خواص پسته خام برای کم خونی ; درمان کم خونی با پسته! بهترین زمان مصرف پسته برای کم خونی

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

خواص پسته خام برای کم خونی ; درمان کم خونی با پسته!

خواص پسته خام برای کم خونی ; درمان کم خونی با پسته!

خاصیت پسته خام برای رفع کم خونی و بهترین زمان مصرف پسته برای کم خونی چه زمانی است؟ خاصیت پسته برای رفع کم خونی باعث شده تا این آجیل به یکی از خوراکی های پرطرفدار برای درمان این بیماری تبدیل گردد .

اصلی ترین عامل ایجاد کم خونی ، کمبود آهن است و با توجه به اینکه پسته دارای مقادیر زیادی از آهن است جهت رفع کم خونی ناشی از فقر آهن بسیار مفید می باشد .

پسته سرشار از اسید های چرب غیر اشباع ، پروتئین ، ویتامین های مختلف ، آنتی اکسیدان و… است که به سلامت بدن کمک می کند . در این مقاله قصد داریم خواص پسته خام برای کم خونی و درمان کم خونی با پسته را مورد بررسی قرار دهیم با ما همراه باشید .

 

مطالبی که قرار است بخوانیم:

 

آیا خوردن پسته در جذب آهن موثر است؟

 

پسته برای مدت طولانی برای مبارزه با کم خونی استفاده می شده است و باید بدانید که بهترین زمان مصرف پسته برای کم خونی چه زمانی است. این آجیل حاوی سطوح خوبی از آهن است که برای بهبود رژیم غذایی مفید می باشد.

وجود آهن در پسته باعث شده تا در درمان انواع بیماری ها از جمله کم خونی ناشی از فقر آهن نقش بسیار مهمی داشته باشد. همچنین پسته از محتوای مس بالایی برخوردار است که منجر به جذب بیشتر آهن از منابع غذایی در بدن می شود. بنابراین مصرف پسته می تواند به مبارزه با کم خونی کمک کند.

 

آهن در پسته

در صورت کم بودن تعداد گلبول های قرمز خون، بدن بایستی بیشتر تلاش کند تا اکسیژن کافی را دریافت کند. روزانه میلیون ها گلبول قرمز توسط بدن انسان تولید می شود. از آنجا که کم خونی عوارض جانبی زیادی دارد، بنابراین حفظ تعداد گلبول های قرمز خون در حالت عادی اهمیت دارد. داشتن یک رژیم غذایی غنی از آهن تولید سلول های خونی در بدن را بهبود می بخشد.

 

کم خونی چیست ؟

یکی از مشکلات رایج میان زنان و کودکان کم خونی می باشد که بوجود آمدن آن می تواند علل گوناگونی داشته باشد . فقر آهن یکی از موثرترین عوامل ایجاد کم خونی است . کم خونی هنگامی رخ می دهد که گلبول قرمز سالم به اندازه کافی در خون وجود نداشته باشد .

چنانچه سلول های خون از اندازه مشخصی کمتر باشند ، خون توانایی حمل مقدار مناسب و کافی اکسیژن را نخواهد داشت . کم خونی انواع مختلفی دارد مانند کم خونی داسی شکل ، تالاسمی ، کم خونی آپلاستیک ، کم خونی ناشی از فقر ویتامین و کم خونی ناشی از کمبود آهن .‌

یکی از مهم ترین عناصر معدنی برای خون آهن است ، چراکه باعث ساخت هموگلوبین که پروتئینی موجود در گلبول های قرمز خون است ، می گردد . هموگلوبین وظیفه ی حمل اکسیژن در بدن و انتقال آن به بافت های مختلف را بر عهده دارد . علائم آن به صورت التهاب زبان ، بی ثباتی دمای بدن ، شکننده شدن ناخن ها ، خستگی، سردرد ، ضربان نا منظم قلب ، رنگ پریدگی و… نمایان می شود .

از دلایل فواید قیمت پسته کله قوچی درجه یک برای کم خونی ، مقادیر مناسب آهن آن است . هر 100 گرم پسته حاوی 3.9 میلی گرم آهن می باشد که 30 درصد نیاز روزانه بدن به آهن را تامین می کند .شما با اطلاع از بهترین زمان مصرف پسته برای کم خونی می توانید با کم خونی مبارزه کنید.

همچنین علاوه بر آهن دارای مواد مغذی و معدنی مثل فسفر ، تیامین ، فولات ، فیبر خوراکی ، کلسیم ، مس ، ویتامین A ، K،  C ، E، منگنز ، سلنیم ، زینک یا روی ، نیاسین ، کولین ، بتائین ، منیزیم ، پتاسیم ، ریبوفلاوین و… می باشد .

 

7

علائم کم خونی

علائم کم خونی به علت و شدت کم خونی بستگی دارد . کم خونی می‌تواند خفیف باشد که در ابتدا هیچ علائمی ایجاد نکند . اما علائم با بدتر شدن کم خونی بدترشده و نمایان  می‌ شوند . برخی از علائم کم خونی عبارت‌اند از :

  • خستگی
  • ضعف
  • تنگی نفس
  • پوست رنگ پریده یا زرد
  • ضربان قلب نامنظم
  • سرگیجه یا سبکی سر
  • درد قفسه سینه
  • دست و پاهای سرد
  • سر درد

 

خواص پسته خام برای کم خونی

پسته اکبری آجیلی با خواص فراوان می باشد که مصرف آن به تمامی افراد توصیه می شود . همانطور که گفتیم وجود عناصر مهمی مانند کلسیم ، پتاسیم ، منیزیم ، آهن و غیره سبب ایجاد خواص بسیار مفید در پسته می شود . اصلی ترین علت به وجود آمدن کم خونی کمبود آهن است و به دلیل اینکه پسته حاوی مقادیر زیادی آهن می باشد بنابراین می تواند به جلوگیری از کم خونی کمک کند .

 همچنین خواص پسته خام برای کم خونی :

حاوی مقادیر زیادی آهن

جذب بهتر آهن در بدن

جلوگیری از کمبود آهن

کمک به پیشگیری از کم خونی

پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی

 

  • خواص پسته خام برای کم خونی

کم خونی ، یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می ‌کنند . یکی از علل اصلی این مشکل ، کمبود آهن در بدن است . “خواص پسته خام برای کم خونی” به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی آهن در این میوه خشک است . پسته با تامین ۷ درصد از نیاز روزانه به آهن در هر ۲۸ گرم وزن خود ، می ‌تواند به پیشگیری از کم خونی کمک کند .

 

  • افزایش جذب آهن با ویتامین C

آهن ، یک ماده مغذی ضروری است که بخشی از هموگلوبین (مولکول حامل اکسیژن در بدن) را تشکیل می‌ دهد . برای افزایش جذب آهن موجود در پسته ، می‌ توانید آن را با یک منبع ویتامین C مصرف کنید . به عنوان مثال ، می‌ توانید پسته را با یک پرتقال بخورید یا روی سالاد میوه بپاشید .

 

  • نقش مس در جذب بهتر آهن

بهترین زمان مصرف پسته برای کم خونی نه تنها حاوی آهن است ، بلکه مقادیر مناسبی از عنصر مس نیز دارد . مس ، به جذب بهتر آهن در بدن کمک می ‌کند و همچنین از بیماری ‌های قلبی و عروقی پیشگیری می ‌کند . اگرچه آهن موجود در پسته از نوع گیاهی است ، اما برای افراد گیاه‌خوار، یکی از بهترین منابع آهن به شمار می ‌رود .

 

  • فیبر در پسته محافظی در برابر کم‌خونی

خواص پسته خام برای کم خونی، حاوی فیبر است که به جلوگیری از کمبود آهن و عوارض ناشی از آن مانند کم‌خونی کمک می ‌کند . طبق بررسی سایت چی شی ، افزایش مصرف فیبر ، به بهبود جذب آهن در بدن و در نتیجه درمان کم‌خونی کمک می ‌کند .

 

جلوگیری از کم خونی

هر 28 گرم پسته 2/1 میلی گرم آهن یا 7 درصد از ارزش روزانه آهن را تامین می کند . آهن یک ماده مغذی مهم و ضروری و بخشی از هموگلوبین (مولکول حامل اکسیژن در بدن) است . شما می توانید با مصرف یک منبع ویتامین C جذب آهن پسته را افزایش دهید . برای دریافت دوز ویتامین C هنگام خوردن پسته ، آن را با یک پرتقال بخورید .

 

6

 

میزان مصرف پسته برای کم خونی

جهت بهره مندی از خواص پسته احمد آقایی خام برای کم خونی ، باید بدانیم روزانه چقدر پسته مصرف کنیم . با توجه به توصیه پزشکان مصرف روزانه یک مشت پسته ، موجب سلامت بدن و بهره گیری از خواص آن خواهد شد . توجه داشته باشید که در مصرف پسته برای رفع کم خونی ، باید آن را به صورت منظم ، در مقدار مشخص و در مدت زمان معینی مصرف کرد .

چنانچه دچار کم خونی هستید لازم است برای درمان آن و بهترین زمان مصرف پسته برای کم خونی با پزشک خود مشورت کنید و در کنار آن از خاصیت خواص پسته خام برای کم خونی استفاده کنید ، چراکه مصرف پسته به تنهایی باعث درمان کم خونی نخواهد شد و باید در کنار مصرف آن به دستورات پزشک عمل کرد .

 

آیا خوردن پسته در جذب آهن موثر است ؟

پسته برای مدت طولانی جهت مبارزه با کم خونی مورد استفاده قرار می گرفته است . وجود آهن در پسته سبب شده تا در درمان انواع بیماری ها از جمله کم خونی ناشی از فقر آهن نقش بسیار مهمی را ایفا کند . همچنین پسته از مس بالایی برخوردار است که باعث جذب بیشتر آهن از منابع غذایی در بدن می شود . پس مصرف پسته می تواند در مبارزه با کم خونی کمک کننده باشد.

 

آهن در پسته

در صورت کم بودن تعداد گلبول های قرمز خون ، بدن بایدتلاش بیشتری  کند تا اکسیژن کافی را دریافت کند . روزانه میلیون ها گلبول قرمز توسط بدن انسان تولید می شود .

با توجه به اینکه که کم خونی عوارض جانبی زیادی دارد ، بنابراین حفظ تعداد گلبول های قرمز خون در حالت عادی اهمیت دارد. داشتن یک رژیم غذایی غنی از آهن تولید سلول های خونی در بدن را بهبود می بخشد .

 

بهترین زمان مصرف پسته

بهترین زمان مصرف پسته برای کم خونی زمانی است که از خواب بیدار می شوید ، بیشترین میزان جذب مواد مغذی در بدن صورت می پذیرد . اگر دچار مشکل کم خونی هستید و بیماری زمینه ای دیگری ندارید ، می توانید حدود ۲۰ تا ۳۰ عدد پسته را در وعده صبحانه خود میل کنید تا از تمامی خواص آن بهره مند شوید و در دراز مدت مشکل کم خونی خود را برطرف کنید .

البته باید بگوییم بهترین زمان مصرف پسته برای کم خونی وقت مشخصی ندارد و شما می توانید در طول روز این آجیل را مصرف کنید . به این نکته توجه کنید که پسته را پس از خوردن وعده های غذایی و شب ها قبل از خواب مصرف نکنید .

 

منابع غذایی حاوی آهن

گوشت قرمز ، گوشت سفید (مرغ و طیور) و غذاهای دریایی حاوی آهن مشتق از هموگلوبین یا آهن هِم هستند و انواع دیگر آن که آهن غیر هم نامیده می شوند در عدس ، لوبیا ، اسفناج و مغزها یافت می شود .

 

5.[1]

 

عوارض کمبود آهن در بدن

بسیاری از افراد بدون اینکه بدانند از کمبود آهن رنج می برند . همانطور که گفتیم سردرد ، التهاب زبان ، بی ثباتی دمای بدن ، شکنندگی ناخن ها ، دردهای زودرس ، ضربان نامنظم قلب و تپش قلب از جمله عواملی هستند که احتمال کمبود آهن را در انسان نشان می دهند .

 

بهترین زمان مصرف پسته برای کم خونی چه موقعی است؟

زمانی که از خواب بیدار می شوید، بیشترین میزان جذب مواد مغذی در بدن صورت می پذیرد. اگر دچار مشکل کم خونی هستید و بیماری زمینه ای دیگری ندارید، می توانید حدود ۲۰ تا ۳۰ عدد پسته را در وعده صبحانه خود میل کنید تا از تمامی خواص آن بهره مند شوید و در دراز مدت مشکل کم خونی خود را برطرف کنید.

البته باید بگوییم بهترین زمان مصرف پسته برای کم خونی وقت مشخصی ندارد و شما می توانید در طول روز این آجیل را مصرف کنید. به این نکته توجه کنید که پسته را پس از خوردن وعده های غذایی و شب ها قبل از خواب مصرف نکنید.

 

جایگاه پسته خام برای کمخونی در طب سنتی

 

جایگاه پسته خام برای کم خونی در طب سنتی بسیار بالا است. به طور کلی در طب سنتی استفاده از انواع مغزیجات به درمان بیماری‌های متفاوت کمک می‌کند. بر همین اساس پزشکان طب سنتی خوردن پسته را به افرادی که دچار کم خونی هستند توصیه می‌کنند. شما می‌توانید طبق نظر پزشکان طب سنتی از پسته همراه با دیگر خوراکی‌ها استفاده کنید تا بیماری‌ها و مشکلات بدن را درمان نمایید. طبق اصول طب سنتی اگر حجم زیادی از پسته در رژیم غذایی شما قرار بگیرد نمی‌توانید کم خونی خود را درمان کنید. توجه داشته باشید که حد تعادل استفاده از پسته را رعایت کنید تا بتوانید خواص زیادی از این خوراکی دریافت نمایید.

 

سخن پایانی

خواص پسته خام برای کم خونی به دلیل وجود مقادیر زیاد آهن در آن می باشد . بنابراین پسته به عنوان یک ماده مغذی می تواند از کم خونی جلوگیری کند . شما می توانید برای جذب آهن مصرف پسته را به همراه مرکبات مصرف کنید . این کار باعث می شود که جذب آهن بسیار بیشتر شود و اثر بهتری خواهد داشت . امیدواریم مطالب ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد .

 

بهترین زمان مصرف پسته برای کم خونی


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

تشخیص اصل بودن عرقیات گیاهی هنگام خرید!

تشخیص اصل بودن عرقیات گیاهی هنگام خرید!

کدام عرقیات درمان قطعی چربی خون اند؟

کدام عرقیات درمان قطعی چربی خون اند؟

هر بیماری با کدام عرق گیاهی درمان میشود؟

هر بیماری با کدام عرق گیاهی درمان میشود؟

عرقیاتی که برای سلامت و زیبایی پوست مفید اند!

عرقیاتی که برای سلامت و زیبایی پوست مفید اند!

تفاوت پسته اکبری و احمدآقایی در چیست؟

تفاوت پسته اکبری و احمدآقایی در چیست؟

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

هات چاکلت

هات چاکلت

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش