بادام سنگی چیست ؟ فواید بادام سنگی [خواص بادام سنگی برای بدن]

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

بادام سنگی چیست ؟ فواید بادام سنگی [خواص بادام سنگی برای بدن]

بادام سنگی چیست ؟ فواید بادام سنگی [خواص بادام سنگی برای بدن]

بادام یکی از خوش طعم‌ترین و مغذی‌ترین مغز‌ها در میان انواع خشکبار است. در ایران گونه‌ های مختلفی از بادام کشت می‌ شود . یکی از مشهورترین انواع بادام در ایران بادام سنگی است . بادام سنگی دارای خواص بسیاری برای سلامتی بدن است و یک میان وعده عالی و مغذی به شمار می‌ رود . ما در این مقاله قصد داریم به بررسی فواید بادام سنگی بپردازیم با ما همراه باشید .

بادام سنگی چیست ؟

همان‌طور که از نام بادام سنگی پیداست ، این محصول پوست مستحکمی دارد که برای رسیدن به مغز آن باید حتما شکسته شود . یکی از مزیت‌ های درخت بادام سنگی این است که در مقابل کم آبی مقاومت بالایی دارد ، به همین علت در باغ‌ هایی که کشت دیم دارند ، کاشته می ‌شود . بادام سنگی دارای طبعی گرم و ‌تر است و می ‌توان آن را به اشکال مختلفی چون بادام خام ، بادام بو داده ، کره بادام و شیر بادام مورد استفاده قرار داد . کیفیت بالای بادام سنگی سبب می ‌شود که این محصول گزینه خوبی برای صادرات باشد . بادام سنگی صادراتی ایران یکی از مشهور ترین انواع بادام در کشور‌های همسایه است . همچنین دارای کاربرد فراوانی در صنایع دارویی و غذایی می شود .

ارزش غذایی بادام سنگی

بادام سنگی یک ماده خوراکی با ارزش غذایی بالا است. ارزش غذایی هر ۳۰ گرم بادام سنگی به این شرح است:

  • کالری: ۲۴۸
  • کالری از چربی: ۱۹۲
  • کل چربی: ۲۱ گرم – ۳۳ درصد
  • چربی اشباع: ۲ گرم – ۸ درصد
  • کلسترول: ۰ میلی گرم – ۰ درصد
  • سدیم: ۱ میلی گرم – ۰ درصد
  • کل کربوهیدرات: ۹ گرم – ۳ درصد
  • فیبر رژیمی: ۵ گرم – ۲۲ درصد
  • قند: ۲ گرم
  • پروتئین: ۹ گرم
  • ویتأمین آ: ۰ درصد
  • ویتأمین سی: ۰ درصد
  • کلسیم: ۱۲ درصد

    • آهن: ۲ درصد

 

ویتامین های بادام سنگی

به طور کلی با ناشتا خوردن بادام می‌ توان ویتامین ‌های زیر را به بدن خود رساند :

  1. آنتی اکسیدان
  2. اسیدهای چرب غیراشباع
  3. مواد معدنی همچون منیزیم
  4. فیبر رژیمی
  5. ویتامین‌هایی مانند ریبوفلاوین

 

22

 

انواع بادام سنگی

بادام سنگی تنها یک نوع از انواع مختلف بادام است اما می‌توان از نظر کیفیت مغز بادام آن را به درجات مختلفی تقسیم کرد. بادام سنگی غالبا در مقایسه با سایر بادام‌ها رنگ تیره‌تری دارد و به دلیل سفتی و استحکام پوسته آن قیمت ارزان‌تری هم در مقایسه با بادام‌هایی چون بادام پوست کاغذی دارد. از دیگر ویژگی‌های این بادام می‌توان به درصد کوچک مغز آن نسبت به پوست اشاره کرد. متأسفانه در میان بادام‌های سنگی ایرانی درصد زیادی از بادام‌ها تلخ هستند. اما بادام سنگی تلخ نیز خواص بی‌نظیر دارویی و درمانی دارد و در صنایع آرایشی بهداشتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

خواص بادام سنگی

بادام سنگی به هر شکلی که مورد استفاده قرار گیرد دارای خواص بی‌نظیری است . از جمله خصوصیاتی که برای بادام سنگی می‌ توان در نظر گرفت عبارتند از :

خواص بادام برای معده و گوارش

بادام سنگی دارای مقادیر زیادی از اجزای پروبیوتیک است که به هضم غذا، کاهش اسید معده، درمان معده درد و سلامت دستگاه گوارش و روده کمک می کند. خواص بادام درختی قعالیت های باکتری روده را بهبود می بخشد.

رفع سرفه

بادام باعث نرم شدن سینه می‌شود ، خس خس سینه را برطرف کرده و برای بهبود سرفه‌های خشک بسیار مفید است .

مقوی معده

بادام سنگی مقوی معده است و در درمان زخم معده و روده‌ها از آن بهره برده می‌ شود . از روغن بادام سنگی به عنوان ملین و داروی ضد یبوست استفاده می ‌شود .

مرطوب ‌کننده پوست

مغز بادام درختی دارای اسید لینولئینک گلیسیرید است که در روغن بادام به وفور یافت می ‌شود . این اسید نوعی مرطوب ‌کننده طبیعی پوست است که مانع از بروز جوش ‌های سر سیاه و سر سفید و آکنه روی پوست می ‌شود . از روغن بادام سنگی برای رفع خشکی پوست استفاده می‌ شود . همچنین بادام سنگی دارای ویتامین E است که یک ضد عفونی‌کننده قوی محسوب شده و بهترین درمان برای خراش‌ های پوستی است .

ضد آفتاب طبیعی

بادام سنگی مقادیر قابل توجهی ویتأمین E دارد که یک محافظ طبیعی در مقابل نور آفتاب محسوب می‌ شود . استفاده از روغن بادام می‌ تواند از آسیب‌ های پوستی ناشی از تابش خورشید جلوگیری کند .

تقویت مو

بادام سنگی دارای واد مغذی مناسب برای سلامت مو‌ها از جمله اسید‌های چرب غیر اشباع ، ویتأمین‌های گروه B و ویتأمین D است . بنابراین استفاده از آن به صورت خوراکی و یا استعمال روغن بادام سنگی می ‌تواند به داشتن مو‌های سالم و براق کمک کند .

تقویت استخوان کودکان

بادام سنگی دارای فسفر است که برای تقویت استخوان کودکان لازم بوده و احتمال پوسیدگی دندان و پوکی استخوان را کاهش می ‌دهد . همچنین وجود فلزات قلیایی در بادام سنگی برای تقویت سیستم ایمنی بدن کوکان مفید است . بادام سنگی حاوی منگنز ، مس و ریبوفلاوین است که منبع انرژی برای کودکان محسوب می‌ شود .

فواید بادام سنگی برای زنان باردار

بادام سنگی حاوی پروتئین است که یکی از مواد مورد نیاز زنان باردار محسوب می‌شود و در تأمین انرژی بدن نقش دارد . استفاده از بادام سنگی در دوران بارداری مانع از ابتلا به فشار خون بارداری و پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری می‌ شود . بادام مقادیر قابل توجهی اسید فولیک دارد که مصرف آن برای زنان باردار ضروری است و از بروز نقص سیستم عصبی جنین پیشگیری می ‌کند .

 

23

 

سلامت جنسی آقایان

مغز بادام سنگی حاوی روی ، سلنیوم و ویتأمین E است که به سلامت جنسی در آقایان کمک می‌ کند . سلنیوم در درمان ناباروری مورد استفاده قرار می ‌گیرد و به تولید هورمون‌های جنسی مردانه کمک می‌ کند . مصرف بادام سنگی می ‌تواند در افزایش میل جنسی در آقایان نقش داشته باشد .

کاهش وزن

بادام سنگی مقادیر قابل توجهی چربی سالم و فیبر دارد که برای لاغری و کاهش وزن بسیار مفید هستند . مصرف بادام سنگی به عنوان میان وعده می ‌تواند باعث کاهش اشتهای کاذب و افزایش انرژی فرد باشد . پژوهش ‌ها نشان می ‌دهد افرادی که به طور دائمی در مدت 6 ماه از بادام سنگی به عنوان میان وعده استفاده کرده‌اند در مقایسه با دیگران کاهش وزن و کاهش چربی شکمی بیشتری را تجربه کرده ‌اند .

فیبر موجود در بادام سنگی باعث افزایش حرکات روده‌ای ، حذف سموم بدن و سیری زودرس می ‌شود که در افزایش سوخت و ساز و کاهش وزن بدن نقش مهمی ایفا می ‌کند .

سلامت قلب و عروق

اسید‌ های چرب غیر اشباع و آنتی اکسیدان‌ های موجود در بادام سنگی عامل اصلی سلامت قلب و عروق بدن است . ویتأمین E موجود در بادام سنگی باعث سلامت عروق و کاهش التهابات داخلی است و از سکته‌ های قلبی و مغزی پیشگیری می‌ کند .

عضله‌ سازی

از بهترین میان وعده‌ها برای ورزشکاران استفاده از بادام سنگی به صورت خام یا بو داده است . پروتئین موجود در مغز بادام سنگی منبع خوبی برای ساخت عضله در بدن ورزشکاران است . همچنین ویتأمین E موجود در بادام سنگی از جمله ویتأمین ‌های ضروری در بدن‌سازی محسوب می ‌شود .

درمان پوکی استخوان

فسفر و کلسیم موجود در بادام سنگی در درمان بیماری‌های استخوانی و غضروفی از جمله پوکی استخوان کاربرد دارد .

درمان کم خونی

بادام سنگی حاوی مس ، آهن و اسید فولیک است که برای پیشگیری از کم خونی و درمان آن توصیه شده است .

 

20

 

روش نگهداری بادام سنگی

این آجیل در دمای متعادل خانه تازه می‌ماند. اما بهتر است در جای خشک و خنک نگهداری شود تا طعم آن تازه تر بماند. می‌توانید ظرف بادامتان را درون یک کابینت تاریک و خنک قرار دهید. یا اینکه بادام سنگی‌ها را درون کیسه نخی بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

قیمت بادام سنگی

قیمت مغز بادام خارجی از محصولات داخلی بیشتر است . هر چند که بادام ایرانی دارای کیفیت بالا و یک محصول خوب است اما قیمت بعضی از بادام‌های سنگی از قیمت بادام‎ های سنگی ایرانی بالاتر است . اگر این محصول به صورت عمده خریداری شود دارای صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به نرخ بادام سنگی جزئی دارد .

 

سخن پایانی

بادام سنگی یکی از انواع بادام است که در ایران نیز کشت می‌شود. به دلیل سفتی پوسته این نوع بادام، آن را با نام بادام سنگی می‌شناسند. بادام سنگی دارای مغزی بسیار خوش طعم است که از خواص بی‌نظیری برخوردار بوده و کاربرد‌های بسیاری در صنایع غذایی، دارویی و آرایشی بهداشتی دارا است. از جمله کاربرد‌های بادام سنگی می‌توان به استفاده از آن به صورت خام یا بو داده در آجیل و خشکبار، خلال بادام، روغن بادام و پودر بادام سنگی در صنایع شیرینی پزی و قنادی اشاره کرد. بادام سنگی دارای خواص و ویژگی‌های بسیاری است که استفاده از آن را به عنوان یک میان وعده پرخاصیت برای زنان باردار، ورزشکاران و کودکان ضروری می‌سازد.

درخت بادام سنگی نسبت به کم آبی، بی‌آبی و آفات بسیار مقاوم است و به همین دلیل در مناطقی با کشت دیم مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. بادام سنگی اعلاء و با کیفیت را معمولاً به صورت فله و یا بسته‌بندی شده صادر می‌کنند و از جمله محصولات صادراتی شناخته شده ایران محسوب می‌شود.

 


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

خواص قهوه چیست؟

خواص قهوه چیست؟

آشنایی با انواع چای و دمنوش برای کبد چرب

آشنایی با انواع چای و دمنوش برای کبد چرب

شیر مناسب برای کاپوچینو و لاته آرت

شیر مناسب برای کاپوچینو و لاته آرت

آشنایی با میزان کالری انواع قهوه

آشنایی با میزان کالری انواع قهوه

معرفی چند نوشیدنی ضد استرس

معرفی چند نوشیدنی ضد استرس

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش