آشنایی با انواع دانه قهوه و روش ترکیب آن ها با هم

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

آشنایی با انواع دانه قهوه و روش ترکیب آن ها با هم

آشنایی با انواع دانه قهوه و روش ترکیب آن ها با هم

اگر نمی دانید باید بگویم که دانه های قهوه انواع مختلفی دارد که دارای طعم و مزه ی متفاوتی نیز هستند و هر کس با توجه به سلیقه خودش می تواند یکی از این قهوه ها رو انتخاب کند و از نوشیدنش لذت ببرد.

امروزه با ورود موج سوم قهوه به بازار و صنعت جدید قهوه نوع دانه های قهوه اهمیت بیشتری پیدا کرده و هر کمپانی با توجه به اصول خاص خود از آن ها به طور درصدی در محصولات خود استفاده می کنند. دانه های قهوه فقط عربیکا یا روبوستا نیستند ، انواع دیگری نیز دارند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

 

آشنایی با انواع دانه قهوه

یک موضوع مهم رو قبل از هرچیزی برای شما بیان کنیم، وقتی از واژه انواع قهوه استفاده می کنیم یک واژه کلی به حساب می آید و ما باید مشخص کنیم از چه نظر؟! چون ما هم می توانیم انواع قهوه را بر اساس طرز تهیه تقسیم بندی کنیم و هم می توانیم از نظر نژاد و یا نوع دم آوری تقسیم بندی کنیم.

ما در این مقاله از نظر انواع نژاد و طرز تهیه، قهوه را برای شما بررسی خواهیم کرد ولی روش های دم آوری قهوه را به خاطر تخصصی بودن در یک مقاله جداگانه قبلاً بررسی کرده ایم.

همانطور که در بخشی از مطلب قهوه چیست در مورد گیاه قهوه مطالعه کردید، گیاه قهوه نژاد های مختلفی دارد که عربیکا، روبوستا و لیبریکا، 3 نوع اصلی آن می باشند. ما در این بخش شما را با این نژاد ها بیشتر آشنا می‌کنیم:

 

آشنایی با انواع دانه قهوه

 

قهوه عربیکا

دانه‌های نژاد عربیکا (arabica) که بیشترین میزان تولید قهوه را در جهان به خود اختصاص داده‌اند، نسبت به انواع دیگر گران‌تر و البته خوش‌طعم‌تر هستند. درخت‌های این نوع قهوه در ارتفاعات 800 تا 2000 متری از سطح زمین کاشته می‌شود و به همین دلیل به آن قهوه کوهی نیز گفته می‌شود.

درخت قهوه عربیکا بومی ارتفاعات یمن، سودان و اتیوپی است اما این روزها کشورهایی مثل برزیل، جامائیکا و کلمبیا بیشترین میزان تولید آن را دارا می باشند و طبق خیلی از نظرسنجی ها در بین انواع قهوه عربیکا؛ قهوه مکزیک و کلمبیا بالاترین کیفیت و طعم را دارا می باشند و در بین برندها قهوه جهان، قهوه ایلی بهترین قهوه عربیکا را تولید می کند.

دانه‌های قهوه عربیکا حدود یک و نیم درصد کافئین دارند که کمتر از نوع روبوستا است. با این حال، چربی و ترشی بیشتری دارند و همین ویژگی باعث می‌شود طعم دلنشین‌تری داشته باشند. از طرفی چون این قهوه در ارتفاعات بالا رشد می کند میزان قند بالاتری دارد و انرژی بیشتری به شما منتقل می کند.

 

قهوه روبوستا

درخت‌های قهوه روبوستا (که به آن Coffea canephoraو Coffea robusta گفته می‌شود) در ارتفاعات پایین تا ارتفاع 800 یا 900 متری کاشته می‌شوند. این درخت‌ها ارتفاع بلندتر و مقاومت بیشتری نسبت به درخت‌های عربیکا دارند.

این نوع قهوه در دنیا کمتر کاشته می‌شود چون طرفداران کمتری دارد. دلیل آن هم میزان بالای کافئین و در نتیجه طعم تلخ‌تر آن است. کسانی که نوشیدنی‌های سنگین و تلخ مثل اسپرسو را ترجیح می‌دهند، رابطه خوبی با قهوه روبوستا دارند. قهوه روبوستا بیشتر در کشورهای ویتنام، برزیل، اندونزی و هند کاشته می‌شود.

به طور کلی در بین انواع قهوه ، هر وقت به دنبال گرفتن خامه و کرما از نوشیدنیتون بودید باید از قهوه روبوستا استفاده کنید مثل قهوه ترک و اسپرسو که خامه در آنها بسیار مهم می باشد. دانه قهوه اندونزی و جاوا جز بهترین گزینه های روبوستا برای خرید می باشند.

 

Whole-Bean-Vs-Ground-Coffee

 

قهوه لیبریکا

دانه‌های لیبریکا نسبت به دیگر انواع قهوه ، کمتر کشت می‌شود و حتی اگر از طرفداران قهوه باشید، احتمالا آشنایی کمی با این نوع دارید. قهوه لیبریکا بومی مناطق مرکزی و غربی آفریقا است اما اکنون در آسیا و امریکا نیز کشت می‌شود.

در قرن نوزدهم همه درخت‌های عربیکای اندونزی دچار بیماری زنگ قهوه شدند و از بین رفتند. به همین دلیل مردم دانه‌های لیبریکا را وارد کردند و به عنوان جایگزین کاشتند. همین مسئله در فیلیپین هم پیش آمد و به این ترتیب لیبریکا جای خود را در آسیا باز کرد. در حال حاضر قهوه لیبریکا یکی از تولیدات اصلی فیلیپین محسوب می‌شود. عطر و طعم قهوه لیبریکا خاص و متفاوت است و دانه‌های آن پس از بو دادن رایحه دودی یا اسموکی آزاد می‌کنند.

 

دانه قهوه اکسلسا (Excelsa)

دانه قهوه اکسلسا در گذشته به عنوان یک قهوه مجزا در نظر گرفته می‌شد؛ اما در حال حاضر دانشمندان آن را جزئی از خانواده لیبریکا طبقه‌بندی می‌کنند. دانه‌های اکسلسا در آسیای جنوب شرقی رشد می‌کنند و شباهت زیادی به دانه‌های قهوه لیبریکا دارند. اگر به دنبال طعمی متفاوت هستید، پیشنهاد می‌کنیم برای یک‌بار هم که شده دانه‌های لیبریکا یا اکسلسا را امتحان کنید.

 

مقاله بهترین زمان نوشیدن قهوه در روز چه ساعت هایی است؟ را مطالعه نمایید.

 

دانه قهوه اکسلسا (Excelsa)

 

چه نوع دانه هایی را باید انتخاب کنید؟

حالا که به انواع دانه های قهوه علی کافه آشنا شدید هنگام خرید باید توجه کنید که چه ویژگی ملاک اصلی شما برای انتخاب بین آن ها است. اگر بهترین عطر و طعم ممکن را می خواهید باید در گونه های عربیکا دنبال آن بگردید. اما اگر کافئین بیشتر و طعم تلخی قهوه را می پسندید انتخاب شما باید روبوستا باشد. اگر ترجیح می دهید طعمی متفاوت و غیرمعمول داشته باشید به دنبال قهوه های لبریکا و اکسلسا باشید.

این دانه های قهوه کمیاب می توانند خوشمزه باشند اما یافتن آن ها دشوار است. در حقیقت دنیای قهوه پیچیدگی هایی زیادی دارد و دست شما برای انتخاب نسبت به ذائقه و علاقه که دارید کاملآ باز هست. و شاید ترکیبی از این قهوه ها با خاستگاه های متفاوت گزینه ای باشد که شما دنبال آن هستید.

 

چالش های ترکیب قهوه

یکی از چیزهایی که قبل از رفتن سراغ راهنمای ترکیب انواع قهوه عربیکا ور بوستا، باید بدانید، چالش های این کار است. تعادل بین قهوه‌های مختلف از نظر عطر و طعم، کار چندان ساده‌ای نیست و مستلزم اطلاعات بالا و همچنین تمرین بسیار است. دانستن این که چه قهوه‌هایی با هم ترکیب‌ بهتری خواهند داشت یا چه درصدی از کدام قهوه بهتر است و یا حتی چه درجه‌ رست قهوه باید انتخاب کرد، هر یک به خودی خود نیازمند چندین سال تجربه و تمرین است.

فرآیند ترکیب‌، بعد از تولید یک ترکیب متعادل و خوش عطر و طعم، به اتمام نمی‌رسد. برخی مواقع فرد ترکیب‌ کننده مجبور به تعویض و یا جایگزین یک نوع قهوه داخل ترکیب است. چون قهوه مورد نظرشان به اتمام رسیده یا قهوه‌ای که رست شده دقیقا مانند قبل نیست.

اگر به دنبال ترکیب قهوه هستید، نباید انتظار داشته باشید که در یک شب به یکی از بهترین ترکیب کنندگان قهوه تبدیل شوید. هرچه بیشتر و بیشتر این کار را انجام دهید، مهارت شما هم بیشتر خواهد شد و شما را به یک ترکیب کننده قهوه بهتر مبدل خواهد کرد.

 

چالش های ترکیب قهوه

 

بهترین ترکیب دانه قهوه

برای این که بتوان قهوه‌ای با مزه و طعم عالی و مورد پسند همگان تهیه و تولید کرد، باید از ترکیبی از قهوه‌های مختلف استفاده کرد. برای تهیه بهترین ترکیب از قهوه‌ها معمولا از موادی مانند شیر، خامه و دانه‌های معطری مانند میخک و مخلوطی از انواع دانه‌های قهوه استفاده می‌‌کنند. معمولا دانه‌های قهوه بو داده طعم بسیار بهتر و کافئین بیشتر و رنگ تیره تری نسبت به انواع دیگر قهوه‌ها دارند. مقاله مضرات کافئین قهوه را بخوانید.

   

علت ترکیب قهوه

مخلوط کردن قهوه در بین مردم بدنام است و اکثر مردم فکر می کنند شرکت های تولیدکننده قهوه برای خلاص شدن از قهوه کهنه و نامرغوب آن را جمع می کنند و به مصرف کنندگان می فروشند ، اما این طور نیست.

دلیل اینکه اکثر قهوه سازها از مخلوط استفاده می کنند این است که مشتریان قهوه ای با طعم خوب و طعم مطبوع می طلبند. بهترین روش تهیه این قهوه مخلوط دانه های قهوه است.

به عبارت دیگر ، این ترکیب به شرکت تولید قهوه اجازه می دهد تا عطر و طعم مورد نیاز مشتری را فراهم کند. در عین حال ، اگر آنها ترکیبی منحصر به فرد داشته باشند ، فقط این شرکت قادر به تولید آن است و در این حالت محصول ویژه ای وجود دارد که مارک تجاری را نشان می دهد.

 

بهترین میکس قهوه

همه نمی توانند یک ترکیب قهوه درست کنند. هر مخلوط قهوه جاکوبز را می توان به روش های مختلفی درست کرد ، همه چیز به سلیقه افراد بستگی دارد. موادی که در تهیه مخلوط قهوه بسیار استفاده می شود شیر ، خامه ، دانه های معطر مانند میخک و مخلوطی برای تهیه قهوه است تا بهترین مخلوط قهوه اسپرسو فراهم شود ، به عنوان مثال ، شما باید بدانید که هر کدام از این مواد ، چه مقدار استفاده کنید.

قهوه در کافی شاپ ها درست می شود ، اما بهترین ترکیب قهوه ترکیبی است که طعم خوبی داشته باشد ، بو داشته باشد و ظاهر خوبی داشته باشد. معروف ترین دانه های قهوه در جهان Arabica و Robusta هستند. تلخی دانه های قهوه Robusta بسیار بیشتر از تلخی دانه های قهوه Arabica است. تفاوت زیادی در محتوای کافئین در دو نوع دانه قهوه وجود ندارد. اما از آنجا که برخی از افراد به دلایل مختلف دوست دارند قهوه با مقدار کافئین بیشتری بنوشند ، ممکن است به دنبال خرید این نوع قهوه باشند.

کمپانی های تولید قهوه مخلوط های قهوه با کافئین بالا را برای آسان ساختن قهوه با کافئین بالا برای چنین افرادی فراهم می کنند. هرچه دانه های قهوه بو داده بیشتر باشد ، دانه های قهوه تیره تر و محتوای کافئین موجود در آنها بیشتر می شود ، بنابراین شرکت های بزرگ با نوشتن “ترکیب قهوه با کافئین زیاد” بر روی محصول ، این نوع قهوه را تولید می کنند. آنها این ترکیب را برای مشتریان ساده می کنند.

 

 

مضرات کافئین قهوه


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

طرز تهیه آیس کافی خوش طعم در منزل

طرز تهیه آیس کافی خوش طعم در منزل

فواید و خواص بینظیر پسته برای یبوست

فواید و خواص بینظیر پسته برای یبوست

طرز تهیه شیر قهوه کافی شاپی در خانه!

طرز تهیه شیر قهوه کافی شاپی در خانه!

5 نکته مهم برای خرید زعفران که باید بدانید!

5 نکته مهم برای خرید زعفران که باید بدانید!

طرز تهیه انواع قهوه با دستگاه اسپرسو

طرز تهیه انواع قهوه با دستگاه اسپرسو

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش