پسته اکبری چیست ؟ مشخصات پسته اکبری

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

پسته اکبری چیست ؟ مشخصات پسته اکبری

پسته اکبری چیست ؟ مشخصات پسته اکبری

بلندترین پسته ایرانی متعلق به پسته اکبری است. همچنین در بین پسته های ایرانی به عنوان گران ترین نوع پسته نیز شناخته می شود. معمول ترین مشخصه برای شناسایی پسته اکبری این است که عرض سر و انتهای پسته تقریباً یکسان است. دارای بالاترین مغز پسته در انواع پسته ایرانی است. پسته اکبری نیز در زیر نور آفتاب خشک می شود. همچنین، باز کردن این پسته نیز بسیار آسان است.

 

لیست مطالب:

 

پسته اکبری چیست؟

بدون‌شک پسته اکبری معروف‌ترین پسته ایران می‌باشد. این پسته به دلیل شکل ظاهری‌اش بسیار مورد اقبال عمومی است. پسته اکبری در دسته پسته‌های بادامی قرار دارد. درصد خندانی پسته اکبری بالا است و دارای مغزی به رنگ بنفش و قهوه‌‌ای و رنگ پوست کرم استخوانی تیره می‌باشد. پسته اکبری دیرگل و دیررس بوده و در دهه سوم شهریور قابل برداشت است. پسته اکبری در سایزهای انس ۲۰ تا ۲۸ موجود است.

انس ۱۸ پسته اکبری نیز در مقادیر کمتر موجود می‌باشد ولی قیمت بسیار بالاتری داشته و کالایی لوکس به حساب می‌آید. پسته اکبری پسته‌ای بسیار کشیده و بزرگ است و شکل ظاهری آن مانند پسته احمد آقایی می‌باشد. این پسته نسبت به پسته احمد آقایی دارای ظاهری کشیده‌تر است. پسته اکبری در اواخر دهه سی شمسی توسط حاج اکبر بسنجیده، در روستای عباس‌آباد امین، از توابع بخش کشکوئیه شهرستان رفسنجان، شناسایی و تکثیر شد.

 

شما عزیزان میتوانید برای خرید پسته مرغوب به وبسایت موراتوس مراجعه نمایید.

 

www.mooratoos.ir.badami

 

مشخصات پسته اکبری

 

برگ درخت پسته اکبری

برگ درخت پسته اکبری ساده، بیضی شکل و سبز رنگ است. طول برگ‌های درخت پسته اکبری معمولاً بین 5 تا 10 سانتی‌متر و عرض آن‌ها معمولاً بین 2 تا 4 سانتی‌متر است. برگ‌های درخت پسته اکبری به صورت متناوب در شاخه‌ها قرار دارند. برگ‌های درخت پسته ایرانی اکبری در اواخر بهار و اوایل تابستان می‌ریزند.  برگ‌های جدید در اواخر تابستان و اوایل پاییز شروع به رشد می‌کنند.

برگ‌های درخت پسته اکبری نقش مهمی در فتوسنتز درخت دارند. فتوسنتز فرآیندی است که در آن گیاهان از نور خورشید برای تولید مواد مغذی استفاده می‌کنند. مواد مغذی تولید شده توسط فتوسنتز برای رشد و نمو درخت پسته ایرانی اکبری ضروری هستند.

 

جوانه

جوانه درخت پسته اکبری ساختاری است که از ساقه و برگ تشکیل شده است. جوانه‌ها در انتهای شاخه‌ها قرار دارند و حاوی سلول‌های بنیادی هستند. این سلول‌ها می‌توانند به سلول‌های مختلف گیاه، مانند سلول‌های برگ، سلول‌های ساقه یا سلول‌های گل تبدیل شوند. جوانه‌های درخت پسته اکبری معمولاً در اواخر زمستان و اوایل بهار شروع به رشد می‌کنند. با رشد جوانه‌ها، برگ‌ها و ساقه‌های جدید از آن‌ها تشکیل می‌شوند. درخت پسته اکبری دارای هر دو نوع جوانه رویشی و زایشی است. جوانه‌های رویشی در انتهای شاخه‌های اصلی قرار دارند و جوانه‌های زایشی در انتهای شاخه‌های فرعی قرار دارند.

جوانه‌های درخت پسته اکبری می‌توانند در معرض خطراتی مانند سرما، آفات و بیماری‌ها قرار گیرند. در صورت آسیب دیدن جوانه‌ها، درخت پسته اکبری ممکن است رشد خود را متوقف کند یا حتی از بین برود.

 

خوشه میوه

خوشه میوه درخت پسته ایرانی اکبری ساختاری است که از چندین میوه پسته تشکیل شده است. خوشه‌های میوه پسته اکبری درجه یک معمولاً بین 10 تا 20 میوه دارند. خوشه‌های میوه پسته اکبری در اواخر بهار و اوایل تابستان تشکیل می‌شوند. با رشد خوشه‌های میوه، میوه‌های پسته از آن‌ها تشکیل می‌شوند. با توجه به ویژگی‌های خوشه میوه درخت پسته اکبری، می‌توان گفت که این ساختار برای تولید میوه‌های پسته بسیار مهم است. خوشه‌های میوه پسته اکبری می‌توانند در معرض خطراتی مانند آفات و بیماری‌ها قرار گیرند. در صورت آسیب دیدن خوشه‌های میوه، ممکن است تعداد میوه‌های درخت پسته اکبری کاهش یابد.

 

میوه دهی

درخت پسته اکبری از سال سوم کاشت شروع به باردهی می‌کند. میزان باردهی درخت پسته اکبری به عوامل مختلفی مانند آب و هوا، خاک، تغذیه و سلامت درخت بستگی دارد. در شرایط مناسب، درخت پسته اکبری می‌تواند به طور متوسط ​​حدود 10 تا 20 کیلوگرم میوه در سال تولید کند. میوه‌های درخت پسته اکبری در اواخر تابستان و اوایل پاییز برداشت می‌شوند. میوه‌های درخت پسته اکبری معمولاً به صورت خوشه‌ای قرار دارند و دارای رنگ قهوه‌ای روشن هستند.

میوه‌های درخت پسته اکبری را می‌توان به روش‌های مختلفی مانند دستی، ماشینی و مکانیکی برداشت کرد. درخت پسته اکبری یک درخت پربار و با ارزش است که می‌تواند به درآمدزایی خوبی برای کشاورزان منجر شود. این درخت به دلیل طعم و کیفیت عالی خود، در سراسر جهان شناخته شده است و به عنوان یک محصول صادراتی مهم نیز محسوب می‌شود. با توجه به عوامل موثر بر میوه دهی درخت پسته اکبری، می‌توان با مدیریت صحیح شرایط محیطی و تغذیه درخت، میوه دهی آن را بهبود بخشید.

 

میوه

در نهایت میوه‌ای که از این درخت به بار می‌آید پسته اکبری درجه یک است. پسته اکبری یک میان وعده یا افزودنی عالی برای غذاهای مختلف است. این پسته را می‌توان به صورت خام، بو داده یا شور مصرف کرد. پسته اکبری همچنین در بسیاری از غذاهای سنتی ایرانی مانند شیرینی‌ها، دسرها و غذاهای اصلی استفاده می‌شود

 

آشنایی با مهمترین خواص پسته اکبری

انواع پسته دارای خاصیت های فراوانی می باشند که ما  به چند مورد از خاصیت‌های پسته تازه در این مطلب اشاره می‌کنیم.

 

کاهش وزن:

یکی از بهترین خوراکی ها در رژیم غذایی افراد دارای رژیم لاغری، پسته است. این خوراکی کم کالری بوده و پروتئین زیادی دارد. استفاده از آن در رژیم، موجب کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل می گردد.

 

تقویت سیستم گوارشی:

وجود منبع آلی از فیبر در پسته، باعث می شود تا این خوراکی موجب عملکرد بهتر سیستم گوارش گردد. پسته در پیشگیری از، بیماری‌های معده مانند زخم معده هم تاثیر می گذارد.

 

کنترل نمودن بیماری دیابت:

در پسته نوعی آنتی اکسیدان وجود دارد که موجب کنترل بیماری دیابت می شود. پسته مقادیر بالایی از انواع ویتامین های گروه ب را درون خود جای داده است. وجود این ویتامین ها، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک شایانی می‌کند.

خواص پسته نه تنها برای بدن، بلکه برای پوست و مو هم بسیار زیاد است. وجود اسید آمینه های فراوان در پسته، موجب رشد بهتر موها می‌شود. همچنین این خوراکی، برای درمان ریزش مو هم موثر است. وجود مواد مغذی ضروری برای مو در پسته، به کاهش شکنندگی مو کمک میکند. از مهمترین خواص پسته باید به مرطوب کننده بودن آن اشاره کرد. این محصول همانند یک مرطوب کننده طبیعی عمل می نماید. استفاده مکرر از پسته می تواند، میزان رطوبت مورد نیاز پوست را تامین کند. وجود کلاژن های مفید در پسته، موجب کاهش علائم پیری و چین و چروک های پوستی هم میشود.

 

برای خرید پسته اکبری اینجا کلیک کنید

 

آشنایی با مهمترین خواص پسته اکبری

 

تفاوت پسته اکبری و احمدآقایی

در این میان با توجه به این مطالب می توان مهم ترین تفاوت پسته اکبری و پسته احمدآقایی را مربوط به رنگ مغزهای آنها نسبت داد. مغز خوشمزه پسته احمدآقایی دارای رنگ ارغوانی و مغز پسته اکبری دارای رنگ قهوه ای و بنفش می باشد. در صورتی که هر دو از نظر کیفیت و مزه بسیار به یکدیگر شباهت دارند.

اما یکی دیگر از تفاوت های این دو نوع پسته زمان برداشت آنها می باشد. به طوری که پسته اکبری در چندین سال قابل برداشت نمی باشد و ممکن است درختان یک باغ چند سالی نتوانند دارای پسته اکبری باشند و دوره های خاص زمستانی را بگذرانند. در صورتی که پسته احمدآقایی در هر شرایطی پرورش می یابد و کاشت آن برای کشاورزان به صرفه تر می باشد.

قابل ذکر است که دیگر تفاوت پسته اکبری و احمدآقایی را می توان به زمان شروع گل دهی آنها نسبت داد. به طوری که زمان گل دهی پسته اکبری دیرتر از زمان شروع گل دهی پسته احمدآقایی در شهرهای مختلف می باشد. به همین دلیل پسته اکبری در دسته پسته های دیررس، اما پسته احمدآقایی در دسته پسته های زودرس می باشد.

دیگر تفاوت پسته اکبری و احمدآقایی نیز مربوط به میزان صادرات آنها می باشد، به طوری که پسته احمدآقایی درصد زیادی از صادرات  به کشورهای اروپایی و خاورمیانه را به خود اختصاص داده است. گفتنی است که پسته اکبری دارای قد بلندتر و کشیدگی بیشتری نسبت به پسته احمدآقایی می باشد.

 

تفاوت پسته اکبری و احمدآقایی

 

خصوصیات درخت پسته اکبری

نهال پسته اکبری نسبت به سایر انواع درختان پسته برگ‌های بیشتری دارد. همچنین مقاومت نهال پسته اکبری نسبت به سایر ارقام پسته کمتر است. به همین دلیل آفت‌زدگی یکی از دغدغه‌های اصلی باغداران رفسنجانی است که پسته اکبری کشت می‌کنند.

درختان پسته اکبری برخلاف درخت پسته احمد آقایی امکان برداشت هر ساله را ندارد. زمان برداشت از این گیاه می‌تواند باتوجه به میزان رسیدگی به گیاه متفاوت باشد. به صورت کلی باغدارانی که تمایل دارند به طور مرتب برداشت داشته باشند باید توجه بسیار زیادی به محصول خود کنند، از مقاوم کردن گیاه در برابر آفات تا کوددهی و آبیاری مناسب. اما در صورتی که این گیاه به بار بنشیند از نظر اقتصادی می‌تواند بسیار ارزشمند و باصرفه باشد.

 

مزیت‌های کلی پسته اکبری و دلایل محبوبیت آن

درصورتی‌که تازه و دست‌چین باشد به‌خوبی بو داده شود (برشته شود) مزه ترد و بسیار خوشمزه‌ای خواهد داشت و این یکی از دلایل محبوبیت آن است. پسته اکبری کشیده و زیباست و لوکس‌تر به نظر می‌رسد و معمولاً اشخاص با دیدن پسته زیباتر تصور این را دارند که حتماً بهتر  است! پسته اکبری راحت‌تر پوست می‌شود و این هم یک حالت لوکس به پسته اکبری بخشیده است.

 

 

شما عزیزان می توانید برای خرید اینترنتی پسته به وبسایت موراتوس مراجعه کنید و مرغوب ترین پسته ها را از سایت ما خریداری نمایید.

 


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

آشنایی با 7 مورد از عرقیات پرمصرف دنیا

آشنایی با 7 مورد از عرقیات پرمصرف دنیا

کدام عرقیات گیاهی برای سلامت بدن مفیداند؟

کدام عرقیات گیاهی برای سلامت بدن مفیداند؟

معرفی 7 عرق گیاهی منتخب برای کاهش وزن!

معرفی 7 عرق گیاهی منتخب برای کاهش وزن!

خواص بادام هندی برای زنان ( 10 تا از خواص بینظیر بادام هندی برای بانوان)

خواص بادام هندی برای زنان ( 10 تا از خواص بینظیر بادام هندی برای بانوان)

کالری یک خرما چقدر است؟

کالری یک خرما چقدر است؟

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

هات چاکلت

هات چاکلت

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش