اعتیاد به قهوه و راه حل های مفید برای ترک آن

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

اعتیاد به قهوه و راه حل های مفید برای ترک آن

اعتیاد به قهوه و راه حل های مفید برای ترک آن

نوشیدن یک فنجان قهوه به خصوص در اول روز برای بسیاری از مردم عادت است. این نوشیدنی به دلیل کافئینی که دارد احساس آرامش و هوشیاری کافی را در شما ایجاد می کند. تا اینجای داستان همه چیز طبیعی است و مشکل اما از جایی آغاز می شود که مصرف قهوه از اعتدال خارج شود و به مصرف بیش از اندازه آن عادت کنید.

مصرف بیش از حد قهوه باعث افزایش فعالیت بدن شما می شود و برعکس مصرف طبیعی آن، می تواند باعث افزایش اضطراب و مشکلات عصبی شود. بی خوابی، خستگی مفرط، نوسات خلق و خو، مشکلات گوارشی، سردرد، افزایش کلسترول بد خون و فشار خون بالا، عدم تمرکز و غیره از سایر مشکلاتی است که مصرف بیش از اندازه کافئین برای بدن و سلامتی به وجود می آورند.

 

اعتیاد به قهوه

نوشیدن قهوه به‌معنای افزایش انرژی، افزایش کارایی و تسریع در انجام وظایف روزانه است. گاهی بدون آگاهی از آن، به طور قوی به آن وابسته می‌شویم.آیا قهوه واقعاً می‌تواند اعتیاد آور باشد؟ اعتیاد به قهوه یا به عبارت دیگر، اعتیاد به کافئین، به مصرف بیش از حد و به‌طور مضر در یک بازه زمانی معین اشاره دارد که ممکن است منجر به تأثیرات منفی بر سلامت، روابط اجتماعی و سایر جنبه‌های زندگی ما شود.

اگرچه قهوه دارای اثرات مثبت برای سلامتی ما است که از تحقیقات برروی مصرف آن نشان داده شده، مثل بهبود خلق و خو، کاهش سردرد، و حتی ممکن است کاهش خطر برخی بیماری‌های مهم پزشکی مانند سکته مغزی، پارکینسون و آلزایمر باشد، اما برخی از افراد با مصرف زیاد قهوه مشکلات منفی ناشی از مصرف قهوه را تجربه کنند. این مشکلات ممکن است شامل اوردوز ناشی از مصرف بیش از حد کافئین باشد.

 

شما می توانید برای خرید قهوه آنلاین به وبسایت موراتوس مراجعه نمایید.

 

اعتیاد به قهوه

 

مقدار مجاز مصرف کافئین

سازمان بهداشت جهانی طبق تحقیقاتی که انجام داد، اعلام کرد که هر شخص بزرگسال نباید در روز بیش از ۴۰۰ میلی گرم کافئین در روز مصرف کند. این مقدار یعنی نباید بیش از ۴ یا ۵ کاپ در روز مصرف کنید. اما سازمان های مختلف دیگه ای در سراسر دنیا توصیه کردن که بیش از ۲۵۰ گرم در روز مصرف کردن کافئین برای بدن شما خطرناک می باشد.

به صورت کلی اگه شما جز دسته افرادی هستید که در ابتدای روز یک فنجان قهوه اسپرسو میخورید و به کار مشغول می شوید و دیگر در طول روز قهوه ای نمیخورید، شما به مشکلی برنخواهید خورد. مشکل از انجایی شروع میشود که شما در هر وعده قهوه بخورید و قهوه به دلیل خواص اعتیاد آورش شما رو به مصرف بیشتر تشویق میکند.

 

علائم اعتیاد به قهوه و کافئین

ازآنجاکه کافئین یک ماده‌ی محرک است، اعتیاد به کافئین باعث ایجاد سلسله‌ای از علائم مرتبط با تحریک مغز و سیستم عصبی می‌شود. درحالی‌که مصرف‌کنندگان کافئین از افزایش انرژی و هوشیاری که کافئین به آن‌ها می‌دهد لذت می‌برند، مصرف‌کنندگان، به‌ویژه افرادی که به آن معتاد هستند علائم ناخوشایند بسیاری را، تجربه می‌کنند:

 

  • بی‌قراری
  • عصبی بودن
  • هیجان‌زدگی
  • اختلال خواب
  • تحریک‌پذیری
  • گرفتگی عضلانی
  • آشفتگی در افکار و گفتار
  • برافروختگی چهره
  • افزایش ضربان قلب
  • ناراحتی معده
  • تکرر ادرار

 

برای خرید قهوه فوری استارباکس به وبسایت موراتوس مراجعه نمایید.

 

علائم اعتیاد به قهوه و کافئین

 

چگونه اعتیاد به قهوه را ترک کنیم؟

درک اینکه به کافئین معتاد هستید، احساس خوبی نیست، اما مانند هر اعتیاد دیگری لازم است این اعتیاد کم‌خطر نیز درمان شود. نکته مهم در طول دوره ترک این است که همواره اثرات منفی کافئین را به خود متذکر شوید. مقاله اهمیت نوشیدن آب بعد از قهوه را نیز مطالعه کنید.

 

۱) با کاهش مصرف شروع کنید

برای این کار لازم است تعداد فنجان‌های قهوه‌ای که در طول روز می‌نوشید را مشخص کنید و سعی کنید هر روز یک فنجان از آن کم‌ کنید. اوایل شاید سخت به نظر برسد، اما بدانید با استمرار در این عمل ساده می‌توانید از آسیب‌های ناشی از اعتیاد به کافئین پیشگیری کنید.

 

۲) به جای قهوه، چای بنوشید

اگر قهوه‌خور هستید، به تدریج از قهوه معمولی به قهوه بدون کافئین روی بیاورید. پس از مدتی، به آرامی و بدون هیچ عجله‌ای مصرف قهوه بدون کافئین را نیز کاهش دهید و با نوشیدن چای، نیاز بدنتان به کافئین را تأمین کنید. کاهش تدریجی مصرف کافئین در طی دو تا سه هفته به شما کمک می‌کند تا عادت خود را بدون ایجاد علائم آزاردهنده با موفقیت تغییر دهید. مقاله بهترین قهوه فوری در ایران را مطالعه نمایید.

 

۳) یک جایزه برای خودتان در نظر بگیرید

ترک کافئین را به عنوان یک هدف مهم در نظر بگیرید و پاداشی برای آن مقرر کنید و در طی این دوره به این فکر کنید که با موفقیت در ترک این اعتیاد، یک جایزه در انتظار شماست. این کار به شما کمک می‌کند تا با حفظ روحیه و کسب انگیزه، به قول خود پایبند باشید.

 

۴) از موارد جایگزین استفاده کنید

برای کاهش موفقیت‌آمیز مصرف کافئین، بعد از کاهش مقدار مصرفی، نوشیدن آب زیاد را جایگزین نوشیدنی‌های کافئین‌دار کنید. آب یک انتخاب سالم است و نیاز بدن به مایعات را برطرف می‌کند. آب هم‌چنین به طور طبیعی کافئین را از بدن دفع می‌کند و شما را هیدراته نگه می‌دارد.

 

برای خرید دانه و پودر قهوه لمیز به وبسایت اینترنتی موراتوس مراجعه کنید.

 

چگونه اعتیاد به قهوه را ترک کنیم؟

 

چرا به قهوه اعتیاد پیدا کرده ام؟

اعتیاد به قهوه می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. یکی از دلایل این اعتیاد، تاثیرات مثبت کافئین بر روی سیستم عصبی مرکزی است. کافئین مانند دیگر مواد محرک مثل نیکوتین و الکل، باعث افزایش سطح دوپامین در مغز می‌شود. دوپامین یک هورمون خاص است که وظیفه تنظیم حالت خلقی، انگیزه و تحریک را بر عهده دارد. در نتیجه، مصرف قهوه می‌تواند احساس خوشایندی، پرانرژی و خوشحالی را به وجود آورد و به همین دلیل برای بسیاری از افراد جذاب است. مقاله بهترین مارک قهوه ترک را بخوانید.

شیوه های اعتیاد به قهوه ممکن است برای هر شخص متفاوت باشد زیرا شرایط محیطی ، نوع قهوه ، نحوه مصرف ، مکانیسم بدن و غیره تاثیر گذار هستند. چند عامل اعتیاد آور به قهوه را معرفی کرده ایم که شامل:

 

1- کافئین: کافئین یکی از مواد مهم در قهوه است که می‌تواند به عنوان یک محرک عصبی عمل کند و تحریک سیستم عصبی مرکزی را افزایش دهد. مصرف بیش از حد کافئین ممکن است به اعتیاد منجر شود.

2- روتین روزانه: برخی افراد قهوه را به عنوان یک روتین روزانه به جای مصرف آب یا نوشیدنی‌های دیگر استفاده می‌کنند و با گذراندن زمان به اعتیاد می‌انجامند.

3- استرس: برخی افراد به جای استفاده از دارو و روش های درمانی ، از قهوه برای کاهش استرس و اضطراب استفاده می کنند تا به سطح پایداری از حالت روحی برسند. اینکار باعث می شود شخص برای درمان این اختلالات به طور مداوم از این نوشیدنی استفاده کند.

 

بهترین قهوه فوری در ایران


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

4 روش کاربردی برای طرز تهیه انواع قهوه بدون دستگاه

4 روش کاربردی برای طرز تهیه انواع قهوه بدون دستگاه

آشنایی با انواع پسته و خواص آنها

آشنایی با انواع پسته و خواص آنها

طرز تهیه هات چاکلت رژیمی

طرز تهیه هات چاکلت رژیمی

بهترین زمان مصرف چای سبز

بهترین زمان مصرف چای سبز

پیاز زعفران چیست؟

پیاز زعفران چیست؟

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش