فواید و مضرات قهوه برای سلامتی! 10 مورد از خواص و مضرات قهوه برای سلامتی

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

فواید و مضرات قهوه برای سلامتی! 10 مورد از خواص و مضرات قهوه برای سلامتی

فواید و مضرات قهوه برای سلامتی! 10 مورد از خواص و مضرات قهوه برای سلامتی

مصرف قهوه عادت بسیاری از مردم جهان است و در طول چند قرن گذشته بحث ‎های زیادی در مورد فواید و مضرات قهوه شکل گرفته است. برخی از افراد علت مسائلی مانند ناتوانی جنسی، جنون، مشکلات قلبی و… را به گردن قهوه تلخ می‎اندازند و از نظر برخی دیگر این نوشیدنی «هدیه‎ای از بهشت» و درمانی برای کسالت، پیری، افسردگی و.. است. در ادامه این مقاله از موراتوس با ما باشید تا فواید و مضرات قهوه برای سلامتی را به شما بگوییم.

 

قهوه چیست؟!

قهوه به عنوان یک نوشیدنی در بسیاری از نقاط دنیا مورد مصرف قرار می‌گیرد. قهوه که از دانه‌های قهوه تهیه می‌شود و انواع مختلف دارد، حاوی مواد معدنی و سرشار از آنتیاکسیدان‌ها است. مهمترین ماده موثر در قهوه کافئین است. کافئین موجود در قهوه بلافاصله پس از نوشیدن جذب بدن شده و وارد گردش خون می‌گردد و مستقیماً بر روی سیستم اعصاب مرکزی اثر می‌گذارد؛ ابتدا عامل ایجاد آدنوزین که حامل احساس خستگی و خواب‌آلودگی است را از کار انداخته و سپس بر عامل تولید نوراپی نفرین و دوپامین اثر کرده و تولید آن‌ها را افزایش می‌دهد.

نوراپی نفرین برای حفظ دقت، کنترل احساسات، یادگیری و ادراک ضروری است و دوپامین عامل توانایی، انرژی و لذت است. به همین دلیل معمولاً دانشجویان و محصلین در شب‌های امتحان که احساس خواب‌آلودگی و خستگی می‌کنند و احساس می‌کنند دیگر قادر به یادگیری بیشتر نیستند؛ پس از مصرف یک فنجان قهوه احساس خوبی پیدا کرده و دیگر خواب آلوده نیستند و کنترل آن‌ها در رفتار و یادگیری‌شان بالا می‌رود و احساس انرژی و خوشحالی بیشتری می‌کنند.

 

 

https://mooratoos.ir/products/34/قهوه

 

فواید مصرف قهوه برای سلامت

 

افزایش متابولیسم

همه ما تمامی خواص و فواید قهوه ترک برای لاغری شنیده‌ایم. درواقع قهوه به کاهش وزن کمک می‌کند، زیرا حاوی اسید کلروژنیک است که متابولیسم را افزایش می‌دهد. مطالعات ثابت کرده‌اند که قهوه با کاهش کالری دریافتی و کاهش اشتها می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. افرادی که دو یا سه فنجان قهوه در روز می‌نوشند، چربی بدنشان به میزان قابل توجهی کمتر از افرادی است که قهوه نمی‌نوشند. علاوه بر این، تصور می‌شود که کافئین موجود در قهوه التهاب و درد را کاهش می‌دهد و ممکن است به مدیریت وزن کمک کند.

 

قهوه و مقابله با سرطان

سرطان، بیماریی است که با رشد بی‌سر و صدا سلول‌های بدن همراه است و یکی از علل اصلی مرگ و میر در جهان است. اما قهوه، می‌تواند در مقابله با دو نوع خاص از سرطان کبد و روده بزرگ ما را یاری کند. شواهد و مطالعات گسترده نشان داده‌اند که مصرف قهوه می‌تواند خطر ابتلا به این دو نوع سرطان را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

 

از بین بردن آلزایمر

آلزایمر به دلایل زیادی ایجاد می‌شود که می‌توان به عدم مطالعه روزمره کتاب و روزنامه، استفاده بیش از حد از گوشی و … اشاره کرد. این بیماری که به سیستم عصبی حمله ور می‌شود باعث از بین رفتن عقل شده و فراموشی می‌آورد. یکی از مهمترین مواد غذایی برای افزایش قدرت حافظه و از بین بردن بیماری آلزایمر مصرف مداوم قهوه می‌باشد. به گونه‌ای که بر طبق تحقیقات ارائه شده مشخص شده است که مصرف قهوه تا 65 درصد از بیماری آلزایمر جلوگیری می‌کند.

 

280x28012

 

برای خرید کافی میکس 3 در 1 گلد جاکوبز 40 عددی کلیک کنید

 

کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2

این‌که آیا نوشیدن قهوه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد، جای بحث دارد. اما این احتمال وجود دارد که این نوشیدنی به حفظ وزن سالم بدن کمک کند. طبق تحقیقات، افرادی که سه تا چهار فنجان قهوه در روز می نوشند، سطوح پایین‌تری از مقاومت به انسولین پیدا می‌کنند. بنابراین این افراد کمتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.

 

خواص قهوه تلخ برای لاغری

مهم‌ترین ماده موثر قهوه کافئین است و طی آزمایشات مختلف انجام شده اثبات شده که کافئین عامل موثری در چربی سوزی است. در بیشتر داروها و مکمل‌های لاغری از کافئین استفاده می‌شود و حتی در پاره‌ای مواقع برای لاغری‌های موضعی از مواد همراه با کافئین زیاد در موضع به صورت تزریقی استفاده می‌شود. چنانچه قهوه را به صورت تلخ و بدون استفاده از شکر یا شیر استفاده کنید، اثر لاغری آن و چربی سوزی آن بیشتر می‌گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله بهترین زمان مصرف قهوه برای لاغری و چربی سوزی را مطالعه کنید.

 

قهوه و گوارش

بسیاری از مردم این ایده را دارند که یک فنجان قهوه در صبح می‌تواند به بهبود فرآیند گوارش کمک کند. این خاصیت مسهل قهوه، بیشتر به افزایش ترشح گاسترین مرتبط است. اما نکته جالب این است که قهوه بدون کافئین نیز می‌تواند چنین اثری داشته باشد. کافئین همچنین با تقویت حرکات منظم روده، در بهبود فرآیند گوارش می‌تواند مؤثر باشد. بر همین اساس، ممکن است مقادیر زیاد کافئین برای برخی از افراد ممکن منجر به ایجاد اسهال و شل شدن مدفوع شود. در حالی که در سال‌های اخیر مطالعات نشان داده‌اند که قهوه در ایجاد زخم معده نقش چندانی ندارد، اما به نظر می‌رسد که نوشیدنی‌های حاوی کافئین، به خصوص قهوه، می‌تواند در افزایش علائم بیماری رفلاکس معده تاثیرگذار باشد.

 

قهوه و گوارش

 

کاهش افسردگی

افسردگی بیماری بسیار بدی می‌باشد که موجب کاهش کیفیت در زندگی شده و به مرور فرد را سرد و بی میل به زندگی می‌کند. بر طبق تحقیقاتی که بر روی 2000 نفر در دانشگاه هاروارد انجام شده است مشخص گردیده که کسانی که در طول روز قهوه مصرفی می‌کنند حدود 20 درصد کمتر به افسردگی دچار شده‌اند. زیرا این نوشیدنی دارای کافئین بوده و با تزریق انرژی مناسب به بدن از افسردگی جلوگیری می‌کند.

 

افزایش طول عمر با نوشیدن قهوه

علاوه بر کاهش بیماری‌های مزمن، مصرف پودر قهوه ترک مهمت افندی 250 گرمی به افزایش طول عمر انسان کمک می‌کند. تمامی این موارد بر حسب تحقیقات گسترده نشان داده شده است. زیرا در یک تحقیق طولانی مدت که در بین 400 هزار نفر از افراد با سنین بین 50 تا 71 سال صورت گرفته شده است مشخص گردیده که افرادی که در طول تحقیق که بین 10 تا 13 سال به طول انجامید، مصرف قهوه بالاتری داشتند کمتر دچار مرگ زودرس شده اند. بهترین حالت برای افزایش طول عمر بین 12 تا 16 درصد مقدار 4 الی 5 فنجان در طول شبانه روز می‌باشد. فقط باید در ساعت‌های منظم میل شود تا موجب اختلال در خواب نگردد.

 

کاهش ریسک ابتلا به پارکینسون

بیماری پارکینسون هم شرایط عصب‌شناختی پیش‌رونده و به‌خصوصی را رقم می‌زند که شخص را از نظر حرکت و حفظ تعادل دچار مشکل می‌کند . درست مانند آلزایمر ، هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد . با این حال به نظر می‌رسد آن‌هایی که به صورت مداوم قهوه می‌نوشند کمتر در معرض خطر پارکینسون هستند و اساسا با مصرف قهوه سرعت پیشروی بیماری کند می‌شود .

 

بهبود سلامت اسپرم

پژوهشی در سال ۲۰۰۹ میلادی نشان داد که میانگین جنبندگی اسپرم ، همگام با میزان مصرف قهوه افزایش می‌یابد . مردانی که حتی در روز شش لیوان قهوه می‌نوشند ، جنبندگی اسپرم بالاتری نسبت به آن‌هایی دارند که قهوه مصرف نمی‌کنند. به طور کلی می ‌توان گفت یکی از فواید قهوه برای مردان احتمال کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات است .

 

بهبود تنوع میکروبیوم

میکروبیوم معده و روده شما از تریلیون‌ها میکرو ارگانیسم مختلف تشکیل شده است و متخصصان می‌گویند با داشتن میکروبیومی متنوع ، به سطوح بالاتری از سلامت دست خواهید یافت. این موضوع عمدتا راجع به افرادی که قهوه می‌نوشند مصداق دارد . یکی از نظریه‌ها هم این است که مصرف فیبر محلول و خواص پری‌بیوتیک موجود در قهوه باعث تغذیه بهتر میکرو ارگانیسم‌ها خواهد شد .

 

درمان سلول‌ های آسیب ‌دیده

آنتی‌اکسیدان‌ها نه‌تنها از آسیب دیدن سلول‌ها جلوگیری می‌کنند ، بلکه به درمان آن‌ها و بهبود مشکلات ژنتیکی در سراسر بدنتان هم تا حدودی کمک می ‌کند . پژوهش‌ها نشان داده قهوه منبعی سرشار از پلی‌فنول است . پلی فنول نوعی آنتی‌اکسیدان است که به باکتری‌های «خوب» بدن شما سوخت‌رسانی می‌کند . یکی از پلی‌فنول‌های موجود در قهوه ، اسید کلروژنیک نام دارد .

باور محققان بر این است که اسید کلروژنیک می ‌تواند به کاهش خطرات ناشی از گستره وسیعی از مشکلات از جمله سرطان ، دیابت و چاقی کمک می‌کند . از دیگر منابع پلی‌فنول‌ می‌توان به میوه‌ها ، سبزیجات و غلات کامل اشاره کرد ، هر چند که بسیاری از مردم جهان به اندازه کافی این خوراکی ‌ها را مصرف نمی ‌کنند .

 

کاهش التهاب

التهاب پاسخی طبیعی بدن به بروز آسیب یا عفونت است . با این حال اگر برای مدتی طولانی ادامه پیدا کند ، آن هم وقتی خبری از هیچ‌گونه آسیب یا عفونتی نیست ، مشکلاتی برای سلامتی پدید خواهد آمد که به آن التهاب مزمن می‌گویند . محققان تا به امروز متوجه شده‌اند که میان التهاب مزمن و ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲ ، ارتباطاتی وجود دارد . رژیم غذایی ، فعالیت‌های فیزیکی و سطح استرس ، همگی از جمله عواملی هستند که میزان التهاب مزمن را در بدن شما تعیین می ‌کنند . برخی محققان عقیده دارند که قهوه به کاهش التهاب کمک می‌ کند اما این موضوع هم‌چنان جای بررسی هرچه بیشتر دارد .

 

مضرات مصرف قهوه برای سلامت

 

اختلال در عملکرد کودکان

 یکی از مهم‌ترین مضرات قهوه، ایجاد مشکلات رفتاری در کودکان است. مصرف این نوشیدنی در کودکان می‌تواند توانایی تمرکز آن‌ها را کاهش دهد و منجر به بی‌قراری آن‌ها شود. کودکان انرژی بالایی دارند و قهوه نیز می‌تواند این انرژی را مضاعف کند؛ بنابراین احتمال بروز رفتارهای بیش‌فعال در کودکانی که قهوه مصرف می‌کند، بیشتر است. به همین دلیل بهتر است از نوشیدن قهوه توسط کودکان جلوگیری شود. 

 

اختلال در عملکرد کودکان

 

مضرات قهوه در بارداری و شیردهی

 مصرف قهوه در دوران بارداری و شیردهی نیز به بانوان توصیه نمی‌شود. به‌طورکلی از مضرات قهوه در طول بارداری و عوارض قهوه برای زنان می‌توان به افزایش احتمال عفونت‌های ادراری و سقط‌جنین اشاره کرد. همچنین مصرف این نوشیدنی در بارداری باعث تولد نوزادانی با وزن کم می‌شود. فراموش نکنید که نوشیدن قهوه در دوران شیردهی نیز توسط بسیاری از پزشکان منع شده است. 

 

اختلال در جذب کلسیم و آهن

این که پودر قهوه ایلی کلاسیکو دریپ کافی 250 گرمی در جذب کلسیم و آهن اختلال ایجاد می‌کند یک واقعیت است اما در صورتی که مصرف قهوه به صورت متعادل باشد (سه تا چهار فنجان در روز)، می‌توانید مطمئن باشید که دچار مشکل نخواهید شد.

 

احتمال بروز پوکی استخوان

 از دیگر مضرات قهوه می‌توان به عدم جذب کلسیم اشاره کرد. کافئین می‌تواند روند جذب کلسیم را دچار اختلال کند و درنهایت تراکم استخوان‌ها را کاهش دهد. این موضوع موجب می‌شود تا به‌مرور زمان استخوان‌ها نازک شده و استحکام آن‌ها کاهش پیدا کند که درنهایت احتمال پوکی استخوان افزایش پیدا خواهد کرد. 

 

احتمال بروز پوکی استخوان

 

افزایش احتمال ناباروری

 با توجه به بررسی‌های انجام‌شده روی تأثیرات قهوه در بدن آقایان، متوجه شده‌اند که مصرف این نوشیدنی می‌تواند باروری آقایان را کاهش دهد. به همین دلیل احتمال ناباروری در مردانی که بیش از اندازه قهوه می‌نوشند، بیشتر از سایر آقایان است. 

 

تشدید احتمالی مشکلات معده

مصرف قهوه برای معده مثل تیغ دو لبه است و بستگی به معده خودتان دارد. مثلا اگر معده شما مستعد سوزش و رفلاکس باشد، مصرف قهوه آن را تشدید می‌کند. از طرف دیگر اگر معده‌تان دچار مشکل هضم باشد، قهوه به رفع مشکل‌تان کمک می‌کند، بنابراین تصمیم با خودتان است! مقاله قهوه برای چه کسانی مضر است؟ را بخوانید.

 

بالا رفتن فشار خون

 کافئین می‌تواند فشار خون را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد. به همین دلیل بالا رفتن فشار خون را می‌توان از دیگر مضرات قهوه دانست؛ بنابراین اگر سابقه فشار خون بالا دارید، بهتر است در مصرف قهوه دقت بیشتری داشته باشید. 

 

افزایش میزان استرس و اضطراب

healthline می‌گوید که بالا رفتن اضطراب از دیگر مضرات قهوه است. کافئین می‌تواند میزان اضطراب را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد؛ بنابراین بهتر است در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید. 

 

از دیگر مضرات قهوه می توان به موارد زیر اشاره کرد :

باعث تحریک و ضعیف شدن قلب می‌شود .

کلسترول خون را افزایش می‌دهد .

خوردن قهوه در خانم‌ها ممکن است باعث کیست در سینه شود .

ایجاد سردرد می‌کند .

قهوه بی‌خوابی می‌آورد .

ممکن است باعث حرکات غیرارادی عضلانی شود .

لرزش و رعشه می‌آورد .

سوءهاضمه می‌آورد .

در برخی مصرف زیاد تولید اسهال می‌کند .

 

سخن پایانی

مصرف قهوه علاوه بر مزایایی که برای سلامتی دارد در صورت مصرف بیش از حد ممکن است خطراتی برای سلامت نیز داشته باشید. ما در این مقاله سعی کردیم خواص و مضرات مصرف قهوه را بگوییم. امیدواریم برای شما مفید باشد.

 


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

آشنایی با انواع پسته و خواص آنها

آشنایی با انواع پسته و خواص آنها

طرز تهیه هات چاکلت رژیمی

طرز تهیه هات چاکلت رژیمی

بهترین زمان مصرف چای سبز

بهترین زمان مصرف چای سبز

پیاز زعفران چیست؟

پیاز زعفران چیست؟

عوارض مصرف بیش از حد چای سبز

عوارض مصرف بیش از حد چای سبز

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش