خواص کرن بری ; 5 مورد از مهم ترین خواص درمانی کرنبری برای بدن

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

خواص کرن بری ; 5 مورد از مهم ترین خواص درمانی کرنبری برای بدن

خواص کرن بری ;  5 مورد از مهم ترین خواص درمانی کرنبری برای بدن

کرن بری، میوه‌ای با ظاهری جالب و اشتهابرانگیز است و به‌خاطر داشتن ویتامین ها و مواد معدنیفراوان از جمله ویتامین C، ویتامین E و فیبربه سوپر غذا نیز معروف است. در ادامه این مقاله از موراتوس با ما همراه باشید تا خواص کرن بری را به شما بگوییم.

 

لیست مطالبی که قرار است بخوانید:

 

 

 

کرن بری چیست؟

کرن بری یا کرنبری Creneberry میوه درختچه ای شبیه زعال اخته و بلوبری است. این درختچه در اروپا و آمریکای شمالی بصورت تجاری پرورش داده می شود. میوه آن شبیه به کشمش است. رنگ قرمز روشن دارد و تقریبا سه الی چهار برابر بزرگتر از زرشک است. برای خشک کردن کرنبری گاهی اوقات آنرا همچون فرایند ساخت کشمش خشک می کنند و با تیزاب تیمار می شود. خشکی آن در حد کشمش است و مثل کشمش خورده می شود.

 

برای خرید کرنبری خشک شده به وبسایت موراتوس مراجعه نمایید.

 

کرن بری چیست؟

 

نام دیگر کرن بری چیست؟

کرنبری (به انگلیسی Cranberry) با نام توت خرس نیز شناخته می‌شود. البته برخی این میوه را با نام زغال اخته می‌شناسند. شباهت‌های بسیار زیادی بین کرن بری و زغال اخته وجود دارد. اما نباید این دو میوه را یکی دانست. توجه کنید که کرن بری نام انگلیسی میوه‌ی مورد نظر ماست. در حالی که نام انگلیسی زغال اخته Cornelian Cherry است.

 

 خواص کرن بری برای بدن

 

عفونت‌ های مجاری ادراری

کرن بری به دلیل خواصی که در خود دارد باعث پیشگیری از عفونت های مجاری ادراری می شود. کسانی که عفونت های مکرر را تجربه می کنند می توانند از آنتی اکسیدان موجود در این میوه که پروآنتوسیانیدین می باشد استفاده کنند؛ این میوه باعث می شود تا باکتری های چسبیده به دیواره های مجاری ادراری از بین برود. به همین دلیل است که کرن بری از عفونت پیشگیری می کند.

 

کرن بری و سلامت کلیه

برخی کرنبری را به عنوان یکی از موثرترین گیاهان در درمان سنگ کلیه می‌دانند. علاوه بر این، درمان عفونت‌های کلیوی از دیگر خواص این میوه است. مصرف کرن بری در کاهش احتمال ابتلا به عفونت مجاری ادراری نقش مهمی دارد.

 

بهبود عملکرد قلب و عروق

تحقیقات نشان می دهد که آنتی اکسیدان های کرن بری اکسیداسیون LDL را مهار می کند و  از خطر ابتلا به بیماری های قلبی ـ عروقی می‏ کاهد.

 

 خواص کرن بری برای بدن

 

کرن بری و پیشگیری از سرطان

رادیکال های آزاد مولکولهایی هستند که به عنوان مولکولهای سرطانزا و عامل پیری شناخته می شوند. آنتی اکسیدان های موجود در کرنبری با مهار این مولکولهای خطرناک، ضمن پیشگیری از سرطان، روند پیری را نیز به تأخیر می اندازند.

 

محافظ دندان ها

کرن بری، با خواص فوق العاده ای که دارد، به درمان بیماری های دندان کمک می کند. پروآنتوسیانیدین موجود در کرن بری به حفظ سلامت دهان و دندان شما کمک می کند. این میوه با جلوگیری از رشد باکتری ها، به کاهش بیماری های لثه کمک می کند.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن

آنتی اکسیدان‌ها مهم‌ترین عوامل در تقویت سیستم دفاعی بدنمان هستند . در کرن بری مقدار زیادی از این ترکیبات یافت می‌شود . افزایش سلامت اندام ‌های داخلی ، بهبود گردش خون و … با مصرف این میوه امکان ‌پذیر است . با خوردن کرنبری از خواص ضد التهابی آن بهره ‌مند شوید .

خاصیت ‌آنتی اکسیدانی کرنبری باعث می ‌شود گردش خون در بدن بهبود یافته و احتمال ابتلا به بیماری‌ های قلبی و عروقی تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کند .

 

 

خواص آب کرن بری

به این دلیل که 90 درصد از کرن بری تازه آب و تنها 10 درصد باقی دیگر میوه متشکل از فیبرهای غذایی و کربوهیدرات ها می باشد، میوه خشک کرن بری خواص بیشتری دارد. کربوهیدرات ها و فیبرهای غذایی میوه خشک کرن بری خالص تر به شمار می روند. مصرف آب این میوه و یا میوه خشک می تواند سلامت مغز، سیستم ایمنی و قلب – عروق را تضمین کند.

ترکیبات خاص این میوه مثل پلی فنول ها و آنتی اکسیدان ها بر تمامی اندام های بدن تاثیر می گذارد و باعث بهبود عملکرد کلیه ها، قلب و گردش خون می شود. در بیشتر میوه های توت مانند، مثل تمشک، توت فرنگی و کرن بری، همچنین نوشیدنی های دیگری مانند چای سبز و قهوه نیز پلی فنول که خاصیت ضد التهابی دارد به وفور یافت می شود.

محققان چینی به تازگی در مورد این میوه خوش رنگ به خواص جدیدی دست پیدا کردند. HBP ناراحتی معده بسیار شبیه زخم معده است که همراه سوزش معده و ترش کردن می باشد و اگر درمان نشود می تواند باعث سرطان معده بشود. توت خرس خاصیت این را دارد که این نوع از ناراحتی معده را درمان یا تا حد زیادی کنترل نماید.

 

 

مواد مغذی موجود در کرن بری

ویتامین C

ویتامین C نوعی آنتی‌اکسیدان طبیعی و قدرتمند است. به گزارش مؤسسه‌ی ملی بهداشت (NIH)، ویتامین C نه‌تنها آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد را حذف می‌کند، بلکه فرایند دریافت آهن از منابع گیاهی را بهبود می‌بخشد، سیستم ایمنی بدن را تقویت و به ساخت کلاژنکمک می‌کند که همین امر باعث بهبود زخمها می‌شود.

 

منبع مس

در غرب فرهنگ غذایی فقیری از نظر مس وجود دارد . کمبود مس باعث ناراحتی های قلبی می شود . مصرف میوه کرن بری می تواند تا میزان قابل توجهی مس مورد نیاز بدن انسان را تامین کند .

 

منبع غنی از ویتامین E

ویتامین E، یک آنتی اکسیدان قدرتمند محلول در چربی است که با سیستم ایمنی بدن در ارتباط است. با مصرف کرن بری، شما می توانید مقدار زیادی ویتامین E را به بدن خود اضافه کنید، که به پیشگیری از بیماری های مختلف نظیر بیماری های قلبی، سرطان، آب مروارید و آرتروز کمک می کند.

 

مواد مغذی موجود در کرن بری

 

فیبر

مصرف مقدار قابل‌توجه فیبر، باعث کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها می‌شود. ازجمله این بیماری‌ها که با مصرف فیبر می‌توان به جنگ آنها رفت می‌توان به بیماری‌های قلبی کرونری، سکته مغزی، فشار خون بالا، دیابت، چاقیو برخی بیماری های گوارشی اشاره کرد. همچنین، مصرف فیبر، فشار خونو کلسترولرا کاهش می‌دهد و حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد و سرعت کاهش وزنرا در افراد چاق، افزایش می‌دهد.

 

منبع غنی از ویتامین K

کرن بری، میوه ای است که دارای ویتامین K است. این میوه همچنین دارای منگنز و فیتوکمیکال هایی به مقدار زیاد است. مواد شیمیایی موجود در این میوه به حفاظت بدن از رادیکال های آزاد کمک می کند. این میوه دارای خاصیت ضد التهابی و ضد سرطانی است.

 

طبع میوه کرن بری

کرن بری هم مثل فوفل میوه ای با طبع سرد و خشک می باشد در نتیجه برای افرادی با طبع گرم بهترین گزینه است .

 

کاربرد کرن بری خشک‌ شده

در فصل زمستان از کرنبری خشک‌ شده در کنار سایر آجیل‌ها و مغزیجات برای افزایش انرژی و تقویت قوای بدنی استفاده می‌شود. کرنبری طعم ترش دارد. با این میوه‌ترش مزه انواع دسرها تهیه می‌شود یکی از این دسرها به نام کرنبری کلافوتی است که در کانادا یکی از پرطرفدارترین دسرها است.

 

کاربرد کرنبری خشک‌ شده

 

دمنوش کرن بری و سلامت زنان

نوشیدن دمنوش کرن بری فواید مختلفی برای زنان دارد . برخی از آن ‌ها عبارتنداز :

کاهش درد پریود : راه‌حل‌ های متعددی برای کاهش درد دوران پریودی پیشنهاد شده است . از انواع داروها گرفته تا دمنوش‌های گیاهی . در این میان دمنوش کرنبری با تسهیل خونریزی دردهای اولیه‌ی این دوران را تا حدی کاهش می‌دهد .

سلامت در دوران یائسگی : شروع یائسگی برای زنان با مشکلات متعددی همراه است . یکی از این مشکلات ، امکان افزایش ابتلا به بیماری ‌های قلبی عروقی‌ست . همان‌طور که گفتیم خاصیت آنتی ‌اکسیدانی این میوه و دمنوش آن می ‌تواند به کنترل این بیماری ‌ها بینجامد .

دمنوش و چای کرنبری و سلامت کبد : مصرف کرن بری تاثیر شایانی در دفع سموم بدن دارد . همان‌طور که می ‌دانید بدن عمده‌ی سموم خود را از طریق کبد دفع می‌ کند . به این ترتیب خوردن میوه‌ی کرن ‌بری ، آب میوه یا دمنوش آن می ‌تواند به عملکرد بهتر کبد کمک کند .

بهترین زمان مصرف دمنوش کرن بری

شما می‌توانید هر زمان که خواستید این دمنوش را در طول روز مصرف کنید . اما اگر قصد دارید این دمنوش را برای لاغری و یا بهبود وضعیت گوارش خود بنوشید ، بهتر است برنامه‌ ی دقیق‌تری برای آن داشته باشید .

توصیه می‌شود در چنین شرایطی روزانه دو وعده این دمنوش را مصرف کنید . مصرف آن در صبح و عصر می ‌تواند تاثیر بیشتری بر سیستم گوارش و چربی‌سوزی بدنتان داشته باشد .

توجه کنید که مصرف بیش از اندازه‌ی دمنوش کرن بری توصیه نمی‌شود . زیاده‌روی در مصرف این دمنوش باعث بروز مشکلات زیر خواهد شد .

  • مشکلات معده، گوارش ، اسهال
  • ایجاد سنگ کلیه به دلیل وجود مقدار زیادی اگزالات

 

مضرات کرن بری

کرن بری و بارداری یکی از مضرات کرنبری می باشد. زیرا این میوه دارای خاصیت رقیق کنندگی خون می باشد و مانند آسپرین بر روی بدن عمل می کند. به همین دلیل استفاده از آن در دوران بارداری ممکن است موجب خونریزی های داخلی و در نهایت آسیب های جدی به جنین شود. همچنین در بارداری به طور طبیعی بر روی کلیه ها فشار وارد می شود. با خوردن کرنبری این فشار دو برابر می شود.

همچنین افرادی که به داروی آسپرین حساسیت دارند باید از استفاده از کرنبری به طور جدی خودداری نمایند. میزان بالایی از اسید سالیسیلیک در این میوه موجود می باشد  که استفاده بیش از حد از کرن بری را برای بدن خطر آفرین می کند. اگر از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین استفاده می کنید. از خوردن میوه  کرن بری به شدت خودداری نمایید.

 

 این نوع از داروها نسبت به این میوه واکنش های شدید نشان می دهند. همین امر می تواند مانند تداخل دارویی روی بدن اثر بگذارد. افرادی که دارای مشکلات کلیوی می باشد بهتر است در مصرف این میوه احتیاط نمایند. زیرا مصرف آن می تواند کلیه ها را تحریک نموده و موجب ایجاد سنگ کلیه شود. مصرف بیش از اندازه از چای و دمنوش کرن بری موجب فشار بر دستگاه گوارش شده و موجب اسهال های شدید می شود.

 به همین دلیل است که مصرف این میوه در دوران بارداری توصیه نمی شود. زیرا از دست دادن آب زیادی از بدن برای مادران باردار بسیار خطرناک است. همچنین موجب عدم تغذیه کامل جنین می شود.

 


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

آشنایی با 7 مورد از عرقیات پرمصرف دنیا

آشنایی با 7 مورد از عرقیات پرمصرف دنیا

کدام عرقیات گیاهی برای سلامت بدن مفیداند؟

کدام عرقیات گیاهی برای سلامت بدن مفیداند؟

معرفی 7 عرق گیاهی منتخب برای کاهش وزن!

معرفی 7 عرق گیاهی منتخب برای کاهش وزن!

خواص بادام هندی برای زنان ( 10 تا از خواص بینظیر بادام هندی برای بانوان)

خواص بادام هندی برای زنان ( 10 تا از خواص بینظیر بادام هندی برای بانوان)

کالری یک خرما چقدر است؟

کالری یک خرما چقدر است؟

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

هات چاکلت

هات چاکلت

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش