قهوه دمی چیست ؟

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

قهوه دمی چیست ؟

قهوه دمی چیست ؟

قهوه دمی، قهوه ای است که با ریختن آب داغ بر روی قهوه ای که درون یک فیلتر کاغذی قرار گرفته اند درست می شود. سریع آماده شدن، کافئین بیشتر و طعم آن موجب شده است که این قهوه در بین افراد خصوصا آمریکایی ها بسیار محبوب باشد.در این مقاله از فروشگاه اینترنتی موراتوس بیشتر با قهوه ی دمی آشنا می شویم.

 

قهوه دمی چیست ؟

قهوه دمی، قهوه تازه است که با ریختن آب داغ بر روی قهوه ای که درون یک فیلتر کاغذی قرار گرفته اند درست می شود. سریع آماده شدن، کافئین بیشتر و طعم آن موجب شده است که این قهوه در بین افراد خصوصا آمریکایی ها بسیار محبوب باشد.

قهوه دمی را قهوه فیلتر شده نیز می‌نامند. زیرا، برای تهیه قهوه دمی معمولا یک لایه فیلتر به کار می‌رود. این فیلتر بر روی مخزن دستگاه مورد نظر قرار گرفته و قهوه آسیاب شده روی آن می‌آید. حالا باید آب جوش را به روی قهوه ریخته تا از میان فیلتر عبور کند و به یک قهوه دمی دلچسب تبدیل شود.

علاوه بر قهوه دمی، روش‌های دیگری مانند قهوه اسپرسو و قهوه فوری برای تهیه قهوه وجود دارد. ولی محبوبیت قهوه دمی از آن جایی میاید که کافئین مناسب و طعم نسبتا ملایمی دارد. به‌طوری‌که همه افراد نسبت به طعم آن سازگاری داشته و می‌توانند روزانه آن را مصرف کنند.

 

انواع قهوه دمی

قهوه دمی طرفداران خاص خود را دارد زیرا مزه اصلی قهوه، اصولاً با قهوه دمی حس می‌شود و این بدان معنا نیست که در سایر روش‌های تهیه این نوشیدنی، قهوه مزه ندارد، بلکه این روش به دلیل نوع دانه‌های قهوه به کار رفته و نحوه دم آوری، از طعم ویژه و خاصی برخوردار است.

 

 برای خرید قهوه آنلاین به وبسایت موراتوس مراجعه نمایید.

 

bando-lini-coffee-2

 

قهوه های دمی از تنوع بسیار زیادی بهره میبردن، که این نوع قهوه ها علاوه بر متفاوت بودن در طعم و عطر و میزان کافئین متفاوتی دارند. نکته قابل توجه در انواع قهوه های دمی این است که با توجه به تفاوت در وسیله دم آوری، درجه سختی درست کردن این نوع از قهوه ها نیز متفاوت است. از محبوب ترین نوع قهوه های دمی نیز میتواند به موارد زیر اشاره کرد.

انواع قهوه دمی         درجه سختی درست کرد قهوه

فرنچ پرس                          7/10

ایروپرس (AeroPress)        6/10

دریپ کافی                        4/10      

کلد برو                              5/10

سایفون یا سیفون              8/10

کمکس                              7/10

و همچنین از دیگر قهوه های محبوب دمی، میتوان به قهوه فرانسه که با استفاده از قهوه آسیاب درشت و با دستگاه قهوه ساز و یا فرانسه ساز (فرنچ پرس) دم داده می شود، اشاره کرد.

 

طرز تهیه قهوه دمی

 

برای تهیه قهوه دم کرده با استفاده از قهوه ساز به موارد زیر نیاز دارید:

دانه های قهوه تازه برشته شده

آسیاب قهوه (اگر دانه ها قبلا آسیاب نشده باشند)

یک قهوه ساز دمی

آب

دستورالعمل:

دانه های قهوه را در صورت نیاز به درشتی دلخواه آسیاب کنید.

یک فیلتر قهوه را در سبد دم قهوه ساز قرار دهید.

مقدار مورد نظر تفاله قهوه را اندازه بگیرید و به فیلتر اضافه کنید.

مقدار آب مورد نظر را اندازه بگیرید و به مخزن آب قهوه ساز اضافه کنید.

قهوه ساز را روشن کنید و منتظر بمانید تا فرآیند دم کشیدن کامل شود.

پس از اتمام دم کردن، قهوه را در لیوان بریزید و لذت ببرید!

توجه داشته باشید که انواع مختلفی از قهوه ساز های دمی وجود دارد و انواع مختلف قهوه طعم متفاوتی به شما می دهد، بنابراین ممکن است بخواهید مقداری از قهوه آسیاب شده و آبی که استفاده می کنید و همچنین زمان و دمای دم کشیدن را امتحان کنید.

 

برای خریده قهوه فوری علی کافه به وبسیات موراتوس سر بزنید.

 

4-12

 

رست قهوه دمی چگونه است؟

رست قهوه به معنای حرارت دادن دانه‌های سبز قهوه و برشته کردن یا پخت آن است به‌گونه‌ای که رنگ سبز قهوه به رنگ قهوه‌ای تغییر پیدا کند. رست قهوه سبب ایجاد فرآیندهای شیمیایی در دانه‌ها و در نتیجه ایجاد عطروطعم خوشایند قهوه خواهد شد. هرچه مدت زمان و درجه حرارت رست بیش‌تر باشد، رنگ‌دانه‌های قهوه تیره‌تر و سطح آن‌ها، روغنی‌تر خواهد شد و ویژگی‌های متفاوتی خواهند داشت.

به دلیل آنکه برای قهوه دمی، از دانه‌های آسیاب شده درشت ( هنر ترکیب کردن یا میکس کردن قهوه ) استفاده می‌شود، گزینه لایت رست مناسبتر می‌باشد و در مقابل، قهوه اسپرسو اصولا با دارک رست تهیه می‌شود زیرا مواد جامد محلول بیشتری در معرض حل شدن با آب قرار دارند و فرآیند عصاره گیری اسپرسو سریع‌تر رخ می‌دهد.

اما این مسئله بدین معنا نیست که از قهوه دارک رست در روش دم کردن استفاده نمی‌شود؛ بلکه دارک رست نیز با دارا بودن منافذ بیشتر نسبت به لایت رست، بسیار راحت دم آوری می‌شود. در انتها انتخاب قهوه دمی دارک رست یا لایت رست کاملا سلیقه‌ای می‌باشد. مقاله تفاوت قهوه کلاسیک و گلد و اسپرسو فوری را بخوانید.

 

عوامل مؤثر روی کیفیت قهوه دمی

افزون بر ابزار و تکنیک دم‌آوری که به میزان زیادی روی طعم و رایحه قهوه دمی تأثیر می‌گذارند، عوامل دیگری نیز وجود دارند که روی کیفیت قهوه دمی به شدت اثرگذار هستند. در ادامه چندین مورد از این عوامل را بررسی می‌کنیم.

آب: آب یکی از مهم ترین عوامل تآثیرگذار روی دم کردن قهوه است که اغلب هنگام بررسی متغیرهای تأثیرگزار روی کیفیت قهوه دمی نادیده گرفته می‌شود. بیش از 98.6% قهوه دمی را آب تشکیل می دهد اما این نسبت برای اسپرسو تنها 90% است؛ بنابراین، مهم نیست که چقدر دانه‌های قهوه، ابزار دم‌آوری و تکنیک‌های دم آوری عالی و بی نقص باشند، اگر کیفیت آب شما پایین باشد احتمالا قهوه نهایی شما هم خیلی خوب از آب در نمی‌آید. 

مدت تماس و سایز دانه‌های قهوه:  به مدت زمانی که آب و دانه‌های قهوه با یکدیگر در تماسند، مدت تماس گفته می‌شود. هرچقدر مدت زمان طولانی‌تری آب و دانه‌های قهوه با یکدیگر در تماس باشند، دانه‌های قهوه بیشتر عصاره‌گیری می‌شوند. افزون بر مدت تماس، سایز و اندازه‌ی دانه‌های قهوه نیز روی میزان عصاره‌گیری تأثیر می‌گذارند. هرچقدر دانه‌های قهوه ریزتر و کوچک‌تر باشند، سطح بیشتری از آنها در تماس با آب قرار می گیرد و مواد موجود در قهوه سریعتر در آب حل می‌شوند، در نتیجه عصاره‌گیری ایده‌آل در مدت زمان کوتاه‌تری به وقوع می‌پیوندد. البته روش‌های تهیه‌ی قهوه گوناگون مانند غوطه‌وری، اسپرسو یا …  هرکدام به سایز دانه‌های قهوه متفاوتی برای عصاره‌گیری نیاز دارند.

نوع فیلتر:  نوع تجهیزات یا ابزاری که برای دم کردن قهوه استفاده می‌شود تأثیر بسزایی روی طعم قهوه دارد؛ چرا که هر ابزاری نیازمند تکنیک دم‌آوری و تجهیزات جانبی متفاوتی است. با این حال، نوع فیلتر روی شدت و تمیزی طعم قهوه به شدت تأثیر می‌گذارد؛ زیرا در واقع نوع فیلتر است که تعیین می‌کند چه مواد و طعم‌هایی از صافی عبور کرده و وارد فنجان قهوه ‌شوند. در ادامه لیستی از فیلترهای پراستفاده برای دم کردن قهوه را آورده ایم.

  • فیلتر کاغذی
  • فیلتر فلزی و مش
  • فیلتر پارچه‌ای

 

برای سفارش آنلاین قهوه لمیز به وبسایت موراتوس سر بزنید.

 

coffee-bloom-783x489-1

 

سخن پایانی

قهوه ی دمی به دلیل سریع آماده شدن، کافئین بیشتر و طعم آن در بین افراد خصوصا آمریکایی ها بسیار محبوب است. این قهوه با ریختن آب داغ بر روی قهوه ای که درون یک فیلتر کاغذی قرار گرفته اند درست می شود.

 


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

کالری یک خرما چقدر است؟

کالری یک خرما چقدر است؟

12 تا از بهترین خواص توت خشک برای سلامتی بدن شما

12 تا از بهترین خواص توت خشک برای سلامتی بدن شما

آیا پسته چربی دارد؟ چربی موجود در پسته مضر است یا مفید؟

آیا پسته چربی دارد؟ چربی موجود در پسته مضر است یا مفید؟

پسته خام چه خاصیتی دارد؟ 10 خاصیت شگفت انگیز پسته خام

پسته خام چه خاصیتی دارد؟ 10 خاصیت شگفت انگیز پسته خام

معرفی 8 تا از بهترین دمنوش ها برای سلامتی بدن که واجب اند!

معرفی 8 تا از بهترین دمنوش ها برای سلامتی بدن که واجب اند!

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

هات چاکلت

هات چاکلت

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش