کدام بهتر است: خرمای تازه یا خشک؟ قند خرمای خشک بیشتر است یا تازه

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

کدام بهتر است: خرمای تازه یا خشک؟ قند خرمای خشک بیشتر است یا تازه

کدام بهتر است: خرمای تازه یا خشک؟ قند خرمای خشک بیشتر است یا تازه

خرما ها یک نوع نیستند و گونه های مختلفی در بازار موجود است. خرما، منبع غنی کربوهیدرات و انرژی است و هر یک عدد آن حدود 20  تا 70 کالری دارد. در خاورمیانه که خرما به طور روزانه مصرف می شود آمار بیماری های قلبی بسیار کم است. بیشتر میوه ها دارای درصد زیادی آب است اما 70 درصد خرما از قند تشکیل شده است. انواع مختلف خرما در بازار عرضه می شود. در ادامه این مقاله از موراتوس همراه ما باشید.

 

فهرست مطالب:

 

کدام بهتر است: خرمای تازه یا خشک؟

همان گونه میدانیم خرما به دلیل داشتن مواد لازم برای سلامت بدن دارای خواص بسیاری است. اما این سوال پیش می‌آید که آیا خواص خرما تازه هم مانند خرمایی است که کاملا رسیده باشد؟ خرمای خشک به دلیل این که مدت زمان بیشتری به درخت خرما متصل بوده مواد مغذی بیشتری جذب کرده است. اما باید بدانید که این تفاوت بین مواد مغذی یک عدد خرمای خشک و یک عدد رطب از همان نوع خرما زیاد نیست.

این تفاوت خاصیت بین این دو نوع خرما زمانی بیشتر می‌شود که می‌خواهیم خاصیت بین یک وزن ثابت از این دو نوع خرما را مقایسه کنیم. همان گونه که در بالا اشاره کردیم درصد زیادی از خرمای تازه را آب تشکیل می‌دهد. در نتیجه سایر مواد مغذی موجود در یک کیلو رطب درصد کمتری از وزن آن را نسبت به خرمای خشک تشکیل می‌دهد.

بنابراین یک کیلو خرمای خشک و کاملا رسیده دارای مواد مغذی بیشتری نسبت به یک کیلو خرمای تازه است. همچنین میزان انرژی آن نیز بیشتر است پس در خوردن خرما زیاده روی نکنید و روزانه بیش از چهار تا هفت عدد خرما نخورید. مقاله تفاوت خرمای پیارم با خرماهای دیگر را بخوانید.

 

ماندگاری خرمای خشک بیشتر است یا رطب تازه

قیمت خرمای پیارم به دلیل رطوبت کمتری که نسبت به خرمای تازه دارد ماندگاری بیشتری دارد. در شرایط خوب حتی می‌توانید آن را تا دو سال نیز مصرف کنید. اما بهتر است هر سال فصل برداشت خرما به اندازه مصرف یک سال خود را تهیه کنید و سعی کنید بیشتر از یک سال آن را نگهداری نکنید به دلیل این که کیفیت آن کم می‌شود.

خرمای تازه ماندگاری کمتری دارد و شرایط نگهداری آن نیز سخت‌تر است. این نوع خرما حتما باید در سردخانه و یا فریزر نگهداری شود که ترش و خراب نشود. همچنین شرایط حمل و نقل این نوع خرما مقداری سخت است و اگر در شهرهای شمال ایران زندگی می‌کنید امکان دارد تا رسیدن خرما به دست شما در مسیر خراب شده باشد. پس حتما قبل از خرید رطب از بازار مزه و بوی آن را تست کنید.

 

 

کدام بهتر است: خرمای تازه یا خشک؟

 

میزان قند خرما

قند یک عدد خرما معادل ۳ حبه قند است. همچنین میزان قند و کالری خرمای خشک نسبت به خرمای تر بیشتر است. شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد  که آیا خرما خشک قند دارد؟ باید بگوییم میزان قند یک عدد خرمای خشک حدود ۴.۸ گرم است. هر خرمای رطب ۲۰ کیلوکالری انرژی و ۵ گرم قند دارد. اگر بخواهیم از نظر تامین ویتامین‌هایی مانند A و C این میوه را بررسی کنیم، می‌توان گفت که یک خرما نمی‌تواند تامین‌کننده مهم این ویتامین‌ها در بدن باشد، اما وقتی در رژیم غذایی فردی، ۴ واحد میوه را در نظر می‌گیریم، آن فرد می‌تواند ۳ سهم میوه و ۳ خرما را به عنوان یک سهم میوه در طول روز مصرف کند.

قند خرما مانند سایر میوه‌ها، مخلوطی از فروکتوز و گلوکز است و چون این قندها معمولا همراه با فیبر هستند، مصرف‌شان به قندهای ساده برتری دارد. البته این به هیچ وجه به معنای تاییدی بر زیاده‌روی در مصرف خرما نیست. خرما هم قند دارد و هم کالری و مصرف بیش از اندازه‌اش می‌تواند باعث اضافه وزن و چاقی شود. هر عدد خرما حدود ۱۰ گرم است و نزدیک به ۲۳ درصد آب و مقدار کمی پروتئین دارد.

خوردن این میوه برای باز کردن افطار در ماه مبارک رمضان بسیار مناسب است زیرا قند خرما به سادگی جذب می‌شود و افت قند خون فرد روزه‌دار را هنگام افطار به سرعت جبران می‌کند. مصرف خرما به تمام افراد پیشنهاد می‌شود و هیچ‌کس منع مصرفی برای این میوه ندارد. البته بهتر است بیماران دیابتی، یک سهم میوه خرمای خود را در ۳ نوبت مختلف در طول روز مصرف کنند زیرا نمایه گلیسمی خرما نسبت به سایر خوراکی‌ها بسیار پایین‌تر است و مصرف با فاصله آن برای بیماران دیابتی مشکلی ایجاد نمی‌کند.

 

برای خرید خرمای ارزان بر روی لینک کلیک کنید.

 

میزان قند خرما

 

 

قند خرما از چه نوعی است؟

 خرما جزو گروه میوه‌ها طبقه ‌بندی می ‌شود. البته خرما میوه‌ای است که قند فراوانی دارد و هر ۳ خرما یک واحد میوه محسوب می‌شود . این میوه‌ به دلیل شیرینی که از فروکتوز (یک قند طبیعی) به دست می‌ آید ، جایگزین بسیار خوبی برای قند و شکر است .

 

خرما قند کمتری دارد؟

 

 

کالری یک حبه قند بیشتر است یا یک عدد خرما

مصرف یک حبه قند به تولید حدود ۱۲ کیلو کالری انرژی منجر می ‌شود . این نشان می ‌دهد که حبه قند حاوی مقدار قابل‌ توجهی از انرژی است که بدن می ‌تواند از آن بهره ببرد .

مقایسه مصرف یک حبه قند با دیگر میوه‌ ها نشان می ‌دهد که مصرف ۲۰ عدد توت خشک یا میوه‌های مشابه حدود ۶۰-۵۰ کیلوکالری انرژی به بدن می ‌رساند و یک حبه قند مصرفی انرژی بیشتری به بدن اضافه می ‌کند .

همانطور که پیش از این به آن اشاره کردیم میزان قند یک عدد خرمای خشک حدود ۴.۸ گرم است و هر خرمای رطب ۲۰ کیلوکالری انرژی و ۵ گرم قند دارد . این مقاله میزان قند و کالری خرما نسبت به دیگر منابع قند ، مانند شکر ، در نظر گرفته ‌شده ‌است و به تحلیل میزان قند خرما در مقایسه با دیگر منابع قندی می ‌پردازد و به نتیجه می ‌رسد که خرما دارای مقادیر متعادلی از قند و کالری است که می ‌تواند به عنوان یک جایگزین مناسب برای قند و شکر در رژیم غذایی استفاده شود .

اما باید توجه داشت که مصرف خرما نیز باید با اندازه ‌گیری دقیق و اندازه‌ گیری مناسب انجام شود تا از افزایش وزن یا افزایش سطح قند خون جلوگیری شود . در نتیجه هر دوی این مواد دارای مقادیر مختلفی از قند و انرژی هستند . از این رو ، مصرف هر یک از این مواد باید با دقت و به میزان مناسب صورت گیرد تا از افزایش ناخواسته کالری و انرژی جلوگیری شود . همچنین ، می ‌توان نتیجه گرفت که مصرف میوه ‌های طبیعی مانند خرما به جای قند های مصنوعی ، می ‌تواند برای بدن مفیدتر و با کالری کمتری باشد . بنابراین ، انتخاب و مصرف هوشمندانه میوه‌ها برای حفظ سلامتی بسیار اهمیت دارد .

 

کالری یک حبه قند بیشتر است یا یک عدد خرما

 

مقایسه کالری حاصل از مصرف یک عدد خرما با دیگر میوه ‌ها

بر اساس داده‌های ارائه شده ، مصرف یک عدد خرما و مقایسه کالری حاصل از آن با دیگر میوه‌ها مورد بحث قرار گرفته است . این داده ‌ها نشان می ‌دهند که قند موجود در خرما ، توت خشک و کشمش قند آزاد است و به راحتی جذب بدن می‌ شود . همچنین ، مصرف زیاد این خوراکی‌ها مانند مصرف زیاد قندهای معمولی عوارضی دارد و هر یک از این میوه‌ها حدود ۴ کیلوکالری انرژی را به بدن می ‌رساند . از این رو ، بر اساس این داده‌ها می‌ توان نتیجه گرفت که مصرف معقول این میوه‌ ها به عنوان جایگزین قندهای مصنوعی ، می‌تواند منجر به کالری کمتر و انرژی مفید‌تر برای بدن شود .

 

آیا دیابتی ها می توانند خرما بخورند؟

پاسخ صریح به این سوال غیرممکن است، زیرا خیلی به تشخیص خاص (دیابت نوع 1 یا نوع 2، پیش دیابت)، وضعیت بیمار، سن و رژیم غذایی بستگی دارد. هیچ گونه منع مصرف قطعی برای استفاده از خرما در دیابت وجود ندارد: در مقادیر محدود (تا 50-100 گرم در روز)، میوه را می توان در رژیم غذایی گنجاند.

این میوه حاوی مقدار زیادی قند است. بنابراین لازم است قبل از گنجاندن آن در رژیم غذایی منظم با پزشک مشورت کنید. مدیریت سطح قند خون در میان افراد مبتلا به دیابت می تواند دشوار باشد. به افراد مبتلا به این بیماری معمولاً توصیه می شود که مراقب مصرف کربوهیدرات خود باشند. خرما برای دیابت، با توجه به محتوای کربوهیدرات بالایی که دارد می تواند باعث نگرانی شود. با این حال، زمانی که خرما در حد اعتدال مصرف شود، می تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد.

خرما دارای مواد مغذی قابل توجهی است اما بسیار شیرین نیز هست. با این حال، پر از فیبر است که به بدن شما کمک می کند قندها را کندتر جذب کند. وقتی در حد اعتدال مصرف شود، انتخابی بی خطر و سالم برای افراد مبتلا به دیابت است.

 

آیا مصرف خرما برای دیابت مضر است؟

اگرچه خرما یک غذای غنی از کربوهیدرات است، اما شاخص گلیسمی آن 39 است. (زیر 55 کم در نظر گرفته می شود.)

خرما میوه ای است که فواید متفاوتی برای سلامتی ما دارد، سرشار از مواد مغذی حیاتی است و با تعریف یک ابر غذا مطابقت دارد. مصرف خرما منجر به کاهش تغییرات گلوکز بعد از غذا می شود. نتیجه گیری شده است که برای افراد مبتلا به دیابت، خرما به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل مفید است.

 

آیا مصرف خرما برای دیابت مضر است؟

 

آیا خرما قند خون را افزایش می دهد؟

یکی از سوالات متداول در بین افراد دیابتی این است که آیا خرما قند خون را افزایش می دهد؟ بسیاری از مردم به جای شیرینی و شکلات به خرما فکر می کنند و تصورشان این است که خرما برای دیابت مشکلی ایجاد نمی کند. اما حقیقت پشت آن چیست؟

خرما یکی از میوه هایی است که قند زیادی دارد، بنابراین افرادی که می خواهند سطح قند خون را کنترل کنند باید در مصرف خرما دقت کنند، مانند: دیابتی ها . شایان ذکر است که مصرف متعادل خرما هیچ ارتباطی با افزایش سطح قند خون ندارد، زیرا باعث افزایش بسیار ناچیز قند می شود.

همچنین شاخص گلیسمی  خرما پایین است به همین دلیل خرما برای دیابت مشکلی ایجاد نمی کند و چه در افراد دیابتی و چه حتی در افراد عادی نیز باعث افزایش بیش از حد قند خون نمی شود. اما این موضوع که در حد اعتدال مصرف شود بسیار مهم است.

از آنجایی که شاخص گلیسمی خرما پایین است، به این معنی است که پاسخ به سوال “آیا خرما قند خون را بالا می برد” بله است ، اما به میزان کمتر و این موضوع خرما برای دیابتی ها را یک گزینه ای مطمئن می کند. خوردن خرما باعث افزایش قند نمی شود، خرما برای دیابتی ها باید در حد اعتدال مصرف شود. خوردن مقدار زیادی خرما مطمئناً سطح قند خون را بالا می برد.

چه تعداد خرما برای دیابتی ها در روز توصیه می شود؟ افراد مبتلا به دیابت می توانند با خیال راحت از میوه های حاوی حداکثر 15 گرم کربوهیدرات استفاده کنند. دیابتی ها به راحتی می توانند روزانه 3 عدد خرما مصرف کنند . اگر مصرف خرما با مقداری گردو یا شیر، همراه شود، کنترل بیشتر قند خون را تضمین می کند.

اگر هنگام تهیه صبحانه و شام 1 تا 3 عدد خرما بخورید، اشتها را کاهش می دهد، به سرعت احساس سیری می کنید و شما را برای مدت طولانی سیر نگه می دارد.

 


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

آشنایی با 7 مورد از عرقیات پرمصرف دنیا

آشنایی با 7 مورد از عرقیات پرمصرف دنیا

کدام عرقیات گیاهی برای سلامت بدن مفیداند؟

کدام عرقیات گیاهی برای سلامت بدن مفیداند؟

معرفی 7 عرق گیاهی منتخب برای کاهش وزن!

معرفی 7 عرق گیاهی منتخب برای کاهش وزن!

خواص بادام هندی برای زنان ( 10 تا از خواص بینظیر بادام هندی برای بانوان)

خواص بادام هندی برای زنان ( 10 تا از خواص بینظیر بادام هندی برای بانوان)

کالری یک خرما چقدر است؟

کالری یک خرما چقدر است؟

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

هات چاکلت

هات چاکلت

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش