زعفران نگین چیست؟ خصوصیات ، ویژگی های مصرف این نوع زعفران

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

زعفران نگین چیست؟ خصوصیات ، ویژگی های مصرف این نوع زعفران

زعفران نگین چیست؟ خصوصیات ، ویژگی های مصرف این نوع زعفران

در مزارع زعفران یک نوع گل زعفران تولید می‌شود که این گل در فرایند پاک کردن و خشک کردن زعفران به ۷ دسته دسته بندی می ‌شود . معیار دسته‌بندی و طبقه‌بندی زعفران تولید شده شکل ظاهری آن است .

انواع مختلف زعفران عبارتند از :

- زعفران دخترپیچ یا دسته

- زعفران پوشال

- زعفرانپوشال قلمدار یا سرگل

- زعفران نگین

- زعفران شبه‌ نگین

- زعفران سوپر نگین

- ریشه زعفران

ما در این مقاله به یکی از انواع زعفران های نام برده شده یعنی زعفران نگین و خصوصیات ، ویژگی های مصرف این نوع زعفران خواهیم پرداخت با ما همراه باشید .

 

 

nsaffron001

 

زعفران نگین چیست؟

زعفران نگین در بین موارد نام برده شده یکی از مرغوب‌ ترین و پر تقاضا ترین انواع زعفران است و درخواست های زیادی برای خرید در بازارهای منطقه و ایران دارد . زعفران نگین به دلیل دارا بودن ویژگی‌های مطلوب ظاهری و هم‌چنین رنگ‌ دهی بسیار بالا یکی از گزینه‌های اصلی  خریداران زعفران است . بیشتر بخوانید: ریشه زعفران چیست؟ خواص ، کاربرد و نحوه مصرفه ریشه زعفران

 

خرید زعفران نگین

 

ویژگی‌های ظاهری زعفران نگین

زعفران نگین یکی از زیبا‌ترین انواع زعفران و از نظر رنگ‌دهی یک سر و گردن از باقی انواع زعفران بالاتر است . برای تشخیص زعفران نگین می‌توانید از مشخصات ظاهری گفته شده در ادامه مطالب استفاده کنید :

- درشت

- به طور کامل قرمز و یکدست

- کلاله‌ها از هم جدا هستند

- طول نسبتا بلند کلاله‌ها و عدم شکستگی

 

تفاوت زعفران سرگل با زعفران نگین

چنانچه اندازه ی طول قلم زعفران کمتر از دو سانتی متر باشد به آن زعفران سرگل گفته می شود قلم زعفران سرگل نازک تر است ، و اگر اندازه ی طول قلم زعفران دو سانتی متر باشد به آن زعفران نگین می گویند همچنین قلم زعفران در زعفران نگین درشت تر است . اگر بخواهیم مقایسه واضح تری داشته باشیم زعفران نگین درجه یک و زعفران سرگل درجه دو می باشد .

 

16820nnnnnn00033_67557

 

کاربرد زعفران نگین

زعفران کاربرد های زیادی در آشپزی دارد و خواص آن هم باعث شده تا در طب سنتی هم یک گیاه پر کاربرد محسوب شود . خصوصیات برتر زعفران نگین موجب شده تا کاربرد زعفران نگین در مقایسه با انواع دیگر زعفران بیشتر باشد . زعفران نگین به دلیل رنگ و بوی قوی که دارد گزینه ی بسیار مناسبی برای استفاده به عنوان ادویه می باشد  و استفاده از آن برای آشپزی عطر و طعم بی نظیری به غذای شما می بخشد . علاوه بر عطر و طعم ، رنگ سرخ زعفران نگین آن را به یک رنگ دهنده طبیعی نیز تبدیل کرده است .

زعفران نگین طعم دهنده بسیار خوبی برای شربت است و شربت زعفرانی یک انتخاب درست برای روز های گرم تابستان است . استفاده از زعفران نگین در نوشیدنی ها هیچ محدودیتی نداشته و علاوه بر شربت می توانید از این طعم دهنده طبیعی در چای نیز استفاده کنید .

 

تفاوت بین زعفران عادی و زعفران سوپر نگین

مهم ترین عامل تفاوت و دسته بندی انواع زعفران تفاوت در فرایند پاک کردن زعفران است . به این ترتیب زعفران عادی نگین و زعفران سوپر نگین هم در فرایند پاک کردن دارای تفاوت هستند . به بیان ساده تر برای پاک کردن و آماده سازی زعفران نگین عادی دقت کمتری می شود و در نتیجه آن در برخی موارد به همراه کلاله زعفران مقداری از قسمت زرد زعفران نیز دیده می شود . زعفران عادی نگین ، بین زعفران پوشال و زعفران نگین قرار دارد . زعفران عادی نگین قیمت کمتری نسبت به زعفران سوپر نگین دارد و همچنین زعفران سوپر نگین به دلیل ظاهر زیباتر و درشت بودن قلم ها قیمت بیشتری دارد .

در دسته بندی زعفران نگین یک نوع دیگری از زعفران به نام زعفران نگین اتویی هم وجود دارد که این نام به این دلیل بر روی آن گذاشته شده که در روند آماده سازی ، این نوع زعفران تحت پرس قرار می گیرد . تحت پرس قرار گرفتن این نوع زعفران باعث شده تا رشته های قرمز آن حالت مسطحی پیدا کرده و تخت شوند . زعفران نگین اتویی یکی از انواع کمیاب زعفران است و به راحتی در بازار پیدا نمی شود .

 

زعفران نگین چگونه تولید می شود ؟

برای به دست آوردن زعفران نگین بایستی کشاورزان پیش از طلوع آفتاب گل های روییده شده در مزارع زعفران را جدا کرده و به مکان دیگری انتقال دهند . در این مکان فرایند جدا سازی کامل رشته های زعفران انجام می گیرد . این فرایند شرایط خاص خود را داشته و افراد حرفه ای باید اینکار را انجام دهند ، این افراد به صورت حرفه ای سه رشته کلاله را همزمان از یکدیگر جدا می کنند ، پس از اتمام این مرحله هم زعفران ها خشک شده و برای بسته بندی آماده می شوند .

 

برای خرید زعفران مرغوب بر روی لینک کلیک کنید

 

زعفران نگین حاصل از مزارع مناطق مختلف کشور

در بیشتر مناطق زعفران خیز کشور از جمله شهر های همدان ، تربت حیدریه ، اصفهان ، قزوین و ..  مزرعه های بزرگ زعفران وجو دارد که تمامی زعفران های مورد نیاز مردم از این مزارع در شهر های مختلف کشور تهیه می شود .

 

snnnnnaffron-dibazar

 

عوامل مؤثر در قیمت زعفران نگین

از مهم ترین چالش هایی که تولید کنندگان و خریداران زعفران با آن روبرو هستند ، قیمت زعفران نگین است . قیمت زعفران نگین یکی از مهم ترین مواردی است که می تواند باعث محدودیت شما در کشت و یا خرید شده و یا بالعکس دست شما را در خرید و کشت این محصول باز بگذارد .

بیشتر بخوانید: زعفران چیست؟ تمام چیزهایی که در خصوص زعفران باید بدانید!

 

هزینه های انجام شده برای خرید و تولید زعفران

قیمت نهاده های کشاورزی و پیاز زعفران که هر ساله توسط کشاورزان تهیه شده و برای تولید زعفران مورد استفاده قرار می گیرند یکی از عوامل مهمی است که در قیمت زعفران نگین تاثیر دارد . طبیعی است که با افزایش قیمت تولید زعفران ، قیمت زعفران نگین نیز افزایش می یابد و هر چقدر که محصول از کیفیت بیشتری برخوردار باشد هزینه های نگهداری آن نیز بیشتر بوده و قیمت آن نیز به طبع افزایش پیدا می کند .

 

صادرات و واردات زعفران نگین

صادرات زعفران نگین یکی از مهم ترین عواملی است که می تواند در قیمت زعفران نقش مستقیمی داشته باشد . ایران به طور عمده در رده‌ های نخستین تولید زعفران و خصوصاً زعفران نگین قرار دارد و همه ساله بخش عظیمی از صادرات زعفران از ایران انجام می شود .

صادرات زعفران نگین به خارج از کشور از رونق بسیار زیادی برخوردار بوده و مناسب بودن قیمت زعفران نگین صادراتی سبب شده تا کشاورزان بخشی از محصول خود را برای صادرات به فروش برسانند .

 

کیفیت زعفران نگین

قیمت زعفران نگین صادراتی و قیمت زعفران نگین درجه یک نسبت به انواع زعفران کم کیفیت بیشتر است . هزینه های تولید برای برداشت یک محصول با کیفیت بیشتر بوده و بدیهی است که بالاتر بودن هزینه‌های تولید سبب افزایش قیمت زعفران نگین درجه یک شود .

 

سخن پایانی

امیدواریم در این مقاله اطلاعات کاملی از زعفران نگین به شما داده باشم . موراتوس عرضه کننده با کیفیت ترین و مرغوب ترین زعفران نگین است ، از موراتوس خریدی مطمئن و با کیفیت را تجربه کنید .

 


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

آموزش مراحل و نحوه ی عرق گیری از گیاهان دارویی!

آموزش مراحل و نحوه ی عرق گیری از گیاهان دارویی!

موثرترین عرقیات گیاهی برای افزایش اشتها کدام اند؟

موثرترین عرقیات گیاهی برای افزایش اشتها کدام اند؟

راهنمای انتخاب پسته مرغوب

راهنمای انتخاب پسته مرغوب

معرفی آجیل های که سرشار از ویتامین B12 هستند!

معرفی آجیل های که سرشار از ویتامین B12 هستند!

پسته برای سرماخوردگی خوب است یا مضر؟

پسته برای سرماخوردگی خوب است یا مضر؟

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

هات چاکلت

هات چاکلت

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش