چگونه پسته خام را شور کنیم؟

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

چگونه پسته خام را شور کنیم؟

چگونه پسته خام را شور کنیم؟

برای خوشمزه و طعم‌دار کردن پسته خام با استفاده از روش‌های مختلف آن را شور می‌کنند. امروزه از روش‌های سنتی برای بود دادن و شور کردن پسته کمتر استفاده می‌شود. اما، برخی افراد ترجیح می‌دهند که برای اطمینان و با سلیقه خودشان پسته خام را شور کنند. انجام دادن این روش‌ها به سادگی و در خانه امکان پذیر است. سؤال اینجاست که چگونه پسته خام را شور کنیم؟ در این مقاله از فروشگاه اینترنتی موراتوس قصد داریم چگونگی شور کردن و بودادن پسته خام را برای شما توضیح دهیم و در پایان انواع طعم‌هایی که می‌توانید به پسته خام بدهید را شرح دهیم. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که پسته خام دوست ندارید با ما همراه باشید.

 

چگونه پسته خام را شور کنیم؟

 

 

چگونه پسته خام را شور کنیم: شور کردن پسته خام در منزل

پسته یکی از مغزهای خوش‌طعم و بسیار مفید برای سلامت بدن به‌حساب می‌آید. این مغز خوراکی و مفید منبع خوبی از پروتئین، فیبر و آنتی‌اکسیدان ها است. همچنین حاوی چربی‌های سالم بوده و دارای چندین ماده مغذی ضروری برای بدن است که در کاهش وزن و سلامت قلب و روده تاثیر به سزایی دارد. حال با دانستن تمام این خواص اکثر افراد پسته طعم دار و برشته را به پسته خام ترجیح میدهند. شور کردن پسته خام به راحتی در منزل بدون نیاز به وسیله یا تجهیزات خاصی  قابل انجام است. بسته به سلیقه و ذائقه خود می‌توانید یکی از چند روشی که در ادامه برای شور کردن پسته خام به آن اشاره کرده ایم را مورد استفاده قرار دهید.

نکات شور کردن پسته خام در منزل:

اگر شور کردن پسته خام سریع و با حرارت بالا انجام شود ارزش غذایی و خواص دارویی آن از بین می‌رود. همچنین، باعث از بین رفتن آنتی‌اکسیدان و اسیدآمینه‌های ضروری آن می‌شود. بنابراین، بودادن و شور کردن پسته خام باید با صبر و حوصله و بر روی شعلهٔ ملایم و به آرامی انجام شود تا خواص درمانی آن حفظ شود.

 

چگونه پسته خام را شور کنیم: طرز تهیه پسته شور بازاری

اولین گام برای تهیهٔ پسته شور بازاری خرید پسته تازه است. سپس باید پسته‌ها را با مقدار لازم نمک ترکیب نمایید تا شور شود. در ظرفی جدا آب بریزید و بعد به آن اندازه ۳ الی ۴ قاشق غذاخوری نمک اضافه کنید. حال در قابلمه‌ای بزرگ پسته‌های خام که از قبل با مقداری نمک شور کرده بودید را قرار دهید و سپس با حرارت ملایم تفت دهید. نکته بسیار مهم اینکه پسته‌ها را به طور مداوم هم بزنید باید تا جایی که پسته‌ها طلایی شوند به هم زدن آنها ادامه دهید. بعد از اینکه پسته‌ها به خوبی تفت خوردند و طلایی شدند. آب نمکی از قبل در ظرفی جدا آماده کرده بودید به داخل قابلمه بریزید. آب‌نمک را همراه با پسته ‌ها روی حرارت نگه دارید تا آب به طور کامل بخار شود. بعد از اینکه آب قابلمه تمام شد پسته شور شما آماده است. شعله را خاموش کنید و سپس برای از بین رطوبت اضافی، پسته‌ ها را بر روی یک پارچه خشک و تمیز بریزید.

 

چگونه پسته خام را شور کنیم: بو دادن پسته در ماهیتابه

امروزه بسیاری از افراد مایل هستند خود در منزل پسته‌های خام را شور کنند. برای شور کردن پسته خام باید طرز بودادن آن را به خوبی یاد گرفته باشید. دو روش برای بودادن پسته خام وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا می‌شوید. علاوه بر خواص مغز پسته، با مطالعه مقاله خواص پوست پسته چیست؟ می‌توانید از تمام قسمت های پسته خام بهرمند شوید.

 

روش اول:

 ابتدا باید پسته‌ها را درون ترکیب آب، آبلیمو، نمک و زعفران و یا هر ماده دیگری که مایل هستید خیس کنید. سپس باید به آنها زمان دهید تا به خوبی طعم‌دار شوند. بعد از طعم دار شدن پسته‌ها باید آنها را در هوای خشک قرار دهید. ماهیتابه را باید روی شعله ملایم قرار دهید تا به خوبی گرم شود پس از آن می‌توانید پسته‌ها را درون ماهیتابه بریزید و به خوبی پسته‌ها را تفت دهید تا طمع دار و برشته شوند. می‌توانید قبل از اینکه شعله را خاموش کنید یک پسته را برداشته و میزان برشته شدن آن را تست کنید. پسته‌ها را تا جایی روی حرارت تفت دهید که مورد پسندتان باشد.

روش دوم:

پسته خام را از شب قبل بگذارید در آب و نمک خوب خیس بخورد. یک لیوان آب برای یک کیلو پسته خام کافی است، پسته نباید  در آب شناور باشد. پستهٔ خیس شده را آبکش کنید و داخل ماهیتابه تفلون بریزید و باحرارت ملایم خوب پسته خام را تفت دهید تا آب‌نمک کاملاً تبخیر شود. پنج دقیقه قبل از اینکه شعله را خاموش کنید نوبت طعم‌دار کردن پسته‌ها است. این بخش کاملاً سلیقه‌ای است می‌توانید به سلیقهٔ خود به پسته‌ها آبلیمو، زعفران، گلپر و... اضافه کنید. برای هر یک کیلو پسته خام اکبری می‌توانید سه تا پنج قاشق چای‌خوری زعفران دم‌کرده، دو تا سه قاشق چای‌خوری آبلیمو یا حتی آبغوره اضافه کنید.

 

چگونه پسته خام را شور کنیم: شور کردن پسته خام در فر

برای شور کردن پسته خام در فر، ابتدا باید پسته را با آب دمای طبیعی بشویید. دو قاشق نمک و دو قاشق غذاخوری زعفران که غلظت مناسبی دارد را به پسته‌ها اضافه کنید. به این نکته توجه کنید که تمام مقدارهای طعم‌دهنده‌ها برای هر یک کیلو پسته ذکر شده. حتی می‌توانید به سلیقه خود در این مرحله آبلیمو یا آب انار و… را  پسته خام اضافه کنید. ترکیب را در ظرفی دربسته و درون یخچال نگهداری کنید. فر را 20 دقیقه در دمای ۱۵۰ درجه رو شن بگذارید. پسته خام را که با مواد اولیه ترکیب کردید، درون آبکش ریخته تا مواد اضافی آن خالی شود. سپس درون سینی فر یا هر ظرفی که مد نظرتان است بریزید نکته‌ای در این قسمت باید به آن توجه کنید این است که پسته‌ها نباید بر روی‌هم قرار بگیرند. برای شور کردن پسته خام در فر ۲۰دقیقه لازم است تا ترکیبتان در فر بماند. هر پنج دقیقه یک‌بار پسته را از فر خارج کنید و پشت‌ورو کنید. اگر بعد از اتمام کار پسته شما کمی نم داشت فقط کافی‌ست در دمای محیط قرار دهید تا خشک شوند.

 

چگونه پسته خام را شور کنیم: بودادن پسته در ماکرو فر

بودادن پسته در ماکرو فر تقریباً مانند روش شور کردن پسته خام در فر است با این تفاوت که زمان کمتری از شما می‌گیرد. پس از خرید پسته اکبری خام و ترکیب با موادی مورد پسند و سلیقه شما است. اجازه می‌دهیم تا چند ساعتی مواد به خرد پسته برود و سپس مایکروفر را با حداکثر دما روشن می‌کنیم و ۸ دقیقه سینی را در مایکرو فر قرار می‌دهیم و در طول این زمان سه بار سینی را خارج کرده و پسته‌ها را به حالت تفت دادن هم می‌زنیم. اگر پسته‌ها دارای رطوبت بودند در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شوند بعد از خشک شدن کامل، پسته‌ها آمادهٔ سرو هستند.

 

چگونه پسته خام را شور کنیم: شور کردن پسته خام روی بخاری

فقط در فصل سرما می‌توان از شور کردن پسته بر روی بخاری استفاده نمود. این روش بسیار سنتی است و درگذشته به دلیل نبودن امکانات بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفت. برای شور کردن پسته خام بر روی بخاری فقط لازم است پسته‌ها را در ترکیب آب و نمک ریخته تا یک شب تا صبح خیس بخورد و نمکی شوند. همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم لازم نیست پسته‌ها در آب شناور باشند. بعد از آبکش کردن پسته‌ها و خارج شدن کامل آب، پسته‌ها را بر روی سینی روحی که دارای ضخامت مناسبی است بریزید و بر روی بخاری قرار دهید تا آب آنها خشک شده و کاملاً برشته شود.

 

 نکات مهم شور کردن پسته خام:

  • در هر کدام از روش‌های شور کردن پسته خام که در بالا توضیح دادیم می‌توانید از روغن استفاده کنید که باعث ترد تر و لذیذتر  شدن پسته شما می‌شود.
  • می‌توانید سایر چاشنی‌ها را حذف کنید و فقط از آب و نمک استفاده کنید این موضوع کاملاً سلیقه‌ای است و تغییری در کیفیت پسته ایجاد نمی‌کند.
  • برای اینکه پسته طعم خاص داشته باشد شما می‌توانید در تمام مراحل طمع دار کردن پسته خام از چاشنی‌هایی مانند آب لبو، آب انار، سبزی‌های معطر، گشنیز، گلپر و... استفاده نمایید.
  • نکته مهمی که باید در شور کردن پسته خام در نظر بگیرید تا کیفیت پسته شما پایین نیاید تفت دادن مداوم پسته خام در دمای پایین است.
  • اگر در پایان فرایند شور کردن پسته خام، پسته شما هنوز هم رطوبت داشت، پسته‌ها را روی پارچه در هوای آزاد قرار دهید تا کاملاً خشک شوند.

 

کلام آخر

قطعاً خاصیت پسته خام نسبت به خاصیت پسته شور ارجع تر است. اما می‌توان گفت که هر دو نوع، هم پسته خام و هم پسته شور  مفید هستند. اکثر افراد تمایلی به خوردن پسته خام ندارند. ازاین‌رو با طمع دار کردن و شور کردن پسته خام مصرف پسته در این افراد افزایش یافته. مصرف پسته به کم‌خونی، سلامت قلب، جلوگیری از پوکی‌استخوان و سلامت کلی بدن کمک می‌کند. در این مقاله از فروشگاه اینترنتی موراتوس روش‌هایی که می‌توانید پسته خام را شور کنید توضیح دادیم. امیدواریم برای شما عزیزان مفید بوده باشد.


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

چگونه پسته خام را شور کنیم؟

چگونه پسته خام را شور کنیم؟

آیا پسته چاق کننده است؟

آیا پسته چاق کننده است؟

خواص پوست پسته چیست؟

خواص پوست پسته چیست؟

از چه سنی می‌توان به کودک پسته داد؟

از چه سنی می‌توان به کودک پسته داد؟

آموزش مراحل و نحوه ی عرق گیری از گیاهان دارویی!

آموزش مراحل و نحوه ی عرق گیری از گیاهان دارویی!

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

هات چاکلت

هات چاکلت

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش