشد، ولی این تصور، به شدت اشتباه و غلط است. خواص پسته؛ زیادتر تر از آن چیزی است که حتی فکرش را کنید.

با خرید پسته درجه یک در هر ۱۰۰ گرم ، می‌توان مواد معدنی زیر را پیدا کرد:

  • کربوهیدرات حدود ۲۷.۵ گرم
  • قند حدود ۷.۶ گرم
  • فیبر حدود ۱۰.۳ گرم
  • چربی حدود ۴۵.۳ گرم
  • چربی اشباع حدود ۵.۵ گرم
  • پروتئین حدود ۱۰ گرم
  • آهن
  • کلسیم
  • منیزیم
  • فسفر
  • پتاسیم
  • روی

علاوه بر موارد معدنی بالا، ویتامین‌های زیر نیز در خواص های پسته وجود دارند:

  • ویتامین ب۱، ب۲، ب۳ و ب۶
  • اسید فولیک
  • ویتامین سی
  • ویتامین دی
  • ویتامین کا
  • ویتامین ای

 

Pistachios

 

خواص پسته برای یبوست

پیش از صحبت در مورد خواص پسته برای یبوست بهتر است ابتدا با این عارضه بیشتر آشنا شویم. یبوست یا همان خشکی مزاج هنگامی اتفاق می افتد که حرکت روده ها در بدن کند می ‌شود. این عارضه یک مشکل گوارشی رایج است و می ‌تواند ناراحتی های زیادی را برای مبتلایان به دنبال داشته باشد. یبوست بیماری خطرناکی به شمار نمی رود ولی ابتلا به آن بسیار آزاردهنده است. معمولا این بیماری زمانی بروز پیدا می ‌کند که معده توان هضم بعضی از مواد غذایی را نداشته باشد. برای خرید پسته احمد آقایی می توانید به وبسایت موراتوس مراجعه کنید.

یبوست علائم مختلفی دارد از جمله نفخ شکم، شکم درد، کوچک شدن مدفوع، خشک و سفت شدن مدفوع، احساس ناخوشی هنگام دفع و… ابتلا به یبوست به علت های مختلفی اتفاق می افتد. برای مثال استفاده از رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک کافی، بی توجهی به مصرف آب و مایعات به مقدار کافی و… از جمله دلایل بروز یبوست است. برای درمان یبوست توصیه های مختلفی می شود. نوشیدن آب و مایعات به اندازه کافی، پرهیز از مصرف غذاهای بدون فیبر یا دارای فیبر کم، مصرف میوه و سبزیجات تازه، ورزش کردن و… در برطرف شدن یبوست بسیار موثر است.

درمان یبوست با پسته یکی از راهکارهایی است که برای مقابله با این بیماری در دسترس قرار دارد. پسته علاوه بر آجیل در شیرینی پزی، تهیه انواع دسر و بستنی استفاده می شود. این مغز دارای مواد مغذی فراوان بوده و چربی های موجود در آن از نوع سالم و اشباع نشده است، به همین علت می تواند در کاهش وزن، سلامت قلب و روده ها موثر باشد.

از آنجایی که یبوست یک مشکل گوارشی رایج در سر تا سر دنیا است، در این بیماری فرد با کاهش حرکات روده مواجه شده و دفع مدفوع با مشکل روبرو می شود. از علت های عمده بوجود آمدن یبوست، نداشتن رژیم غذایی سالم است. آب و غذاهای فیبردار می توانند سبب افزایش حرکات روده و دفع مدفوع شوند. همچنین با خرید پسته اکبری درجه یک می توانید این مشکل را برطرف کنید.

 

آیا فیبر موجود در پسته برای یبوست مفید است یا مضر؟

فیبر های مواد غذایی در نوع محلول و نامحلول وجود دارند. فیبر های نامحلول در آب موجب حرکات منظم روده می شوند، این نوع فیبر اگر زیاد مصرف شود، حتی باعث اسهال هم می شود. فیبر محلول در آب، باعث می شود، آب مواد غذایی گرفته شود، در نتیجه مدفوع سفت شده و احتمال بوجود آمدن یبوست وجود دارد، ولی فیبر موجود در پسته زیاد نیست که بتواند باعث یبوست شود، مگر اینکه در یک روز بیش از ۷۰ گرم مصرف شود. پسته مقادیر زیادی فروکتان دارد، افراد حساس به فروکتان باید در خوردن پسته، احتیاط کنند، زیرا بدن آنها قادر به تجزیه فروکتان نیست و احتمال دارد بعد از خوردن پسته دچار نفخ شوند.

پسته با داشتن فیبر می تواند در حرکات منظم روده و افزایش هضم غذا موثر باشد، همچنین این فیبر موجود در پسته، می تواند محیط روده بزرگ را برای زندگی باکتری های مفید، مساعد کند. این باکتری های فلور نرمال، سبب افزایش حرکات روده شده و زمان توقف مواد غذایی زائد را در روده کاهش می دهند. پسته در صورت مصرف بیش از اندازه می تواند یبوست ایجاد کند، اما احتمال آن نزدیک به صفر است، چون، مصرف بیش از اندازه آن (بیشتر از ۷۰ گرم) برای یک فرد معمولا امکان ندارد.

 

آیا فیبر موجود در پسته برای یبوست مفید است یا مضر؟

 

سخن پایانی

یبوست عارضه ای است که ممکن است همه ما بنابر علت های گوناگون به آن مبتلا شویم. روش ‌های زیادی برای پیشگیری از بروز این بیماری و درمان آن وجود دارد. مصرف مواد غذایی حاوی فیبر یکی از راه حل های موثر در برطرف شدن یبوست است. پسته به علت آن که غنی از فیبر است بهتر است برای مقابله با یبوست استفاده می شود.


4 شهریور 1403
user ناشناس
یبوست را (ام الامراض) یعنی مادر بیماری ها می نامند. زیرا بسیاری از بیماری ها نتیجه این عارضه ی شکمی محسوب میشوند.

آخرین مطالب

کالری یک خرما چقدر است؟

کالری یک خرما چقدر است؟

12 تا از بهترین خواص توت خشک برای سلامتی بدن شما

12 تا از بهترین خواص توت خشک برای سلامتی بدن شما

آیا پسته چربی دارد؟ چربی موجود در پسته مضر است یا مفید؟

آیا پسته چربی دارد؟ چربی موجود در پسته مضر است یا مفید؟

پسته خام چه خاصیتی دارد؟ 10 خاصیت شگفت انگیز پسته خام

پسته خام چه خاصیتی دارد؟ 10 خاصیت شگفت انگیز پسته خام

معرفی 8 تا از بهترین دمنوش ها برای سلامتی بدن که واجب اند!

معرفی 8 تا از بهترین دمنوش ها برای سلامتی بدن که واجب اند!

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

هات چاکلت

هات چاکلت

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش