طبع پسته گرم است یا سرد؟

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

طبع پسته گرم است یا سرد؟

طبع پسته گرم است یا سرد؟

طبع پسته گرم است یا سرد یکی از سؤالاتی است که برای افراد پیش می‌آید طبع مواد خوراکی است. مواد خوراکی طبع مخصوص به خود را دارد که در دسته گرم یا سرد یا معتدل قرار می‌گیرند. یکی از پرطرف‌دارترین و محبوب‌ترین آجیل‌ها در بین عموم مردم پسته است. زیرا هم با طعم و مزه خوبی که دارد و هم خواص بی‌شماری که دارد مصرف این آجیل را چند برابر کرده. پسته کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد و باعث افزایش کلسترول خوب می‌شود. درنتیجه برای سلامت قلب نیز بسیار مفید است. همچنین منبع غنی از آهن است که زنان می‌توانند از آن برای جبران فقر آهن مصرف ‌کنند. بنابراین، با خرید پسته تازه و اضافه کردن آن به رژیم غذایی خود برای شما بسیار مفید خواهد بود. در این مقاله از فروشگاه اینترنتی موراتوس با ما همراه باشید تا به پاسخ سؤالات خود در رابطه با طبع پسته، خواص آن و حتی عوارض احتمالی مصرف بیش از حد آن برسید.

 

طبع پسته گرم است یا سرد؟

 

 

طبع پسته گرم است یا سرد: بررسی طبع پسته در طب سنتی

در ارتباط با طبع پسته باید گفت که هر قسمت از پسته طبع مخصوص به خود را دارد. پسته شامل چند قسمت است، مغز سبز و قابل خوردن، پوست قرمز نازک روی مغز، پوست سخت و پوست سبزرنگ روی پسته که هرکدام نیز دارای خواص هستند و طبع مخصوص به خود را دارند. از نظر طب سنتی مواد غذایی انرژی ‌دهنده طبعی گرم دارند و طبع مغز سبز پسته را گرم و خشک قلمداد کردند. نازک قرمز روی مغز طبعی معتدل دارد و پوست تازه و سبزرنگ روی پسته طبعی سرد و خشک دارد. حتی برخی از پزشکان طب سنتی مغز پسته را از گردو گرم‌تر می‌دانند. طبع پسته خام بوداده نیز گرم است.

 

طبع پسته گرم است یا سرد: پسته برای چه افرادی مناسب است؟

حال که دریافتیم طبع پسته گرم است یا سرد، باید به بررسی این که پسته برای چه افرادی مناسب است و چه افرادی با احتیاط باید از این مغز پر خاصیت مصرف کنند بپردازیم. مصرف پسته برای افراد که سردمزاج هستند و طبع سرد دارند مناسب‌ است و این افراد می‌توانند برای اصلاح مزاج مغز پسته را به رژیم غذایی خود اضافه کنند. از نظر طب سنتی طبع مغز پسته گرم و صفرازا پس افرادی که طبع گرم و صفراوی دارند باید در مصرف پسته احتیاط کنند. احتیاط کردن به معنای ممنوعیت نیست افراد گرم‌مزاج نیز می‌توانند در کنار پسته از یک مصلح کمک بگیرند تا از فواید بی‌نظیر این مغز خوش‌ خوراک استفاده کنند. هر فردی لازم است که از طبع و مزاج خود آگاه باشد تا در مصرف انواع خوراکی‌ها دچار مشکل نشود.

 

طبع پسته گرم است یا سرد: مصلح پسته

همان طور که در مطالب بالا اشاره کردیم مغز پسته طبعی گرم دارد. مصرف پسته در فصول گرم سال همچنین برای افراد گرم‌مزاج مشکلاتی مانند جوش، کهیر، گرگرفتگی و... ایجاد می‌کند. به همین دلیل لازم است به همراه مصرف آن از مصلح‌هایی کمک بگیرند تا از عوارض جانبی جلوگیری کنید. به‌طورکلی در طب سنتی خوراکی‌هایی که طبع سرد دارند، می‌توانند مصلح طبع گرم مغز پسته باشند. خوراکی‌های ترش مانند زردآلو، انار ترش، سرکه، سکنجبین و آلو طبعی سرد دارند و مصلح پسته به حساب می‌آیند.

 

طبع پسته گرم است یا سرد: فواید طبع گرم پسته

پسته برای تمام افراد در هر سنی خواص و فواید بی‌شماری دارد. مصرف روزانه پسته به مقدار مناسب و متعادل به زنان، مردان و کودکان توصیه می‌شود که خواص آن برای هرکدام از این افراد متفاوت است. از خواص پسته می‌توان به حفظ سلامت چشم، کمک به بهبود دیابت، کمک به سلامت قلب، کنترل وزن، تقویت اعصاب، پیشگیری از سرطان، باز کردن مجاری کبد، تقویت دستگاه گوارش و... می‌توان اشاره کرد. چربی‌های غیراشباع، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در پسته نیز برای سلامت عمومی بدن مفید است. شما می توانید با خرید پسته کله قوچی خام از تمام فواید و خواص پسته بهره مند شوید.

 

طبع پسته گرم است یا سرد: عوارض طبع گرم پسته

تا به اینجا به پاسخ سؤال که طبع پسته گرم است یا سرد رسیدیم حال باید نظری به عوارض مصرف این آجیل که مربوط به طبع آن می‌شود بی اندازیم. طبق گفته‌ها افراد گرم‌مزاج باید بااحتیاط پسته را مصرف کنند و حتماً در کنار آن از مصلح استفاده کنند. به این معنی است که افراد گرم‌مزاج با خوردن بیش از اندازهٔ پسته دچار عوارضی مانند مشکلات پوستی جوش و کهیر، سوزش ادرار، بدبویی عرق، گلودرد، ایجاد یبوست، چربی پوست سر و خشک شدن بینی و دهان می‌شوند.

 

طبع پسته گرم است یا سرد: ارزش غذایی پسته

پسته، سرشار از ویتامین‌ها، مواد مغذی، مواد معدنی و اسیدهای چرب است که برای سلامتی بدن بسیار مفید است. این مواد معدنی که در پسته وجود دارد شامل فیبر غذایی، چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، فسفر، منیزیم، پتاسیم، کلسیم، آهن، روی، مس و منگنز می‌باشد. علاوه بر آن پسته حاوی ویتامین‌هایی از جمله بتاکاروتن، لوتئین، ریبوفلاوین، نیاسین، تیامین، ویتامین B6، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین A و ویتامین K است. با در نظر گرفتن این ارزش غذایی فوق‌العاده پسته نه تنها یک آجیل مغذی نیست، بلکه مکملی است که می‌توان در طول روز از آن استفاده کرد. مهم نیست طبع پسته گرم است یا سرد مصرف به ‌اندازه آن برای همه افراد می‌تواند مفید باشد. با مصلح‌هایی که در این مقاله گفته شد، نگرانی برای طبع پسته وجود ندارد به راحتی می‌توان از فواید آن بهره‌مند شد.

 

طبع پسته گرم است یا سرد: طبع پوست پسته

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره کردیم هر چه از قسمت مرکزی پسته یعنی مغز آن فاصله می‌گیریم طبع گرم آن کاهش پیدا می‌کند. یعنی پوست سبز اولیهٔ پسته تازه طبعی سرد و خشک دارد. اکثر افراد، به اشتباه پوست پسته را یک ماده دورریختنی می‌دانند، زیرا  از خواص پوست پسته  بی خبراند. از خواصی پوست پسته که در منابع مختلف نام‌برده ‌شده رفع بوی بددهان است همچنین با می‌توان زخم‌های داخل دهان را درمان کرد. برای استحکام لثه‌ها نیز سودمند خواهد بود مفید است. از دیگر خواص پوست پسته می‌توان به رفع مشکلات گوارشی و درمان و تسکین بواسیر اشاره کرد. پوست پسته را در آب بجوشانید و آن را داخل لگن بریزید و در آن بنشینید برای درمان بواسیر بسیار مفید است.

 

طبع پسته گرم است یا سرد: مضرات پسته تازه از نظر طب سنتی

در این که پسته یکی از مغزهای پر خاصیت در آجیل است اما مصرف بیش از حد آن مضراتی هم برای طبع هم برای بدن می‌تواند داشته باشد. پزشکان طب سنتی نیز به مضرات مصرف پسته اشاره کرده‌اند. پسته حاوی اسیدهای چرب مفید است، اما افراط در مصرف آن می‌تواند برای افرادی که چربی خون بالایی دارند مناسب نباشد. پسته میزان ازت در خون را افزایش می‌دهد و ممکن است منجر به کثیف شدن خون شود. افرادی که مشکلات کبدی از قبیل ضعف و نارسایی و بیماری نقرس، دیابت و ناراحتی کلیه دارند باید از خوردن بیش از حد این آجیل خوش‌طعم بپرهیزند. البته که زیاده‌روی در خوردن هر خوراکی می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد. این مشکلات می‌توان شامل مانند مشکلات گوارشی، افزایش وزن، سندروم روده تحریک‌پذیر و… اشاره کرد. گرچه مصرف پسته برای زنان باردار توصیه ‌شده است، اما در مصرف آن نباید افراط کرد زیرا باعث، زردی جنین می‌شود.

 

سخن پایانی

طبع پسته یکی از موارد مهم برای افرادی که این آجیل خوش طعم را دوست دارند و مصرف می‌کنند است. در این مقاله از فروشگاه اینترنتی موراتوس  به پاسخ سؤال، طبع پسته گرم است یا سرد، پرداختیم. طبق بررسی‌های انجام‌شده در این موضوع متوجه شدیم که طبع مغز پسته گرم و خشک است و بالعکس پوست سبز و تازهٔ پسته طبعی سرد و خشک دارد. علاوه بر طبع پسته از خواص بی‌شمار آن و عوارض مصرف بیش‌ از اندازه آن نیز در این مقاله توضیح داده شد. اگر شما هم با دانستن طبع پسته قصد خرید مغز پسته خام اعلا و مرغوب را دارید می‌توانید به  فروشگاه اینترنتی موراتوس مراجعه کنید.


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

فرنی چهار مغز برای نوزاد (طرز تهیه + خواص آن)

فرنی چهار مغز برای نوزاد (طرز تهیه + خواص آن)

طبع پسته گرم است یا سرد؟

طبع پسته گرم است یا سرد؟

چگونه پسته خام را شور کنیم؟

چگونه پسته خام را شور کنیم؟

آیا پسته چاق کننده است؟

آیا پسته چاق کننده است؟

خواص پوست پسته چیست؟

خواص پوست پسته چیست؟

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

هات چاکلت

هات چاکلت

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش