خواص مصرف آجیل در دوران بارداری که باید بدانید!

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

مصرف آجیل در بارداری (خواص آجیل در بارداری + نحوه مصرف)

مصرف آجیل در بارداری (خواص آجیل در بارداری + نحوه مصرف)

خواص آجیل در بارداری به دلیل داشتن ویتامین، پروتئین و مواد مغذی بسیار زیاد است و جز انواع خوراکی های سالم قرار می گیرد. تغذیه سالم در زندگی همه ما، دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد؛ اما در دوران بارداری خانم ها، اهمیت دو چندانی می یابد. در این دوران  سلامت جنین در گرو سلامت مادر است و مصرف روزانه انواع آجیل باید در اولویت مادر قرار گیرد؛ تا به واسطه مواد مغذی موجود در آن  بارداری سالمی داشته باشد.

در ادامه این مقاله از موراتوس همراه ما باشید تا خواص مصرف آجیل در بارداری را بررسی کنیم.

 

فهرست مطالب:

 

 

 

فواید مصرف چهار مغز در بارداری

در آجیل چهار مغز مواد معدنی ضروری مانند فسفر، پتاسیم، روی، سلنیوم و مس وجود دارند که برای رشد جنین حیاتی هستند. همچنین آجیل منبع خوبی از چربی‌های مفید محسوب می‌شود که می‌تواند جایگزین برخی دیگر از غذاهای ناسالم شود. مثلا بادام زمینی، بادام و گردو دارای چربی زیادی هستند و منبع خوبی از مواد معدنی و ویتامین به حساب می‌آیند. گفته می‌شود که اگر خانم‌های باردار روزانه کمی چهار مغز بخورند، پس از زایمان پوست شکمشان زیبایی خود را حفظ خواهد کرد. در ضمن، خواص چهار مغز برای بیماری دیابتزیاد است و اگر زن باردار دچار دیابت است، می‌تواند در این دوران چهار مغز مصرف کند. 

 

چه آجیل هایی مفید هستند ؟

هر نوع مصرف آجیل در بارداری مفید است ، اما گردو و بادام مفید تر هستند زیرا حاوی اسیدهای چرب امگا 3 میباشند ، نوعی چربی که معمولا در ماهی یافت می شود و به رشد مغز کودک شما کمک می کند .

مفیدترین آجیل ها عبارتنداز  :

گردو

بادام

بادام هندی

فندق

اگر گیاه ‌خوار هستید یا ماهی نمی ‌خورید ، خوردن سایر غذاهای حاوی امگا 3 مانند گردو بسیار مهم است . با پزشک خود در مورد مصرف مکمل صحبت کنید تا مطمئن شوید که این چربی های ضروری را به اندازه کافی دریافت می کنید .

 

 

فواید مصرف آجیل در بارداری

تقریباً هر نوع آجیلی که مصرف ‌کنید، مزایای سلامتی‌بخشی برای شما فراهم می‌کند. با این حال، در زمان بارداری شش عدد مغز وجود دارد که می‌تواند تاثیر ویژه‌ای داشته باشند.

 

فواید مصرف بادام درختی در بارداری

مغز بادام خام ایرانی 200 گرمی میو‌ه‌ی خوراکی درخت بادام است که عمدتاً در خاورمیانه رشد می‌کند. اگر طرفدار آجیل ها و مغز ها باشید، یکی از انواع مناسب آن در مصرف آجیل در بارداری برای مادران و جنین بادام شیرین است. خوردن این دانه سرشار از مواد مغذی است. بادام سرشار از مواد معدنی مانند منگنز، فسفر و مس در بارداریاست و منبع خوبی برای ویتامین E می‌باشد.

همچنین بادام می‌تواند به تنظیم قند خون و فشار خون کمک کند که برای کاهش خطر پره‌اکلامپسی در زنان باردار و هضم غذا بسیار مهم است. منگنز موجود در بادام درختی، در ساخت استخوان نوزاد کاربرد دارد. ریبوفلاوین از دیگر مواد مغذی موجود در بادام درختی است که رشد شناختی نوزاد را بهبود می‌بخشد. بادام خام یا خیسانده بهترین منبع اسید فولیک است که به میزان زیادی به رشد مغز و سیستم عصبی جنین کمک می‌کند. اسید فولیک برای جلوگیری از نقص لوله عصبی جنین نیز ضروری است.

 

روزانه چند عدد بادام در بارداری بخوریم ؟

برای مصرف بادام و گردو و پسته باید حد اعتدال رعایت گردد . اگر شما در دوران بارداری هستید باید به خوبی بدانید که روزانه بدنتان به چند عدد از مغزیجات نیاز دارد . بادام یکی از بهترین مغزیجاتی به شمار می ‌رود که اگر آن را در مصرف آجیل در بارداری استفاده کنید مزیت ‌های بی‌نظیری از آن دریافت خواهید کرد . روزانه ۲۳ عدد بادام در طول روز کمک می ‌کند تا نیاز های بدن مادر پاسخ داده شود .

میزان پروتئین ، ویتامین ، فیبر ، کلسیم ، منیزیم و … که در بادام قرار گرفته‌اند مناسب است . شما با استفاده اصولی از بادام در دوران بارداری می ‌توانید تمامی مواد معدنی و ویتامین ‌ها را دریافت کنید . با دریافت مواد معدنی و ویتامین‌ های مورد نظر قادر خواهید بود بارداری مناسبی را برای خودتان فراهم نمایید .

 

 

بادام درختی

 

فواید مصرف پسته در بارداری

پسته اکبری خام 200 گرمی را می‌توان در انواع غذاها، از آجیل گرفته تا تزئین سالاد و حتی در برخی از سس‌ها استفاده کرد. این مغز خوشمزه سرشار از آنتی اکسیدان‌ها مانند ویتامین E و مواد معدنی مانند روی، آهن و سلنیوم است. مانند سایر آجیل‌ها، همچنین حاوی فیبر زیادی است و برای کمک به هضم، عالی محسوب می‌شود. مغزی خوش طعم و مغذی است که از آن به عنوان یک غذای گیاهی و نیروبخش نام برده می شود و به دلیل وجود قابل توجه پروتئین، فیبر، آهن، فولات، کلسیم، پتاسیم نیاز مادر باردار و جنین را تامین می کند.

مصرف آجیل در بارداری آن هم پسته فواید زیادی دارد از جمله درمان کم خونی ناشی از بارداری، رفع التهاب و بهبود درد یا تورم مفاصل، رشد عضلات، کاهش کلسترول بد خون و افزایش سطح کلسترول خوب خون، تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از عفونت. بارداری، درمان و پیشگیری از یبوست به رشد مغز جنین و سلامت چشم کمک می کند.

نکته: توجه داشته باشید که در مصرف پسته علاوه بر فواید فراوانی که دارد نباید زیاده روی کرد زیرا خطراتی را برای مادر و جنین ایجاد می کند. بهتر است فقط 10-20 عدد پسته در روز استفاده شود.

 

فواید مصرف پسته در بارداری

 

فواید مصرف فندق در بارداری

شما به مقداری فولات در دوران بارداری نیاز دارید تا از نقص هنگام تولد و زایمان زودرس پیشگیری کند. مغز فندق شور ایرانی 450 گرمی منبع خوبی از فولات است که فرزندتان به آن نیاز دارد. 85 گرم فندق 96 میکروگرم فولات دارد که حدود 15 درصد از 600 میکروگرم فولات روزانه مورد نیاز یک خانم باردار است. مصرف آجیل در بارداری آن هم فندق همچنین منبع خوبی از فیبر، پروتئین و ویتامین E است. فندق غنی از چربی های خوب، پروتئین و فولات است که مصرف آن در دوران بارداری ضروری است اما باز هم باید دقت کنید که مقدار مصرف آن را محدود کنید و بیش از حد نخورید.

 

فواید مصرف فندق در بارداری

 

مصرف آجیل در بارداری : بادام هندی

به دلیل وجود ریزمغذی ها و ویتامین های مختلف در بادام هندی شور 450 گرمی از جمله منیزیم، پتاسیم، فسفر، روی، کلسیم، آهن، فولات، فیبرغذایی، پروتئین و چربی مفید به حفظ سلامت عمومی بدن و تامین انرژی مادران باردار کمک فراوانی می کند.

 

فایده مصرف بادام هندی در بارداری

 

مصرف آجیل در بارداری : گردو

مغز گردو اعلا ایرانی 200 گرمی یک مغز مقوی و پرخاصیت است که منبعی سرشار از ویتامین و فسفر بوده که تاثیرات مفید زیادی بر روی مادر و جنین می گذارد. مصرف گردودر دوران بارداری باعث بالا رفتن ضریب هوشی فرزند، تقویت عمومی بدن مادر و همچنین زیبایی پوست شکم تا پایان دوران بارداری می شود.

خطرات خوردن گردو در دوران بارداری چیست؟در حالی که مصرف گردو در دوران بارداری مفید است، اما نباید در مصرف آن افراط کرد. افراط در هر چیزی می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد و در مورد گردو هم این موضوع صادق است.

شما می‌توانید در دوران بارداری گردو مصرف کنید به شرطی که آن را در حد اعتدال مصرف کنید. مصرف بیش از 30گرم گردو در روز در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. در ادامه برخی از عوارض احتمالی را که ممکن است در صورت مصرف بیش از حد گردو در دوران بارداری ایجاد شود، برایتان بیان می‌کنیم:

مصرف بیش از حد گردو می‌تواند منجر به اسهال در دوران بارداری شود.

خوردن بیش از حد گردو ممکن است در جذب آهن اختلال ایجاد کند و در دراز مدت منجر به کم‌خونی شود.

آلرژی خفیف به گردو ممکن است در دوران بارداری تشدید شود. اگر به آجیل حساسیت زیادی دارید، در دوران بارداری حتی مقدار کمی گردو می‌تواند باعث بثورات پوستی، تورم لب‌ها، خارش، سرگیجه و خس‌خس سینه شود.

«مصرف بیش از حد گردو» ممکن است احتمال خونریزی در هنگام زایمان را افزایش دهد.

 

فواید مصرف گردو در بارداری

 

مصرف آجیل در بارداری : تخمه آفتابگردان

خواص آفتابگردان شور 200 گرمی برای بدن بسیار زیاد است و منبع بسیار خوبی برای زنان باردار نیز محسوب می‌شوند. تخمه‌های آفتابگردان سرشار از ویتامین E هستند که یک ماده مغذی است و برای سلامت دوران بارداری بسیار مفید به شمار می‌رود. این بدان معناست که ویتامین E به رشد جنین در داخل رحم کمک می‌کند. بنابراین تخمه آفتابگردان یک منبع تغذیه موثر برای زنان باردار و نوزادان آنهاست.

 

فواید مصرف تخمه آفتابگردان در بارداری

 

مصرف آجیل در بارداری : بادام زمینی

مصرف بادام زمینی خام 200 گرمی در بارداری بسیار حائز اهمیت است زیرا حاوی ویتامین ها و ریزمغذی هایی است که به تامین انرژی مادر در دوران بارداری و حفظ سلامت عمومی بدن کمک شایانی خواهد کرد. بادام زمینی منبع غنی پروتئین و فولات است که به رشد مغزی و ستون فقرات کمک می‌کند. آنها حاوی مواد باارزشی مانند بیوتین، مس و منگنز هستند. مس موجود در بادام زمینی به رشد رگ‌های خونی و سیستم قلبی و عروقی کمک می‌کند. اگر در خانواده سابقه‌ی آلرژی به بادام زمینی دارید، در مورد مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

 

فواید مصرف بادام زمینی در بارداری

 

بهترین زمان مصرف آجیل در بارداری

از آنجا ک مصرف آجیل در بارداری بسیار حائزاهمیت است . سوالات بسیاری در این باره در ذهن آنها شکل میگرد ک یکی از مهم ترین آنها زمان مصرف آجیل در بارداری است. ک در اینجا میخواهیم کلیات آن را بررسی کنیم. بطور کلی مصرف آجیل صبح ها بیشتر توصیه می شود با این حال بعضی از مغز ها مثل گردو مصرف آن قبل خواب نیز برای سلامت ذهن مادر و نوازاد بسیار مهم است . اما مهم تر از آن این است در دوران بارداری  شما هر زمان احساس گرسنگی یا میل ب تنقلات یا یک خوراکی ترد مثل چیس ،پفک و… داشتید آجیل را جایگزین کنید و اینگونه ب سلامت خودو کودکتان کمک کرده و از دریافت کالری های مضر اضافه خودداری کنید.

 

نکاتی در خصوص مصرف آجیل در دوران بارداری

توجه به این نکته ضروری است که خانم های باردار از آجیلی استفاده کنند که در ظروف سربسته و درون یخچال نگهداری شود؛ چرا که در غیر این صورت احتمال فاسد شدن واکسیده شدن روغن آجیل بسیار زیاد می­شود و در صورت ناآگاهی برای مادر و جنین بسیار خطرناک می­باشد. آجیل بوداده با نمک نیز به دلیل سدیم زیادی که وارد بدن مادر می‌کند و سبب افزایش فشار خون می­شود به هیچ عنوان توصیه نمی‌گردد. با توجه به توضیحات داده شده بهتر است مادران در دوران بارداری خود تنها از مغز­های خام استفاده کنند. طبق آزمایشات و تحقیقات به عمل آمده باید گفت اگر افراد در پیشینه خانوادگی خود دارای بیماری آسم بوده باشند نباید در زمان بارداری از هیچگونه آجیلی مصرف کنند؛ چرا که با مصرف آن، جنین داخل رحم در شرایط خطرناکی قرار می­گیرد. با توجه به نکات گفته شده باید در مصرف آجیل دقت لازم را داشته باشید و این مواد غذایی را حتما تحت نظر پزشک مصرف کنید؛ چرا که آجیل ها بسیار حساسیت ­زا هستند. مقاله کدام آجیل ها حساسیت زا هستند؟ را مطالعه نمایید تا بدانید کدام آجیل ها باعث حساسیت می شوند.

 

نکاتی درباره میزان مصرف آجیل در بارداری  و نحوه مصرف آن

شما به عنوان یک خانم باردار باید به این نکته توجه داشته باشید که بنا به توصیه پزشکان می توان روزانه تنها ۳۰ گرم آجیل در بارداری مصرف کرد. دقت کنید که برای بهره مندی از خواص مصرف آجیل در بارداری باید آن را در ظروف در بسته و درون یخچال و یا فریزر و دور از نور خورشید نگهداری کنید. ممکن است آجیل در معرض هوای گرم آشپزخانه، فاسد شود که برای جنین و مادر، بسیار خطرناک است.

آجیل های بو داده و شور به دلیل داشتن سدیم و نمک، سبب افزایش فشار خون می شوند. توصیه می کنیم از انواع خام آجیل در بارداری مصرف کنید. این ماده مغذی ممکن است حساسیت زا باشد قبل از مصرف آن بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و پس از اطمینان نسبت به عدم آلرژی به آجیل، شروع به مصرف آن کنید.

 

مصرف آجیل در بارداری چگونه باعث بهبود عملکردهای عصبی روانشناختی کودک می شود؟ 

 

مصرف اسید فولیک به ویژه در مراحل اولیه بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا این ویتامین B به تشکیل لوله عصبی کمک می کند. کمبود اسیدفولیک می تواند منجر به ایجاد نقایص مادرزادی جدی (مانند آنانسفالی و اسپینا بیفیدا) در مغز و ستون فقرات جنین شود.

طبق گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، هر خانم در سن باروری باید روزانه 400 میکروگرم اسید فولیک مصرف کند تا از ایجاد پیامدهای نامطلوب بارداری جلوگیری نماید. مصرف اسیدهای چرب امگا 3، به ویژه اسید ایکوزاپنتانوئیک (EPA) و اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA) نیز در دوران بارداری مهم می باشد زیرا این دو، ماده مهمی برای رشد ساختاری و عملکردی مغز جنین، شبکیه و سیستم ایمنی جنین هستند.

طبق شواهد علمی، اسیدهای چرب اشباع نشده با بعضی از عملکردهای فیزیولوژیکی از جمله تنظیم بیان ژن، حفظ ترکیب غشای سلولی و تعدیل کانال های غشایی و پروتئین ها در ارتباط هستند. علاوه بر این، آنها اثرات ضد التهابی دارند که به ویژه در دوران بارداری بسیار مفید می باشند. مصرف روزانه و کافی اسیدهای چرب امگا 3 که توسط شورای غذا و تغذیه موسسه ملی بهداشت ایالات متحده توصیه می شود، به ترتیب در زنان باردار و شیرده، 4/1 گرم و 3/1 گرم است. این امر برای بهبود رفتار، توجه، تمرکز، حافظه و توانایی های یادگیری در کودکان لازم است. سطح پایین امگا 3 در مغز جنین می تواند منجر به نقص شناختی و اختلالات رفتاری مانند اضطراب، افسردگی و پرخاشگری شود.

 

سوالات متداول

میزان مصرف آجیل در بارداری چقدر باید باشد ؟

یک زن باردار در سه ماهه اول ، روزانه به حدود ۶۰ گرم آجیل ، در سه ماهه دوم حدود ۹۰ گرم و حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ گرم در سه ماهه آخر بارداری یا یک “مشت آجیل” نیاز دارد و باید مخلوطی از انواع آجیل باشد .

آیا خوردن بادام خام در دوران بارداری بی خطر است ؟

بله ، مصرف بادام خام بی خطر است ، زیرا سرشار از مواد مغذی ترکیبی غنی از آهن ، کلسیم ، اسید فولیک و فیبر است . با این حال ، زنان باردار اگر مستعد ابتلا به آلرژی هستند ، باید از خوردن بادام یا هر آجیل دیگری اجتناب کنند .

مصرف آجیل در دوران بارداری چه فوایدی دارد ؟

در دوران بارداری ، خوردن یک مشت آجیل می تواند باعث تجمع امگا ۶ ، امگا ۳  و فولیک اسید ، در قسمت جلویی مغز جنین شود و منجر به  بهبود حافظه و سایر عملکردهای شناختی شود . مصرف آجیل در اوایل بارداری فواید طولانی مدتی برای رشد حرکتی و شناختی کودک دارد .


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

آشنایی با 7 مورد از عرقیات پرمصرف دنیا

آشنایی با 7 مورد از عرقیات پرمصرف دنیا

کدام عرقیات گیاهی برای سلامت بدن مفیداند؟

کدام عرقیات گیاهی برای سلامت بدن مفیداند؟

معرفی 7 عرق گیاهی منتخب برای کاهش وزن!

معرفی 7 عرق گیاهی منتخب برای کاهش وزن!

خواص بادام هندی برای زنان ( 10 تا از خواص بینظیر بادام هندی برای بانوان)

خواص بادام هندی برای زنان ( 10 تا از خواص بینظیر بادام هندی برای بانوان)

کالری یک خرما چقدر است؟

کالری یک خرما چقدر است؟

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

هات چاکلت

هات چاکلت

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش