تفاوت قهوه ترک و اسپرسو چیست؟

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

تفاوت قهوه ترک و اسپرسو چیست؟

تفاوت قهوه ترک و اسپرسو چیست؟

از انواع قهوه بسیار پرطرفدار، قهوه ترک و اسپرسو است. هر دو در فنجان های کوچک سرو می شوند و حجم کم دارند. اما به هر حال تفاوت هایی در میزان کافئین و ویژگی هایشان وجود دارد که در این مقاله از موراتوس به تفاوت قهوه ترک و اسپرسو می پردازیم.

 

آشنایی با قهوه اسپرسو

 اسپرسو در واقع یک مدل سبک به‌خصوص دم‌کردن قهوه است که اصالتی ایتالیایی دارد. قهوه‌ای که بدین شیوه آماده و سرو می‌شود، رنگ سیاه تندی خواهد داشت. متخصصان معتقد هستند که قهوه اسپرسو در سال 1901 به وجود آمده است.

برای تهیه قهوه اسپرسو، نیاز به دانه‌های بسیار ریز و آسیاب شده وجود دارد. همچنین باید اشاره کرد که اسپرسو به‌عنوان پایه‌ای برای سبک‌های دیگر قهوه، مانند لاته، کاپوچینو و … عمل می‌کند. رفته‌رفته، فرق قهوه ترک و اسپرسو برای شما نمایان خواهد شد. اسپرسو به دلیل کافئین بسیار بالای خود، شهرت پیدا کرده است و می‌تواند شما را برای یک روز کاری سخت، آماده کند.

 

آشنایی با قهوه ترک

برای درک فرق قهوه ترک و اسپرسو، حال نوبت به معرفی قهوه ترک رسیده است. قهوه ترک یکی از آن دست قهوه‌هایی است که تاریخچه طولانی دارد. برخی از افراد معتقد هستند که این قهوه در سال 1500 توسط مردمان ترکیه، مورداستفاده قرار می‌گرفته است. جالب است بدانید که این مدل از قهوه، به بخشی از میراث‌فرهنگی کشور ترکیه نیز بدل شده است.

شاید اگر دست به مقایسه قهوه ترک و اسپرسو بزنیم، باید به همین تفاوت در تاریخ آن‌ها نیز اشاره کرد. البته که فرق قهوه اسپرسو با ترک، چیزهای دیگری نیز است. همان‌طور که برای تهیه قهوه اسپرسو به ابزار به خصوصی نیاز بود، برای تهیه یک فنجان قهوه ترک نیز، به یک ظرف مخصوص به نام قهوه‌جوش، جذوه یا cezve نیاز دارید.

 

معرفی تفاوت قهوه ترک و اسپرسو

 

تفاوت رُست قهوه ترک و اسپرسو

بعد از آنکه دانه های سبز قهوه فرآوری و آماده می شوند، عمل رست و یا برشته کردن بر روی آنها انجام می شود که می تواند انواع مختلفی داشته باشد که مهمترین آن، لایت، مدیوم لایت، مدیوم، مدیوم دارک و دارک می باشد. برای تفاوت قهوه ترک با اسپرسو از لحاظ رست لازم است بدانید که در طرز تهیه قهوه ترک و اصولاً از درجه رست لایت و مدیوم لایت استفاده می شود در حالی که برای اسپرسو از رست مدیوم و مدیوم دارک استفاده می شود.

یادمان باشد این قائده همیشگی نیست و بسته به ذائقه و سلیقه افراد می تواند متغیر باشد، اما ما در اینجا بیشتر در مورد استانداردها صحبت می کنیم که در طرز تهیه قهوه ترک، اسپرسو استفاده می شود. پس قهوه ها ممکنه یکسان باشد ولی رست آنها اصولاً متفاوته.

 

تفاوت رُست قهوه ترک و اسپرسو

 

تفاوت آسیاب دانه قهوه ترک و قهوه اسپرسو

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌ها در طعم و نحوه تهیه قهوه ترک و اسپرسو، آسیاب دانه‌های قهوه است. در قهوه ترک، دانه‌های قهوه به طور کامل خرد می‌شوند و به شکل پودر خیلی نرمی تبدیل می‌شوند. این پودر بسیار ریز و نرم است تا در هنگام جوشاندن در آب به راحتی حل شود. در مقابل، آسیاب دانه قهوه اسپرسو از نوعی خاص و مخصوص استفاده می‌کند که دانه‌های قهوه را به اندازه‌ مناسبی خرد می‌کند. دانه‌های خرد شده در قهوه اسپرسو نباید خیلی ریز باشند تا در فرآیند استخراج اسپرسو به خوبی عمل کنند.

 

تفاوت آسیاب دانه قهوه ترک و قهوه اسپرسو

 

فرآیند دم آوری

دم کردن قهوه ترک بیشتر از تهیه یک شات اسپرسو طول می کشد. با این فرض که تجهیزات مناسبی دارید. یک دستگاه باکیفیت می‌تواند در حدود نیم دقیقه اسپرسو درست کند، اگرچه اگر بخواهید همزمان بیش از یک شات تهیه کنید، زمان دم کردن افزایش می‌یابد. قهوه ترک معمولاً چند دقیقه طول می‌کشد تا روی اجاق بجوشد، به‌علاوه اگر شکر اضافه کنید، زمان آماده‌سازی بیشتر می‌شود.

یکی از تفاوت های کلیدی بین این نوشیدنی ها این است که در قهوه ترک  هنگام مخلوط کردن دانه‌های قهوه و شکر با آب سرد شروع می‌کنید. اما اسپرسو به شما این امکان را می دهد که از آب داغ در دستگاه استفاده کنید و فرآیند دم کردن قهوه را کوتاهتر می کند تا نیازی به صرف زمان برای صبر کردن برای جوشیدن آن نداشته باشید. این تفاوت شاید بیش از چند دقیقه نباشد، اما اگر زمان کم باشد، اسپرسو به وضوح سریع‌تر است.

 

فرآیند دم آوری

 

تفاوت  قهوه ترک و اسپرسو در مقدار کافئین

تفاوت کافئین در قهوه ترک و اسپرسو صرفاً به دلیل عواملی مانند سایز آسیاب و زمان دم کردن متفاوت است. در حالی که در اسپرسو بیشترین مقدار کافئین از دست می رود چرا که دانه ها بیشتر برشته می شوند، قهوه ترک به دلیل طولانی بودن فرآیند دم کردن، مقدار بیشتری کافئین به خود میگیرد. از اینرو، به طور کلی قهوه ترک حاوی مقدار بیشتری کافئین نسبت به قهوه اسپرسو است.

 

تفاوت  قهوه ترک و اسپرسو در مقدار کافئین

 

مقایسه بر اساس طعم و مزه قهوه

قهوه اسپرسو و قهوه ترک غلظت و کافئین بیشتری دارند. بنابراین دارای طعم تلخ تر و سنگین تری نیز هستند. قهوه فرانسه به دلیل رقیق بودن، طعم سبک تری دارد. شاید به همین دلیل است که بسیاری از افراد از قهوه فرانسه به عنوان نوشیدنی صبح خود استفاده می کنند. قهوه فرانسه را می توانید با شیر نیز سرو کنید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.

 

گزینه‌های برشته کردن

اسپرسو با رست تیره بهتر عمل می کند. اکثر مردم برای طعم و قوام بهتر، رست تیره را برای اسپرسو ترجیح می دهند.

یک رست مناسب اسپرسو معمولاً کمی طولانی‌تر و کمی داغ‌تر از سایر دانه‌ها است که به کاهش اسیدیته و بهبود طعم کلی کمک می‌کند.

قهوه ترک با هر رست به خوبی جواب می دهد. برخی از افراد توصیه می کنند که با رست متوسط شروع کنید، زیرا دانه ها در طول جوشیدن کمی بیشتر می سوزند. برخی دیگر حتی با رست سبک شروع می کنند.

قهوه ترک به اندازه‌ای قوی است که هر طعمی را بیشتر کند، بنابراین پیشنهاد می‌کنم برای اولین فنجان خود از یک برشته سبک‌تر استفاده کنید، سپس به تدریج رست را تیره‌تر کنید تا زمانی که طعم مورد علاقه خود را پیدا کنید.

 

کافئین قهوه ترک بیشتر است یا اسپرسو

میزان کافئین در قهوه ترک و اسپرسو به عوامل مختلفی از جمله نوع دانه قهوه، مقدار قهوه برای تهیه، زمان و دمای استخراج قهوه و … بستگی دارد و در نتیجه نمی‌توان به طور قطعی بگوییم که کدام یک کافئین بیشتری دارد. با این حال، به طور کلی، می‌توان گفت که اسپرسو به دلیل روش استخراج سریع‌تر، معمولاً مقدار کافئین بیشتری دارد.

در تهیه قهوه ترک، قهوه برای مدت طولانی تری با آب در تماس است و روش عصاره گیری آن به صورت پختن در جازوه صورت می گیرد که برخلاف اسپرسو، ممکن است برخی از کافئین در قهوه ترک به دلیل این طولانی شدن زمان استخراج، به صورت ناقص استخراج شده و در نتیجه کمتر باشد.

به هر حال، میزان کافئین در هر دو نوع قهوه ممکن است متفاوت باشد و این بستگی به شرایط تهیه قهوه دارد. به عنوان مثال، میزان کافئین در یک فنجان قهوه ترک می‌تواند بین ۶۰ تا ۱۲۰ میلی‌گرم باشد، در حالی که در یک فنجان اسپرسو می‌تواند بین ۶۵ تا ۱۲۵ میلی‌گرم باشد. بنابراین، اگر به دنبال این هستید که کدام قهوه کافئین بیشتری دارد، باید به شرایط تهیه و ونوع دانه های قهوه توجه کنید.

 

کافئین قهوه ترک بیشتر است یا اسپرسو

 

ابزار تهیه قهوه ترک با اسپرسو

ابزار تهیه قهوه اسپرسو، برای درست کردن قهوه اسپرسو، اسپرسوساز یا موکاپ استفاده می‌شود. هر دو این ابزارها کار عصاره گیری قهوه را انجام می‌دهند. اما برای درست کردن قهوه اسپرسو، باید از اب داغ با فشار بالا استفاده کرد تا عصاره قهوه به دست آید. همچنین مقدار فشار برای تهیه اسپرسو باید استاندارد باشد تا قهوه‌ای باکیفیت به دست بیاید. در کل، تهیه قهوه اسپرسو با موکاپ آسان‌تر است.

 


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

15 تا از بهترین دمنوش لاغری و چربی سوز شکم و پهلو

15 تا از بهترین دمنوش لاغری و چربی سوز شکم و پهلو

قهوه ماراگوگیپ (Maragogipe) چیست؟

قهوه ماراگوگیپ (Maragogipe) چیست؟

بهترین جایگزین قند برای چای چیست؟

بهترین جایگزین قند برای چای چیست؟

کدام آجیل ها حساسیت زا هستند؟

کدام آجیل ها حساسیت زا هستند؟

چرا باید چای شکلات مصرف کنیم؟

چرا باید چای شکلات مصرف کنیم؟

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش