whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

بهترین خرمای جهان در کدام کشور است؟ بزرگترین تولیدکنندگان خرمای جهان

بهترین خرمای جهان در کدام کشور است؟ بزرگترین تولیدکنندگان خرمای جهان

خرما این خوراکی خوشمزه و مقوی در بسیاری از کشورها به علت شرایط آب و هوایی ، شرایط کشت را ندارد  .

بیشتر کشور های تولید کننده خرما در جهان ، در مناطق نزدیک به هم قرار دارد و یا اگر فاصله هم از یکدیگر دارند ، در واقع کشور هایی هستند که در مناطق جغرافیایی خاص در کنار هم دیگر قرار گرفته اند . در این مقاله به این سوال که بهترین خرمای جهان در کدام کشور است ؟ و بزرگترین تولید کنندگان خرمای جهان خواهیم پرداخت با ما همراه باشید .

 

بازار جهانی خرما

طبق آمار های سازمان کشاورزی ملل متحد (فائو) تولید خرما در مساحتی به وسعت بیش از 1.09 میلیون متر مکعب در جهان انجام می شود و سالیانه بیش از 8.5 میلیون تُن خرما تولید می ‌شود و حدودا 5 هزار نوع نخل خرما در سطح جهان وجود دارد .

 

کشور های تولید کننده خرما در جهان

این کشورها عبارتند از بحرین ، سوریه ، کویت ، چاد ، نیجریه ، کنیا ، کامرون ، مکزیک ، پرو ، اسپانیا و لیبی کشورهایی هستند که نقش بسیار کمی در تولید خرما دارند .

بیشتر کشور های تولید کننده خرما که تولید کنندگان بزرگ خرما به حساب می آیند در حقیقت صادر کنندگان اصلی خرما نیز به شمار می ‌آیند  .زیرا این کشور ها بیشتر از میزان مصرف داخل کشور خود خرما دارند و می ‌توانند آن را به سایر نقاط جهان صادر کنند  .

لازم به ذکر است که در جهان بیش از 3 هزار نوع خرما وجود دارد و همه خرما ها را نمی توان در هر کشوری کشت کرد  .

در ایران چیزی نزدیک به 400 تا 600 نوع خرما وجود دارد . برای مثال خرمای پیارم و خرمای مضافتی فقط مخصوص ایران می باشد و این خرما حتی اگر بذر آن به جاهای دیگر برده شود باز کیفیت خرمای ایران را ندارد . برای اطلاع از قیمت خرمای پیارم در تهران بر روی لینک کلیک کنید.

جالب است بدانید که خرما هایی که مخصوص به یک کشور می ‌باشد در مناطق دیگر نمی‌ توانند به خوبی آن منطقه خاص رشد کند زیرا شرایط خاک و شرایط آب و هوایی برای رشد خرما فقط در آن منطقه خاص موجود می باشد .

 

بریا اطلاع از قیمت خرما ۱۴۰۲ بر روی لینک کلیک کنید.

 

k.[1]

 

بزرگ ترین کشورهای تولید کننده خرما در جهان

از بزرگترین کشور های تولید کننده خرما در جهان می توان به موارد زیر اشاره کرد :

کشور مصر اولین و بزرگترین تولید کننده خرما در جهان می باشد . کشور مصر با تولید سالانه 17 درصد بزرگترین منبع خرما در جهان است . این درحالی ‌است که کشور ایران بزرگترین ، سطح زیر کشت خرما را دارد ، اما به علت عدم توجه و رسیدگی و شیوه ‌های سنتی کشت و پرورش خرما پایین‌تر از مصر با تولید 7/7 درصد از کل خرمای جهان ، در مقام دوم قرار گرفته است .

سومین تولیدکننده بزرگ خرما ، عربستان سعودی است . عربستان شرایط مناسب برای رشد و کشت خرما را دارد و تولید خرما در آن سالانه 836 هزار و 983 تن است . حدود 157018 هکتار در سراسر کشور به درخت خرما و تولید این میوه اختصاص دارد . این کشور حدود 8.8 درصد از خرمای جهان را که حدود 94.3 میلیون دلار ارزش دارد ، صادر می کند . به طوری که وارد کنندگان اصلی اردن (19٪)، یمن (17٪) و کویت (15٪) هستند .

پس از مصر و ایران و عربستان سعودی ، الجزایر ،  امارات متحده عربی ، عراق ، پاکستان ، سودان ، عمان ، تونس ، لیبی ، چین ، مراکش ، کویت ، یمن ، اسرائیل ، ایالات متحده آمریکا ، ترکیه ، قطر و موریتانی قرار دارند .

علاوه بر کشورهایی که گفته شد سایر کشورها نیز در تولید خرما نقش دارند.

هر چند که میزان تولیدی خرمای آنها زیاد نیست ولی این میزان نقش کوچکی را در تولید خرما دارد .

همانطور که پیش از این گفتیم ایران از بزرگترين توليد كنندگان خرما در دنيا به شمار می رود که به لحاظ رتبه بندی در بين كشورهای توليد كننده خرما ، از نظر سطح زير كشت بارور بعد از عراق و از لحاظ میزان تولید بعد از مصر در رتبه دوم قرار دارد . حدود 99 درصد از خرمای توليدی کشور در استانهای سيستان وبلوچستان ، جنوب استان کرمان ، فارس ، خوزستان ، بوشهر ، كرمان ، هرمزگان دست می آيد .

 توليد اين محصول نه تنها به لحاظ اقتصادی و اشتغال زایی بسیار مهم می باشد بلكه از منظر اجتماعی ، امنيتی و حتی زيست محيطی نيز بسيار حائز اهمیت است . به دلیل اینکه بیشتر نخلستان ‌های كشور در نقاط محروم و مرزی واقع شده اند و قشر قابل توجهی از مردمان سخت كوش نیمه جنوبی كشور از طريق كاشت و پرورش آن امرار معاش می ‌كنند . برای اطلاع از  قیمت خرما خاصویی درجه یک  بر روی لینک کلیک کنید.

 

بهترین خرمای ایران

همان طور که گفته شد ایران بهترین خرما های صادراتی را دارد . خرما هایی که مقصد نهایی آن ها کشور های بسیار زیادی در دنیاست . از بین خرما هایی که در ایران تولید و به سایر کشورهای دنیا صادر می شود ، می توان به خرمای مجول ، پیارم ، مضافتی و زاهدی اشاره کرد . زیرا میزان تقاضا برای این 4 نوع خرما در بازار های جهانی بسیار بیشتر از سایر خرما های صادراتی است . این خرما ها در ایران بیشتر در استان های جنوبی کشور از جمله : خوزستان ، فارس ، هرمزگان ، کرمان ، بوشهر و همچنین استان سیستان و بلوچستان تولید و کشت می شود . با توجه به آب و هوای این استان ها ، بهترین خرما های صادراتی ایران در این استان ها تولید می شود .

 

khorm.[1]

 بیشتر بخوانید: تفاوت خرمای پیارم با خرماهای دیگر 

 

بهترین خرمای جهان 

از میان خرما های نام برده شده خرما ی مجمول در بازار های بین المللی بسیار شناخته شده است . به دلیل طعم بسیار خاص و خوشمزه و گوشتی بودن آن بهترین مارک خرما است ، این نوع از خرما بهترین و گران ترین رقم تجاری دنیا را دارد به همین علت از بهترین خرما های صادراتی به شمار می رود . این خرما کالری بسیار بالایی دارد آنتی اکسیدان و مواد مغذی زیادی در آن یافت می‌شود که برای هضم غذا و سلامت قلب مفید است .

 

سخن پایانی

خرما از مقوی ترین محصولات به شمار می آید که از ارزش غذایی بالایی برخوردار می باشد . خرماهای صادراتی ایران و سراسر جهان ، بازار پر سودی را در این زمینه برای کشور های صادر کننده ایجاد کرده است . خرمای مجول و پس از آن پیارم از جمله گران قیمت ترین خرما ها در سراسر دنیا هستند . تقاضا برای خرید این خرماهای صادراتی در بسیاری از کشورهای دنیا بالا و قابل توجه است . امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد .

 

 


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

آشنایی با 7 مورد از عرقیات پرمصرف دنیا

آشنایی با 7 مورد از عرقیات پرمصرف دنیا

کدام عرقیات گیاهی برای سلامت بدن مفیداند؟

کدام عرقیات گیاهی برای سلامت بدن مفیداند؟

معرفی 7 عرق گیاهی منتخب برای کاهش وزن!

معرفی 7 عرق گیاهی منتخب برای کاهش وزن!

خواص بادام هندی برای زنان ( 10 تا از خواص بینظیر بادام هندی برای بانوان)

خواص بادام هندی برای زنان ( 10 تا از خواص بینظیر بادام هندی برای بانوان)

کالری یک خرما چقدر است؟

کالری یک خرما چقدر است؟

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

هات چاکلت

هات چاکلت

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش