بهترین روش نگهداری زعفران دم کرده چیست؟

whatsapp
whatsapp

فروشــگاه اینترنتی موراتوس

بهترین روش نگهداری زعفران دم کرده چیست؟

بهترین روش نگهداری زعفران دم کرده چیست؟

بهترین روش نگهداری زعفران دم کرده موضوعی است که ممکن است سوالات گوناگونی را در ذهن ایجاد کند . در بسیاری از اوقات برای تهیه انواع غذا ، دسر ، شیرینی و… به استفاده از زعفران دم کرده نیاز داریم. زمانی که زعفران را دم می کنیم ممکن است بعد از اتمام کار مقداری از آن باقی بماند . در این مواقع آشنایی با روش صحیح نگهداری از زعفران دم کرده به ما کمک می ‌کند تا بتوانیم زعفران را برای مدت بیشتری نگهداری و از آن استفاده کنیم . در این مقاله قصد داریم به بهترین روش نگهداری زعفران از جمله ، نگهداری زعفران دم کرده بپردازیم با ما در موراتوس همراه باشید .

 

زعفران دم کرده

زعفران دم کرده به زعفرانی که در مایعی مانند آب یا آبگوشت دم کرده است، معمولاً توصیه می شود بلافاصله یا در مدت زمان کوتاهی استفاده شود. این به این دلیل است که طعم، عطر و رنگ زعفران پس از دم کردن یا دم کشیدن نسبتاً سریع کاهش می یابد.

هنگامی که زعفران در یک مایع دم کرده، ترکیبات آن شروع به آزاد شدن می کند و با محیط اطراف تعامل می کند. با گذشت زمان، قرار گرفتن در معرض هوا و تغییرات دما می تواند باعث تخریب ویژگی های مطلوب زعفران شود.

اگر زعفران دم کرده اید و می خواهید آن را برای استفاده بعدی نگهداری کنید، بهتر است آن را در ظرف دربسته در یخچال قرار دهید. با این حال، توجه به این نکته مهم است که حتی زمانی که زعفران دم کرده در یخچال نگهداری می شود، به تدریج قدرت خود را از دست می دهد و ممکن است همان طعم شدید یا رنگ زنده مانند زعفران تازه دم شده را نداشته باشد.

به عنوان یک دستورالعمل کلی، توصیه می شود زعفران دم کرده را در عرض ۲ تا ۳ روز پس از آماده سازی برای بهترین طعم و کیفیت مصرف کنید. اگر متوجه شدید هر گونه نشانه فساد، مانند بوی بد یا ظاهر غیر معمول، بهتر است آن را دور بریزید.

 برای به حداکثر رساندن طعم و عطر زعفران در دستور العمل های خود، اغلب توصیه می شود آن را درست قبل از استفاده از آن دم کنید، زیرا این کار تازه ترین و زنده ترین دم کرده زعفران را تضمین می کند.

 

 خرید زعفران نگین اعلا 7 گرمی

 

برای خرید زعفران نگین اعلا 7 گرمی اینجا کلیک کنید

 

روش دم کردن زعفران

  1. مقداری آب جوش بر روی زعفران آسیاب شده بریزید و آن را روی حرارت غیر مستقیم، مثل کتری، چای ساز و ... قرار دهید تا کم‌کم دم بکشد.
  2. می توانید برای دم کردن زعفران از شیر استفاده کنید بدین صورت که زعفران را درون شیر داغ دم کنید اما این روش برای برخی موارد مناسب نیست.
  3. می توانید زعفران را با یخ ،دم کنید تا رنگ بهتری بگیرد. برای دم کردن زعفران با یخ ، درون پودر زعفران دو قطعه یخ قالبی بیاندازید و آن را روی سماور یا شعله غیر مستقیم قرار دهید. این روش بهتر از حالت دم کردن با آب جوش است و نتیجه خوبی خواهد داشت.

 

نگهداری زعفران

 

1 . نگهداری زعفران خشک شده

 

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که زعفران مصرفی خود را به صورت بسته بندی و خشک شده تهیه می کنید لازم است به نکاتی توجه کنید ، این نکات عبارتند از :

 - پیش از هر چیز به محتویات داخل بسته بندی توجه کنید . زعفران خرد شده کیفیت کمتری نسبت به انواع دیگر آن دارد .

 - بسته بندی های پلاستیکی موجب کاهش کیفیت زعفران خواهد شد . بهتر است بلافاصله پس از تهیه ، آن را به ظرفی شیشه ای منتقل کنید .

 - زعفران حساسیت بسیار بالایی نسبت به نور و اکسیژن دارد . پس لازم است ظرفی که برای آن انتخاب می کنید در بسته و کدر باشد تا به عنوان مانعی جهت عدم نفوذ هوا و تابش نور عمل کند .

- چنانچه موفق به تهیه شیشه های مات نشدید ، می توانید شیشه های شفاف را جایگزین کنید. در آن صورت لازم است ظرف مورد نظر را داخل کابینت یا کمد هایی که تاریک هستند قرار دهید .

 علاوه بر موارد بالا ، زعفران در مقابل گرما هم مقاومت کمی دارد . پیشنهاد می شود شیشه حاوی این ادویه گران قیمت را در مجاورت اجاق گاز قرار ندهید . البته مقاوم نبودن نسبت به گرما به این معنا نیست که می توانید آن را برای مدت طولانی در یخچال نگهداری کنید .

 

برای خرید زعفران اصل اینجا کلیک کنید

 

z1 1

 

برای خرید زعفران سرگل اینجا کلیک کنید

 

2 . نگهداری زعفران در یخچال

 

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در ماندگاری بیشتر زعفران دمای نگهداری آن است . طبق گفته کارشناسان این ادویه را باید در محیطی با دمای حدود 20 درجه سانتی گراد قرار دهید . با این تفاسیر دمای محیط اتاق در صورتی که از حالت عادی بالاتر نباشد ، برای نگهداری این گیاه مناسب می باشد . چنانچه مجبور به نگهداری زعفران در فریزر و یخچال به عنوان یک محیط خنک برای نگهداری آن هستید، لازم است به نکات زیر توجه کنید :

 هنگامی که زعفران را از یخچال برای استفاده بیرون می آورید ، فقط چند ثانیه مهلت دارید تا آن را دوباره به محیط قبلی خود بازگردانید . اگر زمان بیشتری به زعفران بدهید ، رطوبت هوای اطراف خود را جذب خواهد کرد . رطوبت به عنوان یکی از دشمنان این گیاه ارزشمند شناخته می شود . یخچال فقط می تواند به مدت دو هفته شرایط نگهداری زعفران را فراهم کند و بعد از آن ، خاصیت زعفران از بین خواهد رفت .

 

بهترین ظرف برای نگهداری زعفران خشک کدام است ؟

ظرفی که برای نگهداری در نظر می‌ گیرید باید کوچک باشد تا در خودش کمترین هوا را داشته باشد .

ظرف مناسب برای نگهداری زعفران که مدت طولانی کیفیت زعفران را نگه دارد و از شکستن آن جلوگیری کند عموماً ظروف فلزی و شیشه‌ای می ‌باشند .

توصیه ما این است که به هیچ عنوان از ظروف پلاستیکی استفاده نکنید گاهی برخی تولید کنندگان برای افزایش سود بسته بندی زعفران خویش اقدام به استفاده از ظروف پلاستیکی می نمایند اما پلاستیک به مرور زمان مواد مضر خود را وارد زعفران کرده و از عطر و طعم زعفران می‌کاهد . ظروف شیشه‌ای و فلزی برای نگهداری بهتر عمل می‌کنند .

در مقایسه ظرف شیشه‌ای با ظرف فلزی ، ظروف فلزی بهترند ؛ زیرا مانع از برخورد نور خورشید به کلاله زعفران می‌شوند . اما اگر از ظروف شیشه‌ای استفاده می‌کنید حتماً آن را دور از نور خورشید قرار دهید یا دور آن را با فویل بپوشانید .

نکته‌ای که حتماً باید برای ظرف در نظر بگیریم این است که در ظرف به خوبی بسته شود و تا هوا وارد ظرف نشود .

نگهداری زعفران دم کرده

 

زعفران پس از دم کشیدن می تواند برای چند ساعت در فضای بیرون بماند . پس از گذشت این مدت باید آن را در یخچال قرار داد . با قرار دادن زعفران دم کرده در یخچال می توانیم آن را برای 2 الی 3 هفته نگهداری کنیم . نگهداری از زعفران دم کرده برای مدت زمان طولانی تر باعث می شود رنگ ، عطر و طعم این ادویه از بین برود . با توجه به طرز نگهداری زعفران دم کرده برای قرار دادن زعفران در یخچال باید آن را در ظروف شیشه ای در بسته ریخته و سپس در یخچال بگذاریم . نگهداری از زعفران در فریزر ایده دیگری است که در ارتباط با روش نگهداری زعفران دم کرده مورد توجه قرار دارد . برای قرار دادن مقادیر زیادی از زعفران در فریزر می توان آن را به شکل بسته بندی های کوچک و نازک در فریزر نگه داشت . به این ترتیب هر زمان نیاز به استفاده از زعفران دم کرده داشتیم مقداری از آن را از فریزر بیرون آورده و مصرف می کنیم .

 

z4 1

 

برای خرید زعفران نگین اینجا کلیک کنید

 

نکات مهم نگهداری زعفران دم کرده

 

توجه داشته باشید که زعفران را نباید مجددا در فریزر قرار داد . در واقع اگر زمانی که آن را از فریزر بیرون آورده و استفاده می کنیم مقداری از زعفران دم کرده باقی بماند نباید آن را دوباره منجمد کنیم . این موضوع در رابطه با نگهداری از سایر مواد غذایی در فریزر هم باید رعایت شود . ناگفته نماند هنگامی که زعفران دم‌ کرده در فریزر قرار می گیرد بعد از گذشت 10 الی 14 روز کیفیت آن به شدت کم می شود .

 

چگونه زعفران دم کنیم ؟

 

برای دم کردن زعفران اصل شما می توانید، یکی از دو روش دم کردن زعفران با آب جوش و یا دم کردن زعفران با یخ را انجام دهید . پیش از آموزش روش دم کردن زعفران بهتر است به شما نحوه ی سابیدن زعفران را آموزش دهیم . برای دم کردن بهتر زعفران بهتر است در ابتدا آن را در یک هاون خوب بسابید ، خرد شدن کمک می کند تا زعفران اصل طعم و رنگ خود را سریع تر آزاد کند . پیشنهاد می شود زعفران را با یک حبه قند بسابید تا از سوختن زعفران جلوگیری شود .

 

 رایج ترین روش دم کردن زعفران :

 

- دم کردن زعفران با استفاده از آب جوش

 

این روش معمول ترین شیوه دم کردن زعفران اصل است که اکثر شما آن را انجام می دهید . با این حال همین روش هم نیازمند رعایت نکاتی است که باعث خوش رنگ تر شدن زعفران درجه یک خواهد شد. برای این کار فقط کافیست تا چند مرحله ساده را انجام دهید . بیشتر بخوانید: 10 روش اساسی برای تشخیص زعفران اصل از تقلبی

 مرحله 1 : مقدار مورد نیاز از زعفران را درون یک هاون بریزید و خوب بسابید تا کاملاً پودر شود ( سابیدن زعفران با هاون فلزی و یا سابیدن با سرعت زیاد کیفیت زعفران دم کرده شما را تا حدود زیادی کاهش می دهد ) .

. مرحله 2 : بسته به اندازه زعفران پودر شده، مقدار آب جوش به آن اضافه کنید

 مرحله 3 : درب ظرفی که حاوی زعفران و آب جوش است ، ببندید و اجازه دهید تا ۲۰ دقیقه استراحت کند .

نکته مهم : در صورت تمایل می توانید ظرف حاوی زعفران و آب داغ را بر روی حرارت غیر مستقیم ( حرارت بخار آب ) قرار دهید ، این کار کیفیت زعفران دم کرده شما را بالاتر می برد .

 

 

z2 1

 

- روش دم کردن زعفران با یخ

 

این روش دم کردن زعفران نسبت به روش قبل به مدت زمان بیشتری نیاز دارد ، اگر زمان کافی برای دم کردن زعفران دارید ، پیشنهاد ما به شما استفاده از این روش می باشد . برای دم کردن زعفران با یخ کافیست تا مراحل زیر را انجام دهید .

 مرحله 1 : مقدار مورد نیاز از زعفران را در یک هاون بریزید و خوب بکوبید تا کاملاً پودر شود ( توجه داشته باشید استفاده از قند و شکر برای سابیدن مدت زمان دم کشیدن زعفران را طولانی تر می کند ) . بیشتر بخوانید: تاثیر دما و رطوبت در نگهداری زعفران

مرحله 2 : چند قالب یخ خرد شده را بر روی زعفران بریزید و اجازه دهید تا در دمای اتاق یخ ها ذوب شوند و زعفران رنگ خود را آزاد کند .

امیدواریم مطالب گفته شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد و بیشترین بهره را از آن برده باشید .

 

مدت زمان نگهداری زعفران در فریزر

گیاه ارزشمند زعفران نگین اعلا 2 گرمی را می توان تا چند سال هم نگهداری کرد ولی از آنجا که با گذشت زمان عطر و بو و خواص زعفران کم می شود، توصیه می کنیم که حداکثر تا ۲ سال سعی کنید زعفران خود را مصرف کنید و بیش از این، زعفران را ذخیره نکنید.

 

نگهداری زعفران دم کرده در یخچال

زعفران دم کرده را در یک ظرف دربسته منتقل کنید و مطمئن شوید که حداقل فضای سر برای کاهش قرار گرفتن در معرض اکسیژن وجود دارد. ظرف را در یخچال، جایی که دما ثابت و خنک می ماند. ظرف را با قرار دادن آن در یک منطقه تاریک یا استفاده از یک ظرف مات از نور دور نگه دارید.

 

نگهداری زعفران برای طولانی مدت

زعفران با حساسیت زیادی که نسبت به نور، گرما و رطوبت از خود نشان می دهد، خواستار محیطی با دمای نسبتاً کم، تاریک و فارغ از رطوبت می باشد. پیشنهاد می شود برای نگهداری هرچه بیشتر، نوع خشک آن را در ظرف کوچک در بسته شیشه ای قرار داده و پس از هربار مصرف درب ظرف را به خوبی ببندید تا مانع ورود اکسیژن به آن شوید.

 

مدت نگهداری زعفران دم کرده در یخچال

مدت نگهداری زعفران در یخچال نباید بیش از ۲ هفته شود. زعفرانی که در یخچال نگه‌ داشته می‌شود با قرارگرفتن در دمای محیط، رطوبت اطراف را به خود جذب می‌کند و با برگرداندن ظرف زعفران به یخچال شرایط مناسب برای ایجاد کپک و ازبین‌ رفتن زعفران فراهم می شود.

 

نگهداری زعفران خشک در فریزر

 بهتر است برای فریز کردن زعفران، آنرا در بسته های کوچک یخی نگهداری کنید که هر وقت به آن احتیاج داشتید، به راحتی بتوانید استفاده کنید. همچنین سعی کنید که زعفران را در بسته هایی که شیشه ای هستند قرار دهید و درب آن را به خوبی ببندید.

عوامل موثر بر فساد زعفران دم کرده

عوامل متعددی می تواند در فساد زعفران دم شده نقش داشته باشد. در اینجا برخی از عوامل کلیدی که می توانند بر ماندگاری و کیفیت زعفران دم شده تأثیر بگذارند آورده شده است :

دما : زعفران دم کرده پس از آماده سازی باید سریعاً در یخچال نگهداری شود تا رشد باکتری ها و سایر میکروارگانیسم ها کاهش یابد. دمای بالاتر می تواند رشد باکتری ها را افزایش داده و فساد را تسریع کند .

قرار گرفتن در معرض هوا : قرار گرفتن در معرض اکسیژن می تواند منجر به اکسیده شدن زعفران دم شده و از دست دادن سریعتر طعم ، عطر و رنگ آن شود . نگهداری زعفران دم کرده در ظرف دربسته می تواند به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض هوا و افزایش طراوت آن کمک کند .

رطوبت : زعفران نگین اعلا 4 گرمی دم کرده در صورت تماس با رطوبت مستعد آلودگی میکروبی است . مهم است که اطمینان حاصل شود که زعفران دم کرده قبل از یخچال کاملاً خنک شده و در ظرف در بسته نگهداری می شود تا از جذب رطوبت جلوگیری شود .

ظروف نگهداری : استفاده از ظرف تمیز و دربسته برای نگهداری زعفران دم کرده ضروری است . ظروف که نیستند به درستی مهر و موم شده یا آلوده به باکتری می تواند فساد را تسریع کند .

 زمان : زعفران دم کرده بهتر است در مدت زمان کوتاهی مصرف شود . با گذشت زمان ، کیفیت و قدرت زعفران دم کرده به تدریج بدتر می شود و منجر به از بین رفتن طعم و رنگ می شود .

 بهداشت : اقدامات بهداشتی مناسب در هنگام تهیه و جابجایی زعفران دم کرده برای جلوگیری از آلودگی و فساد بسیار مهم است . اطمینان حاصل کنید که ظروف و تجهیزات مورد استفاده تمیز و عاری از آلودگی هستند .

 tLtWds8ooRqX.[1]

علت کپک زدن زعفران دم کرده

اگر زعفران در معرض رطوبت قرار گیرد، باعث رشد کپک یا باکتری می شود که می تواند مصرف آن را ناامن کند. علاوه بر این، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گرما و نور می تواند باعث از دست دادن رنگ، طعم و عطر زعفران شود. برای تشخیص خراب شدن زعفران می توانید ظاهر و بوی آن را بررسی کنید.

 

تاریخ انقضای زعفران چه مدت است ؟

زعفران عموماً تا حدود دو سال با کیفیت باقی می ماند . اگر در شرایط مطلوب نگه‌داری شود ممکن است تا ۳ سال نیز بشود از آن استفاده کرد .

بعد از سه سال به دلیل تبخیر رطوبت درون زعفران مواد با ارزش آن نیز تبخیر شده و عملاً زعفران هیچ فایده‌ای نخواهد داشت .

 

 

موراتوس ارائه دهنده با کیفیت ترین زعفران

زعفران نگین اعلا 4 گرمی


تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

آخرین مطالب

آموزش مراحل و نحوه ی عرق گیری از گیاهان دارویی!

آموزش مراحل و نحوه ی عرق گیری از گیاهان دارویی!

موثرترین عرقیات گیاهی برای افزایش اشتها کدام اند؟

موثرترین عرقیات گیاهی برای افزایش اشتها کدام اند؟

راهنمای انتخاب پسته مرغوب

راهنمای انتخاب پسته مرغوب

معرفی آجیل های که سرشار از ویتامین B12 هستند!

معرفی آجیل های که سرشار از ویتامین B12 هستند!

پسته برای سرماخوردگی خوب است یا مضر؟

پسته برای سرماخوردگی خوب است یا مضر؟

دسته بندی مطالب

خوار و بار

خوار و بار

هات چاکلت

هات چاکلت

خشکبار

خشکبار

آجیل

آجیل

زعفران

زعفران

کیک و شیرینی

کیک و شیرینی

قهوه

قهوه

چای و دمنوش

چای و دمنوش